Nvidia avtäcker nedskalningstekniken DLDSR och integrerad Reshade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Med andra ord - man förlorar bara 1,4% prestanda med att gå upp från 1080p till 1620p, och utöver det dessutom nedskala med AI. Kan inte vara GPUn som flaskar där inte, måste vara helt 100% CPU-bundet.
Hur man sen lyckas förlora 25% prestanda genom att gå upp till 2160p i samma scenario är ett mysterium.

Jag har exakt samma misstanke, men vi får se snart ;).

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Om det finns AI med i bildskapandet, då skall drivrutinen vara så jäkla smart, att den känner av hårvara etc och ger den mest optimerade bilden what-so-ever (inget behov av egna val av inställningar)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Om det finns AI med i bildskapandet, då skall drivrutinen vara så jäkla smart, att den känner av hårvara etc och ger den mest optimerade bilden what-so-ever (inget behov av egna val av inställningar)!

Optimerade är dock subjektivt, vissa vill ha 360+ fps och skiter i om det är enfärgade texturer, vissa klarar sig med 25FPS så länge varje bildruta är perfekt och allt däremellan

Men en slider med ’quality <-> performance’ borde kunna finnas, så löser sig alla andra inställningar relativt detta

Permalänk
Medlem

Mmmmm
Kan väl prova alla de nya tjänster från nVida och Reshade samarbete i Assassins Creed Unity. Se vad som kan kommer hände.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Optimerade är dock subjektivt, vissa vill ha 360+ fps och skiter i om det är enfärgade texturer, vissa klarar sig med 25FPS så länge varje bildruta är perfekt och allt däremellan

Men en slider med ’quality <-> performance’ borde kunna finnas, så löser sig alla andra inställningar relativt detta

Ja, lite så tänker jag också

Permalänk
Medlem

DL är Nvidias teknik för att låsa det till RTX kort.

Permalänk
Medlem

Ser ingen skillnad i exempelbilden... jag hittade en som var något större, såg ingen skillnad där heller.
Men det är väl det som är meningen antar jag?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av shelter:

Ser ingen skillnad i exempelbilden... jag hittade en som var något större, såg ingen skillnad där heller.
Men det är väl det som är meningen antar jag?

Meningen är att de två högra bilderna ska se bättre ut än den vänstra. Men att de två högra i sin tur ska vara väldigt snarlika.

Men det är för smått för att man ska se det och en stor faktor är ju att se det i rörelse. (I nativeupplösning och inte via video helst)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har en fråga ang Includes support for NVIDIA DLDSR (Deep Learning Dynamic Super Resolution).

Om jag slår på det i spelen ska Resolution scale vara på 100% dvs default eller kan man köra 125% i Battlefields inställningar?

Slår det ena ut det andra?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Har testat lite nu men jag får riktigt usel prestanda. i Pubg tex så går jag från 170fps som orginal, ner till ca 70fps med DLDSR 2.25x

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jorgen69:

Har en fråga ang Includes support for NVIDIA DLDSR (Deep Learning Dynamic Super Resolution).

Om jag slår på det i spelen ska Resolution scale vara på 100% dvs default eller kan man köra 125% i Battlefields inställningar?

Slår det ena ut det andra?

Du bör köra 100% scale i spelet

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Testpilot
Skrivet av imdaniel:

Har testat lite nu men jag får riktigt usel prestanda. i Pubg tex så går jag från 170fps som orginal, ner till ca 70fps med DLDSR 2.25x

Vad är din upplösning i vanliga fall?

Tänker spontant om du t.ex. kör 2560 × 1440p i vanliga fall, då blir det effektivt sett 5760 × 3240p (över 4K UHD) i den interna renderingen. Det är skapligt mycket fler pixlar för grafikkortet att skyffla fram. Bör däremot komma med en förbättring av bildkvalité, men såklart på bekostnad av bilduppdatering-hastigheten.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >