Libre Office får stöd för klingonska

Permalänk
Melding Plague

Libre Office får stöd för klingonska

Från och med februari kan den som vill ha ordbehandling på Star Trek-språket klingonska äntligen få önskan uppfylld med Libre Office.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

taH pagh taHbe'!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Worf approves!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of the Bamse

Skönt market stunt! Det ger ju ingenting annat än nyhetsartiklar som boostar deras marknadsandel, och det är väl den perfekta målgruppen att rikta sig mot också, antar jag.

Men kommer det alltså finnas spellchecking på klingonska, eller är det bara själva programmet som får klingonska som visningsspråk?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett bevis för att Libre Office är den bästa ordbehandlaren som hittat hittills. Förvånansvärt många som är kvar på M$-Office enligt omröstningen som i min mening är föråldrat både till gränssnitt och funktioner. Stödjer ej standard dokument i odt format osv.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Det finns ett skämt som lyder det finns 2 sorters människor.

När det gäller språk i Excel så finns det just det. Ta mig tusan svenska är oanvändbar när de har svenska formler regler och annat istället för alla exempel man får när man googlar. Jag har inte prövat svensk Libre och vet inte om den suger lika hårt.
Men att lära sig klingonska regler, ja det blir inte roligt.

*edit

Visualstudio svensk version.

För number =1 till 10 hoppa 1 blablabla Nästa Medans(1) {}

Ja det blir ju supermycket enklare att hitta exempel på internet om man är tvungen att skriva syntaxen så och den bara ger komplieringsfel annars..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ytterligare ett bevis för att Libre Office är den bästa ordbehandlaren som hittat hittills. Förvånansvärt många som är kvar på M$-Office enligt omröstningen som i min mening är föråldrat både till gränssnitt och funktioner. Stödjer ej standard dokument i odt format osv.

Det kanske beror på att de flesta får office installerat på sin arbetsdator skulle jag säga. Annars hade jag också använt libre Office 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns ett skämt som lyder det finns 2 sorters människor.

När det gäller språk i Excel så finns det just det. Ta mig tusan svenska är oanvändbar när de har svenska formler regler och annat istället för alla exempel man får när man googlar. Jag har inte prövat svensk Libre och vet inte om den suger lika hårt.
Men att lära sig klingonska regler, ja det blir inte roligt.

*edit

Visualstudio svensk version.

För number =1 till 10 hoppa 1 blablabla Nästa Medans(1) {}

Ja det blir ju supermycket enklare att hitta exempel på internet om man är tvungen att skriva så.

Prova git på svenska.

https://github.com/bjorne/git-pa-svenska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det kanske beror på att de flesta får office installerat på sin arbetsdator skulle jag säga. Annars hade jag också använt libre Office 🙂

Ja förmodligen, jag kör både och på min arbetsdator för att få full kompatibilitet med alla format.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Fast Worf är ju bara halvklingon. Nu får ni byta ut bilden.

Permalänk
Medlem

Har dåliga erfarenheter av Libre. Dokument som inte sparas trots ctrl+s. Vågar inte använda det längre pga detta. Kör Google docs nu och förlitar mig på molnet.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men att lära sig klingonska regler, ja det blir inte roligt.

Kvittar, alla regler specade i klingonska kommer att resultera i krig ändå

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det framgår inte riktigt om det bara är själva programmet som översatts eller om det även inkluderar stöd för rättstavning på klingonska

Baserat på denna ticket så verkar det bara handla om att kunna välja klingon som språk för ett dokument, med syfte att göra det möjligt att lägga till t.ex. rättstavning för klingon senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Fast Worf är ju bara halvklingon. Nu får ni byta ut bilden.

Hm är han inte helklingon men med adoptivföräldrar från jorden?
B'Elanna Torres var halvklingon däremot.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD, 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita
Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Min trio för privat bruk är Libre Office, asciidoc och markdown, beroende på vad jag gör men i den ordningen ungefär. LaTeX använder jag sällan längre sedan jag blev förtjust i asciidoc.

Professionellt är det MS Office och Markdown som gäller. Gillar personligen inte MS Office men förstår helt varför det används inom företagsvärlden. Iaf så som många arbetsflöden ser ut.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Stöd för hodor och l337? Det var väl geekstuff eller deras tyska motsvarighet som hade

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Ytterligare ett bevis för att Libre Office är den bästa ordbehandlaren som hittat hittills. Förvånansvärt många som är kvar på M$-Office enligt omröstningen som i min mening är föråldrat både till gränssnitt och funktioner. Stödjer ej standard dokument i odt format osv.

Microsoft Word har haft stöd för ODF/ODT sedan Office 2007.

Permalänk
Medlem

Kom direkt att tänka på detta lagom cringe moment från Star Trek The Next Generation: https://www.youtube.com/watch?v=YwhBUSB1iXg

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Fast Worf är ju bara halvklingon. Nu får ni byta ut bilden.

Skrivet av Mono:

Hm är han inte helklingon men med adoptivföräldrar från jorden?
B'Elanna Torres var halvklingon däremot.

Exakt, Worf är hel klingon men adopterad av människor. Torres halvklingon med en mänsklig pappa.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Microsoft Word har haft stöd för ODF/ODT sedan Office 2007.

Jo, men det är lite halvhjärtat stöd. Formatering och liknande fungerar inte alltid om man öppnar en odf/odt-dokument och särskilt inte om man sparar ett worddokument i odt-format.

Permalänk
Snusfri

Jag skriver så oerhört mycket och komplicerat att jag kör med Notepad och formatet txt för mina alster.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Hm är han inte helklingon men med adoptivföräldrar från jorden?
B'Elanna Torres var halvklingon däremot.

Helt rätt. Fel av mig. Jag måste vara tröttare än jag trodde.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av perost:

Baserat på denna ticket så verkar det bara handla om att kunna välja klingon som språk för ett dokument, med syfte att göra det möjligt att lägga till t.ex. rättstavning för klingon senare.

Så vänta... det har egentligen inte hänt något då, eller har jag missförstått?

Att kunna välja "klingon" från en dropdown, men inga ord blir rödmarkerade ändå?

Och själva guit har alltså inte ändrats till klingonska?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Så vänta... det har egentligen inte hänt något då, eller har jag missförstått?

Att kunna välja "klingon" från en dropdown, men inga ord blir rödmarkerade ändå?

Och själva guit har alltså inte ändrats till klingonska?

Ja, som jag förstår det har de bara lagt till klingon som val i listan över språk man kan välja för ett dokument. Någon ville lägga till rättstavning för klingon, men för det krävs att klingon faktiskt finns som språkval i Libre Office. Men längre än så verkar de inte ha kommit än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ytterligare ett bevis för att Libre Office är den bästa ordbehandlaren som hittat hittills. Förvånansvärt många som är kvar på M$-Office enligt omröstningen som i min mening är föråldrat både till gränssnitt och funktioner. Stödjer ej standard dokument i odt format osv.

Eftersom ”alla” ligger kvar på Office finns det inget incitament att använda någonting annat, så behovet av andra format är ju inte direkt relevant i verkligheten.

Skulle jag få ett dokument som inte går att öppna i Office så får det vara, ungefär som obskyra komprimeringsformat…

Permalänk
Medlem

Kör både MS Officie och Libre Office.
Enbart Libre kan vara lite knepigt då jag kör en del Access, och där är stödet lite halvdant i Libre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Ja, som jag förstår det har de bara lagt till klingon som val i listan över språk man kan välja för ett dokument. Någon ville lägga till rättstavning för klingon, men för det krävs att klingon faktiskt finns som språkval i Libre Office. Men längre än så verkar de inte ha kommit än.

Om de inte ska mer till för att göra en notis om att språket är inlagt så kommer nog snart alviska, språket i avatar och många andra😂
Att peta in det i en dropplist kan inte vara så svårt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10