The Crow - Vad tänka på innan start?

Permalänk
Medlem

The Crow - Vad tänka på innan start?

Hej,
Funderar starkt på att bygga en ny dator i chassit CSFG the Crow (alt. the Tower of Doom)
https://www.inet.se/produkt/v101011/the-crow-vit-fullkit

Jag har byggt ett gäng datorer genom åren men hittills inte någon med custom loop som kylning.
Har kikat lite på projektlogg samt videon när Jonas och Kenneth bygger.

- Det kallas ju fullkit men uppenbarligen krävs det mer saker, någon som kan lista vad man behöver som minimum utöver de vanliga datorkomponenterna för att slutföra ett bygge baserat på detta chassi?
- Har sett det nämnas att det krävs en ganska kraftfull pump, går det fortfarande att få till ett relativt tyst bygge med exempelvis i7 12900K och 3080ti? Datorn kommer att sitta i huvudhöjd så jag tänker att det blir ännu viktigare då.
- Finns det några verktyg man skulle kunna ha nytta av som skiljer sig vid custom loop bygge jämfört med konventionellt?
- Är det värt att ge sig på hårdplatsrör om man inte byggt custom loop tidigare?

Kommer naturligtvis att läsa på en massa mer men nyttiga länkar och tips på vanliga misstag att undvika tas tacksamt emot

Permalänk

Tjena! Kul att se fler som fått upp ögonen för chassit.

Är själv i slutfasen av mitt bygge så här kommer min input.

1. Det som tillkommer med fullkits modellerna så ingår CSFG's egna 2x distroplates samt 2x pumphus.
Du kommer behöva följande för att köra ett "full bygge av the Crow"
2x pumpar, 2x 360 radiatorer, 6 st 120mm fläktar, 1 st vattenblock GPU, 1 st vattenblock CPU.
Minimum 24 st fittings, sedan rör beroende på hur du planerar din loop. Men tror du minst kommer behöva 5 meter.

2. De rekommenderar 2 pumpar om du skall köra fullt bygge. Jag har tyvärr ej färdigställt mitt så kan inte svara på ljudnivån.

3. Bending toolkit från valfri tillverkare (ett måste för oss nybörjare) Skjutmått, rörkapare, varmluftspistol, fint sandpapper. Stor ledig yta där du kan hålla till den närmaste månaden och sist men inte minst, en markerings penna som INTE är permanent...

4. Kan iofs vara intressant att se ett Crow bygge med slang. Men tycker absolut du skall köra hårda rör för dessa chassin.

Mitt bygge består av Crow Fullkit, (2xdistroplates samt 2xpumphus)
2x EK D5 G3 pumpar,
2x corsair 360 radiatorer
1x corsair vattenblock för RTX3080
1x corsair vattenblock för i9 12900K

Jag kör akrylrör med Ek fittings. Detta är första gången jag bygger med rör.
Akryl skall se bättre ut än PETG plast, "klarare" plast vilket ger bättre reflektioner samt ser renare ut. PETG plast skall vara lättare att arbeta med, kräver lägre temp etc.

Jag köpte totalt 9 meter rör. 3 paket á 3x1000mm. Dels för att lära mig men också för att jag även ville prova lite olika tekniker för att böja. Bytte även ut delar av loopen, när man fick kläm på det som jag ej tidigare var nöjd med.

Det går åt extremt många fittings!
Finns gott om videoguider för hur man böjer rör.
Projektet har varit extremt kul. (fram tills att min varmluftspistol lade av när man hade 2 rör kvar att böja...)

Permalänk
Medlem

Har fått hem chassit nu, valde det vita fullkitet. Tyvärr hade frigoliten som separerar de lösa delarna pulveriserats så de låg och skavde mot varandra och har då gett lite lackskador vilket var trist då chassit kommer att sitta så pass synligt.
Jag har startat ett ärende hos Inet för att se om det går att få enbart de skadade delarna utbytta eller om jag måste skicka in hela förpackningen.

@Deriveh Det kan vara värt att titta på om det går att förstärka frigoliten runt de mindre delarna?
Misstänker att den den stora ytan på kartongen tillät att den buktade utåt vilket gav delarna möjlighet röra sig och bryta sönder "innerväggarna", ett alternativ skulle kunna vara att limma frigoliten mot en extra kartongskiva för att öka stabiliteten.

förtydligande
Permalänk
Medlem

Tack för bra svar @OMGitsNilsson, hade helt missat att kolla tråden efter ett par dagar!

Delar som jag har fått hem hittills är:
Intel i7-12700k
Samsung 980 pro
Corsair Vengeance RGB RT DDR4
MSI GeForce RTX 3080 Ti Gaming X Trio 12G

Det som kvarstår att inhandla är:
- Vattenblock till GPU och CPU har jag tänkt mig Alphacool Eisblock Aurora vilket jag tycker har cool design som borde
passa in.
Har inte helt bestämt mig ännu då jag inte hittat några bilder med dessa kombinerat med färgade köldmedier.
Har heller inte bestämt mig om jag ska ha färgat eller ofärgat och förlita mig på all RGB istället. För- och nackdelar med bägge
alternativen antar jag.
- Aquacomputer OCTO fan controller for PWM-fan
- Vattentemperatursensor då jag har tänkt att styra radiatorfläktarna efter denna.
- Moderkort (lutar åt MSI MPG Z690 Edge WiFi DDR4 av kompatibilitetsskäl)
- PSU (förmodligen Corsair RM850x V2 white 850W men hade helst velat ha 1K men det verkar vara ovanligt i vitt utförande)
- Radiatorer
- Radiatorfläktar
- Rör och anslutningar
- Köldmedie
- Pumpar (är det stor skillnad i ljudnivå mellan olika modeller?)

Jag har tittat på ett antal videos runt rörböjning och tänker precis som du skaffa lite extra rör och ett rörböjningskit, det verkar vara svårt nog även med ett kit! =D

Det område där jag fortfarande känner mig osäker just hur man får systemet fritt från luftbubblor utan reservoar samt pluggar och ventiler för påfyllning/tömning/luftning etc.
Har du tänkt något på dessa delar?

Permalänk
Medlem

Som beskådare av byggen har jag reagerat på hur svårt det verkar vara att böja rör. Med min ocd hade jag inte klarat det. Minsta skillnad i parallella rör hade gjort mig vansinnig. Därför har jag alltid tänk att, om jag någonsin får ork till ett bygge, använda 90 graders fittings för alla vinklar osv. Och bara köra raka rör.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Som beskådare av byggen har jag reagerat på hur svårt det verkar vara att böja rör. Med min ocd hade jag inte klarat det. Minsta skillnad i parallella rör hade gjort mig vansinnig. Därför har jag alltid tänk att, om jag någonsin får ork till ett bygge, använda 90 graders fittings för alla vinklar osv. Och bara köra raka rör.

Lycka till!

Tackar, jag har exakt samma problem men jag tänker att jag försöker böja först (det är ju ändå kul att lära sig något nytt) så får raka hårda rör med fittings vara plan B om jag inte lyckas tillräckligt bra!

stavfel
Permalänk
Skrivet av Salcin74:

Har fått hem chassit nu, valde det vita fullkitet. Tyvärr hade frigoliten som separerar de lösa delarna pulveriserats så de låg och skavde mot varandra och har då gett lite lackskador vilket var trist då chassit kommer att sitta så pass synligt.
Jag har startat ett ärende hos Inet för att se om det går att få enbart de skadade delarna utbytta eller om jag måste skicka in hela förpackningen.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/l6e56q73r2s9xncu7hxkydp1

@Deriveh Det kan vara värt att titta på om det går att förstärka frigoliten runt de mindre delarna?
Misstänker att den den stora ytan på kartongen tillät att den buktade utåt vilket gav delarna möjlighet röra sig och bryta sönder "innerväggarna", ett alternativ skulle kunna vara att limma frigoliten mot en extra kartongskiva för att öka stabiliteten.

Tjena!

Den här tråden har jag helt missat, kul att det blir fler som börjar mecka med våra chassin, även om jag upptäcker det under tråkiga omständigheter.

Jäklar vad tråkigt! Riktigt drygt att få repade grejor. Vi har sedan tidigare konstaterat att vi behöver förstärka frigoliten på vissa ställen, alternativt byta ut mot en kraftfullare variant. Mem det där ser helt galet ut, inte sett något liknande. Vad fasen har transportören pysslat med?
Det löser sig säkerligen med Inet, PMa mig om du mot förmodan stöter på patrull på något vis.

Stort tack för feedbacken!

Visa signatur

CSFG Creative Solutions For Gamers AB
CSFG Facebook
CSFG Hemsida

Permalänk

Kul att du kom igång!
Tråkigt på leveransen bara.

Fyllningen kräver en del tålamod, jag höll chassit uppochner först och fyllde från botten av pumparna.
Sedan rättvänt och fyllde från toppen av distro plåtarna. Lyfta, vinkla etc.
Jag satte i 2 90graders fittings i "fyllnads hålen" och sedan kapade jag till långa rör som stack rätt upp. Så fyllningspunkten är ovanför högsta loopdelarna. (Kolla inets bygge)
Jag hade även ventiler på påfyllnadsrören så jag kunde justera avluftning/påfyllnad.
Sedan körde jag pumparna lite och stängde av, fyllde på toppen, lutade chassit, osv osv tills jag var nöjd.
Finns säker ett betydligt enklare sätt, men det funkade för mig.
Jag har en liten luftficka ca 1 kvadrat centimeter i ena distroblocket men det är inget som ger ljud ifrån sig och känns inte som det skulle påverka det minsta.

En sak jag måste poängtera, jag körde först med EK HTC classic fittings.
Detta var inte helt optimalt, då rören repades extremt lätt. Så jag bytte ut alla fittings till EK Torque.
Enormt mycket lättare att montera och sitter som gjutna.
Jag har även temp sensorer, en i varje pumphus.

Tips, montera ALLT du skall ha på bygget innan du monterar någon rördel.
Jag fick för mig att montera led strips på sidan av radiatorerna i efterhand, för att lysa upp distroblocken.. Var bara att glömma.
Jag får ta det vid nästa gång man rengör/byter vatten.

Har precis monterat mitt färdiga bygge på väggen. Kabeldragning och lite småjusteringar av skärmar etc kvar.
Ljudnivån har jag fortfarande inte testat i full load, i idle hörs inget.

Permalänk

Tips vid fyllning är att "förfylla" pumphus, distro, rads och block nör allt ligger ner (efter att ha läcktestat med luft). Sen därefter sätta på alla rör/fittings igen och göra som ovan föreslog. Sparade mig nästan 1h tid för fyllning när jag testade.

Visa signatur

CSFG Creative Solutions For Gamers AB
CSFG Facebook
CSFG Hemsida

Permalänk
Medlem

Fyllde min moddade Crow igår (i natt...) genom att förfylla så många komponeter som möjligt, ca 1h aktivt arbete kanske. Sedan var det bara att låta den snurra på och lufta ut lite bubblor efterhand.

Håller med om led-strips, viktigt att tänka efter och få på så mycket som möjligt i förväg. Jag upptäckte nu när jag var klar att en kontakt på en led-strip hade lossnat, bakom en av distro-platsen... Inte roligt att försöka lösa i efterhand... Får se om det går utan att montera ner allt.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Fyllde min moddade Crow igår (i natt...) genom att förfylla så många komponeter som möjligt, ca 1h aktivt arbete kanske. Sedan var det bara att låta den snurra på och lufta ut lite bubblor efterhand.

Håller med om led-strips, viktigt att tänka efter och få på så mycket som möjligt i förväg. Jag upptäckte nu när jag var klar att en kontakt på en led-strip hade lossnat, bakom en av distro-platsen... Inte roligt att försöka lösa i efterhand... Får se om det går utan att montera ner allt.

Förfyller du med chassit liggandes och komponenterna monterade?
Hur mycket vätska gick det åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OMGitsNilsson:

Kul att du kom igång!
Tråkigt på leveransen bara.

Fyllningen kräver en del tålamod, jag höll chassit uppochner först och fyllde från botten av pumparna.
Sedan rättvänt och fyllde från toppen av distro plåtarna. Lyfta, vinkla etc.
Jag satte i 2 90graders fittings i "fyllnads hålen" och sedan kapade jag till långa rör som stack rätt upp. Så fyllningspunkten är ovanför högsta loopdelarna. (Kolla inets bygge)
Jag hade även ventiler på påfyllnadsrören så jag kunde justera avluftning/påfyllnad.
Sedan körde jag pumparna lite och stängde av, fyllde på toppen, lutade chassit, osv osv tills jag var nöjd.
Finns säker ett betydligt enklare sätt, men det funkade för mig.
Jag har en liten luftficka ca 1 kvadrat centimeter i ena distroblocket men det är inget som ger ljud ifrån sig och känns inte som det skulle påverka det minsta.

En sak jag måste poängtera, jag körde först med EK HTC classic fittings.
Detta var inte helt optimalt, då rören repades extremt lätt. Så jag bytte ut alla fittings till EK Torque.
Enormt mycket lättare att montera och sitter som gjutna.
Jag har även temp sensorer, en i varje pumphus.

Tips, montera ALLT du skall ha på bygget innan du monterar någon rördel.
Jag fick för mig att montera led strips på sidan av radiatorerna i efterhand, för att lysa upp distroblocken.. Var bara att glömma.
Jag får ta det vid nästa gång man rengör/byter vatten.

Har precis monterat mitt färdiga bygge på väggen. Kabeldragning och lite småjusteringar av skärmar etc kvar.
Ljudnivån har jag fortfarande inte testat i full load, i idle hörs inget.

Hunnit testa ljudnivån med högre last ännu?
Styr du fläktarna på vattentemperaturen eller är det bara för övervakning?
Funderar på om det finns någon möjlighet till failsafe för att stänga ned om CPU/GPU rapporterar för höga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Förfyller du med chassit liggandes och komponenterna monterade?
Hur mycket vätska gick det åt?

Yepp, stämmer bra. Låter det ligga ner och fyller upp så mycket jag kan i så många delar som möjligt.
Nu kör jag med 60mm radiatorer på senaste bygget, då gick det strax under 2 liter vätska. Annars har det gått ca 1,5 liter.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Hunnit testa ljudnivån med högre last ännu?
Styr du fläktarna på vattentemperaturen eller är det bara för övervakning?
Funderar på om det finns någon möjlighet till failsafe för att stänga ned om CPU/GPU rapporterar för höga temperaturer.

På mitt ena bygge så kör jag komplett övervakning, dock slutade med att jag satte fläktar och pump statiska till sist. Så på nya bygget så skippade jag övervakningen till större delen och kör allt statistikt. Fläktar på ca 30% och pumparna på 50%. Hård överklockning på 10900k på 5,2Ghz och ligger då efter 2h last på 78-80 grader, GPU på ca 49 grader.
Utluften på baksidan ligger på ca 36 grader och ambient i rummet ligger efter 2h på ca 25 grader.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Skrivet av Salcin74:

Hunnit testa ljudnivån med högre last ännu?
Styr du fläktarna på vattentemperaturen eller är det bara för övervakning?
Funderar på om det finns någon möjlighet till failsafe för att stänga ned om CPU/GPU rapporterar för höga temperaturer.

Testat med lite olika spel och datorn är väldigt tyst. Tystare än någon tidigare conf jag haft.
Jag styr fläktarna på vattentemp (EK water plug).
Funderar dock på att göra som herr Ubermoddare här ovan och köra fast hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OMGitsNilsson:

Testat med lite olika spel och datorn är väldigt tyst. Tystare än någon tidigare conf jag haft.
Jag styr fläktarna på vattentemp (EK water plug).
Funderar dock på att göra som herr Ubermoddare här ovan och köra fast hastighet.

Gött! Riktigt kul att du är nöjd! Haft så många som frågat om ljudnivån och varit tveksamma när jag berättat att det faktiskt blir tyst trots den öppna layouten!

PS: Riktigt schyssta bilder du la upp på discorden! Du borde göra ett galleri här med.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow