Ubiquitis Edgerouter 12 och VLAN för Ownits digitalbox

Permalänk

Ubiquitis Edgerouter 12 och VLAN för Ownits digitalbox

Jag fick tidigare bra hjälp här på forumet när jag skulle konfigurera VLAN på en OpenWRT för Ownits digitalbox. Efter en uppgradering av OpenWRT fungerade inte lösningen längre och tydligen fanns det inte längre stöd för VLAN med det chipset som jag hade i min Linksys-router.

Jag köpte därför en Ubiquitis Edgerouter 12 för att få en bra router med VLAN-stöd. Jag kan VLAN i teorin, men jag begriper inte hur man ska göra inställningarna på den här routern. Om någon här återigen skulle kunna hjälpa mig vore jag väldigt glad.

Min digitalbox är kopplad till Eth2 och WAN kopplad till eth9. Digitalboxen behöver få trafik med VLAN id 501. Är det någon som vet hur jag löser det?

Configuration.

Permalänk
Medlem

Här är ett par andra trådar som behandlar VLAN för IPTV-box.

#16975992
#18180807

Det som kan vara lätt att glömma bort när det gäller VLAN är ju att alla portar som traffiken skall passera genom måste vara medlem i VLAN:et, så i ditt vall är det ju routerns port som IPTV-boxen är ansluten till och routerns port som vetter mot Internet.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Här är ett par andra trådar som behandlar VLAN för IPTV-box.

#16975992
#18180807

Det som kan vara lätt att glömma bort när det gäller VLAN är ju att alla portar som traffiken skall passera genom måste vara medlem i VLAN:et, så i ditt vall är det ju routerns port som IPTV-boxen är ansluten till och routerns port som vetter mot Internet.

Stort tack! Det fanns flera inlägg där som var lovande. Jag gör lite nya försök.

Permalänk
Protectera AB

Finns massor med info om hur man segmenterar VLAN i edge router. Den här är bra: https://youtu.be/grg8TxsSops

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Har en likadan router men det var längesen jag mekade med den. Om jag inte minns fel så behöver du skapa ett virtuellt vlan interface på port 9, typ eth9.501. Sen behöver du sätta PVID på eth2 till 501.

Till slut så vill jag också minnas att den är routern har ett switch chip for eth0-8, så om du gör enligt ovan så kommer routern hantera vlan på CPUn. Jag skulle föreslå att du kopplar WAN till eth0 eller eth8 istället så får du hårdvaruaccelererat vlan stöd istället.

Visa signatur

A computer once beat me...