Datorn låter när elbilen laddar + coil whine från ingenstans

Permalänk
Medlem

Datorn låter när elbilen laddar + coil whine från ingenstans

Tjo!
Har haft ett problem de senaste veckorna med min nybyggda dator. När elbilen står och laddar vid garaget sker det någon slags interferens med andra elkomponenter i huset. Nätagget i datorn tjuter högljutt och likaså mitt elpiano. Har letat online efter andra med samma problem men förgäves. Vad kan detta bero, går det att lösa och, kanske framför allt, är det skadligt?

Mitt andra problem är coil whine från GPUn. Datorn har varit knäpptyst ända fram tills för en vecka sedan. Vad jag tror var i samband med drivrutinsuppdatering fick jag massor med coil whine i spel som är fps beroende. Tjuter gör det även i hörlurarna och det är inte för att det läcker igenom från datorn vad jag kan höra. Har testat rollback på drivrutinerna, framecaps, stänga av och på gsync osv utan resultat.

Dessa två problem sker oberoende av varandra om det inte redan var tydligt, men jag undrar ändå om det första kan ha något med det andra att göra. Vad tros?

SYSTEM:
Operativsystem: Windows 10
Processor: Ryzen 5800x
Processorkylare: AIO
Moderkort: Gigabyte Aorus B550i ITX
Minne: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz
Grafikkort: Gigabyte Aorus Master RTX 3070
Hårddisk: 2TB SSD
Nätaggregat: Corsair SF750 Platinum

Permalänk
Medlem

Hur laddar du bilen? Laddbox eller direkt ur uttaget?

Permalänk
Medlem

Tjena, en killgissning är att laddboxen / uttaget är på samma fas som datorn ligger på.
Det går ju åt en del kräm när man laddar bilen kan jag tänka mig, datorn kanske är droppen som får det att skvimpa över.

Står den allt för nära så kan det ju vara från magnetfältet som uppstår vid laddning.
Pröva dra en förlängning från något uttag som inte ligger på samma fas.

Flytta datorn till ett annat rum om den är nära bilen / laddstationen.
Eller ring en elektrikern som installerade boxen och be honom förklara / felsöka.

Vad gäller GPUn, pröva att klocka ner det en smula alternativt undervolta det.

Återigen bara killgissningar

Lycka till!

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Hur laddar du bilen? Laddbox eller direkt ur uttaget?

En laddbox är bara ett glorifierat relä. Så det borde vara irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

En laddbox är bara ett glorifierat relä. Så det borde vara irrelevant.

Njae, laddboxen kan ju komma med lastbalansering så den inte tar all kräm från nätet.
Och som ovan skrev här, det kan ju ligga på samma fas om det vill sig illa.

Permalänk

Gällande missljudet i lurarna, det kan bero på EMI från grafikkortet som påverkar ljudkretsen på moderkortet. Om du använder hörlurar via USB så bör du inte höra det ljudet.

Ifall det är viktigt för dig vill jag nämna att du får något högre latens på ljudet när det går via USB istället för ljudkretsen på moderkortet. Det är inte en så stor skillnad, inte alls som om bluetooth t.ex., men det är ändå lite mer latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Hur laddar du bilen? Laddbox eller direkt ur uttaget?

Laddbox på trefas. Med andra ord borde den ha en helt egen fas om inget gått fel vid installation

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Tjena, en killgissning är att laddboxen / uttaget är på samma fas som datorn ligger på.
Det går ju åt en del kräm när man laddar bilen kan jag tänka mig, datorn kanske är droppen som får det att skvimpa över.

Står den allt för nära så kan det ju vara från magnetfältet som uppstår vid laddning.
Pröva dra en förlängning från något uttag som inte ligger på samma fas.

Flytta datorn till ett annat rum om den är nära bilen / laddstationen.
Eller ring en elektrikern som installerade boxen och be honom förklara / felsöka.

Vad gäller GPUn, pröva att klocka ner det en smula alternativt undervolta det.

Återigen bara killgissningar

Lycka till!

Har testat att dra förlängningssladd till olika delar av huset med samma resultat :/ Låter gör det även när datorn är avstängd, enda som hjälper är att fysiskt döda psun.
GPUn kör jag redan på en lätt undervolt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lucpel:

Har testat att dra förlängningssladd till olika delar av huset med samma resultat :/ Låter gör det även när datorn är avstängd, enda som hjälper är att fysiskt döda psun.
GPUn kör jag redan på en lätt undervolt

Det låter som att du ska reklamera laddboxen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det låter som att du ska reklamera laddboxen.

Det börjar luta åt det hållet...

Permalänk
Medlem

Cool whine borde försvinna om du ändrar fläktkurvan till ett lägre rpm. Hur är annars värmen i chassit?

Angående laddboxen, vilket märke? Ring elektrikerna och återskapa problemet med denna i fråga. Kommer förmodligen kräva lite loggning typ chauvix för att se om det sker störningar från boxen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Cool whine borde försvinna om du ändrar fläktkurvan till ett lägre rpm. Hur är annars värmen i chassit?

Angående laddboxen, vilket märke? Ring elektrikerna och återskapa problemet med denna i fråga. Kommer förmodligen kräva lite loggning typ chauvix för att se om det sker störningar från boxen

Hur ska fläktkurvan hjälpa? Coil whine skapas väl av induktorerna?
Har ett Nr200p med glaspanel, så temperaturerna är ok men inte mer än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucpel:

Hur ska fläktkurvan hjälpa? Coil whine skapas väl av induktorerna?
Har ett Nr200p med glaspanel, så temperaturerna är ok men inte mer än så

Och vad har du för laddbox? Har den inbyggd lastbalansering

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Njae, laddboxen kan ju komma med lastbalansering så den inte tar all kräm från nätet.
Och som ovan skrev här, det kan ju ligga på samma fas om det vill sig illa.

