Intel Arc-grafikkort släpps snart – brett stöd hos partnertillverkare

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc-grafikkort släpps snart – brett stöd hos partnertillverkare

Inför lanseringen av Intels grafikkort finns brett stöd hos datortillverkare, där alla stora namn har Arc-bestyckade datorer redo.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Blir intressant, men man får ana att kretsbristen slår hårt mot dessa också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen detta blir bra.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Blir intressant, men man får ana att kretsbristen slår hårt mot dessa också.

Med tanke på att tsmc gör dom så lär dom bli lika ovanliga som dom korten som finns idag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tillbaks till VooDoo tiden? (This game is meant for 3DFX Voodoo ) - alla har sin teknik

Nu har Intel, Amd & noVidia varsin teknik för Supersampling ... o Ray Tracing.... varför inte bygga på standarder i DX12

mvh Lazze

Permalänk
Avstängd

Hoppas de får fram något som kan konkurrera med nuvarande aktörer när det kommer till prestanda och pris. Och att de lyckas att få till stabiliteten i korten med drivrutiner och övrigt. De lär ju inte ta någon prestanda-tron direkt från start, men kan de få Nvidia och AMD att svettas lite blir det bra.

Oavsett lär det inte bli något köp inom nära framtid för mig. Med ett 3080 i burken nu så lär jag inte byta än på 2-3 år om inget oförutsett inträffar. Men det då blir det intressant att se hur de tre står mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Med tanke på att tsmc gör dom så lär dom bli lika ovanliga som dom korten som finns idag.

*Som dom korten som INTE finns idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versus:

*Som dom korten som INTE finns idag...

fast det finns juuh =p och det är nog mer av dom än vad det någonsin har funnits. bara de att dom säljer slut innan dom lastats av containern.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Marknaden är ju helt öppen, släpp ett kort med bättre prestanda per krona än för 4 år sedan så kan de få hur mycket marknadsandelar de vill!

Som att Messi står vid straffpunkten och ingen är i målet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Med tanke på att tsmc gör dom så lär dom bli lika ovanliga som dom korten som finns idag.

Borde... bli vanligare än dessa Intel grafikkort:
WE GOT INTEL'S GRAPHICS CARD - (Larrabee)

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas att det släpps några lösa kort också, inte bara i färdigbyggda datorer. Jag hoppas på det bästa, kul och välbehövligt med en till aktör

Permalänk
Medlem

Nej fy för intel. RDNA3 blir mitt nästa kort

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Tea42BBS:

Tillbaks till VooDoo tiden? (This game is meant for 3DFX Voodoo ) - alla har sin teknik

Nu har Intel, Amd & noVidia varsin teknik för Supersampling ... o Ray Tracing.... varför inte bygga på standarder i DX12

mvh Lazze

Ray tracing är standardiserat i Vulkan och DirectX

Däremot uppskalningstekniken är ju helt riktigt inte det. Men jag skulle helt ärligt talat tro att den blir det.

Intel har med XeSS visat att deras metod går att accelerera även med dp4a snarare än intels egna xmx. Och det ryktas att rdna3 får något liknande xmx/tensor.

Om/när det sker kommer förhoppningsvis khronos och microsoft implementera en standard som täcker alla.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

Nej fy för intel. RDNA3 blir mitt nästa kort

Fanboyism gynnar ingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Tillbaks till VooDoo tiden? (This game is meant for 3DFX Voodoo ) - alla har sin teknik

Nu har Intel, Amd & noVidia varsin teknik för Supersampling ... o Ray Tracing.... varför inte bygga på standarder i DX12

mvh Lazze

Du klagar på att det finns tre olika tekniker och din lösning är att låsa ner allt till den proprietära tekniken directX? Tror Mac-ägare o Linux blir lite ledsna av att höra det... Finns ju OpenGL som man kan använda och utveckla istället.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Versus:

*Som dom korten som INTE finns idag...

Jag köpte ett för någon månad sen, fanns dröser då.

