AMD avtäcker Radeon RX 6500 XT – RDNA 2 för instegssegmentet

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker Radeon RX 6500 XT – RDNA 2 för instegssegmentet

Grafikarkitekturen RDNA 2 fortsätter röra sig ned i prisklasserna, där det nya kortet Radeon RX 6500 XT ska ge bra 1080p-prestanda med en prislapp på 199 USD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Denna var ju lite intressant

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem

Utöver det ovan ryktas(?) det ha PCIe 4.0 x4-anslutning. Har man inte PCIe 4.0-stöd (som i en äldre dator som vill uppgradera) kan det blir rejäl brist på bandbredd eftersom man då får PCIe 3.0 x4 istället.

Det blir alltså HALVA bandbredden mot sista staplarna i denna jämförelse, så det kan ha rätt extrem effekt.
Vet någon varför 8 GB-versionen inte påverkas likadant här? Har den fler lanes eller är kopplingen mer mellan lågt VRAM + låg bandbredd för att den behöver lagra mer i RAM?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vet någon varför 8 GB-versionen inte påverkas likadant här? Har den fler lanes eller är kopplingen mer mellan lågt VRAM + låg bandbredd för att den behöver lagra mer i RAM?

Båda versionerna har lika många lanes och lika mycket bandbredd, men mindre VRAM innebär ett större behov av bandbredd i situationer då minnesmängden inte räcker till. Detta då data oftare måste "skyfflas" mellan RAM och VRAM.

Tror att detta kommer vara en stor nackdel för 6500xt som GPU i äldre system, även redan i 1080p i nyare titlar, då man enbart har PCIe3.0x4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Utöver det ovan ryktas(?) det ha PCIe 4.0 x4-anslutning. Har man inte PCIe 4.0-stöd (som i en äldre dator som vill uppgradera) kan det blir rejäl brist på bandbredd eftersom man då får PCIe 3.0 x4 istället.

Det blir alltså HALVA bandbredden mot sista staplarna i denna jämförelse, så det kan ha rätt extrem effekt.
Vet någon varför 8 GB-versionen inte påverkas likadant här? Har den fler lanes eller är kopplingen mer mellan lågt VRAM + låg bandbredd för att den behöver lagra mer i RAM?

Är också nyfiken på detta, misstänker att själva testet är utformat på ett sätt där 8GB räcker för att buffra tillräckligt snabbt för att inte påverkas så mkt av bandbredden.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Utvecklingen går åt fel håll!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

RX 6400 verkar ha mycket utrymme att klockas (den är ju klockad 30% lägre än 6500XT)

Hoppas något av 6500XT eller 3050 kan hålla sig under 3000 i alla fall, så man kan köpa något alls i prisklassen under 5000kr

Kommer nog inte hända, men man kan drömma!

Bra att de börjar med små kretsar på nya noder, det bådar gott för de större chippen som kommer senare. Hoppas på RDNA3 sen, då kanske äntligen AMD tar tillbaka kronan?! (Inte fanboy, bara bra med variation i toppen)

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på hur man kan få tag på ett sånt här kort vid releasen?

Permalänk
Medlem

Skulle behöva ett, brukar finnas kort i lager när det gäller AMD. Däremot lär det väl kosta dubbelt så mycket som MSRP.

Permalänk
Medlem

Kommer SweClockers testa dessa kort?

Framförallt RX 6400 har ganska låg TBP vilket skulle kunna vara intressant för en HTPC om priser och tillgänglighet är bra.
Säg om man kan få PS4 nivå på grafik så kan det ändå funka för casual vardagsrumsspelande.

Om man ska använda det för en HTPC så är det viktigare att det finns Decode än Encode stöd.
Men visst är det bättre om det finns både Decode och Encode stöd.
Jag undrar också varför inte de har AV1 Decode stöd?
Har de designat grafikkorten 2019 och bara glömt att släppa dem förrän nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Utöver det ovan ryktas(?) det ha PCIe 4.0 x4-anslutning. Har man inte PCIe 4.0-stöd (som i en äldre dator som vill uppgradera) kan det blir rejäl brist på bandbredd eftersom man då får PCIe 3.0 x4 istället.

Det blir alltså HALVA bandbredden mot sista staplarna i denna jämförelse, så det kan ha rätt extrem effekt.
Vet någon varför 8 GB-versionen inte påverkas likadant här? Har den fler lanes eller är kopplingen mer mellan lågt VRAM + låg bandbredd för att den behöver lagra mer i RAM?

Ända sen AGP grafikkorten så har grafikkorten kunnat låna minne av datorns RAM minne när grafikkortets minne inte räcker till.
Men det är snabbare om grafikkortet har tillräckligt mycket minne för att slippa göra detta.
Om allt får plats i grafikkortets VRAM så blir det inte lika beroende av bandbredden mot datorns RAM.

Permalänk
Medlem

64-bitars minnesbuss (!), 4 PCIe-lanes(!!), 4GB grafikminne. Det här är verkligen ”grafikadapter” nivå.
Verkar överprisat vid MSRP, sånt här borde kosta 799:-

Det saknade stödet för videoformat är lök på laxen.

Permalänk
Medlem

Kortet vi alla väntat på!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

4gb vram 2022 är alldeles för lite hade till och problem med med mitt RX 580 som hade 4gb vram i vissa spel gick inte att spela alls på högre inställningarna även fast själva grafikkortet klarade av det helt utmärkt om att 8gb vram versionen. Konstigt att detta kommer från amd som vart så generösa med vram på alla deras andra kort gemfört med nvidia.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Kunde ha vart ett vettigt Linux-kort om det inte hade vart så förbaskat överprisat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

4gb vram 2022 är alldeles för lite hade till och problem med med mitt RX 580 som hade 4gb vram i vissa spel gick inte att spela alls på högre inställningarna även fast själva grafikkortet klarade av det helt utmärkt om att 8gb vram versionen. Konstigt att detta kommer från amd som vart så generösa med vram på alla deras andra kort gemfört med nvidia.

Tyvärr så finns det en fördel med att ha lite minne.
Grafikkort med 4GB minne eller mindre är sämre för mining än kort med > 6GB.
Det gör det mer sannolikt att korten faktiskt går att köpa för konsumenter utan att behöva lägga 5000 - 10000kr för ett grafikkort.

Grafikkort med 2GB eller mindre är också bättre för datorer med 32 bitars operativsystem.
Men om man har en dator med 32bitars operativsystem så är det osannolikt att man behöver ett grafikkort från 2020-talet.

Permalänk
Medlem

Japp och RX580 med 8GB kunde man köpa för runt 2000 spänn ett tag. Sjukt hur förvriden GPU-priserna blivit.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Och återigen för hög strömförbrukning.
Gör ett vettigt 75W kort istället

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Och återigen för hög strömförbrukning.
Gör ett vettigt 75W kort istället

Kolla RX 6400 i artikeln kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kolla RX 6400 i artikeln kanske?

Ja men det säljs inte till slutkund och är 20W för klent istället Sen går de väl iofs att överklocka

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

Jisses vetenskap! Det var skräp med andra ord. Själv kör jag en GTX1050 Ti för 4K HTPC.

Det enda som flaskar i 4K@60fps på YT är processorn G5400. Resten spelas upp perfekt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Är inte rx 6500 XT ett RX 5500XT med mindre vram om jag minns rätt så att RX 5500XT 8GB vram

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Köpavrådan! Ett jä...a skitkort rent ut sagt (TPU: https://www.techpowerup.com/290659/amd-radeon-rx-6500-xt-limi...

Permalänk
Medlem

Så samma prestanda som GTX 1660 då ungefär, men för ca 10% lägre pris i teorin och 30% högre i praktiken.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tänkte det kunde vara en liten uppgradering för mitt RX 480 i väntan på bättre tider men sen såg jag 4 GB VRAM... nej det funkar inte i dagens läge.

Permalänk
Medlem

Vad skall dom hitta på härnäst, AGP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vad skall dom hitta på härnäst, AGP?

VLB vore ju tufft annars...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Är inte rx 6500 XT ett RX 5500XT med mindre vram om jag minns rätt så att RX 5500XT 8GB vram

5500xt fanns med 4GB också. Men detta är inte samma kort det är ju en nyare variant av rdna arkitekturen. Sen hur det presterar får vi se jag gissar att detta kortet inte är värt det man kommer få betala.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

5500xt fanns med 4GB också. Men detta är inte samma kort det är ju en nyare variant av rdna arkitekturen. Sen hur det presterar får vi se jag gissar att detta kortet inte är värt det man kommer få betala.

Det finns två metoder att öka vinsterna och hålla aktieägarna glada på en marknad som inte expanderar.
1. Höj priserna vid samma kostnad.
2. Sänk produktionskostnaderna vid ungefär samma pris.

RX 6500XT gör båda dessa. Det är en extremt prispressad design, som prissatts högre än tidigare kort på liknande nivå. Kortet saknar integritet som produkt, och passar egentligen ingen särskilt väl.
För de flesta på detta forum är det kanske viktigare att RX 6500 XT är AMDs inledning på 2022, och att den inte bådar gott för oss konsumenter framåt. Jag har valt att gynna AMD i mina grafikkortsköp sedan 4870, och det skulle passa mig väl att i framtiden bygga en ny spel-PC som en konsol+ med AMD-komponenter. Men i grund och botten har jag hållt på med detta för att jag tycker det är skoj. Ingen tycker det är speciellt kul att bli uppskörtad, och produkter som RX 6500XT är inte roliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

VLB vore ju tufft annars...

Haha ja det hade ju varit kul.
Hade de gjort en PCI (inte Express) version så hade det kanske funnits någon som skulle kunna använda kortet.

Jag har själv ett Haswell system (i5-4690K) som har PCI slottar.
Det är inte direkt nytt. Men ett 64 bitars system med Windows 10.
'Lite' snabbare än vad som fanns på 90 talet iaf.
Men det moderkortet har PCI-Express också.
Så ingen mening att använda legacy PCI för grafik.