Samsung presenterar ljusstark 240 Hz-skärm med Mini LED

Permalänk
Medlem

Och sen får man betala det dubbla för att slippa välvd skärm?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av D.:

Ser ju bra ut i allmänhet, men varför alltid bara 32"?
Blir för litet utan skalning!
Visst ser man, men det är ansträngande och inte vilsamt för ögonen.
36-43" el liknande vore klart mer lämplig, åtminstone om den ska användas till annat än bara spel.

Greppar man poängen med hög upplösning och hur det kan användas så är även 32 tum ganska så stort de flesta vill ha det på ett skrivbordet med en armlängds avstånd. En 32:a på skrivbordet skulle jag gärna se med 6K eller 8K-upplösning eftersom det är rimligare för hur moderna grafiska gränssnitt fungerar.

Är man fast i Windows 96 ppi pga av omodern och undermålig programvara finns det sedan många år ett ganska brett utbud av 4K/40–43-tum samt UW-38-tummare med 2160x1600 pixlar där man kan behålla sitt "tätare men ändå nära 96 ppi"-tänk.

Just segmentet 33–39 tum är ett hål i utbudet eftersom utvecklingen gått mot större och större paneler med drivkraften från tillverkningen av TV-apparater. Så utvecklingen för skrivbordet är kvar på 27–32 tum för 4K, vilket är rimligt eftersom det passar så utmärkt med 4K där.

Permalänk
Medlem

Varit rätt sugen på att köpa Samsungs skärmar men märkt ofta att dom dras med konstiga problem just vid release så blir att invänta ett par reviews innan man ens funderar på det.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Prislapp: mellan 10-20 lax.

Man kan snipe G9 (240Hz) under 10k sek. Om G8 lanserar för 12k sek max då skickar jag min Oddysey 49" till marknaden.

2160p 240Hz 32" är DRÖM!

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Just segmentet 33–39 tum är ett hål i utbudet eftersom utvecklingen gått mot större och större paneler med drivkraften från tillverkningen av TV-apparater. Så utvecklingen för skrivbordet är kvar på 27–32 tum för 4K, vilket är rimligt eftersom det passar så utmärkt med 4K där.

Håller med, skulle dock personligen vilja ha en 36" , 4k , 16:9 monitor.
Mig veterligen så har det bara släppts en enda sådan modell i form av FDH3601 som EIZO släppte 2011, och som då var svindyr.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte mycket om skithög refresh i 4k då inga spel jag spelar kommer komma upp i så pass hög FPS men en 2000 nits HDR skärm är något jag har väntat på, hade ärligt talat nöjt mig med 1000 nits men jag klagar inte, sen kommer jag förmodligen inte ha råd om man tittar på andra skärmar med liknande specs men man kan ju hoppas det landar under 10 000 kr iaf, inte för att jag räknar med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Man kan snipe G9 (240Hz) under 10k sek. Om G8 lanserar för 12k sek max då skickar jag min Oddysey 49" till marknaden.

2160p 240Hz 32" är DRÖM!

Den här motsvarar väl snarare G9 Neo, och den hittar du väl inte under 18k ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

HDR.

Rätt få skärmar klarar HDR på ett bra sätt. Iofs rätt få spel som har bra HDR från början också.
Men 2000 nits borde ju iaf ge förutsättningar för bättre HDR.
I övrigt har skärmen riktigt trevliga specs. Om den levererar enligt förhoppningarna kan det nog bli ett köp

Aha. Eftersom de inte kan få svart mera svart lika enkelt som de kan få vitt mera vitt så ökar de ljusstyrkan för att få högt dynamiskt omfång. Omfånget mäts som skillnaden mellan max ljus och max mörker hos skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Greppar man poängen med hög upplösning och hur det kan användas så är även 32 tum ganska så stort de flesta vill ha det på ett skrivbordet med en armlängds avstånd. En 32:a på skrivbordet skulle jag gärna se med 6K eller 8K-upplösning eftersom det är rimligare för hur moderna grafiska gränssnitt fungerar.

Är man fast i Windows 96 ppi pga av omodern och undermålig programvara finns det sedan många år ett ganska brett utbud av 4K/40–43-tum samt UW-38-tummare med 2160x1600 pixlar där man kan behålla sitt "tätare men ändå nära 96 ppi"-tänk.

Just segmentet 33–39 tum är ett hål i utbudet eftersom utvecklingen gått mot större och större paneler med drivkraften från tillverkningen av TV-apparater. Så utvecklingen för skrivbordet är kvar på 27–32 tum för 4K, vilket är rimligt eftersom det passar så utmärkt med 4K där.

Passar bra för skärpa m m ja och säkert riktigt bra för spel också. Men utan skalning blir det för litet för vanlig skrivbordsanvändning, kör man med skalning tappar man ju lite av nyttan med upplösningen.

Har själv använt en 32" 4K på jobbet under en längre tid, men trivs inte med det då det blir lite för litet trots fullgod syn. Har provat olika avstånd osv också. Med 125% skalning blir det mer gångbart, varför bra några tum extra nog hade hjälpt.

Kan tänka mig att 6 el 8K är bättre så, då får man ju ännu skarpare bild och kan köra med skalning utan att tappa den praktiska ytan.

Frågan är ju när det kan tänkas komma bra skärmar på över 32" som inte är ultrabreda?
Vill ha lite högre upplösning än 38"-arna och inte halvmediokra skärmar som dagens 43" är.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DeepBlue:

Håller med, skulle dock personligen vilja ha en 36" , 4k , 16:9 monitor.
Mig veterligen så har det bara släppts en enda sådan modell i form av FDH3601 som EIZO släppte 2011, och som då var svindyr.

Det finns inget i tillverkningsprocessen som gör det ekonomiskt försvarbar att lansera en sådant produkt. Det är så gott som alltid där hindren finns. Rent tekniskt kan man föreställa sig att den process som tar fram 75-tum 8k-modeller skulle ge en ≈37-tums 4K-panel med annan skärning av moderglasen. Men kostnaderna för att göra detta leder till för höga slutpriser i en kategori av annars ganska priskänsliga köpare. Då blir det inte av, medan 40–43 tum i 4K är en tillverkningsprocess som betalat tillbaka sig själv genom vad som som måste vara 100+ miljoner TV-apparater vid det här laget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Förmodligen p.g.a. VA-paneler har sämre betrakningsvinkel

Då Samsung använder IPS numera i deras nyare Odyssey så är det nog en IPS här också.
Vilket blir då att undvika då IPS inte går att använda i mörka miljöer eller i mörka spel pga ljusskenet som de alltid har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flandersss:

Det är inte lossless, du gör teoretiskt förluster i bildkvalitet. Tycker det är något att vara uppmärksam på, man kan undvika det om man har tålamod att vänta på skärmar med DisplayPort 2.0

Skrivet av Yatagarasu:

^ this from medbor

Sitter i skrivande stund med en 144 Hz 4K UHD-skärm som använder sig av DSC, sitter uppskattningsvis drygt 60cm ifrån panelen med ansiktet. Märker absolut nada skillnad mot den andra skärmen som också är VesaDisplay HDR400 och 4K UHD men utan DSC som står alldeles bredvid.

Tror inte det är någon idé att hänga upp sig på teoretiska förluster, när praktiken fungerar ypperligt för förmodligen 99,9%(+) av användare där ute. Jag ser ärligt talat inte när dessa teoretiska förluster ens skulle vara ett problem utanför extremt känsliga miljöer där man jobbar med bildhantering- och HDR-mastering på högsta nivå (Hollywood).

För lite spelande, Netflix-tittande eller lagom nivå av media-redigering kan man nog lugnt investera sig i en skärm, även om DSC eller t.o.m. vissa fall FRC används på det också

DSC är "visually lossless".
DSC vs native är som flac vs WAV, dvs lossless compression.
compression != lossy

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av D.:

Passar bra för skärpa m m ja och säkert riktigt bra för spel också. Men utan skalning blir det för litet för vanlig skrivbordsanvändning, kör man med skalning tappar man ju lite av nyttan med upplösningen.

Har själv använt en 32" 4K på jobbet under en längre tid, men trivs inte med det då det blir lite för litet trots fullgod syn. Har provat olika avstånd osv också. Med 125% skalning blir det mer gångbart, varför bra några tum extra nog hade hjälpt.

Kan tänka mig att 6 el 8K är bättre så, då får man ju ännu skarpare bild och kan köra med skalning utan att tappa den praktiska ytan.

Frågan är ju när det kan tänkas komma bra skärmar på över 32" som inte är ultrabreda?
Vill ha lite högre upplösning än 38"-arna och inte halvmediokra skärmar som dagens 43" är.

Skalan i gränssnittet handlar mycket om vad du föredrar och kan hantera som person, ögon och samt vad du arbetar med. Ju högre upplösning du har, desto större valfrihet har du att anpassa dessa faktorer så länge vi talat om moderna mjukvaror.

Det sätt du ville använda 32-tumsskärmen på med mer fysisk yta passar annars med 40 tum 16:9 eller 38 tum UW. Duger inte dessa så är du något på spåren om vad som saknas i form av 6K och 8K. Tyvärr finns inte det ännu i någon rimlig nivå. 43-tummarna är sällan dåliga, men 4K på 43-tum är väldigt nära som att köra full HD på 24-tum. Det blir samma nivå av pixelmosaik på skrivbordavstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns inget i tillverkningsprocessen som gör det ekonomiskt försvarbar att lansera en sådant produkt. Det är så gott som alltid där hindren finns. Rent tekniskt kan man föreställa sig att den process som tar fram 75-tum 8k-modeller skulle ge en ≈37-tums 4K-panel med annan skärning av moderglasen. Men kostnaderna för att göra detta leder till för höga slutpriser i en kategori av annars ganska priskänsliga köpare. Då blir det inte av, medan 40–43 tum i 4K är en tillverkningsprocess som betalat tillbaka sig själv genom vad som som måste vara 100+ miljoner TV-apparater vid det här laget.

Jag är tyvärr smärtsamt medveten om detta, men man måste väl få dagdrömma lite

Permalänk
Skrivet av D.:

Har själv använt en 32" 4K på jobbet under en längre tid, men trivs inte med det då det blir lite för litet trots fullgod syn. Har provat olika avstånd osv också. Med 125% skalning blir det mer gångbart, varför bra några tum extra nog hade hjälpt.

Intressant att höra. Vi skaffade nyligen ett par skärmar med 27" 4K på jobbet och det blir absolut för smått att köra ”native” upplösning utan skalning. Vi snackade om det kanske skulle räcka med att gå upp till 32". Men det tycker alltså inte du.

En annan grej med skalning är att det verkar belasta datorn (GPU:n antar jag) en hel del. I alla fall märker min kollega av att när det skalas till en vad jag förstått med pixlarna på skärmen icke-jämnt delbar summa så börjar hans MacBook Pro 16-tum (Intel-maskin från 2019) fläkta och ha sig trots ingen större arbetsbelastning, men om man ställer om så att externa 4K-skärmen inte skalar eller skalar med jämnt delbart antal pixlar så blir datorn lugnare.

Är det någon som känner igen detta? Kanske inte lika känsligt i Windows som i MacOS? @Laxpudding kanske vet mer?

Blir ju nyfiken på den där 42"-TV:n som LG ryktas ha på gång. Det kanske är den ultimata storleken för en skärm att ha på skrivbordet och köra 4K utan skalning.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför man gör curve;ade skärmar i 32" och neråt..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av datoriserad:

DSC är "visually lossless".
DSC vs native är som flac vs WAV, dvs lossless compression.
compression != lossy

DSC är "visually lossless" på samma sätt som mp3 och aac är "auditory lossless" med ett man har utvärderat upplevelsen hos försökspersoner.

DSC bygger på och förutsätter att man har en fast bitrate. Detta är en av förutsättningar för att komprimering ska kunna fungera i realtid samt för link training. DSC för 4K/120, RGB, 10-bit över HDMI är 18 Gbps vilket innebär en komprimering i realtid från 40 Gbps ned 18 Gbps. För 4:2:2 och 4:2:0 kör man 9 Gbps. Detta måste ske med förstörande komprimering om situationen så kräver. Och kan också vara icke-förstörande ifall situationen så tillåter.

Så "visually lossless" är alltså en fråga om vad en testpanel kommit fram till när de utvärderat sina upplevelser. Det som alltid varit min farhåga runt detta är att testpanelerna runt DSC och beskrivningen av "visually lossless" främst utvärderat sådant som film, video, stillbilder, presentationer etc. och inte spel i hög frekvens. Samtidigt kan 144 Hz med kompressionsartefakter mycket väl gå omärkt förbi tack vare den höga frekvensen. Vi har ju en tendens att överskatta våra sinnens absoluta förmåga och underskatta deras relativa förmåga.

När jag får möjlighet att laborera med DSC likt med faktor 2x – 4x-komprimering, likt vid 40 med till 18 eller 9 Gbps, då ställer jag kameran på 1000 FPS.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av star-affinity:

Är det någon som känner igen detta? Kanske inte lika känsligt i Windows som i MacOS? @Laxpudding kanske vet mer?

Blir ju nyfiken på den där 42"-TV:n som LG ryktas ha på gång. Det kanske är den ultimata storleken för en skärm att ha på skrivbordet och köra 4K utan skalning.

Tror nog att det du beskriver om MBP (intel) 16-tum är typiskt för den modellen tyvärr. Jag kör vad som är motsvarande på 2880x1620 pixlar på iMac 27-tum med 5K-skärmen. Det är skalningsfaktor x1,78. Modellen är från 2015 och kör en R9 M380 som GPU utan att fläkta egentligen någonsin annat när jag slutrenderar video eller liknande.

