Veckans fråga: Kan du tänka dig spelprenumeration?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Eller så har man en prenumerationstjänst, betalar vad den kostar (en knapp femtiolapp i månaden för Gamepass Ultimate för min del) och köper spel från övriga tjänster när de är på rea eller när det passar. Vill man ha allt så blir det dyrt, inget konstigt med det, klarar man sig med ett mindre utbud så är det väldigt billigt att prenumerera.

För att fortsätta med mig själv som exempel så kostar alltså GP knappt 600 per år, vilket är ungefär vad ett nytt spel (till XB) kostar eller ett par-tre äldre spel på rea. Skulle jag få betala fullpris så är det ändå bara typ 1800 per år. De senaste månaderna kom exempelvis Psychonauts 2 dit som jag hade köpt direkt för fullpris om det inte fanns i tjänsten, så redan där har jag sparat in hela årets prenumerationskostnad. Du kanske tänker: "Men när spelet inte finns i tjänsten längre då, eller du inte vill betala mer? Vill du spela det då får du köpa det." Och så är det. Men ett några år gammalt spel är ju sjukt mycket billigare än samma spel när det är nytt, så det spelar inte så stor roll. Och jag lär inte säga upp GP så länge det kommer ett par sådana spel per år dit. Och förutom Psychonauts kan jag ju spela Forza Horizon 5 exempelvis som jag också hade köpt om det inte fanns i tjänsten, samma med Flight Simulator, Mass Effect Legendary Edition, Jedi Fallen Order och så vidare för att inte nämna den uppsjö indiespel som jag annars inte hade ägnat en tanke.

Ja alltså jag tänkte ingenting mer än att citera ett överdrivet positivt inlägg åt ena hållet med ett överdrivet positivt inlägg åt andra hållet. Har ingenting emot prenumerationstjänster dom har för och nackdelar lika så allt annat beroende på vad man är ute efter.

I dagsläget så skippar jag prenumerationstjänster för spel men delar på HBO, netflix etc med brorsan trots att det finns bättre kvalitet på BD / har skippat mitt dts:x/atmos system då det helt enkelt är mycket smidigare med digitalt. Spelen får jag ju redan digitalt och är nöjd med gog då man äger den digitala kopian och kan köra offline, halvnöjd med steam/u-play, etc, etc då det är licenser och ofta kräver online men vem vet i framtiden kanske jag sitter med en tunn klient och kör allt via molnet då det trots allt är smidigt så länge uppkopplingen fungerar / där uppkopplingen försvinner ju fördelarna med alla tjänster. (förutom gog förutsatt att spelet är installerat)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Ja alltså jag tänkte ingenting mer än att citera ett överdrivet positivt inlägg åt ena hållet med ett överdrivet positivt inlägg åt andra hållet. Har ingenting emot prenumerationstjänster dom har för och nackdelar lika så allt annat beroende på vad man är ute efter.

I dagsläget så skippar jag prenumerationstjänster för spel men delar på HBO, netflix etc med brorsan / har skippat mitt dts:x/atmos system då det helt enkelt är mycket smidigare med digitalt. Spelen får jag ju redan digitalt och är nöjd med gog, halvnöjd med steam/u-play, etc, etc men vem vet i framtiden kanske alla jag sitter med en tunn klient och kör allt via molnet.

Jo, jag vet inte om det har att göra med att jag spelar på konsol en del. Känslan för mig har alltid varit att konsolspel är relativt dyrt medan PC-spel i princip kostar inget. Tidigare kostade de ju verkligen inget under Pirate bays stordagar och tidigare och så, men även senare (och fortfarande) så fanns ju HumbleBundle och en massa rejäla reor hela tiden. På konsol går inte spelen ner i pris på samma sätt, så en prenumeration där känns mer värt det kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag vet inte om det har att göra med att jag spelar på konsol en del. Känslan för mig har alltid varit att konsolspel är relativt dyrt medan PC-spel i princip kostar inget. Tidigare kostade de ju verkligen inget under Pirate bays stordagar och tidigare och så, men även senare (och fortfarande) så fanns ju HumbleBundle och en massa rejäla reor hela tiden. På konsol går inte spelen ner i pris på samma sätt, så en prenumeration där känns mer värt det kanske.

Tror att det är mer värt på konsol har också reagerat på priset, med det sagt he***** jag prenumererar ju på humble bundle sen så långt tillbaka som det går det lär ju vara +1000:- år, har tydligen donerat 3000SEK sedan 2014 vet inte om det är rena donationer eller något som är inbakat i prenumerationen, tänkt säga upp det men inte blivit av lär ligga miljoner nycklar + spelbara spel via subscritpion servicen. Har även en nintendo online som inte har använts på 2år så det är 400:- till , varit väldigt nära på att signa upp på x-box play anywhere som är en grymt bra ide.
Jag ska uppenbart hålla mig borta från alla typer av abbonemang/försäkringar, etc tills jag har tid att använda det