Permalänk
Medlem

Firefoxproblem med Youtube

Hej.
Detta problemet började för några månader sedan och jag har postat detta problemet på flera forum bland andra Firefox och Youtube´s egna men ingen har ens svarat så jag chansar här nu och hoppas på det bästa. När jag går in på Youtube så visas sidan som vanligt, men sen när jag scrollat förbi dem rekommenderade klippen så uppdateras sidan. Scrollar jag sedan upp igen till "start" så är fjärde videon på första raden borta, det är bara ett vitt fält. Jag har använt Firefox i många år och har aldrig varit med om detta. Youtube är den enda sidan som krånglar. Detta är vad jag testat än så länge:

Loggat ut från Google och Youtube, hjälpte inte.
Raderat alla cookies och all webbläsardata, hjälpte inte.
Inaktiverade alla tillägg, hjälpte inte.
Tog bort alla tillägg, hjälpte inte.
Ominstallerade Firefox, hjälpte inte.
Provade MS Edge, mycket smidigare och aningen snabbare, fungerade kanon.
Provade Opera och det fungerade bättre, YT:s sida uppdateras ibland men annars inga problem.
Provade Vivaldi, fungerade tekniskt bra men var inget för mig.
Provade Tor, inga problem.
Provade att starta datorn i felsäkert läge med nätverk men hjälpte inte.
Och den sista, Brave, när jag öppnar YT är den fjärde videon på första raden redan borta men sidan uppdateras inte när jag scrollar ner. (Sidan är redan inläst)
Chrome har jag inte testat och kommer inte göra det helller då jag inte gillar Google (milt uttryckt). Jag vet att Google äger YT så viss ironi där men det finns ju andra sidor är YT.

Nuvarande version av Firefox 95.0.2 64 Bit.
Windows Home 21H1.
Kan tillägags att jag sökt genom datorn åtskilliga gånger med alla möjliga program utan att det hittas något fel. och jag installerade om Win10 för ca ett halvår sedan.

Med allt detta sagt hoppas jag inneligt att någon här kan och vill hjälpa mig, skulle verkligen uppskatta det.

Permalänk
Medlem

YouTube förväntar sig att det ska vara en annons där. Men av någon anledning så har du ingen annons. Det kan bero på annonsblockerare, Firefox spårningsskydd, eller något annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

YouTube förväntar sig att det ska vara en annons där. Men av någon anledning så har du ingen annons. Det kan bero på annonsblockerare, Firefox spårningsskydd, eller något annat.

Okej, så du menar att en video räknas som en annons oavsett vad videon handlar om/ innehåller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnat:

Okej, så du menar att en video räknas som en annons oavsett vad videon handlar om/ innehåller?

Ja, i vanliga fall är den videon som ska vara där märkt som annons. YouTube laddar in ett visst antal thumbnails varje gång du scrollar ner, en av dom är en annons, men eftersom den inte finns så blir området blankt istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Ja, i vanliga fall är den videon som ska vara där märkt som annons. YouTube laddar in ett visst antal thumbnails varje gång du scrollar ner, en av dom är en annons, men eftersom den inte finns så blir området blankt istället.

Okej, hmm jag menar inte att vara oförskämd men jag tror inte du förstår vad jag menar eller så är jag bara korkad haha. Jag länkar till Forefox forum där jag laddade upp en bild så du får se. https://support.mozilla.org/en-US/questions/1362541

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnat:

Okej, hmm jag menar inte att vara oförskämd men jag tror inte du förstår vad jag menar eller så är jag bara korkad haha. Jag länkar till Forefox forum där jag laddade upp en bild så du får se. https://support.mozilla.org/en-US/questions/1362541

Din skärmbild är precis det jag syftar på. Om du sen menar at hela sidan laddas om när du scrollar ner, så är det ju något annat problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Din skärmbild är precis det jag syftar på. Om du sen menar at hela sidan laddas om när du scrollar ner, så är det ju något annat problem.

Aha okej jag förstår. Har du någon idé om varför sidan uppdateras?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har alltid en annons uppe till vänster typ detta för solceller, på högersidan är det alltid nån videorekomendation och det ser likadant ut oavsett vilken webbläsare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har alltid en annons uppe till vänster typ detta för solceller, på högersidan är det alltid nån videorekomendation och det ser likadant ut oavsett vilken webbläsare.
https://i.imgur.com/cXhRijF.png

Jag har kört med ublock origin i många år och har aldrig sett några annonser och absolut inga videoklipp där det bokstavligen står "annons" under videon. Inte ens youtube-appen i min TV som inte har någon annonsblockerare visar thumbnails med "annons" under. Har som sagt inte haft några problem med på många år med Firefox och begriper inte vad som hänt. Du säger att det ser lika dant ut oavsett vilket webbläsare men det stämmer inte. Jag fick inte upp några annonser när jag testade t. ex MS Edge med ublock origin.

Permalänk
Medlem

Jag har samma "problem". Bara bra, en sak mindre att markera som icke intresserad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Magnat:

Jag har kört med ublock origin i många år och har aldrig sett några annonser och absolut inga videoklipp där det bokstavligen står "annons" under videon. Inte ens youtube-appen i min TV som inte har någon annonsblockerare visar thumbnails med "annons" under. Har som sagt inte haft några problem med på många år med Firefox och begriper inte vad som hänt. Du säger att det ser lika dant ut oavsett vilket webbläsare men det stämmer inte. Jag fick inte upp några annonser när jag testade t. ex MS Edge med ublock origin.

Har du en annonsblockerare aktiv så påverkar den ju hur sidan visas men det jag syftade på var att annonsen ligger längst till vänster av 4 tumnaglar, du fick en tom ruta på 4 de platsen längst till höger enligt bilden du länkadde för det var väl det du syftade på med den ? Denna >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnat:

Jag har kört med ublock origin i många år och har aldrig sett några annonser och absolut inga videoklipp där det bokstavligen står "annons" under videon. Inte ens youtube-appen i min TV som inte har någon annonsblockerare visar thumbnails med "annons" under. Har som sagt inte haft några problem med på många år med Firefox och begriper inte vad som hänt. Du säger att det ser lika dant ut oavsett vilket webbläsare men det stämmer inte. Jag fick inte upp några annonser när jag testade t. ex MS Edge med ublock origin.

Jag testade nyss och var inte inloggad på YT då fick jag upp videos utan annonser, men loggade jag in på YT så fick jag också upp en tom ruta som din bild också visar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är inloggad och har en annons som alltid ligger först i raden, har man annonsblockerare är det kanske så att det visas en tom ruta i slutet på första raden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du en annonsblockerare aktiv så påverkar den ju hur sidan visas men det jag syftade på var att annonsen ligger längst till vänster av 4 tumnaglar, du fick en tom ruta på 4 de platsen längst till höger enligt bilden du länkadde för det var väl det du syftade på med den ? Denna >
https://user-media-prod-cdn.itsre-sumo.mozilla.net/uploads/images/2021-12-28-19-24-23-2844da.png

Ja absolut det stämmer att annonsblockeraren påverkar hur sidan visas men poängen är att det spelar ingen roll för min del om jag har en blockerare eller inte, fjärde videon försvinner ändå i Firefox men inte i dem andra webbläsarna jag nämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag testade nyss och var inte inloggad på YT då fick jag upp videos utan annonser, men loggade jag in på YT så fick jag också upp en tom ruta som din bild också visar.

Okej, får jag fråga vilken webbläsare du använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag har samma "problem". Bara bra, en sak mindre att markera som icke intresserad.

Jag har ingen aning vad du menar med ditt inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Magnat:

Ja absolut det stämmer att annonsblockeraren påverkar hur sidan visas men poängen är att det spelar ingen roll för min del om jag har en blockerare eller inte, fjärde videon försvinner ändå i Firefox men inte i dem andra webbläsarna jag nämnt.

Nått gör att annonsen försvinner men du ser en tom ruta i stället och den hamnar till höger i raden, har du möjligen nått annat som blockerar annonser som du inte tänker på typ brandvägg eller dns servern?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnat:

Ja absolut det stämmer att annonsblockeraren påverkar hur sidan visas men poängen är att det spelar ingen roll för min del om jag har en blockerare eller inte, fjärde videon försvinner ändå i Firefox men inte i dem andra webbläsarna jag nämnt.

Kan det ha med Firefoxs spårningsskydd att göra? Den kan vara rätt kraftfull och påverka vissa sidor även utan ad-block

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har också en tom ruta där, förmodligen pga annons som blockeras av det tunga blockeringsartilleri jag har i webbläsaren. Hur är det ett problem?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnat:

Okej, får jag fråga vilken webbläsare du använder?

Sry, jag använder Firefox med ublock origin samt Brave, som det också visar en tom ruta när man är inloggad.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nått gör att annonsen försvinner men du ser en tom ruta i stället och den hamnar till höger i raden, har du möjligen nått annat som blockerar annonser som du inte tänker på typ brandvägg eller dns servern?

Nej jag har inte det, har gått genom alla inställningar i FF. Brandväggen testade jag att stänga av (AVG Free) men det hjälpte inte. Verkar som att jag får "acceptera" detta eller byta till en annan webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har också en tom ruta där, förmodligen pga annons som blockeras av det tunga blockeringsartilleri jag har i webbläsaren. Hur är det ett problem?

Okej? Ja för dem flesta är det väl ett "I-landsproblem". Men det faktum att jag inte haft problem med detta tidigare så är det ett störande moment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Sry, jag använder Firefox med ublock origin samt Brave, som det också visar en tom ruta när man är inloggad.

Okej ja jag kör med Brave lite då och då med. Men när började detta för dig? Alltså att videon försvann och bara ett vitt fält syns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnat:

Okej? Ja för dem flesta är det väl ett "I-landsproblem". Men det faktum att jag inte haft problem med detta tidigare så är det ett störande moment.

Men du har ju ändå hundratals rekommenderade videor i listan där. Vad är det för problem att det är en mindre på första raden?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju egentligen inte ens en rekommendation mindre för det är en annons mindre för det är ju det som borde ha visats i stället för den blanka rutan oavsett om den är först eller sist i översta raden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.