Permalänk

Ångström Minecraft Laptop

Såg att det fanns en dator som hette "Ångström Minecraft Laptop" https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/386773...

Undrar bara hur bra gaming laptop det egentligen är och hur bra den är att använda till annat? 4444 kr för en gaming laptop låter som skräp?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SvenskGaming:

Såg att det fanns en dator som hette "Ångström Minecraft Laptop" https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/386773...

Undrar bara hur bra gaming laptop det egentligen är och hur bra den är att använda till annat? 4444 kr för en gaming laptop låter som skräp?

Kolla på Specen. En Intel Atom small-core, designad för låg energianvändning och billig produktionskostnad. EMMC-minne istället för en riktig SSD. Det där är en surflaptop möjligen. Den klarar såklart även att öppna 10-12 år gamla Minecraft, men räkna inte med några mods eller liknande.

Däremot får man lite snygga klistermärken på locket!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

För att bumpa den här tråden; ser att datorn för tillfället är på rea för 2290:-. Är den prisvärd som en extradator/surfdator, eller finns det bättre bang for the buck?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

För att bumpa den här tråden; ser att datorn för tillfället är på rea för 2290:-. Är den prisvärd som en extradator/surfdator, eller finns det bättre bang for the buck?

Ifall du ska ha en surfdator/extradator är Chromebook the way

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ostbullen:

För att bumpa den här tråden; ser att datorn för tillfället är på rea för 2290:-. Är den prisvärd som en extradator/surfdator, eller finns det bättre bang for the buck?

Nackdelen med eMMC är att det är så förbaskat långsamt att ladda ifrån. Långt mycket sämre än en vanlig mekanisk hårddisk i läshastighet. Det kommer alltså ta bra lång tid att starta windows och starta program.

Jag hade nog nästan i alla lägen rekommenderat en dator från Inrego eller något liknande refurbbolag med då fokus på att få tag på en 1080p skärm. De kostar nog en slant mer än 2200kr tyvärr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

För att bumpa den här tråden; ser att datorn för tillfället är på rea för 2290:-. Är den prisvärd som en extradator/surfdator, eller finns det bättre bang for the buck?

Skrivet av DavidtheDoom:

Nackdelen med eMMC är att det är så förbaskat långsamt att ladda ifrån. Långt mycket sämre än en vanlig mekanisk hårddisk i läshastighet. Det kommer alltså ta bra lång tid att starta windows och starta program.

Jag hade nog nästan i alla lägen rekommenderat en dator från Inrego eller något liknande refurbbolag med då fokus på att få tag på en 1080p skärm. De kostar nog en slant mer än 2200kr tyvärr.

Nya Chromebooks under 3000kr

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Som ofta lider av samma eMMC-situation. Däremot ett något lättare OS. Tyvärr är det bottenskrapet i billiga maskiner oavsett OS.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nackdelen med eMMC är att det är så förbaskat långsamt att ladda ifrån. Långt mycket sämre än en vanlig mekanisk hårddisk i läshastighet. Det kommer alltså ta bra lång tid att starta windows och starta program.

Jag hade nog nästan i alla lägen rekommenderat en dator från Inrego eller något liknande refurbbolag med då fokus på att få tag på en 1080p skärm. De kostar nog en slant mer än 2200kr tyvärr.

Hm, ja det är ju rätt tråkigt. Tänkte ta och dra in valfritt linuxdistro på den för att göra den lite mer light weight, men låter onekligen inte värt då kanske. Tackar för bra svar! Blir nog att kanske köpa en ssd och nytt batteri till en annan gammal laptop jag har liggande, även om jag skulle vilja gå ner till 14"

Tack för svar! Jag är dock mer sugen på en x86-dator så jag har möjlighet att dra in något linuxdistro, jag har dock sneglat lite på chromebooks då de är så förbaskat billiga

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ostbullen:

Hm, ja det är ju rätt tråkigt. Tänkte ta och dra in valfritt linuxdistro på den för att göra den lite mer light weight, men låter onekligen inte värt då kanske. Tackar för bra svar! Blir nog att kanske köpa en ssd och nytt batteri till en annan gammal laptop jag har liggande, även om jag skulle vilja gå ner till 14"

Tack för svar! Jag är dock mer sugen på en x86-dator så jag har möjlighet att dra in något linuxdistro, jag har dock sneglat lite på chromebooks då de är så förbaskat billiga

Den där Ångström har faktiskt en M.2-plats. Vet inte om det är Sata, SATA/NVMe eller NVME endast. Men då kommer man runt långsam lagring. Huruvida du hittar drivers för skärmstyrka och grejer på en lite fjuttdator från "Ångström" vågar jag lämna osvarat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hm, ja det är ju rätt tråkigt. Tänkte ta och dra in valfritt linuxdistro på den för att göra den lite mer light weight, men låter onekligen inte värt då kanske. Tackar för bra svar! Blir nog att kanske köpa en ssd och nytt batteri till en annan gammal laptop jag har liggande, även om jag skulle vilja gå ner till 14"

Tack för svar! Jag är dock mer sugen på en x86-dator så jag har möjlighet att dra in något linuxdistro, jag har dock sneglat lite på chromebooks då de är så förbaskat billiga

Finns väl inget som hindrar dig ifrån att köra linuxdistro på en chromebook?

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den där Ångström har faktiskt en M.2-plats. Vet inte om det är Sata, SATA/NVMe eller NVME endast. Men då kommer man runt långsam lagring. Huruvida du hittar drivers för skärmstyrka och grejer på en lite fjuttdator från "Ångström" vågar jag lämna osvarat.

Drog en googling, och det verkar vara samma dator som flera andra märken paketerat om till sin egna maskin, så verkar vara något standardskrafs. Och intressant med att den har en m.2-plats, dock tappar den ju lite av sitt najs prajs om man måste köpa lagring till den direkt.

Skrivet av danskung:

Finns väl inget som hindrar dig ifrån att köra linuxdistro på en chromebook?

Jaså? Jag minns att jag hörde att det skulle vara lite strul att installera linux on bare metal på en chrome-book, men det kanske har blivit lite bättre nu? Isåfall är en chromebook definitivt mer attraktivt Skall undersöka mera, tackar!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Okej! Jag var allt för nyfiken för att låta bli, så jag körde in efter jobbet igår och plockade upp en ångström-maskin Lite info om någon själv gick i köptankar(varning en massa bilder):

Gratis stickers woo

Bootlogga

Enkel åtkomst för att installera m.2-ssd ifall man är sugen på att uppgradera.

Lite smått och gott i informationsväg om datorn.

Installerar arch linux.

Done and done. Allt verkar fungera som det ska rent hårdvarumässigt. Trackpad, fn-knappar för ljud, ljusstycka mm. Även suspend verkar fungera som det ska när man stänger/öppnar locket. Batteritiden är "duglig". Verkar som att den landar på ca 4-5h, vilket inte är speciellt mycket, dock bara ett fjuttigt 5000mAh-batteri så kanske väntat.

Öppnade även upp datorn av rent intresse:

(Fingeravtrycken var där innan jag öppnade den).
En snabb googling på np14g-pro visar sig att det är precis som väntat en dator som ett företag köper in ett par tusen av för en billig peng, och får sin logga tryckt på den.

Dold text

Summa summarum: Är ändå nöjd med den. Den klarar av att strömma yt-material i 1080p60 utan att tappa för många frames, och den bootar dugligt snabbt. Jag kanske uppgraderar den i framtiden med en ssd, men för tillfället så duger den som en surfdator som jag inte behöver vara speciellt rädd om

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ostbullen:

Okej! Jag var allt för nyfiken för att låta bli, så jag körde in efter jobbet igår och plockade upp en ångström-maskin Lite info om någon själv gick i köptankar(varning en massa bilder):

https://i.imgur.com/fvXRNsr.jpg
Gratis stickers woo

https://i.imgur.com/03XirLD.jpg
Bootlogga

https://i.imgur.com/6WL7puy.jpg
Enkel åtkomst för att installera m.2-ssd ifall man är sugen på att uppgradera.

https://i.imgur.com/epPpbkg.jpg
Lite smått och gott i informationsväg om datorn.

https://i.imgur.com/Qq4YpLY.jpg
Installerar arch linux.

https://i.imgur.com/QuqrLSm.jpg
Done and done. Allt verkar fungera som det ska rent hårdvarumässigt. Trackpad, fn-knappar för ljud, ljusstycka mm. Även suspend verkar fungera som det ska när man stänger/öppnar locket. Batteritiden är "duglig". Verkar som att den landar på ca 4-5h, vilket inte är speciellt mycket, dock bara ett fjuttigt 5000mAh-batteri så kanske väntat.

Öppnade även upp datorn av rent intresse:
https://i.imgur.com/EbQ4ldo.jpg
(Fingeravtrycken var där innan jag öppnade den).
En snabb googling på np14g-pro visar sig att det är precis som väntat en dator som ett företag köper in ett par tusen av för en billig peng, och får sin logga tryckt på den.

Dold text

Summa summarum: Är ändå nöjd med den. Den klarar av att strömma yt-material i 1080p60 utan att tappa för många frames, och den bootar dugligt snabbt. Jag kanske uppgraderar den i framtiden med en ssd, men för tillfället så duger den som en surfdator som jag inte behöver vara speciellt rädd om

Ändå knäppt vad snabba billiga maskiner har blivit.
Minns när jag köpte en Netbook för 3000kr år 2010...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ändå knäppt vad snabba billiga maskiner har blivit.
Minns när jag köpte en Netbook för 3000kr år 2010...

Ja den är betydligt snabbare än eee-maskinerna man köpte då, och betydligt mer användbar, dock är nog snabb lite att ta i! Jag har dock beställt hem en billig m.2 sata3 ssd från amazon som jag tänkte smälla i den nästa vecka för att se om den blir ännu mer snappy Återkommer nog med något kort då för att utvärdera skillnad i hastighet

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Ja den är betydligt snabbare än eee-maskinerna man köpte då, och betydligt mer användbar, dock är nog snabb lite att ta i! Jag har dock beställt hem en billig m.2 sata3 ssd från amazon som jag tänkte smälla i den nästa vecka för att se om den blir ännu mer snappy Återkommer nog med något kort då för att utvärdera skillnad i hastighet

Hur funkar datorn för vardags användning tex skriva i Word, använda Powerpiont, Spotify, Netflix och framförallt funkar Minecraft på den haha för det ingick väl med datorn? Har den HDMI uttag osv? Är datorn seg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hur funkar datorn för vardags användning tex skriva i Word, använda Powerpiont, Spotify, Netflix och framförallt funkar Minecraft på den haha för det ingick väl med datorn? Har den HDMI uttag osv? Är datorn seg?

Surfande, writer mm(kör linux så fick bli libre office) fungerar bra. Även spotify, netflix mm fungerar precis som det skall. Jag stoppade i en m.2-disk på 240gb för 350kr så chrome mm laddar snabbt, och den känns överlag snappy. Utgångar är mini hdmi, 2x usb A, 1x usb c, 3.5mm-plugg samt micro sd-läsare.

Minecraft är dock knappast spelbart. Iofs så testade jag bara java edition, inte microsoft store edition, som tydligen skall vara lite snällare att köra En till nackdel är att datorn är passivt kyld, d.v.s. inga fläktar. Det här gör att datorn lägger sig på ca 70 grader vid surfande/netflix, och den kan röra sig hela vägen upp till 90c om man kör flera saker samtidigt som t.ex. yt och netflix mm.

Summa summarum: För priset jag köpte den för (2290:-) så är det en kapabel, lätt liten surfmaskin som man knappast behöver vara rädd om. Jag skulle dock aldrig betala fullpris för den, och det är knappast en gaming laptop.

Jag laddade upp ett litet klipp där jag kör en cold boot, startar upp minecraft, libre office writer, calc, spotify och netflix:

(Jag fick ta bort ljudet då yt flaggade musiken från spotify annars)

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ostbullen:

Surfande, writer mm(kör linux så fick bli libre office) fungerar bra. Även spotify, netflix mm fungerar precis som det skall. Jag stoppade i en m.2-disk på 240gb för 350kr så chrome mm laddar snabbt, och den känns överlag snappy. Utgångar är mini hdmi, 2x usb A, 1x usb c, 3.5mm-plugg samt micro sd-läsare.

Minecraft är dock knappast spelbart. Iofs så testade jag bara java edition, inte microsoft store edition, som tydligen skall vara lite snällare att köra En till nackdel är att datorn är passivt kyld, d.v.s. inga fläktar. Det här gör att datorn lägger sig på ca 70 grader vid surfande/netflix, och den kan röra sig hela vägen upp till 90c om man kör flera saker samtidigt som t.ex. yt och netflix mm.

Summa summarum: För priset jag köpte den för (2290:-) så är det en kapabel, lätt liten surfmaskin som man knappast behöver vara rädd om. Jag skulle dock aldrig betala fullpris för den, och det är knappast en gaming laptop.

Jag laddade upp ett litet klipp där jag kör en cold boot, startar upp minecraft, libre office writer, calc, spotify och netflix:

https://www.youtube.com/watch?v=AvGVgpcG0Tc

(Jag fick ta bort ljudet då yt flaggade musiken från spotify annars)

Jag kan säga helt ärligt att det där snurrade sämre i minecraft än vad min 12 år gamla Netbook gjorde. 1 FPS. Jisses!
Tack för update!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kan säga helt ärligt att det där snurrade sämre i minecraft än vad min 12 år gamla Netbook gjorde. 1 FPS. Jisses!
Tack för update!

Haha japp riktigt illa! Dock, misstänker throttling eller liknande i det här fallet då den körde i ca 20fps(fortfarande horribelt) första gången jag startade upp det. Oavsett så är det skam att kalla den för en gaminglaptop, den duger bra för surfande och strömmande av material, men spel kan man glömma.

Funderar svagt på att öppna upp undersidan och se hur prestandan ändras när stackarn får lite luft, men det får bli ett framtida projekt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Haha japp riktigt illa! Dock, misstänker throttling eller liknande i det här fallet då den körde i ca 20fps(fortfarande horribelt) första gången jag startade upp det. Oavsett så är det skam att kalla den för en gaminglaptop, den duger bra för surfande och strömmande av material, men spel kan man glömma.

Funderar svagt på att öppna upp undersidan och se hur prestandan ändras när stackarn får lite luft, men det får bli ett framtida projekt.

För det priset du gav verkar den duglig men nu kostar den sitt ordinarie pris på 4444 kr igen. Men för 2300 kr verkar det ganska prisvärt med en laptop och Windows 10 licens och Minecraft på köpet. Synd bara att den inte verkar klara minecraft haha. Undrar om den hade klarat andra enkla spel och äldre spel på låg grafik.

Permalänk
Medlem

Den koster pt. 1199,- DKK i Danmark, og er lidt sjov.

Er de 4GB i sokkel, eller kan man skifte den til en 8GB klods?

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Okej! Jag var allt för nyfiken för att låta bli, så jag körde in efter jobbet igår och plockade upp en ångström-maskin Lite info om någon själv gick i köptankar(varning en massa bilder):

https://i.imgur.com/fvXRNsr.jpg
Gratis stickers woo

https://i.imgur.com/03XirLD.jpg
Bootlogga

https://i.imgur.com/6WL7puy.jpg
Enkel åtkomst för att installera m.2-ssd ifall man är sugen på att uppgradera.

https://i.imgur.com/epPpbkg.jpg
Lite smått och gott i informationsväg om datorn.

https://i.imgur.com/Qq4YpLY.jpg
Installerar arch linux.

https://i.imgur.com/QuqrLSm.jpg
Done and done. Allt verkar fungera som det ska rent hårdvarumässigt. Trackpad, fn-knappar för ljud, ljusstycka mm. Även suspend verkar fungera som det ska när man stänger/öppnar locket. Batteritiden är "duglig". Verkar som att den landar på ca 4-5h, vilket inte är speciellt mycket, dock bara ett fjuttigt 5000mAh-batteri så kanske väntat.

Öppnade även upp datorn av rent intresse:
https://i.imgur.com/EbQ4ldo.jpg
(Fingeravtrycken var där innan jag öppnade den).
En snabb googling på np14g-pro visar sig att det är precis som väntat en dator som ett företag köper in ett par tusen av för en billig peng, och får sin logga tryckt på den.

Dold text

Summa summarum: Är ändå nöjd med den. Den klarar av att strömma yt-material i 1080p60 utan att tappa för många frames, och den bootar dugligt snabbt. Jag kanske uppgraderar den i framtiden med en ssd, men för tillfället så duger den som en surfdator som jag inte behöver vara speciellt rädd om

På förekommen anledning undrar jag om någon lyckats identifiera någon SODIMM slot i dessa?
Gissar på icke, men någon som kan bekräfta?

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Skrivet av Gamerouge:

På förekommen anledning undrar jag om någon lyckats identifiera någon SODIMM slot i dessa?
Gissar på icke, men någon som kan bekräfta?

med tanke på hans bild med undersidan avtagen så antingen sitter de på andra sidan av modermodemet eller så är det fastlött minne.

men visst kan ju titta under batteriet eller något men för 2000:- tippar jag att den troligen inte är uppgraderingsbar utöver m.2 platsen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

med tanke på hans bild med undersidan avtagen så antingen sitter de på andra sidan av modermodemet eller så är det fastlött minne.

men visst kan ju titta under batteriet eller något men för 2000:- tippar jag att den troligen inte är uppgraderingsbar utöver m.2 platsen.

Mäktar inte med att öppna den igen då man måste pilla bort fötterna på den, samt mer eller mindre bryta upp den.

Men tippar på som du säger att det är fastlött minne. Under batteriet satt det ingenting utom baksidan tangentbord/trackpad. Modermodemet uppe till höger på bilden lämnade inte jättemycket plats under kopparplattan eller baksidan, så tvekar på att det går att utöka minnet.

För övrigt, kör än den här laptopen som slit och släng-dator hemma lagom liten och nätt att dra med sig överallt, och den bootar snabbt nog. Tangentbordet är dock rätt jäkla kasst, men det duger.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Misstänker att det är så Några notebooks har ju fastlött minne + en expansionsplats. Därav min fundering

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gamerouge:

På förekommen anledning undrar jag om någon lyckats identifiera någon SODIMM slot i dessa?
Gissar på icke, men någon som kan bekräfta?

Fastlött.
Det får inte plats på undersidan av moderkortet (mot tangentbordet) av sizen av skruvarna att döma. Finns ingen på den sida som är exponerad mot användaren när bakplåt monterats av.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin