FFVII remake PC...värt?

Permalänk

FFVII remake PC...värt?

såg att spelet kommit till PC nu och jag går i köp tankar.
men är det värt pengarna och utrymmet på datorn?
jag älskar FFVII, men efter att sett trailers och annat så känns det inte som FFVII, i över huvud taget. jag vet att man inte ska döma ut ett spel innan man testat, men i det här fallet har jag andra kandidater som står i kö för att köpas och spelas så här får jag nog utgå efter vad folk tycker.

sen, klarar min dator ens av spelet
i5-8600K
16gb ram
win 10 64bit
GTX 1080

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Ja din dator klarar det lätt, men kostar SEK 849 på Epic, jag skratta när jag såg det och strunta helt i spelet. Låna en PS4 eller liknande och köp spelet för runt 200-250 kr istället

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

PC-versionen ska vara en teknisk katastrof som blir ännu värre av det faktum att spelet är så dyrt.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Ja din dator klarar det lätt, men kostar SEK 849 på Epic, jag skratta när jag såg det och strunta helt i spelet. Låna en PS4 eller liknande och köp spelet för runt 200-250 kr istället

just den anledningen till att jag tvekar på om det är värt köpet.
tack för tipset, men har ingen som är villig att låna ut sin PS4 och inte heller någon som har spelet.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

PC-versionen ska vara en teknisk katastrof som blir ännu värre av det faktum att spelet är så dyrt.

enormt buggigt eller så dåligt optimerat så att det blir ospelbart?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

enormt buggigt eller så dåligt optimerat så att det blir ospelbart?

Mycket stutter och fattigt med inställningar är de två största punkterna jag läst och hört om.

Permalänk

låter inte som att det är värt det höga priset. jag får avvakta tills priset gått ned eller att jag hittar någon som låter mig testspela nån timme.
tack för svaren.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt spel, kört ca 10 timmar än så länge. Jag kör med xbox handkontroll på PC och det har funkat helt klockrent från start. Nostalgifaktorn finns med i bilden också då jag älskade originalet.

Permalänk
Medlem

Dom har helt förstört striderna. Jag uppskattar FF7 för strategin med det turbaserade samt att hålla på med materia. Framförallt är det inte för storyn.

Att dom ändrat det till ett "Tales Of..." spel fick inte mig precis att glädjas precis...

Förstå mig inte fel, jag har spelat igenom de flesta "Tales Of..." men då vet jag vad jag är ute efter. I Final Fantasy vill jag ha turbaserade strider där man kan stanna upp och tänka!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

hur stort är spelet? jag menar jag har fått intrycket att remaken bara handlar om midgar och inget annat.
är det en remake på hela spelet, alltså kan man spela till sista fighten med sephiroth i kratern?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

hur stort är spelet? jag menar jag har fått intrycket att remaken bara handlar om midgar och inget annat.
är det en remake på hela spelet, alltså kan man spela till sista fighten med sephiroth i kratern?

Enbart Midgar.
Kommer väl 2 spel till som täcker resten av handlingen.

Edit: spelet är stort! Nästan 100 GB

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Det går att komma runt stutter problemet genom att köra spelet i dx11. Grafiskt ingen skillnad dock fungerar inte HDR och Vsync då.
Vsync går att tvinga fram i nvidias/amds drivrutinsmjukvara dock.

Har det både till Playstation och PC.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av FX9:

Enbart Midgar.
Kommer väl 2 spel till som täcker resten av handlingen.

Edit: spelet är stort! Nästan 100 GB

jisses, så runt 300 GB då med alla 3 spelen? och man måste väl ha alla på en och samma HDD om man i framtiden vill fortsätta från där man avslutade första delen? ja då måste jag nog även ha en ny SDD då min inte har det utrymmet =/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jisses, så runt 300 GB då med alla 3 spelen? och man måste väl ha alla på en och samma HDD om man i framtiden vill fortsätta från där man avslutade första delen? ja då måste jag nog även ha en ny SDD då min inte har det utrymmet =/

Fast, lär ta nått år innan del 3 är ute, så ingen brådska

Men, vem vet, kanske kommer lite DLC också, så kanske ytterligare lite HD som behövs...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Tänk på att spelet inte har Ultrawide support... 2021

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Spelet är nog bäst på PS5. Finns billigt till PS4 och uppgraderingen till PS5 är gratis. Men din dator ska inte ha värst mycket problem med spelet så länge du kör shadows på low.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Dom har helt förstört striderna. Jag uppskattar FF7 för strategin med det turbaserade samt att hålla på med materia. Framförallt är det inte för storyn.

