Skärmar med FALD/MiniLED - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

Skärmar med FALD/MiniLED - Samlingstråd

Nu börjar det så sakteliga släppas fler och fler skärmar som rent specifikationsmässigt bör klara att visa bra HDR (utan att vara OLED). Hittills har det funnits ett fåtal oerhört dyra alternativ som första generationens Asus PG27UQ och Acer X27 som kom med en del svagheter som exempelvis avsaknad av DSC (Display Stream Compression) som tvingade användaren till att välja mellan 4:2:2 Chroma Subsampling eller en lägre frekvens för HDR.

Sedan dess har det kommit ett par alternativ som blivit bättre. Men prisnivån har fortfarande varit orimligt hög för en genomsnittlig spelare eller kreatör. Exempel på en av dessa är Asus PG32UQX. Dessa har kommit med G-Syncmodul, som förvisso ger en garant för en bra Adaptive Sync men bidrar till att en redan dyr skärm får ett ännu högre pris.

Sedan finns det ett fåtal andra exempel på lite annorlunda format och annat än IPS. Den enda jag kommer på på rak arm är Samsung Odyssey Neo G9 som förutom en iofs något lägre prislapp fortfarande är dyr och baserat på recensioner en rejäl besvikelse.

Nu har det så sakteliga börjat presenteras skärmar som dels inte alltid är 2160p eller har G-Syncmodul, det bidrar till en lägre prislapp. Exempel på två av dessa är AOC AG274QXM som har en IPS-panel på 1440p och Acer X32FP som inte har en G-Syncmodul.

I denna tråd tänker jag att vi hjälper våra kära medforumiter med diskussioner, tips, intryck och lite annat smått och gott som rör skärmar bakbelysta med FALD/MiniLED. Skärmar som kanske kan ge oss skrivbordsrävar en upplevelse av HDR är som bara varit OK från soffan tidigare!

Permalänk
Medlem

Acer Predator X32FP (som omnämnt i första inlägget) har nu dykt upp i butiker i januari, någon som slagit till och kan dela med sig av upplevelsen? Har kikat efter 32" 4K skärm, icke OLED samt icke välvd ett tag nu men inte fastnat för något ännu.

Detaljerad recension på japanska så översätt, fann det bättre till engelska än svenska: https://jisakuhibi.jp/review/acer-predator-x32-fp

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 3600 | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX |
| 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ |
| Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2]
[Lenovo Y27q-20 + BenQ GW2406Z]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Acer Predator X32FP (som omnämnt i första inlägget) har nu dykt upp i butiker i januari, någon som slagit till och kan dela med sig av upplevelsen? Har kikat efter 32" 4K skärm, icke OLED samt icke välvd ett tag nu men inte fastnat för något ännu.

Detaljerad recension på japanska så översätt, fann det bättre till engelska än svenska: https://jisakuhibi.jp/review/acer-predator-x32-fp

Ska bli spännande att se fler recensioner, och om någon slår till: intryck.

Edit: Gick lite fort. Fixade till språket.

Permalänk
Medlem

Hade Acer Predator X32FP kommit för några år sedan hade jag varit redo att donera ett antal organ för att finanisera köpet.

• "Lagom" storlek

• HDMI 2.1, DSC etc

• 4K och HDR

• Bra färgåtergivning och goda möjligheter att kalibrera den i menyerna.

• KVM-switch(?) om jag förstod det rätt kan den växla mellan de två USB-portarna?

• 144+ uppdateringsfrekvens

Men nu drömmer jag om en motsvarande med OLED panel istället...

Visa signatur

Intel Core i7 8770k @ 4.8GHz | Asus Prime Z370-A | 32GB G.Skill DDR4 3200MHz CL14 | Palit RTX 2080 GameRock Premium | Asus MG279Q, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Inet har släppt en kort video där de pratar om skärmen (Acer Predator X32FP):

Fortfarande lite kluven men lagt på bevakning på prisjakt, kanske får bli senare i år om priset blir lite bättre (om jag inte viker mig tidigare).

Förtydligande.
Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 3600 | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX |
| 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ |
| Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2]
[Lenovo Y27q-20 + BenQ GW2406Z]