Fractal Design Torrent – ett väl genomfört chassi med högt luftflöde

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Torrent – ett väl genomfört chassi med högt luftflöde

Fractal Design satsar fullt ut på högt luftflöde med sitt chassi Torrent, vilket idag tar plats i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priset borde väl vara en nackdel? Med tanke på att man får väldigt bra chassin för knappt halva priset som Lancool 215 och P400A t.ex.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Byggt 2 datorer i Torrent och det är en lika underbar upplevelse varje gång! Detta är det bästa chassit Fractal har gjort utan tvekan.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Årets bästa chassi. Älskar att de fokuserar på luftflöde och dessutom gör det på ett smakfullt sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Priset borde väl vara en nackdel? Med tanke på att man får väldigt bra chassin för knappt halva priset som Lancool 215 och P400A t.ex.

Ja, framförallt med tanke på ett ganska plastigt yttre.

Permalänk
Snusfri

Har kikat på detta chassi några gånger men skulle dels gärna vilja se ett utan fläktar för några hundringar billigare samt ett "Mini" då det är lite onödigt stort då de flesta kör med bara M.2 och 2.5" SSD idag och har en NAS alt moln-lagring.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Priset borde väl vara en nackdel? Med tanke på att man får väldigt bra chassin för knappt halva priset som Lancool 215 och P400A t.ex.

Är väl fläktarna man får betala för, med tanke på att dom ingår så blir det ju inte så dyrt. Men lite synd att man inte kan köpa den utan fläktar.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Bra recension som vanligt!

På något sätt så känns det fortfarande som när jag såg detta för första gången.. det ger inget habegär alls och målgruppen måste vara ganska smal, delvis pga priset. Även om jag förstår prissättningen så hade iallafall jag lagt pengarna på något sexigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stämmer det att man tvingas plocka bort båda sidopanelerna innan man kan plocka bort dammfiltren i fronten och botten måste väl det hela ses som ett designmässigt misslyckande? Visserligen kan man dammsuga utsidan av filtret i fronten, men några gånger per år vill nog många plocka bort filtren och rengöra dem på båda sidor, vilket antingen tvingar losskoppling av allt kablage och utdragning av datorn där den står, alternativt en permanent placering där alla sidor är fritt åtkomliga.

För ett chassi som kostar två tusenpengar känns det rätt löjligt dåligt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

tackar vet jag mitt Thermaltake Level 20 XT lagom stor och bred får in massa godis kosta mig 2190Kr när jag köpte den från Inet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har kikat på detta chassi några gånger men skulle dels gärna vilja se ett utan fläktar för några hundringar billigare samt ett "Mini" då det är lite onödigt stort då de flesta kör med bara M.2 och 2.5" SSD idag och har en NAS alt moln-lagring.

Skrivet av Solanum95:

Är väl fläktarna man får betala för, med tanke på att dom ingår så blir det ju inte så dyrt. Men lite synd att man inte kan köpa den utan fläktar.

180mm-fläktar har väl de flesta ändå inte liggande i travar, så det känns ju inte som något jätteproblem på det viset, men det vore väl trevligt att kunna välja själv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Var en av de som vann detta chassi i Inets mobilbakgrunds-tävling för ett par månader sedan. Riktigt fint chassi! Att tänkte på är att det är ganska stort, iallafall jämfört med S340 Elite

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Stämmer det att man tvingas plocka bort båda sidopanelerna innan man kan plocka bort dammfiltren i fronten och botten måste väl det hela ses som ett designmässigt misslyckande? Visserligen kan man dammsuga utsidan av filtret i fronten, men några gånger per år vill nog många plocka bort filtren och rengöra dem på båda sidor, vilket antingen tvingar losskoppling av allt kablage och utdragning av datorn där den står, alternativt en permanent placering där alla sidor är fritt åtkomliga.

För ett chassi som kostar två tusenpengar känns det rätt löjligt dåligt.

Enligt videon är det svårt att greppa tag i fronten för att kunna dra loss den. Det går alltså utan att ta loss sidopanelerna, men är lite meckigt.

Permalänk
Medlem

Det här chassit är som en återkomst till 00-talets Cooler Master chassin där luftflödet skulle MAXAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Enligt videon är det svårt att greppa tag i fronten för att kunna dra loss den. Det går alltså utan att ta loss sidopanelerna, men är lite meckigt.

Jag nyper tag i plastkanten längst upp och drar utåt (inte i "grillen").
Inte alls särskilt meckigt utöver att det sitter fast lite hårdare än man är van vid.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Stämmer det att man tvingas plocka bort båda sidopanelerna innan man kan plocka bort dammfiltren i fronten och botten måste väl det hela ses som ett designmässigt misslyckande? Visserligen kan man dammsuga utsidan av filtret i fronten, men några gånger per år vill nog många plocka bort filtren och rengöra dem på båda sidor, vilket antingen tvingar losskoppling av allt kablage och utdragning av datorn där den står, alternativt en permanent placering där alla sidor är fritt åtkomliga.

För ett chassi som kostar två tusenpengar känns det rätt löjligt dåligt.

Det är fruktansvärt lätt och man behöver inte lossa några sidopaneler. Har inte sett recensionen än utan pratar enbart om min personliga upplevelse. Jag är sjukt partisk då det är det bästa chassit jag haft.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Låter som det ultimata chassit om man vill ha extremt bra luftkylning!
Jag föredrar dom lite mer ljudisolerade chassina men dom saknar lite oompf när det kommer till luftsuget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Låter som det ultimata chassit om man vill ha extremt bra luftkylning!
Jag föredrar dom lite mer ljudisolerade chassina men dom saknar lite oompf när det kommer till luftsuget!

Jo, problemet blir ju lätt att om man stoppar för krävande komponenter i ett ljudisolerat chassi så kan det låta betydligt mer än ett mer välventilerat chassi (typexemplet är väl grafikkortsfläktar som går på max pga att det blir för varmt inne i chassit).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, problemet blir ju lätt att om man stoppar för krävande komponenter i ett ljudisolerat chassi så kan det låta betydligt mer än ett mer välventilerat chassi (typexemplet är väl grafikkortsfläktar som går på max pga att det blir för varmt inne i chassit).

Sant!
Jag kör med klassikern Fractal Design Define R6 och visst är det tyst när man småsurfar osv.
Men så fort man kör igång något krävande så hör man ju ändå hur fläktarna börjar varva upp och ner beroende på exakt vad som händer... Irriterande!

Just CPUn lugnar ju sig pga den enorma kylaren jag satte på, men svårt att få ner ljudet på grafikkortet xD

Permalänk
Medlem

Fortsätter effekt stigningen på grafikkort i samma riktning kommer dessa chassin bli dom tystaste för precis som evil penguin säger så kommer fläktarna varva ihjäl sig i ett ljudisolerat och tätt chassi. märker jag redan nu i min FD define C. där cpu tempen hoppat upp med 5-10 grader när grafik kortet arbetar mot föregående kort jag hade (1080). 3080 kortet är bra med alstrar mycket värme och spinner upp rätt bra efter ett tag trots utmärkt flöde i lådan. har då 3 insugs fläktar och 2 utsugs fläktar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Enligt videon är det svårt att greppa tag i fronten för att kunna dra loss den. Det går alltså utan att ta loss sidopanelerna, men är lite meckigt.

Skrivet av Erickey:

Det är fruktansvärt lätt och man behöver inte lossa några sidopaneler.

Det låter betydligt mer rimligt att det är fullt möjligt utan någon större demonteringsprocess. Urbota korkat då att artikeln hävdar att:

Citat:

Den sitter visserligen fast med snabbfästen, men för att lossa den behöver man först plocka bort båda sidopanelerna – något som gör det till lite av ett projekt när man vill rengöra dammfiltret.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det låter betydligt mer rimligt att det är fullt möjligt utan någon större demonteringsprocess. Urbota korkat då att artikeln hävdar att:

Videon ger iaf en något mer nyanserad bild, Jonas pratade där om att det kändes besvärligt att ta loss fronten med sidopanelerna kvar (som jag förstår det handlade det mest om att känna att man har ett bra grepp).

Jag kan iaf bekräfta att det går bra att ta loss fronten om man bara drar i överkanten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fortsätter effekt stigningen på grafikkort i samma riktning kommer dessa chassin bli dom tystaste för precis som evil penguin säger så kommer fläktarna varva ihjäl sig i ett ljudisolerat och tätt chassi. märker jag redan nu i min FD define C. där cpu tempen hoppat upp med 5-10 grader när grafik kortet arbetar mot föregående kort jag hade (1080). 3080 kortet är bra med alstrar mycket värme och spinner upp rätt bra efter ett tag trots utmärkt flöde i lådan. har då 3 insugs fläktar och 2 utsugs fläktar.

Det är fan sant!
Verkar ju som att man börjar närma sig slutet på att kunna krympa kretsar osv, så det lär ju bara bli större och större och alstra mer och mer värme.

Trist för mig som helst har datorn på mitt bord bakom skärmarna xD

"Jag kan iaf bekräfta att det går bra att ta loss fronten om man bara drar i överkanten."

Bra tips!!

Permalänk
Medlem

Nja jag har ett 30tal olika Fractal designchassier... men har oxå mest Seasonic nätagg som är hybrid... hur fungerar dessa i toppen då...
Måste man vända dom UppOchNer?
Nätagg i överkant är lite 70-tal (okej 90-tal Då...) för mig då alla chassier var gråa...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nja jag har ett 30tal olika Fractal designchassier... men har oxå mest Seasonic nätagg som är hybrid... hur fungerar dessa i toppen då...
Måste man vända dom UppOchNer?
Nätagg i överkant är lite 70-tal (okej 90-tal Då...) för mig då alla sgassier var gråa...

Det är nog betydligt bättre att ha nätagget rättvänt även i detta chassi, dvs insuget vänt nedåt. (Sedan är det eventuellt möjligt att ett semipassivt nätagg lyckas vara aningen mer passivt om det är monterat i ett chassi där nätagget sitter i botten...)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Videon ger iaf en något mer nyanserad bild, Jonas pratade där om att det kändes besvärligt att ta loss fronten med sidopanelerna kvar (som jag förstår det handlade det mest om att känna att man har ett bra grepp).

Jag kan iaf bekräfta att det går bra att ta loss fronten om man bara drar i överkanten.

Testade precis på mitt och det är allt annat än svårt.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det låter betydligt mer rimligt att det är fullt möjligt utan någon större demonteringsprocess. Urbota korkat då att artikeln hävdar att:

Pekfinger, långfinger och tumme så är det gjort i ett kick. Då kommer man åt undre filtret också.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Chasssit som har lite problem med fläkthubben, åtgärdat rent generellt nu?
https://www.tomshardware.com/news/fractal-design-issues-fan-h...

Ja det är åtgärdat som sas i filmen...
Jag använder inte fläkthubbarna iallafall då ASUS moderkort har oftast minst 3, 4 fläktplatser & använder splitter om fläktarna sitter på samma ställe...
lite vanskligt att styra insug & utblåsfläktar med samma hubb...
Mina Define 6 & 7 har liknande hubbar samt S2 & Vector RS och säkert några till...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AMD_PERA:

Ja det är åtgärdat som sas i filmen...
Jag använder inte fläkthubbarna iallafall då ASUS moderkort har oftast minst 3, 4 fläktplatser & använder splitter om fläktarna sitter på samma ställe...
lite vanskligt att styra insug & utblåsfläktar med samma hubb...
Mina Define 6 & 7 har liknande hubbar samt S2 & Vector RS säkert några till...

Har inte tittat på det halvtimmes långa klippet för den lilla grejen, då är det enklare att fråga:)
Well, ser inga egentliga problem med det antar jag? Sålänge det inte är vad som orsakar problemet såklart.