Noctuas brunbeigea färger blir keycaps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Borde inte Y vara rosa med?

Från Google:

"Bokstaven Y kan i flera andra språk, däribland engelska och franska, motsvara en konsonant, en palatal approximant motsvarande det svenska j-ljudet, och det är också mycket vanligt i olika transkriptionssystem, till exempel pinyin och i transkription av arabiska."

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Extrapaj:

Från Google:

"Bokstaven Y kan i flera andra språk, däribland engelska och franska, motsvara en konsonant, en palatal approximant motsvarande det svenska j-ljudet, och det är också mycket vanligt i olika transkriptionssystem, till exempel pinyin och i transkription av arabiska."

Idag lärde jag mig något nytt.

Men <Why?> innehåller då bara konsonanter med samma argument. Spännande.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förlåt men tittar ni på tangenterna när ni skriver? Går utmärkt att skriva åäö på ISO så länge det sitter i muskelminnet och man kan touch type. Eller varför måste ni ha nordiskt? 😛

Jag touch-typar allt som oftast, men det är en fråga om princip. Det är ett svenskt tangentbord jag använder, därav ska det vara svenska bokstäver på det. Och därmed basta!

Är jag fånig? Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

För litet, finns det större variant? Skulle få kramp med ett sånt litet tangentbord.

Läste du artikeln ens? Det är keycaps dom säljer och bas setet räcker upp till en TKL.
Finns även numpad att köpa till.

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Nordiska tecken är jag helt med och surar över!
Det verkar ha efterfrågats i kommentarerna på Drops, där Mito svarar att det "inte finns verktyg för att göra det" eller något åt det hållet. Som noob när det kommer till custom keycaps är jag inte helt säker på vad det innebär, men jag antar att det är någon begränsning där de tillverkas. Sjukt tråkigt dock.

Formerna man gjuter plasten i kallas för verktyg och kan bytas ut på maskinen.

Skrivet av Lodisen:

1500:- för ABS och bruna tangenter?
Tror jag avstår.

Skrivet av DevilsDad:

Sjukt stort vill ha begär, men med ett pris i nivå med mitt tangentbord och sämmre plast än medföljande tangenter är jag lite skeptisk... Tyvärr.

Skrivet av GuPe96:

Tråkigt att det är ABS istället för PBT... Snyggt i övrigt och hade passat perfekt i min setup.

Skrivet av Timmy Fox:

Suck, ABS. PBT ska det ju vara!

Det är väldigt stor skillnad på dubbelshot ABS och den billiga målade ABS som brukar följa med på tangentbord.
Finns ju en anledning till att dem är dyra.

Men sedan kan man tycka plasten känns olika mot fingrarna, personligen föredrar jag ABS medans vissa gillar PBT.

Permalänk

Urtjusigt!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Formerna man gjuter plasten i kallas för verktyg och kan bytas ut på maskinen.

Det är väldigt stor skillnad på dubbelshot ABS och den billiga målade ABS som brukar följa med på tangentbord.
Finns ju en anledning till att dem är dyra.

Men sedan kan man tycka plasten känns olika mot fingrarna, personligen föredrar jag ABS medans vissa gillar PBT.

Jag känner till skillnaderna ganska väl. Dock så även dyr "kvalitets"-ABS blir glansiga och lena relativt fort. Visst händer det med PBT också, men även billigare PBT behåller ju sin mer sträva texturerade känsla mot fingrarna bra mycket längre än även de bästa ABS-keycaps gör.

Sen så finns ju andra fördelar med ABS som man kan föredra, bl.a. färgmöjligheter, styvhet och ljud. Dock så är känslan för mig det viktigaste och jag avskyr personligen s.k. "ABS shine".

Permalänk

Jag hade gärna köpt detta till ett vettigt pris, kanske 400 kr?

För priset de satt motsvarar trots allt ett bra mekaniskt tangentbord med tangenter i PBT-plast. Och så kränger de ABS... Helt verklighetsfrånvänd prissättning.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag hade gärna köpt detta till ett vettigt pris, kanske 400 kr?

För priset de satt motsvarar trots allt ett bra mekaniskt tangentbord med tangenter i PBT-plast. Och så kränger de ABS... Helt verklighetsfrånvänd prissättning.

Till alla som klagar på att det är ABS:

Det är skillnad på tjock dubbeskjuten ABS (som detta är) och den tunna målade skiten som sitter på prebuilts. Det finns en anledning till att GMK keycaps (som är gjorda av ABS) är det absolut mest populära bland alla tangentborsentusiaster som gladeligen lägger över 5000kr på ett tangentbord. Helt "verklighetsfrånvänt" att yttra sig om något man inte har erfarenhet av.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d - Gigabyte AORUS x570 PRO - 32gb 3200mhz CL15 - Fractal Design Lumen s24 - ASUS TUF RX 7900 XTX - Fractal Design North
Topping DX3 Pro Plus - Hifiman Edition XS - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bult:

Till alla som klagar på att det är ABS:

Det är skillnad på tjock dubbeskjuten ABS (som detta är) och den tunna målade skiten som sitter på prebuilts. Det finns en anledning till att GMK keycaps (som är gjorda av ABS) är det absolut mest populära bland alla tangentborsentusiaster som gladeligen lägger över 5000kr på ett tangentbord. Helt "verklighetsfrånvänt" att yttra sig om något man inte har erfarenhet av.

Meh, som jag skrev innan så är ABS shine tyvärr ett problem oavsett tjockleken. GMK är najs på många vis, men även deras keycaps börjar ju kännas som en halkbana efter några få månader.

Har man inget emot det så visst, kör på, men för min det så är det en dealbreaker när även en billig uppsättning PBT för en hundring håller sig fräscha bra mycket längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Meh, som jag skrev innan så är ABS shine tyvärr ett problem oavsett tjockleken. GMK är najs på många vis, men även deras keycaps börjar ju kännas som en halkbana efter några få månader.

Har man inget emot det så visst, kör på, men för min det så är det en dealbreaker när även en billig uppsättning PBT för en hundring håller sig fräscha bra mycket längre.

Yes jag kommer fortsätta köra på GMK. Shine är inget jag bryr mig om, och har man ett gäng brädor i rotation så tar det längre tid innan keycapsen blir glansiga

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d - Gigabyte AORUS x570 PRO - 32gb 3200mhz CL15 - Fractal Design Lumen s24 - ASUS TUF RX 7900 XTX - Fractal Design North
Topping DX3 Pro Plus - Hifiman Edition XS - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förlåt men tittar ni på tangenterna när ni skriver? Går utmärkt att skriva åäö på ISO så länge det sitter i muskelminnet och man kan touch type. Eller varför måste ni ha nordiskt? 😛

Enda anledningen att köpa just dessa hattar för tusentals pengar är själva utseendet/designen.
Om inte bryr sig om det så är man knappast spekulant över huvud taget.

Permalänk
Avstängd

Samma färger som några skrotade tangentbord jag lekte med som liten. De var återvunna typ 91 så säkert från tidigt åttiotal eller äldre.

Permalänk
Skrivet av Bult:

Till alla som klagar på att det är ABS:

Det är skillnad på tjock dubbeskjuten ABS (som detta är) och den tunna målade skiten som sitter på prebuilts. Det finns en anledning till att GMK keycaps (som är gjorda av ABS) är det absolut mest populära bland alla tangentborsentusiaster som gladeligen lägger över 5000kr på ett tangentbord. Helt "verklighetsfrånvänt" att yttra sig om något man inte har erfarenhet av.

Jaha? Jag kan inte bemöta vad du tror dig veta att jag har erfarenhet av eller inte.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Jag hade gärna köpt detta till ett vettigt pris, kanske 400 kr?

För priset de satt motsvarar trots allt ett bra mekaniskt tangentbord med tangenter i PBT-plast. Och så kränger de ABS... Helt verklighetsfrånvänd prissättning.

Skrivet av Role_Model:

Jaha? Jag kan inte bemöta vad du tror dig veta att jag har erfarenhet av eller inte.

Fast ditt inlägg här visar ju att du inte har någon erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förlåt men tittar ni på tangenterna när ni skriver? Går utmärkt att skriva åäö på ISO så länge det sitter i muskelminnet och man kan touch type. Eller varför måste ni ha nordiskt? 😛

Mer av en principsak egentligen, har gott nog muskelminne att jag inte behöver titta på skrivbordet, men om jag skulle lägga 1500 på keycaps vill jag väldigt gärna att symbolerna ovanpå matchar vad som händer på skärmen när en tangent blir nertryckt.