Teddis testar EIZO-skärmar på jobbet

Permalänk
Medlem

Teddis testar EIZO-skärmar på jobbet


Sponsrat innehåll: Testpilot

SweClockers testpiloter är medlemmar som på egen hand testar nya produkter i datorvärlden. Denna testpilot arrangeras av SweClockers på uppdrag av EIZO som betalar för publiceringen. Uppdragsgivaren har inget inflytande över innehållet och testpiloten är helt fri att dra egna slutsatser.

► Mer om testet av EIZO-skärmarna
► Mer om SweClockers testpiloter


Teknikintresserade datornörden (det här är väl inte en ny stereotyp för detta forum? ) Theo här med en för mig annorlunda tråd. Normalt sett när man sitter och skriver ett foruminlägg på arbetstid så mår man ju förstås lite dåligt Men nu är det fullt godtagbart för arbete och sweclockers går hand i hand!

-
Color grading

På mitt jobb gör vi teve! Alltså, förinspelad traditionell teve-teve.

Mina uppgifter brukar vara att syssla med ganska mycket runtomkring så att ett avsnitt blir färdigställt och kan gå till kanal eller streamingtjänst. På senare år har det inneburit väldigt mycket color grading. Dvs när man sitter och rattar in kontrast och sätter färgerna så det passar programmet och kanske främst att bilder från olika håll och kanske till och med olika kameror ser lika ut med varandra och skapar en enhetlig upplevelse. Utrustningsmässigt kommer här EIZO in i bilden. De är en av de stora spelarna på denna marknad.

Monitorn som ska bytas ut är min gamla Sony PVM A250 och förhoppningen är att få på plats något lite större (Sony'n är 25 tum) och med stöd för fler färgrymder samt förstås få testa lite proper HDR!

-
EIZOs utrustning

Förste utbyteskandidat är förstås värstingen. EIZO ColorEdge CG3146 är nu installerad i min gradegrotta. Jag ska också ta mig en titt på den inte heller särskilt blygsamma EIZO ColorEdge CG319X.

Gemensamt för båda är DCI 4K-upplösning, stöd för en massa färgrymder samt HDR, där CG3146 med sina dubbla LCD-lager klarar av en hyggligt hög ratio på kontrast samt en ljusstyrka på 1000nits. Detta skiljer sig i praktiken från OLED eller Micro/Mini-LED och belysningszoner på ett viktigt sätt. Det starka ljuset är inte begränsat i utrymme, form eller under en viss tidsperiod, utan kan vara på konstant, var du vill och med precision. CG319X stannar på något blygsammare 300nits, men följer HDR-tonkurvor på ett korrekt vis.

Sedan ska även EIZO ColorEdge CS2731 testas. Till vilket exakt ändamål är lite oklart ännu, men tanken är att den kanske kan serva som en fin färgtrovärdig skärm till QC-avdelningen.

-
Första intrycken

I mitt fall blev det inte någon kartong som dök upp med posten, utan EIZO ville själva hjälpa till med installation samt ha ett trevligt samtal över en fika där vi pratade lite hur saker fungerar på min arbetsplats och hur jag tänkt använda skärmarna. Det har tagit ett tag att få allt att klaffa, så jämfört med de andra testpiloterna har jag kommit till skott lite långsammare och har kanske lite mer grund att ta igen under de kommande veckorna. Därav är mina intryck just nu kanske få.

CG3146 på plats! Bjuder på kabelhärvan, fick gräva lite där idag.

Eizo till höger. Lite hotfult tittar konkurrerande Sony-TV'n ner på sin nya ref-kompis.

Börjar med den vid sidan om här. Men tanken är att se på bilden rakt på då tekniken inte tillåter hur frikostliga betraktningsvinklar som helst, så kan hända att jag flyttar runt de andra skärmarna lite senare och låter EIZO bli mittenpjäsen.

Snabbmeny för att byta färgrymd. Smidigt!

Värstingmodellen har något så proffsigt som SDI-ingång upp till 12Gbit, vilket är välkommet. Dock så förolämpar jag skärmen med min gamla kabel som bara certifierad för SDI 3G, vilket inte kommer vara tillräckligt när jag ska testa 4K HDR lite senare. Dags att börja gräva i kabellådan! Det finns också en risk för att hårdvaran som matar skärmen (man skickar typiskt inte bild från grafikkortet till en ref-monitor, utan kör dedikerad video-out hårdvara) inte heller orkar och behöver bytas ut. Men jag ska testa kabelbyte först.

CG3146 låter lite granna. Den behöver aktiv kylning. Det är inte alls ovanligt i denna klass och jag skulle gissa att denna tillhör de tystare. Min förra Sony (med en rad andra begränsningar, bl.a. inte stöd för HDR) hade dock inte fläkt, så det är ändå något jag behöver lite tid till att vänja mig vid.

Först på tur står att gradea ett helt vanligt rec.709 avsnitt och se hur det känns. Vill bekanta mig med den i SDR innan jag ger mig in på HDR. Något jag ser fram emot. Vi gjorde ett snabbtest att slå igång HDR och det kändes ganska häftigt. Dock så behöver jag själv bekanta mig mer med hur vi ska ställa in mjukvaran på ett helt korrekt vis innan jag ger mig på det. Sen ska förstås CG319X jämföras direkt mot samma material. Hur mycket skulle jag sakna dessa extra nits i praktiken?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Fortsättning

Efter att ha suttit några timmar med CG3146 stod det klart för mig att de upplevelsen var ganska annorlunda jämfört med min gamla referensmonitor, och jag kände mig väldigt osäker angående hur gamman var inställd jämfört med min gamla. Detta var jag rädd att det skulle kunna leda till att jag helt enkelt börjar dra upp lågdagar och mids för mycket och skapar en blaskig look med mindre kontrast än vad jag hade i åtanke. Jag kikade på CG319X och konstaterade att det var samma känsla där.

Som gradeare blir man extremt petig, för att inte säga nojjig, med sådant här och det är inte alls oväntat att man "ur boxen"*(1) inte bara tar en fabrikskalibrering som gospel. Det vet EIZO också och har förstås anpassat produktupplägget för just det. Det är nu upp till bevis.

Jag lånade hit Laxpuddings branschkollega Pär Hörnell från Tiwia för att gå igenom och matcha upp alla våra monitorer och TV-apparater mot EIZOn. Här konstaterades lite av mina misstankar ang gamman och att den var lite off. Skärmarna har inbyggt mätinstrument för färgkalibrering och det ska inte underskattas, men deras mjukvara ColorNavigator är kompatibelt med multum av andra mätinstrument också, vilket kan vara bra för att verifiera andra områden på skärmen och inte bara stället dit den inbyggda armen når.

Min spontana tanke är att inbyggda armen kan visa sig bli guld för att motverka drift under tid medan man absolut bör verifiera med ett mer omfattande verktyg när man gör första kalibreringen. I bild ser vi CG3146 jobba med en auto-kalibrering just efter jag avslutat en arbetsdag. Det här går att schemalägga eller helt stänga av.

Nu kan inte Pär ses som helt opartisk i det hela då han agerar ÅF åt EIZO bl.a., men jag litar på hans åsikter och expertis gällande skärmkalibrering. Processen är ytterst odramatisk utan några överraskningar. Speciellt ställt mot våra lite mer konsument-teves som också står i redigeringarna så märker man en slående uniformitet med bilden på dessa. Sätt ett färgblock på skärmen och det finns inte en skavank eller avvikelse i bakgrundsbelysningen eller färgåtergivelse.

Jämför man med våra Sony OLED-refmonitorer så märks det ändå att man förlorat det enorma kontrastförhållandet som den tekniken hade. Allt känns lite "plattare", och det finns risk att man drar upp kontrastreglagen lite mer när man gradear en bild mot OLEDen vs när jag gör samma bild mot EIZO'n. Här gäller lite avvägning, vilken typ av panel har flest folk som kommer se innehållet man skapar?

-
CG3146
Riktigt fin referensmonitor som ur min synvinkel verkar vara i princip kompromisslös. Det är bara det att vi är uppe i kvartsmiljonen här då, så jag skulle behöva ett HDR-projekt bokat, planerat och klart för att motivera köp.

Fördelar:
* Stor
* Klarar konstant 1000nits HDR mha LCD-teknik och utan blooming
* Fina bärhantag
* SDI-ingångar. Gott om dem.
* Uniform och fin exakt bildåtergivning

Nackdelar:
* Kostar därefter

-
CG319X
Sett från SDR och rec.709 så är lillebror inte pjåkig alls. Känns som att det skulle kunna bli en pjäs som håller sig i åren just pga att bakomliggande teknik inte är något nytt experiment utan beprövad och implementerad med erfarenhet.

Fördelar:
* Stor
* Klarar likt storebror av en massa färgrymder, om än med viss kompromiss gällande ljusstyrka i HDR.
* Uniform och fin exakt bildåtergivning
* Lättare att flytta på än storebror, helt enkelt pga vikten.

Nackdelar:
* Saknar SDI-ingångar och är således lite mer otymplig att hantera om man skulle vilja ta med den på shoots.

Något som gäller båda dessa är att jag uppskattar funktionen med en universiell timer som stänger av skärmarna efter x antal timmar. Att råka glömma en dyr skärm på har tyvärr hänt ett par gånger förut annars!

-
Angående tredje skärmen, CS2731, så har jag dessvärre inget att säga ännu. Den sitter i sin kartong fortfarande. Det tråkiga här är helt enkelt att vi inte riktigt hittar användarscenariot hos oss. Den är en 1440p-skärm så dess upplösning passar inte perfekt till att vara en referensmonitor (1080p hade varit bättre, rent utav) och om vi ska använda den för windows/mac desktop så går dess färgexakthet lite till spillo då instrumentbrädor för vår del inte behöver något sådant.

Dess potentiall, som jag ser det, är rimligtvis för grafik, effekt och photoshop-arbete. Tyvärr med rådande restriktioner så sker väldigt lite sådant jobb på arbetsplatsen utan snarare hemifrån.

-

CG319X får stå i min redigering ett tag till medan jag gradear ospecifierat teveprogram. Ur min synvinkel verkar den lovande men jag har JUST fått den kalibrerad så det är fortfarande lite tidigt att förklara hat eller kärlek

*(1) Dessa exemplar är egentligen inte direkt ur boxen utan har testats på andra håll. CG3146 har t.ex. stått och testats hos NRK under en period.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Bildexpert 📺

Har brottats lite med CG3145. Mycket bra, men en del knivigheter att få till en kalibrering utan att man behöver göra research innan. Intern kalibrering är aldrig riktigt precist eftersom man inte kan ta hänsyn till hela systemet.

Annars fått en Sony A250 att matcha väldigt bra mot CG3145, vilket på Sonyn är typ 5 minuters jobb.