CDON portar fler handlare efter kunder lurats på Marketplace

Permalänk
Melding Plague

CDON portar fler handlare efter kunder lurats på Marketplace

Efter incidenten med Mobileshop.se stängs ytterligare fyra aktörer av från CDON Marketplace och fyra andra får ändrade villkor.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Skadan är redan skedd, kommer inte handla där någonsin igen...

Permalänk
Medlem

För lite, för sent..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Skadan är redan skedd, kommer inte handla där någonsin igen...

Alla får tillbaka sina pengar. Så enda skadan är väl att man blev snuvad på att få köpa något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Alla får tillbaka sina pengar. Så enda skadan är väl att man blev snuvad på att få köpa något?

Det är inte pengarna det handlar om, det är principen och tilliten till ett av Sveriges största handelsbolag. Att dom kunnat släppa in dessa säljare av olika delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Skadan är redan skedd, kommer inte handla där någonsin igen...

Samma här. Jag kommer aldrig våga handla därifrån igen när deras säkerhetskontroller är sådär svaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Alla får tillbaka sina pengar. Så enda skadan är väl att man blev snuvad på att få köpa något?

Skandalen är snarare hur CDON har hanterat det. Läser man recensioner så varnade folk i somras för att de sålde piratkopior. För två månader sedan beställdes saker som aldrig levererades, varpå man kontaktade CDON och (enligt kunden) i princip fick till svar att det inte var deras problem utan de fick ta det med butiken istället. Många som skriver om liknande situation på Prisjakt.

Nu är inte Amazon bäst i klassen men jämför det med deras a-z garanti där all kommunikation sker genom deras plattform och säljaren har 48 timmar på sig att ge en adekvat lösning. Görs inte det så får man pengarna tillbaka på studs. 48 timmar mot veckor eller rent av månader av tjatande där CDON inte agerade förrän massmedia började skriva om situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Alla får tillbaka sina pengar. Så enda skadan är väl att man blev snuvad på att få köpa något?

Kul att ligga ute med pengar för att CDON låter massa skojare sälja produkter på deras marketplace...

Amazon fungerar liknande och dessa problem finns där med men hanteras MYCKET snabbare och det tar inte flera månader innan de reagerar och låter skojare fortsätta scamma folk.

Permalänk
Medlem

CDON har blivit en variant av AliExpress känns det som, övervärderad aktie dessutom för vad det bolaget faktiskt sysslar med.

Permalänk
Medlem

FY FAN!

Permalänk
Medlem

Går ju inte så jättebra för CDON, halverad omsättning på 3 års tid. Var väldigt längesedan man handlade där.
https://www.allabolag.se/5564061702/cdon-ab

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Alla får tillbaka sina pengar. Så enda skadan är väl att man blev snuvad på att få köpa något?

Vi får se vad CDON gör exakt, men pengarna tillbaka täcker inte skadan. För övrigt har man köpt något av CDON och Mobileshop.se bör ses som en leverantör till dom - dvs ansvaret ligger helt på CDON - inte på den som handlat (per lag).

Det som inte täcks upp av att få tillbaka pengarna. Problemet med att ett visst pris på en viss vara inte stämde leder till att man jämfört varor utifrån felaktiga grunder. Det han ha skadat andra aktörer (utebliven försäljning, att andra aktörer varit tvungen att sänka sina priser, mm mm). Man kan ha lovat saker personligen som inte går att hålla (ex du ska få en iPhone inom en vecka - nu har man inte längre råd eftersom man inte kan få varan till samma pris och dessutom är det kanske för sent). Man har missat andra deals som pågick samtidigt. Man har tappat opportunity cost för pengarna - oftast hanteras detta som ränta (jämför kostnaden med att ta ett SMS-lån t.ex.). Man har lagt ner massa tid på något helt ovettigt (en timkostnad på 500-1500kr är ju inte orimligt/ovanligt). Osv osv

Mig veterligen vet jag inte vad exakta utfallet blir, men att det täcker skadan att enbart få pengarna tillbaka - det har jag svårt att se. Det mest rimliga är väl om dom försöker hitta alternativa leverantörer till varorna och skickar dom därifrån istället? Det är ju relativt vanliga varor det handlar om (ex iPhone).

Har för övrigt jobbat med att sätta upp marknadsplats-funktionalitet motsvarande CDONs på en av Nordens största e-handelsplatser.

Permalänk
Medlem

Lägg ner hela CDON...

Permalänk
Medlem

Slutade handla hos CDON för flera år sedan. Spelar ingen roll om dom skulle vara billigast på
något jag är intresserad av, håller mig ändå borta från CDON.

Permalänk
Medlem

CDON har varit katastrof rätt länge, ett drygt år sedan när jag plockade ihop en ny dator beställde jag några delar via dem som skulle skickas av någon underleverantör. Efter ett par veckor med framskjutna leveransbesked trots att den hela tiden annonserades att vara i lager så tröttnade jag och avbeställde.
Kontaktade också CDON's kundtjänst för det tog tid att få tillbaka pengarna, något de inte ville hjälpa till med eller ta något som helst ansvar för deras underleverantörs oförmåga att leverera varor som står i lager.
Det blir inget mer beställt därifrån, det finns bättre ställen som faktiskt tar ansvar för vad de säljer.

Permalänk
Skrivet av Qubeista:

CDON har blivit en variant av AliExpress känns det som, övervärderad aktie dessutom för vad det bolaget faktiskt sysslar med.

Konstigt att aktien inte gått ner ändå efter allt detta.

Skrivet av kaffesump:

Vi får se vad CDON gör exakt, men pengarna tillbaka täcker inte skadan. För övrigt har man köpt något av CDON och Mobileshop.se bör ses som en leverantör till dom - dvs ansvaret ligger helt på CDON - inte på den som handlat (per lag).

Det som inte täcks upp av att få tillbaka pengarna. Problemet med att ett visst pris på en viss vara inte stämde leder till att man jämfört varor utifrån felaktiga grunder. Det han ha skadat andra aktörer (utebliven försäljning, att andra aktörer varit tvungen att sänka sina priser, mm mm). Man kan ha lovat saker personligen som inte går att hålla (ex du ska få en iPhone inom en vecka - nu har man inte längre råd eftersom man inte kan få varan till samma pris och dessutom är det kanske för sent). Man har missat andra deals som pågick samtidigt. Man har tappat opportunity cost för pengarna - oftast hanteras detta som ränta (jämför kostnaden med att ta ett SMS-lån t.ex.). Man har lagt ner massa tid på något helt ovettigt (en timkostnad på 500-1500kr är ju inte orimligt/ovanligt). Osv osv

Mig veterligen vet jag inte vad exakta utfallet blir, men att det täcker skadan att enbart få pengarna tillbaka - det har jag svårt att se. Det mest rimliga är väl om dom försöker hitta alternativa leverantörer till varorna och skickar dom därifrån istället? Det är ju relativt vanliga varor det handlar om (ex iPhone).

Har för övrigt jobbat med att sätta upp marknadsplats-funktionalitet motsvarande CDONs på en av Nordens största e-handelsplatser.

Lagen kanske bör ses över att även de som tillhandahåller marknadsplatser i detta fallet CDON måste ge kunden rätt både till support och ha möjlighet att reklamera utan att man behöver gå via tredjepart. Som det är nu verkar det inte fungera.

Permalänk
Lego Master

Min första och enda Kickstarter var en blåsning där runt 1500 spänn gick upp i rök.
Kommer aldrig crowdfunda nåt igen efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Konstigt att aktien inte gått ner ändå efter allt detta.

Lagen kanske bör ses över att även de som tillhandahåller marknadsplatser i detta fallet CDON måste ge kunden rätt både till support och ha möjlighet att reklamera utan att man behöver gå via tredjepart. Som det är nu verkar det inte fungera.

Jag blir ju spontant lite nyfiken om lagen inte redan tvingar dem att hantera reklamationer oavsett vad de har för underleverantörer?

Permalänk
Medlem

Lite komiskt ändå med tanke på att detta är, i princip, vad varenda hårdvarubutik i Sverige sysslat med det senaste året. Få folk att beställa och betala för varor som inte funnits tillgängliga inom en överskådlig framtid.😄

Fifty shades of grey?😄

Permalänk
Medlem

CDON har gått från att vara en av landets bästa e-handlare till ett riktigt sunkigt bolag. För 3 år sedan kunde man handla hos dem flera gånger i månaden, men nu är det 1,5 år sedan jag handlade hos dem senast. Deras nya affärsmodell är riktigt usel, och skulle de gå i konkurs så skulle jag inte sakna dem.

Permalänk
Medlem

Jag ligger inte ute med pengar, men har en faktura hos Qliro för en telefon som aldrig dök upp (från mobileshop). Är nu inne på tredje eller fjärde veckan sedan jag började kontakta dem i detta ärende, och det går inte att få dem till att makulera fakturan ens, de bekräftar heller inte min avbeställning. Jag menar, i mitt fall så behöver de ju inte betala tillbaka något, bara skrota ordern och skrota fakturan!

Helt otroligt dåligt skött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Alla får tillbaka sina pengar. Så enda skadan är väl att man blev snuvad på att få köpa något?

Ska kompenseras. Andra aktörer har gått miste om potentiella kunder för att cdon bjuder in vem som helst. För vissa människor så räknas varje krona dessutom och att låsa några tusenlappar på bankkontot kan kännas för mångas ekonomi.

Permalänk
Medlem

Minns för 5+ år sedan när CDON var rätt bra, dom hade diverse SWEC-rabatter och erbjudanden och aktiv hjälpsam närvaro på forumet. Dom var till och med nära på att vinna över Inet på Sweclockers omröstning något år.

Sedan hände något och det började gå neråt, fort. Droppen för mig blev när dom ändrade i en order utan att notifiera mig så när jag skulle hämta ut delar till ett datorbygge så saknades det komponenter så det gick inte att bygga ihop datorn. Fick aldrig något bra svar på varför dom ändrat i ordern och prompt skickat iväg den utan att berätta för mig.

Detta var något år sedan och det verkar ju knappast ha blivit bättre sedan dess.

Permalänk
Medlem

Handlade ofta hos CDON innan man började med marknadsplats-dravlet.
Samma sak med Elgigantens marknadsplats.

Om jag vill köpa något från Sussies El och hembakat, så köper jag det väl direkt därifrån, det är inte intressant att köpa det via Elgiganten / CDON just på grund av all extra skit som returer, problem etc för med sig.

Förstår helt och hållet att det är svårt att synas som liten leverantör / tillverkare, men marknadsplatser är fel väg att gå.
Hade det däremot varit så att de som finns på marknadsplatsen agerar underleverantör till CDON - Dvs att all kontakt sker via CDON, till/från CDON, returer osv sköts av CDON så hade det varit mer intressant.

Permalänk
Medlem

Jag tror att CDON gjorde om sig till marknadsplats i tron att man därefter skulle bli uppköpta av Amazon när Amazon väl ville etablera sig i Sverige. Istället valde Amazon att bygga nytt från grunden, och nu står CDON med med en illa genomtänkt lösning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Minns för 5+ år sedan när CDON var rätt bra, dom hade diverse SWEC-rabatter och erbjudanden och aktiv hjälpsam närvaro på forumet. Dom var till och med nära på att vinna över Inet på Sweclockers omröstning något år.

Sedan hände något och det började gå neråt, fort. Droppen för mig blev när dom ändrade i en order utan att notifiera mig så när jag skulle hämta ut delar till ett datorbygge så saknades det komponenter så det gick inte att bygga ihop datorn. Fick aldrig något bra svar på varför dom ändrat i ordern och prompt skickat iväg den utan att berätta för mig.

Detta var något år sedan och det verkar ju knappast ha blivit bättre sedan dess.

2013 var året CDON gick åt helvete
https://www.sweclockers.com/artikel/17943-inet-ar-arets-dator...

Man tyckte väl att man försökt tillräckligt och valde att försöka tilltala "Den breda ointresserade massan" istället efter detta.

Jag har samma syn på det, dem var riktigt bra tidigare (Hade dessutom fri frakt för Swec-medlemmar ett tag tror jag?), men sedan har jag inte sett/hört något om dem

Permalänk
Medlem

cdon har blivit för stora, det var bättre förr.. men bra dom tar sitt ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHead:

Jag ligger inte ute med pengar, men har en faktura hos Qliro för en telefon som aldrig dök upp (från mobileshop). Är nu inne på tredje eller fjärde veckan sedan jag började kontakta dem i detta ärende, och det går inte att få dem till att makulera fakturan ens, de bekräftar heller inte min avbeställning. Jag menar, i mitt fall så behöver de ju inte betala tillbaka något, bara skrota ordern och skrota fakturan!

Helt otroligt dåligt skött.

Har du handlat direkt från mobileshop eller handlade du via cdon?

Jag hade skickat kronofogden direkt om cdon, bara förklara ditt ärende och att du vill att de driver in skulden. Är det mobileshop är du nog körd, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vilka handlare det rör sig om, förutom mobileshop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Alla får tillbaka sina pengar. Så enda skadan är väl att man blev snuvad på att få köpa något?

Och deras rykte? Varför skulle man köpa produkter från ett företag som uppenbarligen tillåter vem som helst att sälja på deras marknadsplats? Personligen lägger jag ut lite extra för den säkerhet som man får genom att köpa från mer välkända företag så som Webhallen och Inet.