Permalänk

Hade aldrig hört talas om det namnet Bara hört Xe.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Borde... bli vanligare än dessa Intel grafikkort:
WE GOT INTEL'S GRAPHICS CARD - (Larrabee)

Haha jaa blir svårt stt inte bli vanligare än ett kort som aldrig lanserades xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Nej fy för intel. RDNA3 blir mitt nästa kort

Skrivet av anon201296:

Fanboyism gynnar ingen

Köpte alltid AMD tills dom la sig på samma prisnivå som Nvidia. Den tillverkaren som tillverkar bäst prestanda per krona till midend får mina pengar nästa gång jag uppgraderar.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Tillbaks till VooDoo tiden? (This game is meant for 3DFX Voodoo ) - alla har sin teknik

Nu har Intel, Amd & noVidia varsin teknik för Supersampling ... o Ray Tracing.... varför inte bygga på standarder i DX12

mvh Lazze

Handlar nog om pengar inget annat, sen är just amd's lösning å eventuellt Intels? Lösningar som är otroligt lätta att få in i spelen, dvs lägger utvecklarna in den ena så lägger dom nog in den andra också

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ray tracing är standardiserat i Vulkan och DirectX

Däremot uppskalningstekniken är ju helt riktigt inte det. Men jag skulle helt ärligt talat tro att den blir det.

Intel har med XeSS visat att deras metod går att accelerera även med dp4a snarare än intels egna xmx. Och det ryktas att rdna3 får något liknande xmx/tensor.

Om/när det sker kommer förhoppningsvis khronos och microsoft implementera en standard som täcker alla.

Det hoppas jag att de inte gör, uppskalning är post-processing och hör inte hemma i varken Vulkan eller DX.

Det verkar dessutom lätt för utvecklarna att lägga till stöd för samtliga tekniker ändå.

Permalänk
Samsung Sverige

Riktigt spännande! Mer konkurrans är alltid en bra krydda för att sporra på utvecklingen

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dlq84:

Det hoppas jag att de inte gör, uppskalning är post-processing och hör inte hemma i varken Vulkan eller DX.

Det verkar dessutom lätt för utvecklarna att lägga till stöd för samtliga tekniker ändå.

Varför skulle dess placering i pipelinen påverka om det ”hör hemma”?
Vi har ju haft kantutjämning i våra 3d-apier sedan för alltid tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har det framgått någonstans om Intel tillverkar hela kortet eller bara kretsen? Är ute efter om partnertillverkare är involverade på något sätt (förrutom TSMC) eller är det bara Intel all the way? Vore fint om det fanns flera olika modeller och kyllösningar av samma krets. Är inte så säker på att just Intels referenskort kommer vara det bästa.

*edit* Ser att det står att det är brett stöd från partnertillverkare i rubriken, men uppfattar det som tillverkare av datorer, är ute efter info om Asus kommer ha sina TUF och Strix varianter, eller Gigabyte sina Aurus o.s.v. då de kyllösningarna brukar vara bättre.

Förtydligande av frågan, då infon till viss del står i rubriken
Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ray tracing är standardiserat i Vulkan och DirectX

Däremot uppskalningstekniken är ju helt riktigt inte det. Men jag skulle helt ärligt talat tro att den blir det.

Intel har med XeSS visat att deras metod går att accelerera även med dp4a snarare än intels egna xmx. Och det ryktas att rdna3 får något liknande xmx/tensor.

Om/när det sker kommer förhoppningsvis khronos och microsoft implementera en standard som täcker alla.

Hoppas verkligen det! IMHO, när alla leverantörer kör sin egen teknik så brukar det tyda på att tekniken inte är mogen än.

Själv så kan jag inte se varesig Supersamplat ett strålspårat just nu, då min fina 32" IPS skärm valde att bli ett försenat nyårsfyrverkeri igår

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Fanboyism gynnar ingen

Handlar om prestanda. Inte fanboyism.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT