Problem med kliande/kittlande kropp, ögon och hals i lägenhet

Permalänk
Medlem

Problem med kliande/kittlande kropp, ögon och hals i lägenhet

Jag hoppas att jag har hittat rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt på förhand.

TLDR: Något i min lägenheten gör att min hud, ögon och hals kliar/kittlar. Detta verkar endast på mig när jag vistas i min lägenhet, ingen annan märker av det. Besvären försvinner alltså när jag lämnar lägenheten och vistas på annan plats. Vad kan det vara?

Kort om mig: Jag är pollen- och pälsdjursallergiker och har i samband med problemen fått det bekräftat av vårdcentralen att jag är allergisk mot mögel och kvalster också.

Om problemet:

I november 2020 så började jag få problem med att det kliande och utslag på kroppen. Efter en tids funderade och kontakt med vårdcentralen så kom jag på att det kanske var det nya tvättmedlet som var orsaken och jag bytte snabbt tillbaka till det vanliga. Det gav resultat direkt och det kliande det inte längre på kroppen i samma utsträckning som tidigare. Kliandet övergick till att vara knappt märkbart och jag märkte efter ett tag inte av det alls.

Allt var frid och fröjd tills jag kom tillbaka till lägenheten efter sommaren 2021. Problemen var tillbaka, men inte alls i samma utsträckning som tidigare. Det är svårt att beskriva men det är som en kombination av kittlande och kliande på kroppen. I och med att besvären knappt märktes av så tänkte jag inte så mycket på det. Jag tog kontakt med vårdcentralen och de skrev ut antihistamintabletter vilket jag har tagit för att mildra symptomen men de försvinner aldrig helt.

Det jag har testat/säkerställt:

* Tvättat alla kläder, handdukar med allergivänligt tvättmedel och även utan tvättmedel
* Gjort mig av med alla möbler och mattor hemma
* Ventilerat med öppna vädringsluckor i flera veckor
* Inga djur har vistats i lägenheten
* Ingen har någonsin rökt i lägenheten

Efter ha kommit tillbaka från ett två veckor långt uppehåll under jul i år(2021-2022) så känner jag nu att besvären tilltagit samt att det från och till kliar/kittlar i både hals, ögon och hårbotten utöver besvären på kroppen. Nu till det underliga: Besvären uppstår endast när jag vistas i min egna lägenhet. Jag kände inte av det när jag var bortrest under julen. Det är alltså något som jag inte påverkas av på andra platser och kliandet försvinner till slut helt och hållet när jag vistas på annat håll. Det verkar dessutom inte som att några andra personer som jag känner påverkas, troligtvis för att de inte är allergiker.

Information om lägenheten och huset:

Lägenheten jag bor i vattenskadades i samband med ett stambyte under sommaren 2019 då byggföretaget hade dragit ut kylskåpet vilket gjorde att en vattenslang som förser kyl- och frys med ismaskin slets lös och började droppa. Det gick någon vecka innan problemet upptäcktes i form av en blöt planka i hallen som ligger vägg i vägg med kylen. När jag drog ut kylskåpet så hade golvet såklart blivit rejält blött och även betongen under golvet hade blivit blöt. Jag ställde dit en fläkt för att torka till medans jag sökte efter lösningar. Byggföretaget tog på sig att fixa det hela och bytte golvet under kylskåpet samt fixade till golvet i hallen. Dum som man är så tog man deras ord för givet när de sa att problemet var fixat. Först i efterhand så har jag kommit på att de inte använt någon luftavfuktare och okunnig/dum/korkad som man är så var det inget jag tänkte på alls. Allt detta skedde och "rättades" till hösten 2019.

Under stambytet byttes även all ventilation i huset. Sedan dess har en våning byggts på taket och installationen av ventilationen färdigställdes tidigt under 2021 när de nya lägenheternas ventilation kopplades samman med den nya, befintliga ventilationen. Den nya ventilationen har lett till ett rejält undertyck i samtliga lägenheter i huset vilket har gjort att luft dras in från ytterdörrens nyckelhål och brevinkast samt från Comhems TV-uttag som finns i både vardagsrum och sovrum. Vi genomgår just nu en upprustning av trapphuset(byte av väggar, golv etc) som troligtvis har förvärrat saken i och med att byggdamm dras in i lägenheten.