42 tum 4K utan skalning är samma sak som att köra 21 tum full HD. Man vinner ytan, men inte upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skalan i gränssnittet handlar mycket om vad du föredrar och kan hantera som person, ögon och samt vad du arbetar med. Ju högre upplösning du har, desto större valfrihet har du att anpassa dessa faktorer så länge vi talat om moderna mjukvaror.

Det sätt du ville använda 32-tumsskärmen på med mer fysisk yta passar annars med 40 tum 16:9 eller 38 tum UW. Duger inte dessa så är du något på spåren om vad som saknas i form av 6K och 8K. Tyvärr finns inte det ännu i någon rimlig nivå. 43-tummarna är sällan dåliga, men 4K på 43-tum är väldigt nära som att köra full HD på 24-tum. Det blir samma nivå av pixelmosaik på skrivbordavstånd.

Bättre med 43tum med 1440p än 4k?

Permalänk
Medlem

Sitter själv på G9 Neo, har ett problem som jag inte gillar, vilket får mig att överväga att sälja den.
Många spel stödjer inte 32:9 så du måste hitta "hacks" för att fixa det, ibland finns det inte alls och då blir du ju ganska begränsad.

De som stödjer 32:9 gör skärmen underbar, framförallt tex med handkontroller. Tex RDR2 är magiskt med denna skärm och HDR.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HinFoo:

Bättre med 43tum med 1440p än 4k?

Bättre för vad?

Om man vill ha den nivån av pixeltäthet är det nog enklast att köpa en 32-tums full hd-skärm. Eller en 65–70 tums 4K. Lär inte finnas mycket därute som är byggt för 2560x1440 pixlar native med en täthet runt 70 ppi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Sitter själv på G9 Neo, har ett problem som jag inte gillar, vilket får mig att överväga att sälja den.
Många spel stödjer inte 32:9 så du måste hitta "hacks" för att fixa det, ibland finns det inte alls och då blir du ju ganska begränsad.

De som stödjer 32:9 gör skärmen underbar, framförallt tex med handkontroller. Tex RDR2 är magiskt med denna skärm och HDR.

Jag har exakt samma problem på G9 (gen 1). I PoE flera texturer laddar inte på rätt sätt @ 5120x1440. Annars det är grymt skärm men pga detta jag är också sugen på G8. 4K skulle troligtvis lösa problem lätt.

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

DSC är "visually lossless" på samma sätt som mp3 och aac är "auditory lossless" med ett man har utvärderat upplevelsen hos försökspersoner.

DSC bygger på och förutsätter att man har en fast bitrate. Detta är en av förutsättningar för att komprimering ska kunna fungera i realtid samt för link training. DSC för 4K/120, RGB, 10-bit över HDMI är 18 Gbps vilket innebär en komprimering i realtid från 40 Gbps ned 18 Gbps. För 4:2:2 och 4:2:0 kör man 9 Gbps. Detta måste ske med förstörande komprimering om situationen så kräver. Och kan också vara icke-förstörande ifall situationen så tillåter.

Så "visually lossless" är alltså en fråga om vad en testpanel kommit fram till när de utvärderat sina upplevelser. Det som alltid varit min farhåga runt detta är att testpanelerna runt DSC och beskrivningen av "visually lossless" främst utvärderat sådant som film, video, stillbilder, presentationer etc. och inte spel i hög frekvens. Samtidigt kan 144 Hz med kompressionsartefakter mycket väl gå omärkt förbi tack vare den höga frekvensen. Vi har ju en tendens att överskatta våra sinnens absoluta förmåga och underskatta deras relativa förmåga.

När jag får möjlighet att laborera med DSC likt med faktor 2x – 4x-komprimering, likt vid 40 med till 18 eller 9 Gbps, då ställer jag kameran på 1000 FPS.

Måste erkänna att jag blir lite besviken på det hela, jag hade intrycket att målbilden var "lossless". Ser man till hela det spann man siktar på så känns det definitivt som att det kommer finnas en mindre skillnad åtminstone vid maximal komprimering.
Det verkar bara vara Samsung i princip som pressar komprimeringsgraden i någon grad än sålänge, vet du om det gjorts några "oberoende" tester avseende detta? Neo G9 med maxad frekvens, HDR och bitdjup lär ju generera en del bandbredd.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av datoriserad:

Måste erkänna att jag blir lite besviken på det hela, jag hade intrycket att målbilden var "lossless". Ser man till hela det spann man siktar på så känns det definitivt som att det kommer finnas en mindre skillnad åtminstone vid maximal komprimering.
Det verkar bara vara Samsung i princip som pressar komprimeringsgraden i någon grad än sålänge, vet du om det gjorts några "oberoende" tester avseende detta? Neo G9 med maxad frekvens, HDR och bitdjup lär ju generera en del bandbredd.

Finns nog inte så många spel med HDR där grafikkvalitet har en betydelse vilka också pressar ut maxade 4K-renderingsfrekvenser på samma gång. Så det jag gissar att man ser med tänkbara kvalitetsförluster från DSC är i första hand att selektiv chroma subsampling ger en del aliasing.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

...
Så "visually lossless" är alltså en fråga om vad en testpanel kommit fram till när de utvärderat sina upplevelser. Det som alltid varit min farhåga runt detta är att testpanelerna runt DSC och beskrivningen av "visually lossless" främst utvärderat sådant som film, video, stillbilder, presentationer etc. och inte spel i hög frekvens. Samtidigt kan 144 Hz med kompressionsartefakter mycket väl gå omärkt förbi tack vare den höga frekvensen. Vi har ju en tendens att överskatta våra sinnens absoluta förmåga och underskatta deras relativa förmåga.

När jag får möjlighet att laborera med DSC likt med faktor 2x – 4x-komprimering, likt vid 40 med till 18 eller 9 Gbps, då ställer jag kameran på 1000 FPS.

Precis så, rapporten för standardiseringen av DSC (alla varianter) finns öppen på VESA:s hemsida och det går att få tillgång till bilderna de använt vid testerna. Det jag inte hittat några rapporter/tester på själv är hur komprimeringen beter sig när det är rörliga bilder. Jag hade velat se ett test, under standardiseringen, där man har ett antal näraliggande bilder (från en animation) som körs i 60/120/+ fps. Gärna i ett simultant A/B-test där man kör halva skärmen med DSC och andra halvan utan (dvs det är bara DSC pålagd i förhand i videofilen), för att se om det blir något extra brus typ kvantiserings-liknande-gränsvärden som blir synligt när man ändrar bilder mellan varje uppdatering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Då Samsung använder IPS numera i deras nyare Odyssey så är det nog en IPS här också.
Vilket blir då att undvika då IPS inte går att använda i mörka miljöer eller i mörka spel pga ljusskenet som de alltid har.

Ja, fast nya G7an är ju platt. Det är mer normalt med VA när de gör curved. Snart vet vi nog, men det här är inget för min plånbok i alla fall inte i nuvarande läge ändå. De kommer ta rejält betalt, dessutom så vill man se att serien inte har massa buggar som t.ex. G7 240hz VA panelen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flandersss:

Du kan nå 4k och 240hz med Display Stream Compression. Med allt denna kompromiss ger

Eller med kommande DisplayPort 2.0

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dlq84:

Eller med DisplayPort, utan komprimering.

DP 2.0 är inte implementerat på någon enhet ännu och den bandbredd om ≈80 Gbps som är max specificerad nås antagligen endast via tethered cables, alltså fast inbyggd DP-kabel. Så att skärmtillverkaren kan bygga kabeln helt utifrån de egenskaper som krävs för att signalen ska överleva. DP saknar också ett certifieringsprogram av den nivå som HDMI har, så kabelkvaliteten är svårare att verifiera för slutkonsument.

DP 2.0 kommer därför förlita sig i hög grad på link training där source och sink försöker avgöra vilken hastighet som faktiskt fungerar och därför också i hög grad förlita sig på DSC. Tanken är hellre DSC än att folk ska sitta där med svart bild från kablar som inte orkar.

Permalänk
Medlem

Designen är inte direkt snygg ser ut som något hämtat inspiration från Björk - All Is Full of Love video. Kom 1999. De borde kollar på Apple xdr istället

https://youtu.be/aMMazOENwf0

Permalänk
Medlem

Har mest hört om en massa buggar när det gäller Samsung. En kompis har två 49-tums ultrawide-skärmar för 12 papp styck och dom har alla möjliga problem med bilderror ibland som kräver omstart, vaknar inte efter sleep och ja... buggiga som fan. Men bilden är det inget fel på.

Man har ju hört en hel del om scanlines på G9:an också... något som av någon väääääldigt konstig anledning inte hittades i alla tester av den, med skärmar som skickades ut av Samsung själva.

Så nä... personligen har jag skippat att ens överväga dom. Är ju OK om man bor nära en elektronikkedja och bara kan åka fram och tillbaka tills man får ett bra exemplar antar jag.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770