AMD presenterar Radeon Super Resolution – uppskalning för alla spel

Permalänk
Melding Plague

AMD presenterar Radeon Super Resolution – uppskalning för alla spel

Under CES 2022 visar AMD för första gången sin nya uppskalningsteknik, som bygger på FSR och ska fungera i praktiskt taget alla spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra grej att ha för spel som inte har stöd för de andra metoderna, men såklart bättre om det är inbyggt från början i spelet när det går

Skulle dock vara ännu trevligare om de kunde enas mellan tillverkarna och faktiskt ta fram en gemensam standard/lösning så spelutvecklare kan köra samma metod och inte behöva jobba trippelt

Permalänk
Medlem

Alla som inte hatar sig själva stänger väl av film grain, chromatic abberation och motion blur ändå. Så för oss som gör det så borde den nya lösningen funka nästan lika bra som den explicit implementerade.

Permalänk
Medlem

Utmärkt för gamers som sitter på lite äldre grafikkort.

Jag trodde själv att utrullningen av FSR skulle gå betydligt snabbare då jag förstod det som att tekniken var oerhört lätt för spelutvecklare att lägga till. Tyvärr så lyser FSR med sin frånvaro lika mycket som DLSS gjorde efter samma tid.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla som inte hatar sig själva stänger väl av film grain, chromatic abberation och motion blur ändå. Så för oss som gör det så borde den nya lösningen funka nästan lika bra som den explicit implementerade.

Njae, HUD påverkas väldigt negativt av att skalas upp på detta vis. Så det kommer ge samma resultat på det renderade, men totalt sett se sämre ut för användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Njae, HUD påverkas väldigt negativt av att skalas upp på detta vis. Så det kommer ge samma resultat på det renderade, men totalt sett se sämre ut för användare.

"nästan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Njae, HUD påverkas väldigt negativt av att skalas upp på detta vis. Så det kommer ge samma resultat på det renderade, men totalt sett se sämre ut för användare.

Är inte så farligt, testat FSR i en del tunga ui spel så som Eve Online och man ser inte så jäkla stor skillnad mot native. Inte gjort Side by Side men inget stack precis ut.

Önskar bara att den hade stöd för fler upplösningar, förhoppningsvis kommer det med RSR.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Commander:

Är inte så farligt, testat FSR i en del tunga ui spel så som Eve Online och man ser inte så jäkla stor skillnad mot native. Inte gjort Side by Side men inget stack precis ut.

När det gäller FSR så renderas UI/HUD in efter det att FSR gjort sitt.

Det är här RSR särskiljer, för det händer precis i slutsteget, det vill säga efter att saker som HUD har renderats. Hur detta kommer påverka saker som UI/HUD återstår att se. Förhoppningsvis är det inte något som kommer märkas av i en negativ klang

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

När det gäller FSR så renderas UI/HUD in efter det att FSR gjort sitt.

Det är här RSR särskiljer, för det händer precis i slutsteget, det vill säga efter att saker som HUD har renderats. Hur detta kommer påverka saker som UI/HUD återstår att se. Förhoppningsvis är det inte något som kommer märkas av i en negativ klang

Jag testade FSR i slutsteget då Eve inte har stöd för det out of the box. Går att applicera FSR på alla spel idag även om de inte har inbyggt stöd för det skillnaden är att det hamnar i slutskedet som du nämner.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Commander:

Jag testade FSR i slutsteget då Eve inte har stöd för det out of the box. Går att applicera FSR på alla spel idag även om de inte har inbyggt stöd för det skillnaden är att det hamnar i slutskedet som du nämner.

Ah, använde du Magpie eller någon annan lösning för det då?

Anekdotiskt verkar det lovande baserat på det du säger i alla fall, klagar personligen inte på att kunna skala upp mer spel där DLSS inte finns för lite mer FPS – Vill bara inte tumma för mycket på kvalitén

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ah, använde du Magpie eller någon annan lösning för det då?

Anekdotiskt verkar det lovande baserat på det du säger i alla fall, klagar personligen inte på att kunna skala upp mer spel där DLSS inte finns för lite mer FPS – Vill bara inte tumma för mycket på kvalitén

Wine/Proton toggle. Så går aktivera på alla spel och tweka om man så vill.

Körde med default inställningar så inte testat med olika skärpor etc.

Har för mig att de la till stödet runt juni och funkar för alla spel som kör på dxvk (Direct3D 9+ spel) då FSR läggs på som ett vulkan layer om jag minns rätt.

Forza Horizon med denna lösning. (Tyvärr är videon nerskalad)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Lego Master

Jag labbade lite med uppskalning i Bf2042 för att få bättre flyt, men eftersom jag fortfarande inte gjort slut på ens hälften av mina 10 trial-timmar, så kan jag inte säga att det är nåt jag använt ofta.
Min mest spelade titel de senaste veckorna, AC:Odyssey, springer på bra i native 3440x1440 så där behöver jag ingen skalning. Fallout 4 kanske kunde må bra av en liten boost, men det spelet är så meckigt till att börja med så det låter jag bara vara. Ska vara glad att det funkar i ultrawide alls, med moddar.

Så i stort sett "nej". När jag väl ger mig på CP2077 kanske det blir en annan historia.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla som inte hatar sig själva stänger väl av film grain, chromatic abberation och motion blur ändå. Så för oss som gör det så borde den nya lösningen funka nästan lika bra som den explicit implementerade.

Jag hatar inte mig själv, men däremot hatar jag strobing och all typ av aliasing så därför låter jag motion bluren vara igång (om den är välimplementerad likt Doom vill säga), ser betydligt mjukare o trevligare ut så, speciellt om man sitter på en OLED. Dessutom kan grain vara snyggt i lagom nivå, men inte alltid det görs rätt heller tyvärr. Dithering är ju dock gravt underskattat tyvärr.
Däremot så håller jag mig skeptisk till AMDs uppskalning, deras förra försök var ju verkligen inget att hänga i granen.

Permalänk
Medlem

Kul. Oavsett hur det blir så är det välkommet att dom gör något.
Jag gillar verkligen FSR och Nvidias NIS. FSR ger er fps och faktiskt en bättre bild och NIS ger mer fps.

FSR är helt underbart till emulatorn Xenia tex via Magpie.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bra grej att ha för spel som inte har stöd för de andra metoderna, men såklart bättre om det är inbyggt från början i spelet när det går

Skulle dock vara ännu trevligare om de kunde enas mellan tillverkarna och faktiskt ta fram en gemensam standard/lösning så spelutvecklare kan köra samma metod och inte behöva jobba trippelt

Så länge det inte kommer 70 olika metoder om året så blir det ju inbakat i spel motorerna. Så endast när en helt ny motor utvecklas lär det bli problem med extra tid. Med senaste DLSS gjorde ju nvidia att man kan välja att använda nyare version av DLSS från nätet utan att spelet behöver uppdateras (kräver att spelet har stöd för det).

Så har ju varit en lite skumpig resa i början, men i framtiden kommer det nog automatiskt finnas i alla spel.

Permalänk
Medlem

Ska jag vara helt ärlig, så tycker jag att man förlorar för mycket information. Jag har testat DLSS i flera spel och kan inte leva med det. Och då är det ändå maskininlärning som förbättrar uppskalningen. Ren uppskalning med sharpening och andra beräkningar är sämre.

Då jag spelar mest FPS så vill jag ha tydlighet och hög hastighet. Vill ha detaljer på långa avstånd för att kunna upptäcka rörelser lätt utan att scope:a in. Men det är inte i sådana spel som jag testat dock.

Bra att det finns, men absolut inget för mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Alla som inte hatar sig själva stänger väl av film grain, chromatic abberation och motion blur ändå. Så för oss som gör det så borde den nya lösningen funka nästan lika bra som den explicit implementerade.

Hähä, man vill väl ha saker förknippade med gammal och begränsad filmteknologi i moderna spel, eller?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Spela mycket ANNO 1800. Undra om det går att köra FSR super scaling eller DLSS?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Högst personlig åsikt men tycker det är jävligt drygt att AMD gång på gång kör på ett sämre spår än konkurrenterna.
Istället för innovation så väljer de den minsta gemensamma nämnaren, först när det gäller Freesync och den djungel av kass utbud det förorsakade och nu även med "super resolution". Patetiskt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bra grej att ha för spel som inte har stöd för de andra metoderna, men såklart bättre om det är inbyggt från början i spelet när det går

Skulle dock vara ännu trevligare om de kunde enas mellan tillverkarna och faktiskt ta fram en gemensam standard/lösning så spelutvecklare kan köra samma metod och inte behöva jobba trippelt

Jag har inte sett något explicit, men det skulle inte förvåna mig om det här också släpps som open source. Om nVidia sedan skulle implementera det är väl tveksamt i alla händelser, de har ett intresse i att gynna sin exklusiva approach.

Metoderna som måste implementeras i en lämpligt utformad pipeline stöds helt enkelt av väldigt få titlar. Om det här funkar hyfsat, och inte är så tungdrivet att det blir meningslöst (knappast troligt) så är det välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Högst personlig åsikt men tycker det är jävligt drygt att AMD gång på gång kör på ett sämre spår än konkurrenterna.
Istället för innovation så väljer de den minsta gemensamma nämnaren, först när det gäller Freesync och den djungel av kass utbud det förorsakade och nu även med "super resolution". Patetiskt.

Du är medveten om det är för Nvidia stänga ut dem.
Hade nvidia satsat på öppna standarter så hade man ju kunnat adopterat det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Du är medveten om det är för Nvidia stänga ut dem.
Hade nvidia satsat på öppna standarter så hade man ju kunnat adopterat det.

Nja? Det finns inget som hindrar AMD att ta fram en likvärdigt bra alternativ

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nja? Det finns inget som hindrar AMD att ta fram en likvärdigt bra alternativ

Pengar, R&D budget?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nja? Det finns inget som hindrar AMD att ta fram en likvärdigt bra alternativ

din lösning till nuvarande situation är säkert också att bara tillverka mera eller hur.
eller kanske folka bara behöver tjänna mer.
hur enkelt som helst.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Pengar, R&D budget?

Eller kanske rentav brist på kompetens och förmåga att faktiskt producera något vettigt? Att kasta pengar på något löser sällan alla problem. AMD kanske ska låta bli att härma konkurrentera med minsta möjliga insats, om de inte åtminstone kan presentera en likvärdig lösning. Men som sagt, det är min högst personliga åsikt vi diskuterar här, så du är medveten om det

Skrivet av Bernd_P1:

din lösning till nuvarande situation är säkert också att bara tillverka mera eller hur.
eller kanske folka bara behöver tjänna mer.
hur enkelt som helst.

Förstår inte ett dugg av vad du menar?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Eller kanske rentav brist på kompetens och förmåga att faktiskt producera något vettigt? Att kasta pengar på något löser sällan alla problem. AMD kanske ska låta bli att härma konkurrentera med minsta möjliga insats, om de inte åtminstone kan presentera en likvärdig lösning. Men som sagt, det är min högst personliga åsikt vi diskuterar här, så du är medveten om det

Förstår inte ett dugg av vad du menar?

kanske det är inte bara AMD som sakna kompetens
man få ju intrycket att nån som jobba hos AMD måste har kört på din hund eller nåt sånt för att du ska bete dig såhär mot dem.
men för att förklara för dig.
Du anse ju att det är så enkelt att gör nåt bra. då är det ju lika enkelt att gör nåt mot nuvarande brist på saker. det är väl bara att producera mer entligen din logik. är ju inte svårare än så

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

kanske det är inte bara AMD som sakna kompetens
man få ju intrycket att nån som jobba hos AMD måste har kört på din hund eller nåt sånt för att du ska bete dig såhär mot dem.
men för att förklara för dig.
Du anse ju att det är så enkelt att gör nåt bra. då är det ju lika enkelt att gör nåt mot nuvarande brist på saker. det är väl bara att producera mer entligen din logik. är ju inte svårare än så

Vi kommer nog inte att komma någonvart med tanke på var du lägger ribban, så vi får nog stanna där helt enkelt.
Ett tips, häng inte upp dig på andras åsikter så kommer du antagligen att må bättre.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2