Vad kan det vara som orsakar mina besvär?

Rent spontant så låter det som ett mögelproblem. Jag har tagit in på hotell och ska kontakta kommunens avdelning för miljö och hälsa samt ett par saneringsfirmor imorgon för att få hjälp och råd. Vad kan det vara ifall det inte är mögel? Skit som dras in i lägenheten pga undertrycket som jag reagerar på? Har någon hört eller upplevt detta själv?

Jag är hjälpsam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Luftfuktighet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Luftfuktighet?

Ligger på 25-30%. Det tar inte mer än några minuter från att jag kliver in i lägenheten tills besvären börjar. Inte kan väl en något låg luftfuktighet ge sådana besvär så pass snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Ligger på 25-30%. Det tar inte mer än några minuter från att jag kliver in i lägenheten tills besvären börjar. Inte kan väl en något låg luftfuktighet ge sådana besvär så pass snabbt?

Låg luftfuktighet kan göra det, men även dammallergi, mögel eller att det är något material i lägenheten du inte tål. Plastgolv eller väggfärg t.ex.

Kolla även blodsocker så att det inte är något med det som strular.

Någon granne som har husdjur?

Permalänk
Medlem

Mögel?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tråkigt jag har något liknande, när jag är hemma mycket får jag utslag och "kvisslor" i ansiktet m.m.

Vet inte om det beror på dålig ventilation, men har installerat en pax fläkt som suger ut all fukt när jag duschat, byter handdukar och sängkläder ofta, rakar mig varje dag och använder head n shoulders typ varannan dag för att hålla det i schakt.

Jag har märkt ett kraftigt undertryck ibland, då det lukar apa när luft från övriga huset sugs in i min lägenhet. Detta brukar jag lösa genom att öppna ventilations galler ovanför fönstren eller låta fönstren stå öppna hela dagarna.

Du verkar ju ha testat det mesta där du kan göra själv, jag tror säkert att det är något konstigt med ventilation/mögel som du skriver...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Låg luftfuktighet kan göra det, men även dammallergi, mögel eller att det är något material i lägenheten du inte tål. Plastgolv eller väggfärg t.ex.

Kolla även blodsocker så att det inte är något med det som strular.

Någon granne som har husdjur?

Det skulle inte förvåna mig om jag har dammallergi också. Varken golv eller färg har bytts i lägenheten sedan stambytet 2019 så det lär nog inte vara det. Blodsockret låter intressant, det får jag ta och undersöka. Jo, grannen närmast mig har husdjur. Du tänker att det kan dra in luft från hans lägenhet?

Skrivet av pskjonte:

Tråkigt jag har något liknande, när jag är hemma mycket får jag utslag och "kvisslor" i ansiktet m.m.

Vet inte om det beror på dålig ventilation, men har installerat en pax fläkt som suger ut all fukt när jag duschat, byter handdukar och sängkläder ofta, rakar mig varje dag och använder head n shoulders typ varannan dag för att hålla det i schakt.

Jag har märkt ett kraftigt undertryck ibland, då det lukar apa när luft från övriga huset sugs in i min lägenhet. Detta brukar jag lösa genom att öppna ventilations galler ovanför fönstren eller låta fönstren stå öppna hela dagarna.

Du verkar ju ha testat det mesta där du kan göra själv, jag tror säkert att det är något konstigt med ventilation/mögel som du skriver...

Ajdå, ja det låter ju som du har liknande besvär som jag då.

Skrivet av RVX:

Mycket möjligt. Ska kontakta några företag som gör mögeltester imorgon.

Permalänk
Vila i frid

Mykotoxin från svartmögel är speciellt elakt. Köp ett mögeltest för luft så vet du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Mykotoxin från svartmögel är speciellt elakt. Köp ett mögeltest för luft så vet du.

Det är det jag misstänker att det är. Jag ska ringa runt till företag som grundligt testar och ser ifall det finns mögel.

Permalänk
Rekordmedlem

Hart det gjorts nån ventilationskontroll efter ombyggnaden, det låter lite underligt det du veskriver om ett väldigt kraftig undertryck, det kanske behövs mer tilluft från annat än trapphuset, kanske spaltventiler men kolla om det är gjort nån OVK besiktning och om den visar nått underligt. Har det gjorts nån fuktmätning efter vattenskadan?
Du bör nog kontakta kommunens miljö och hälsoskyddskontor och fråga dem om de känner till nått om fastighet och berätta historien för dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har man bytt ventilationssystem i fastigheten så bör man också monterat sk karmventiler i fönstren ,eller på nåt sätt ordnat med att frisk luft kommer in i lägenheten. Kolla om dessa finns och dem skall alltid vara öppna, annars blir det som du säger ett undertryck i lägenheten och luften kommer in där det går , brevlådan mm mm. Låg luftfuktighet kan också vara boven. Det finns test som saneringsfirmor kan placera ut i lägenheten under en tex vecka för att senare analysera dessa. Då får man svar på det mesta och kan agera utifrån det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hart det gjorts nån ventilationskontroll efter ombyggnaden, det låter lite underligt det du veskriver om ett väldigt kraftig undertryck, det kanske behövs mer tilluft från annat än trapphuset, kanske spaltventiler men kolla om det är gjort nån OVK besiktning och om den visar nått underligt. Har det gjorts nån fuktmätning efter vattenskadan?
Du bör nog kontakta kommunens miljö och hälsoskyddskontor och fråga dem om de känner till nått om fastighet och berätta historien för dem.

Det gjordes en OVK-besiktning i oktober förra året och resultatet var att 24 lägenheter hade saker att rätta till när det kom till ventilationen. Föreningens ledning uppmanade alla på föreningsmötet att ha sina vädringsfönster öppna konstant för att minska undertrycket. Jag vet inte om byggföretaget gjorde en fuktmätning i samband med att de lade nytt golv. Det ska jag se till att få när jag väl hittar ett företag som kan göra mögeltestet. Jag ska även se till att ringa kommunens miljö och hälsoskyddskontor. Stort tack för svaret!

Skrivet av najdorf:

har man bytt ventilationssystem i fastigheten så bör man också monterat sk karmventiler i fönstren ,eller på nåt sätt ordnat med att frisk luft kommer in i lägenheten. Kolla om dessa finns och dem skall alltid vara öppna, annars blir det som du säger ett undertryck i lägenheten och luften kommer in där det går , brevlådan mm mm. Låg luftfuktighet kan också vara boven. Det finns test som saneringsfirmor kan placera ut i lägenheten under en tex vecka för att senare analysera dessa. Då får man svar på det mesta och kan agera utifrån det.

Föreningen har ansökt om att få bygga balkonger och i samband med det så ska alla fönster bytas. I dagsläget finns det endast vädringsfönster och inga karmventiler. Jag burkar alltid ha ett vädringsfönster öppet för att rätta till undertrycket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Augusts:

Det gjordes en OVK-besiktning i oktober förra året och resultatet var att 24 lägenheter hade saker att rätta till när det kom till ventilationen. Föreningens ledning uppmanade alla på föreningsmötet att ha sina vädringsfönster öppna konstant för att minska undertrycket. Jag vet inte om byggföretaget gjorde en fuktmätning i samband med att de lade nytt golv. Det ska jag se till att få när jag väl hittar ett företag som kan göra mögeltestet. Jag ska även se till att ringa kommunens miljö och hälsoskyddskontor. Stort tack för svaret!

Föreningen har ansökt om att få bygga balkonger och i samband med det så ska alla fönster bytas. I dagsläget finns det endast vädringsfönster och inga karmventiler. Jag burkar alltid ha ett vädringsfönster öppet för att rätta till undertrycket.

