Ubuntu server installation

Permalänk

Ubuntu server installation

Tjo,
Tänkte installera senaste versionen av ubuntu server på min bärbara pc. Och installationen görs från en usb sticka, installationen funkar felfritt och det står att installationen är klar. Startar om men den bootar inte från hårddisken. Kollat bios och boot prio och hårddisken är första val och enda, men det hjälper inte fail to boot on media står det bara.
Det är en SSD-disk M.2-plats kan det spela någon roll ?

Tacksam för svar
/Force

Permalänk
Medlem

Jag kommer med dumma svar som snarare rör windows boot loader.

Hur startar du instalaltionen. Via typ F12 boota från USB eller är usb enheten även en automatisk bootbar enhet. Om den är det så kan skrivas in som enhet 0 i systemet och inte disken.
M2 diskar är en viss historia.

Dator modell och ubunto server verision?
Kan disken ha någon annan partition kvar sedan innan. Kan vara en gammal bot partition från windows eller liknande?

Dator?
Verision av ubunto?
Fungerar en live start från USB? Då får du kanske testa inte server iofs.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har du testat byta mellan UEFI och och gamla MBR/CSM/Legacy?
Det kan vara installerat med ena och bios inställt på andra.

Vad är det för modell på laptopen?

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Hur startar du instalaltionen. Via typ F12 boota från USB eller är usb enheten även en automatisk bootbar enhet. Om den är det så kan skrivas in som enhet 0 i systemet och inte disken.

Kan disken ha någon annan partition kvar sedan innan. Kan vara en gammal bot partition från windows eller liknande?

Dator?
Verision av ubunto?

Jag har provat att boota installationen både från F12 usb och ändrat i bios prio för bootning men inget av det hjälper.
Hur skriver jag in enhet 0 i systemet.
Återkommer med dator modell och server version.

Permalänk
Skrivet av Larrxi:

Hur byter jag det ?

Återkommer med laptop modell.

Permalänk
Medlem

Ja i bios byter du det.

Permalänk
Medlem

En av de viktigaste grejorna - se till att installationsmediat (USB-sticka/DVD etc) med din ubuntu sitter i datorn när du slår på strömmen - alltså kallstart från helt avstängd dator!!.

Det är skillnad mellan en kallstart med spänningspåslag och en reboot/omstart från en redan påslagen dator då det i många BIOS bara är vid kallstarter som den gör full hårdvaruutforskning och skannar installera media och det är först då du få installationsalternativ i UEFI-menyer/bootalternativ-menyerna som annars inte dyker upp vid en vanlig reboot och försöker man med MBR/CSM/Legacy alternativen med BIOS påslagen i UEFI-läge vid installation så kommer det inte att boota.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Dator?
Verision av ubunto?

Modellen heter lenovo t460s
Ja det är en windows partition på hårddisken

Permalänk
Skrivet av Larrxi:

Modellen heter lenovo t460s

Permalänk
Medlem

https://support.lenovo.com/mo/en/solutions/ht503657

Ja har du provat byta mellan UEFI och Legacy?

Kanske har du i bios inställt på Legacy och Ubuntu är installerat med UEFI.

Permalänk

Nu har jag provat att byta mellan UEFI och Legacy men inget av dessa funkar. Kan det vara något jag gör fel vid installationen i ubuntu server ? Tex vilken partition ?

Permalänk
Medlem

Och du har alltid startat installationen med installationsstickan monterad och därefter startat med ON/OFF-knappen på datorn?? - detta är viktigt!!

åter igen - det är inte säkert att du ens ser de installationsalternativen som gäller för UEFI-installation om du gör en varm-reboot i tex. BIOS - det måste vara en kallstart och med all installationsmedia anslutet (dvs. sticka i eller installation-DVD-skivan placerad i läsaren och inskjutet innan strömpåslag), att först starta datorn och sedan ansluta USB-stickan eller putta in DVD-skivan i läsaren är inte rätt väg...
- det tog mig en halv natt att inse det på en viss laptop....

Dessutom finns det USB-stickor som det bara inte går att installera ifrån och man måste prova andra med helt skild fabrikat eller annan generation för att de som tillverka USB-stickorna slarvar att märka dem rätt på 1 bit [1] när stickan identifieras och det går inte att ändra. - tex. sandisk/sandforce-stickor som du köper i gubbdagis har ofta problemet att identifiera sig fel medans en reklam-USB-sticka kan gå alldeles lysande

Om det inte går med USB-stickor - prova att bränna ut ISO:n på en DVD-skiva och starta via en DVD-läsare/brännare (kallstart !!) - en lös USB-ansluten går bra då BIOS behandlar dessa lika som de interna CD/DVD-läsarna som fanns i de äldre datorerna då de ofta gick via USB-protokollet även internt.

Har haft HPE-servrar som var helt j***a omöjlig att starta från USB-sticka men gick hur smidigt som helst när det startas på DVD-skiva

---

slutligen, när inget fungerar - prova med en gammal Linux-installation - typ ubuntu 16.xx-generation - 32-bitsstödet (x86) är numera borttaget hos många Linux-distrubitioner och även om processorerna sedan mycket länge hanterar 64-bits AMD-kod så är det inte säkert att just BIOS och första booten gör det i äldre datorer...

[1]

dvs. biten vid USB-stickan när den identifieras som skiljer om stickan är 'mass storage' eller om den är 'removable mass storage' en del BIOS vägrar att hantera installations-media när det är markerat som 'mass storage'

Permalänk

Tack för alla svaren, nu har jag löst problemet.
Så här var det.
UEFI skall bootningen vara i bios men det var inte allt. När installationen med filer är klara står det att man kan reboota men då körs uppdateringar i bakgrunden som man inte ser om man inte klickar på view log. Startar man då om systemet undertiden den installerar uppdateringarna då bootar den inte upp. Så när jag klickade på view log såg jag att den uppdaterade och jag väntade tills allt var klart sedan startade jag om systemet och då funkade det.

Permalänk

Hur stänger man av wifi i ubuntu server och byter till eth0 ?

Permalänk
Medlem

du kan stänga av interfacet med ifdown. Tror dom gått ifrån eth-standarden, heter nu enp0sX. Om du vill byta namn på interfacet så går det bra att göra det i /etc/network/interfaces

Permalänk
Medlem

Om du har ett GUI i Ubuntu så går det väl att klicka på WiFi loggan och "stäng av wifi".
Annars är det "sudo ifdown <interface>" som gäller.
Kolla interface namnet med "ip a" eller "ifconfig -a" - antingen fungerar båda eller endast ena kommandot.

Såg att det var ubuntu-server det gällde
Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk

Men om jag vill byta från wifi till lan på servern helt hur gör jag då ?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bäst är nog att sätta manual på det interfacet du inte vill använda nå mer. (wifi)

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

OP vad har du planerat att göra för skoj med din Ubuntu-laptop-server?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Bäst är nog att sätta manual på det interfacet du inte vill använda nå mer. (wifi)

Ja varför på något annat?
Men om man läser längre ner finns det en beskrivning av hur man använder / kan använda nmcli.
https://linux.die.net/man/1/nmcli
Och om det är oklart, ta inte bort interface du avser använda, ta bort interface du inte avser använda.

Permalänk
Skrivet av Quim:

OP vad har du planerat att göra för skoj med din Ubuntu-laptop-server?

Tänkte starta igång en minecraft bedrock server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Ja varför på något annat?
Men om man läser längre ner finns det en beskrivning av hur man använder / kan använda nmcli.
https://linux.die.net/man/1/nmcli
Och om det är oklart, ta inte bort interface du avser använda, ta bort interface du inte avser använda.

Det var just nmcli tipset längre ner på länken jag menade att han bör undvika

Visa signatur