Att dom ändrat det till ett "Tales Of..." spel fick inte mig precis att glädjas precis...

Förstå mig inte fel, jag har spelat igenom de flesta "Tales Of..." men då vet jag vad jag är ute efter. I Final Fantasy vill jag ha turbaserade strider där man kan stanna upp och tänka!

Fanns det inte två olika lägen, klassiska läget var väl turbaserat fast det var väl lite skillnader iallafall samt sist jag läste att svårighetsgraden var för enkel i det läget varför jag personligen inte följt med PC versionen såpass mycket ännu speciellt för det priset och Epic Games exklusivitet dessutom.

Tror jag väntar tills priset sjunker/spelet optimeras bättre till PC samt kanske nån börjar släppa så småningom lite gameplay förändrande mods till PC i något skede, tycker en mod som skulle tweaka "classic mode" att spela mer som ursprungliga FF7 med lite liknande damage förhållande och så vore åtminstone i någons intresse, själv skulle jag kunna tänka mig sånt om det släpps verktyg för det att enkelt editera attribut osv. Det säger ju sig självt att ett mera "action rpg" funkar ju inte med samma balansering som för ett turn-based och knappast har Square Enix haft tid att optimera så att classic mode skulle ha haft helt annan damage modell osv som det skulle krävas för optimal upplevelse. Men där tycker jag det borde finnas intresse av communityn som det finns för ursprungliga FF7 oxå som har sina egna mods för mera svårighet osv. Galenmyra och jag själv gjorde nån tweakad variant för mig själv en gång i tiden av en "Hard" version som gjorde spelet svårt redan från början.

Själv har jag aldrig gillar damage model som spelar som ett "hack-n-slash" action rpg (Monster Hunter t.ex.) med små skada i varje attack, tycker det ska vara hög skada både från fiender och en själv, kortare men intensivare strider där kommandona man ger spelar ännu större roll

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Jag tyckte de förstört mycket och hade svårt att spela det på grund av det och är fortfarande irriterad, men i grunden är det ett bra spel, fördel om man inte spelat FF7 innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Fanns det inte två olika lägen, klassiska läget var väl turbaserat fast det var väl lite skillnader iallafall samt sist jag läste att svårighetsgraden var för enkel i det läget varför jag personligen inte följt med PC versionen såpass mycket ännu speciellt för det priset och Epic Games exklusivitet dessutom.

Tror jag väntar tills priset sjunker/spelet optimeras bättre till PC samt kanske nån börjar släppa så småningom lite gameplay förändrande mods till PC i något skede, tycker en mod som skulle tweaka "classic mode" att spela mer som ursprungliga FF7 med lite liknande damage förhållande och så vore åtminstone i någons intresse, själv skulle jag kunna tänka mig sånt om det släpps verktyg för det att enkelt editera attribut osv. Det säger ju sig självt att ett mera "action rpg" funkar ju inte med samma balansering som för ett turn-based och knappast har Square Enix haft tid att optimera så att classic mode skulle ha haft helt annan damage modell osv som det skulle krävas för optimal upplevelse. Men där tycker jag det borde finnas intresse av communityn som det finns för ursprungliga FF7 oxå som har sina egna mods för mera svårighet osv. Galenmyra och jag själv gjorde nån tweakad variant för mig själv en gång i tiden av en "Hard" version som gjorde spelet svårt redan från början.

Själv har jag aldrig gillar damage model som spelar som ett "hack-n-slash" action rpg (Monster Hunter t.ex.) med små skada i varje attack, tycker det ska vara hög skada både från fiender och en själv, kortare men intensivare strider där kommandona man ger spelar ännu större roll

Classic låter spelet styra mina "auto attacks", så jag kan fokusera på magier och potions och sånt som kräver att man använder menyn.

Så nej, det är absolut inte i närheten av turbaserat

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

man måste väl ha alla på en och samma HDD om man i framtiden vill fortsätta från där man avslutade första delen

Nej kan absolut inte tänka mig att det skulle vara så.