Är GTSA en pålitlig leverantör? [Update: Nej]

Permalänk
Medlem

Är GTSA en pålitlig leverantör? [Update: Nej]

Fick detta bygge rekommenderat till mig https://www.gtsa.se/product.html/infinity-gt6?category_id=309 och jämfört med liknande prisklass på större sidor som komplett och inet så verkar man få betydligt mer pang för pengarna. Där mitt sunda förnuft börjar kicka in lite och tänka "det låter nästan lite för bra för att vara rimligt" aldrig heller hört om sidan förr. Ska ju tydligen vara certifierade för trygg E-handel samt ha en fysisk butik i stockholm men vill fortfarande höra om någon här har några egna erfarenheter av att beställa av dom innan jag gör ett köp.

Permalänk
Medlem

Butik i stockholm, rätt svårt att luras om den faktiskt finns där (inte kikat själv)

Permalänk
Medlem

https://www.ehandelscertifiering.se/kontrollera-certifikat/

www.gtsa.se är inte en Certifierad E-handel!

Så när skulle inte lita på dom om dom ljuger om en sådan sak

Edit:
Men dom har trygg e-handel vet inte vad skillnaden är

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

kan det vara så enkelt att de skitit att betala 299:- / månad? Någon som bor när och kan kolla butiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

https://www.ehandelscertifiering.se/kontrollera-certifikat/

www.gtsa.se är inte en Certifierad E-handel!

Så när skulle inte lita på dom om dom ljuger om en sådan sak

Edit:
Men dom har trygg e-handel vet inte vad skillnaden är

Skrivet av Spiffman:

kan det vara så enkelt att de skitit att betala 299:- / månad? Någon som bor när och kan kolla butiken?

Fel organisation i princip inga av de större kedjorna har Certifierad E-handel.

Trygg E-Handel är den rätta organisation och där dyker GTSA upp ifall man skriver in deras hemsida.

https://tryggehandel.dhandel.se/till-dig-som-konsument/certif...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Butik i stockholm, rätt svårt att luras om den faktiskt finns där (inte kikat själv)

Bor inte i närheten av stockholm själv så finns ingen möjlighet för mig att personligen besöka deras butik och se själv. men om den nu finns där så lär det ju vara något seriöst i vilket fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Fel organisation i princip inga av de större kedjorna har Certifierad E-handel.

Trygg E-Handel är den rätta organisation och där dyker GTSA upp ifall man skriver in deras hemsida.

https://tryggehandel.dhandel.se/till-dig-som-konsument/certif...

Nä precis blev lite förvirrat där, menade att dom kommer upp på Trygg E-Handel vilket man kan tycka borde ju göra det hyfsat pålitligt i alla fall. Omdömen från trustpilot och pricerunner ser väl hyfsade ut också och om det nu finns en fysisk butik i stockholm vilket jag inte kan bekräfta själv då är ju det också ett plus. Som det verkar så känns det ju i alla fall något säkert att beställa därifrån, skulle nog ta det på faktura ändå bara för att vara på säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Popelipo:

Nä precis blev lite förvirrat där, menade att dom kommer upp på Trygg E-Handel vilket man kan tycka borde ju göra det hyfsat pålitligt i alla fall. Omdömen från trustpilot och pricerunner ser väl hyfsade ut också och om det nu finns en fysisk butik i stockholm vilket jag inte kan bekräfta själv då är ju det också ett plus. Som det verkar så känns det ju i alla fall något säkert att beställa därifrån, skulle nog ta det på faktura ändå bara för att vara på säkra sidan.

När de hette Greattech (Greattech Stockholm AB) förlorade de faktiskt sin Trygg E-handelscertifiering (loggan var kvar på hemsidan) och när de marknadsförde sig som Greattech under bolagsnamnet Karatas Group AB (samma bolag som idag, men de har bytt namn till GTSA Group AB) fick de Trygg E-handelscertifiering tillfälligt återkallad då de fick ett likvidationsföreläggande när de var sena med årsredovisningen

Du har säkert hört talas om de p.g.a. deras annonsering på Blocket precis som de flesta av deras kunder idag.

Det är ett litet bolag, behöver inte gå smidigt med de större fast där vet man mer vad man kan förvänta sig. Ger de dig något mervärde över Komplett, Webhallen, Inet etc? Du kan välja delar och sen lägga till att de bygger ihop den åt dig eller köpa någon av deras färdiga paket hos någon av de större aktörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När de hette Greattech (Greattech Stockholm AB) förlorade de faktiskt sin Trygg E-handelscertifiering (loggan var kvar på hemsidan) och när de marknadsförde sig som Greattech under bolagsnamnet Karatas Group AB (samma bolag som idag, men de har bytt namn till GTSA Group AB) fick de Trygg E-handelscertifiering tillfälligt återkallad då de fick ett likvidationsföreläggande när de var sena med årsredovisningen

Du har säkert hört talas om de p.g.a. deras annonsering på Blocket precis som de flesta av deras kunder idag.

Det är ett litet bolag, behöver inte gå smidigt med de större fast där vet man mer vad man kan förvänta sig. Ger de dig något mervärde över Komplett, Webhallen, Inet etc? Du kan välja delar och sen lägga till att de bygger ihop den åt dig eller köpa någon av deras färdiga paket hos någon av de större aktörerna.

Verkar bara vara betyldigt mer värde för pengarna vilket är vad som fick mig att bli misstänksam till att börja med.

Gjorde faktiskt ett köp av dom för många år sedan när de gick under greattech och hade inga problem då så vida jag kan minnas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Popelipo:

Verkar bara vara betyldigt mer värde för pengarna vilket är vad som fick mig att bli misstänksam till att börja med.

Gjorde faktiskt ett köp av dom för många år sedan när de gick under greattech och hade inga problem då så vida jag kan minnas

Handlar det om byggt du länkade till i första inlägget? Problemet idag är ju grafikkort. Fast det är ju också det som är problemet, komponenterna blir 14500 kr när vi räknar bort grafikkortet.

Frågan där är väl vad betyder i lager? Kan de leverera och vill du betala ca 14000 kr för ett grafikkort?

Permalänk

köpte för något år sedan en dator från gtsa va inga problem (va greattech då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Handlar det om byggt du länkade till i första inlägget? Problemet idag är ju grafikkort. Fast det är ju också det som är problemet, komponenterna blir 14500 kr när vi räknar bort grafikkortet.

Frågan där är väl vad betyder i lager? Kan de leverera och vill du betala ca 14000 kr för ett grafikkort?

Grafikkorts priserna är ju tyvärr rätt åt skogen just nu men är även i behov av nytt bygge just nu så det är något man får leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormwall:

köpte för något år sedan en dator från gtsa va inga problem (va greattech då)

Trevligt att höra någon med förstahands erfarenhet av dom, det verkar ju inte vara ren bluff i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan söka efter Greattech här i forumet så får du mycket intressant läsning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du kan söka efter Greattech här i forumet så får du mycket intressant läsning.

Jo förstått att det är en salig blandning av olika upplevelser vad gäller dom

Permalänk
Medlem

Om det är samma människor bakom som Karatas Group AB skulle jag personligen välja en annan leverantör. Det finns otaliga trådar här på Swec där man ser deras bemötande och sätt att "argumentera" mot både kunder och andra individer som upplyser dem om diverse saker.

Men det är upp till var och en att avgöra vart och hur man vill lägga sina pengar

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Intressant, fick direkt väldiga greattech-vibbar när jag öppnade länken och slagning på bolaget och befattningshavare ger mig tillräckligt för att dra öronen åt mig.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Man ska inte göra affärer med oärliga människor som försöker snacka sig ur sitt ansvar med skitsnack så fort fulspel upptäcks eller det blir en reklamation.
Att de har en butik betyder inget. Att skumma bilförsäljare har fysisk butik hindrar inte folk från att bli lurade varje dag. Jag skulle inte köpa en bil av dem kan man ju säga. Läs i forumet om Greattech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Man ska inte göra affärer med oärliga människor som försöker snacka sig ur sitt ansvar med skitsnack så fort fulspel upptäcks eller det blir en reklamation.
Att de har en butik betyder inget. Att skumma bilförsäljare har fysisk butik hindrar inte folk från att bli lurade varje dag. Jag skulle inte köpa en bil av dem kan man ju säga. Läs i forumet om Greattech.

Jo finns ju en hel del blandade åsikter märker dock att väldigt mycket av det är saker folk "hört och sett" men egentligen aldrig vart i kontakt med dem själv.

Som sagt erbjudandet på deras färdiga datorer skulle jag ju säga är snäppet bättre än det jag sett på mer tillitliga sidor vilket får mig att bli extra skeptisk till hur pålitligt det är egentligen.

Har som sagt bara haft å göra med dom en gång förr personligen för många år sedan och den enstaka gången var åtminstone inget märkvärdigt.

överlag är jag fortfarande rätt osäker om jag helt enkelt ska ge det en chans och se själv eller helt enkelt vända mig till någon annan och betala mer för samma.

Väldigt lite av det jag läst säger mycket om hur deras service är i dagsläget dock

Permalänk
Medlem

Men om någon kan hänvisa till ett likvärdigt bygge från en mer pålitlig försäljare skulle det uppskattas

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en "custom config" stationär från GTSA och ett år senare tycker jag att deras bygge har presterat som som det ska. Alltså inga konstigheter från min upplevelse med dom, endast bra saker!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fry0945:

Jag har köpt en "custom config" stationär från GTSA och ett år senare tycker jag att deras bygge har presterat som som det ska. Alltså inga konstigheter från min upplevelse med dom, endast bra saker!

Bygger man en dator kompetent av standardkompetenter och inget går sönder brukar det inte bli något problem.

Fast det är ju lite mer man behöver titta på om man ska rekommendera eller avråda från en leverantör än att det blir rätt för det mesta. Det är ju när det blir fel som det blir svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bygger man en dator kompetent av standardkompetenter och inget går sönder brukar det inte bli något problem.

Fast det är ju lite mer man behöver titta på om man ska rekommendera eller avråda från en leverantör än att det blir rätt för det mesta. Det är ju när det blir fel som det blir svårt.

Nä det är ju då det brukar skita sig, från de recensioner som finns nu på pricerunner etc så är det mestadels väldigt positivt med en mindre del som har extremt negativt mestadels pga leveranstider. väldigt få som ligger lite mitt emellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fry0945:

Ger ju en lite förtroende att ge dem en chans i alla fall

Permalänk
Medlem

Greattech....ja den tråden är ju minst sagt intressant läsning. Underhållande också.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Den stora skillnaden mellan olika leverantörer tror jag handlar om vad de vill ha för ett RTX 3080. Men det är intressant att GTSA ligger ganska mycket under andra tillverkare som säljer färdiga datorer med RTX 3080, och om det är för bra för att vara sant så är det ofta det. Betala inte i förskott.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den stora skillnaden mellan olika leverantörer tror jag handlar om vad de vill ha för ett RTX 3080. Men det är intressant att GTSA ligger ganska mycket under andra tillverkare som säljer färdiga datorer med RTX 3080, och om det är för bra för att vara sant så är det ofta det. Betala inte i förskott.

Jo lite så jag tänker, å andra sidan så ska det ju finnas under trygg e-handel och man kan ta det på faktura så i absolut värsta fall så har man ju medel att få det fixat om det blir strul, värsta fall tar det väl lite tid å så

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Popelipo:

GTSA pålitlig?

Ja det är ju uppenbarligen ett företag som levererar produkter men de är ökända för hur kasst de sköter sig.
Greattech, Karatas group AB har allt annat än ett bra rykte på Sweclockers.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1496573-greattech-och-...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1502158-greattech-kara...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1512094-angerratt-hos-...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1053628-angaende-great...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1400176-greattech
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1323366-angrat-kopet-p...

Favoriten är nog:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1439520-fakturastrul-o...

För mig är Greattech/GTSA/Karatas Group AB på svarta listan.
(Trygg E-handel betyder egentligen ingenting, speciellt inte när Greattech är ökända för att slänga över ansvaret på kund för skador/fel på produkter när Trygg E-handel handlar om att ha tydliga köpvillkor).

Lite fler trådar
Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja det är ju uppenbarligen ett företag som levererar produkter men de är ökända för hur kasst de sköter sig.
Greattech, Karatas group AB har allt annat än ett bra rykte på Sweclockers.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1496573-greattech-och-...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1502158-greattech-kara...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1512094-angerratt-hos-...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1053628-angaende-great...

För mig är Greattech/GTSA/Karatas Group AB på svarta listan.

Jo man har ju läst en hel del dåligt å andra sidan så har jag hittat fruktansvärt lite om hur dom är i dagsläget och mycket av det man ser är folk som pratar om grejer de hört och sett men egentligen inte haft erfarenhet av själv.

Det faktum att jag hört så lite om dom i nuläget får mig att bli lite sugen på att ge det ett försök för att forma min egen uppfattning av dem. Får undvika betalning i förskott osv självklart.

Vad gäller trygg e-handel så vitt jag kan minnas så innebär det även att försäljaren gör sig själv rent lagligt skyldig att följa de köp/sälj lagar som finns och även är skyldiga att följa de riktlinjer som finns för konsumentsäkerhet. Är ingen jurist dock så kan ha fel, var in och kollade på deras egna hemsida bara här om dagen just för detta.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Popelipo:

Jo man har ju läst en hel del dåligt å andra sidan så har jag hittat fruktansvärt lite om hur dom är i dagsläget och mycket av det man ser är folk som pratar om grejer de hört och sett men egentligen inte haft erfarenhet av själv.

Det faktum att jag hört så lite om dom i nuläget får mig att bli lite sugen på att ge det ett försök för att forma min egen uppfattning av dem. Får undvika betalning i förskott osv självklart.

Visst, som du ser i länkarna ovan så hjälper inte alltid det med faktura med kronofogd och dylikt involverat.
Tror det finns tydliga skäl till varför folk inte handlar av GTSA, för att de helt enkelt inte skött sig, således finns det ingen som har något att säga, varken positivt eller negativt.

Citat:

Vad gäller trygg e-handel så vitt jag kan minnas så innebär det även att försäljaren gör sig själv rent lagligt skyldig att följa de köp/sälj lagar som finns och även är skyldiga att följa de riktlinjer som finns för konsumentsäkerhet. Är ingen jurist dock så kan ha fel, var in och kollade på deras egna hemsida bara här om dagen just för detta.

Lagar är ju just lagar av det fallet att de är tvingande, skitsamma om man är med i "Trygg E-handel" eller inte för lagarna gäller likt väl. Inte som att man kan välja bort lagar.

Här i länken finns det en bild med mail med organisationen Trygg E-handel. Verkar vara sådär.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin