Permalänk

Problem men minnena

Hej, jag köpte ett uppgraderingspaket på komplett som innehöll:
Intel Core i5-11600K Processor
Cooler Master MasterAir MA612 Stealth CPU-kylare
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 16GB
ASUS ROG Strix B560-A GAMING WIFI moderkort

plockade ihop allt utan problem och allt funkade. Men efter ett tag så frös bilden sig när jag spelade CS:global. Hörde allt i spelet och kunde fortfarande röra mig men bilden var frusen. Tabbar bara ner och startar om så funkar det en stund och det fryser sig igen. Testade massa olika saker och till slut så satte jag i mina gamla minnen DDR4 2666mhz. Allt funkar som det ska nu och det flyter på. Men varför funkar det inte med mina nya? Är det nå fel på minnena eller är det någon inställning som spökar?
mvh

Permalänk
Medlem

Körde du något minnestest? Frysningar är inget typiskt symptom för instabilt RAM direkt. Laddade du XMP-profilen för nya minnena? Skulle ju kunna vara så att den inte är stabil i din konfiguration, du kan ju i sådana fall testa nya minnena utan XMP och köra i 2666 för att se om det är det som spökar.

Kan ju vara idé att uppdatera BIOS också om du inte gjort det, ser att det släpptes en ny version för mindre än en månad sedan.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Allt är helt nytt från 1 vecka tillbaka. Har testat kört i xmp och utan. Men om minnen är för 3600mhz måste jag väl kunna ligga på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielengman:

Allt är helt nytt från 1 vecka tillbaka. Har testat kört i xmp och utan. Men om minnen är för 3600mhz måste jag väl kunna ligga på det?

Så det var samma problem utan XMP? Tänkte mest för att utesluta att det är det som ställer till det. Tekniskt sett så är det överklockning och aldrig garanterat, men oftast fungerar det ju upp till en viss gräns beroende på plattform. 3600 tror jag inte brukar vara några problem oavsett plattform i dagsläget, men man vet aldrig.

Att det är nytt garanterar ju inte att brädan har senaste BIOS, kan vara värt att kolla/uppdatera om inget annat hjälper.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Okej, ja jag får kolla på det. Ska testa och sätta dom nya på
2666mhz får se om det funkar.

Permalänk

Ställde ner dom nya minnena till 2666mhz och det flyter på bra. Men varför kan jag inte köra på 3600mhz som dom är gjorda för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielengman:

Ställde ner dom nya minnena till 2666mhz och det flyter på bra. Men varför kan jag inte köra på 3600mhz som dom är gjorda för?

Har du senaste UEFI på ditt moderkort? Enligt ASUS sida så har senaste UEFIn: https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b560...

Improved systems stability, vilket kanske kan vara en lösning för dig. Och Enligt Asus sida så verkar minnena stödjas, iaf ver3.31

Så kan vara en ide att kolla upp detta. Även prova att stega uppåt och se vart minnena börjar strula.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.