När jag bodde i lägenhet så renoverade vi och bytte fasad och fönster och isolerade, de gamla fönstren var "dragiga" och hade inte bara kallras medans de nya var täta och av 3 glas typ, det gjorde att väggytan i sig isolerades mycket bättre så att energiförbrukningen sjönk men samtidigt så blev de helt dragfria så för att inte slå ut ventilationen blev det motsvarande öppningar för tilluft via ventiler som inte gick att stänga, det hade sparat mer energi på att inte ha "luftläkage" men det hade inte blivit lagom luftomsättning i bostäderna så det fick bli spaltventiler som alltid var minst lagom öppna eller så kunde man öppna dem lite till för ökat luftflöde..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Kontakta vården igen. Du lär få en remiss till en läkare som kan utreda det vidare.

Min erfarenhet är att om man har mögel då känner man lukten. Nu måste det givetvis inte vara så dock. Man kan såklart spekulera i en sån här tråd men det kan också leda till att man kommer fram till helt fel slutsatser.

Permalänk

Låter som mögel. Har man en gång fått mögel så är det inte så enkelt som att byta en planka. Sporerna har redan spridit sig överallt, även om de inte växer (om det inte tillkommer fukt).

Dammallergi existerar för övrigt ej. Man kan endast bli allergisk mot proteiner, och damm är ingen enhetlig massa utan ett hopplock av diverse materia.

Har du kvalsterallergi rekommenderar jag speciella sängkläder. De hjälper en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Det skulle inte förvåna mig om jag har dammallergi också. Varken golv eller färg har bytts i lägenheten sedan stambytet 2019 så det lär nog inte vara det. Blodsockret låter intressant, det får jag ta och undersöka. Jo, grannen närmast mig har husdjur. Du tänker att det kan dra in luft från hans lägenhet?

Om du har undertryck så kan det dras in luft även genom till synes täta väggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När jag bodde i lägenhet så renoverade vi och bytte fasad och fönster och isolerade, de gamla fönstren var "dragiga" och hade inte bara kallras medans de nya var täta och av 3 glas typ, det gjorde att väggytan i sig isolerades mycket bättre så att energiförbrukningen sjönk men samtidigt så blev de helt dragfria så för att inte slå ut ventilationen blev det motsvarande öppningar för tilluft via ventiler som inte gick att stänga, det hade sparat mer energi på att inte ha "luftläkage" men det hade inte blivit lagom luftomsättning i bostäderna så det fick bli spaltventiler som alltid var minst lagom öppna eller så kunde man öppna dem lite till för ökat luftflöde..

Förhoppningen är att vi kan byta fönster i hela huset i år så vi kan komma till rätta med ventilationsproblematiken. Just nu är vädringsfönster allt vi har.

Skrivet av anon134512:

Kontakta vården igen. Du lär få en remiss till en läkare som kan utreda det vidare.

Min erfarenhet är att om man har mögel då känner man lukten. Nu måste det givetvis inte vara så dock. Man kan såklart spekulera i en sån här tråd men det kan också leda till att man kommer fram till helt fel slutsatser.

Det ska jag absolut göra. Det lutar att det är mögel som är problemet. Jag ska först testa att använda en luftfuktare i sovrummet för att utesluta att det är torr luft som är problemet. Tack för svaret!

Skrivet av SuperDuperKillen:

Låter som mögel. Har man en gång fått mögel så är det inte så enkelt som att byta en planka. Sporerna har redan spridit sig överallt, även om de inte växer (om det inte tillkommer fukt).

Dammallergi existerar för övrigt ej. Man kan endast bli allergisk mot proteiner, och damm är ingen enhetlig massa utan ett hopplock av diverse materia.

Har du kvalsterallergi rekommenderar jag speciella sängkläder. De hjälper en hel del.

Ja, det lutar åt att det är mögel. Kontaktade Stockholms kommuns miljö och hälsa tidigare idag och de skulle återkomma med råd. Jag vet dock ej när.

Skrivet av ehsnils:

Om du har undertryck så kan det dras in luft även genom till synes täta väggar.

Det är inte något jag har tänkt på faktiskt. Menar du från eluttag och dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Det är inte något jag har tänkt på faktiskt. Menar du från eluttag och dylikt?

Många väggar är faktiskt porösa, särskilt innerväggar där det inte finns behov av fuktspärr. Det kan också finnas sprickor. Om din granne vädrar mer än du så kan det ske. Även "baksug" genom ventiler o.s.v.

Om du tvättar kläder i en gemensam tvättstuga skulle det också kunna förklara problemen. Även sköljmedel kan ge problem.

Permalänk
Medlem

Har du urtikaria? Urtikaria behöver inte vara miljörelaterat, har själv haft ansträngsurtikaria som alltså kommer av värme. Finns inget att göra åt det egentligen, men det brukar avta eller försvinna efter ett tag. Antihistamin är behandlingen som kan ges där. I övrigt har jag inte haft några problem med allergi/utslag i vuxen ålder förutom mjäll och lite torr hud om vintern och använder i vanliga fall inte hudkräm eller liknande. Behöver du hudkräm skulle jag dock rekommendera en mycket tjockare variant från Apoteket, eller att du typ kör fotkrämen från dagligvaruhandeln på händerna.

Har du verkligen inte några tilluftsventiler? Har man inte de som är inbyggt i fönsterna eller sitter under fönstret brukar man ha en vanlig rund/fyrkantig ventil på väggen. OVK görs knappast med ventilationsluckor öppna. Ta hål i fasaden är ju inget man väntar med om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Många väggar är faktiskt porösa, särskilt innerväggar där det inte finns behov av fuktspärr. Det kan också finnas sprickor. Om din granne vädrar mer än du så kan det ske. Även "baksug" genom ventiler o.s.v.

Om du tvättar kläder i en gemensam tvättstuga skulle det också kunna förklara problemen. Även sköljmedel kan ge problem.

Bra input. Kläderna tvättar jag i min egna tvättmaskin sedan ett tag tillbaka utan resultat dessvärre.

Skrivet av Petterk:

Har du urtikaria? Urtikaria behöver inte vara miljörelaterat, har själv haft ansträngsurtikaria som alltså kommer av värme. Finns inget att göra åt det egentligen, men det brukar avta eller försvinna efter ett tag. Antihistamin är behandlingen som kan ges där. I övrigt har jag inte haft några problem med allergi/utslag i vuxen ålder förutom mjäll och lite torr hud om vintern och använder i vanliga fall inte hudkräm eller liknande. Behöver du hudkräm skulle jag dock rekommendera en mycket tjockare variant från Apoteket, eller att du typ kör fotkrämen från dagligvaruhandeln på händerna.

Har du verkligen inte några tilluftsventiler? Har man inte de som är inbyggt i fönsterna eller sitter under fönstret brukar man ha en vanlig rund/fyrkantig ventil på väggen. OVK görs knappast med ventilationsluckor öppna. Ta hål i fasaden är ju inget man väntar med om det behövs.

Som sagt är det endast när jag befinner mig i min egen lägenhet som problemen uppstår. Lämnar jag lägenheten så försvinner problemen snabbt. Temperaturen hemma är samma som hos många vänner. Jag tränar badminton 6-10 timmar i veckan och påverkas inte av värmen varken på träningen eller efter. Väldigt skumt är det.

Permalänk

Kolla efter mögel i alla avlopp(golvbrun,vattenlås, där proppen sitter), under diskbänken, i disk/tvättmaskin, öppna alla fönster kolla runt karmar, under kanten på toan, runt/i ventilationshål. Det kan sitta en hel del mysigt "dolt" vid dessa ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Kolla efter mögel i alla avlopp(golvbrun,vattenlås, där proppen sitter), under diskbänken, i disk/tvättmaskin, öppna alla fönster kolla runt karmar, under kanten på toan, runt/i ventilationshål. Det kan sitta en hel del mysigt "dolt" vid dessa ställen.

Jättebra input! Det ska jag göra!

Permalänk
DingDongerMcDongface

Kanske goddag yxskaft, men tänk på att tvätta sängkläder (inklusive täcke, kuddar och madrassskydd med jämna mellanrum) i minst 60 grader för att bli av med eventuella kvalster

Permalänk
Medlem

Om undertrycket gör att det eventuellt dras in grejer så skulle du ju kunna testa att ha ett litet fönster på lite glänt så att undertrycket försvinner och se om det gör skillnad?