Skrivet av Lucpel:

Laddbox på trefas. Med andra ord borde den ha en helt egen fas om inget gått fel vid installation

De flesta ladd-boxar och elbilar är trefas. Så då drar den från alla faser. In i huset har man tre faser, varken mer eller mindre. Sedan delas de olika faserna till olika säkringar "grupper", är det tre-fas så används alla faser. Säkringarna är bara brytare. Så länge de inte löser ut så överbelastas de inte.

Som ni sagt så är laddboxen bara en brytare/kontaktor/relä. Däremot finns det ju en liten enkortsdator i den, med elmätare och kommunikation med bilen. Jag tror bara att lastbalanseringen genom laddboxen talar om för bilen att den ska dra mindre ström.

Så själva laddaren sitter i bilen (från ac till dc), kanske är den man ska reklamera? Kan ju vara så att det blir spänningsfall när man drar mycket ström, vilket man gör när man laddar bilen. Blir det skillnad om du ställer in så att bilen bara får dra minsta möjliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

De flesta ladd-boxar och elbilar är trefas. Så då drar den från alla faser. In i huset har man tre faser, varken mer eller mindre. Sedan delas de olika faserna till olika säkringar "grupper", är det tre-fas så används alla faser. Säkringarna är bara brytare. Så länge de inte löser ut så överbelastas de inte.

Som ni sagt så är laddboxen bara en brytare/kontaktor/relä. Däremot finns det ju en liten enkortsdator i den, med elmätare och kommunikation med bilen. Jag tror bara att lastbalanseringen genom laddboxen talar om för bilen att den ska dra mindre ström.

Så själva laddaren sitter i bilen (från ac till dc), kanske är den man ska reklamera? Kan ju vara så att det blir spänningsfall när man drar mycket ström, vilket man gör när man laddar bilen. Blir det skillnad om du ställer in så att bilen bara får dra minsta möjliga?

Beror på laddbox den vi har här även elektronisk jfb med automatisk återställning, GSM uppkoppling samt wifi balansering mellan enheter som mäter i realtid och anpassar efter batteriprocenten per bil som lastbalansering.

Med all elektronisk utrustning kan det självklart uppkomma konstiga fel men som TS beskriver så låter det som att när bilen laddar så ökar elektroniska fält. Därav störningar.

Har TS testat med en annan bil eller laddkabel till sin egen bil.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Induktans från laddaren när ström pulserar till batteriet. De handlar bland annat om störtider som är adresseras som akustiska och de kan vara denna akustik som märks av. När en annan kabel korsar plus och minus kan de ju även här uppstå störningar, störningar.

Kanske dags att se över den där laddaren som redan nämnts

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucpel:

Har testat att dra förlängningssladd till olika delar av huset med samma resultat :/ Låter gör det även när datorn är avstängd, enda som hjälper är att fysiskt döda psun.
GPUn kör jag redan på en lätt undervolt

Testade du att flytta datorn så långt bort från laddboxen som möjligt med?

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Induktans från laddaren när ström pulserar till batteriet. De handlar bland annat om störtider som är adresseras som akustiska och de kan vara denna akustik som märks av. När en annan kabel korsar plus och minus kan de ju även här uppstå störningar, störningar.

Kanske dags att se över den där laddaren som redan nämnts

Något i den stilen jag tänkte. Ska låta elektrikern ta en titt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Permalänk
Skrivet av Lucpel:

Tack för alla svar!

Du får väldigt gärna skriva här när du väl hittar lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Du får väldigt gärna skriva här när du väl hittar lösningen.

Det gör jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucpel:

Det gör jag!

Vilket märke på laddboxen, om man får fråga? Och hur gammal?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Vilket märke på laddboxen, om man får fråga? Och hur gammal?

Märket är Garo. Bara ett par veckor gammal

Permalänk
Medlem

Be elektrikern dra åt nollskruven. Högst tveksam orsak, men det skulle kunna vara ett problem.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucpel:

Märket är Garo. Bara ett par veckor gammal

Då har du ju fortfarande garanti på ärendet. Men låter konstigt, Garo och Easee brukar vara dom som krånglar minst. Skulle gissa på att det var något slarv av Installatören, Men chansen finns ju att det sitter en reparerad Lastbalansering antingen i boxen eller centralen som inte fungerar riktigt som den ska. Då företagen vill ha tillbaka varorna när vi är ute och fixar reklamationsärenden pga komponentbristen/chipbristen.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Det låter mer som att du behöver en Elektriker, du kommer inte att få korrekt hjälp på ett forum.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av str8forthakill:

Det låter mer som att du behöver en Elektriker, du kommer inte att få korrekt hjälp på ett forum.

Precis, att avstöra nätspänningen är inget man gör utan behörighet - annat än att montera UPS mellan datorutrustning och vägguttag.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inget om elbilar och laddare, men det känns ju spontant som att laddaren i bilen skickar ut skit på nätet.

Att frekvensomformare och andra strömtörstiga apparater som hackar sönder ström till motorer och svetsar gör detta är inte direkt okänt, har fått höra att det kan vara så illa att man väljer andra transformatorer i ställverk på vissa industrier för att de inte ska vibrera sönder eller gå varma, det är ju en typ av coilwhine..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om laddboxen är trefas om bilens laddare bara är enfas tyvärr. Det finns dock specialboxar som kan ladda enfasbil från 2 faser.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske har hög ledningsresistans eller så är det övertoner/RF som påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.