Sony motar bristen på Playstation 5 med Playstation 4

Permalänk
Melding Plague

Sony motar bristen på Playstation 5 med Playstation 4

För att möta marknadens efterfrågan på spelkonsoler förlängs livslängden på Playstation 4, vars produktion skulle upphört 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt. Kan inte vara supermånga som köper en sprillas PS4 nu. Definitivt inte folk som egentligen ville ha en PS5?
Begagnatmarknaden för PS4:or borde ju vara rätt stor, dom har ju ändå fått ut över 10 mille PS5.

Permalänk
Medlem

Asså om man vill köpa en ps5a och det är brist på dom vem fasen väljer då att köpa en ps4a istället ? =S

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Asså om man vill köpa en ps5a och det är brist på dom vem fasen väljer då att köpa en ps4a istället ? =S

Föräldrar, när barnen skriker efter TV-spel, antar jag.

Permalänk
Avstängd

Ja, man slutar aldrig att förvånas😂
Vem vill komma hem med en sprillans ny PS4:a till sina spelsugna ungar där alla kompisar gått över till PS5😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det som är sugigt är ju att PS5 kan spela den absoluta majoriteten av PS4 spel, så det är ju inte som att man får tillgång till unika spel om man väljer PS4. I så fall är det faktiskt bättre att köpa ett begagnat PS3, där finns det flera spel som inte är kompatibla med PS4 och PS5 pga PS3's unika cell-processor.

En bra kombo är med andra ord PS3 + PS5.

Rätt modell av PS3 kan spela den absoluta majoriteten av PS1-3 spel. Alla PS3 modeller klarar det dock inte PS1 och PS2 spel, googla för exakta modeller.

PS5 kan spela den absoluta majoriteten av PS4 spel, alla spel som finns i onlineshoppen samt PS5 givetvis.

Enda anledningen att köpa PS4 idag är nog om man inte får tag i ett PS5 och vill spela ett specifikt PS4 spel.

Glasklart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ja, man slutar aldrig att förvånas😂
Vem vill komma hem med en sprillans ny PS4:a till sina spelsugna ungar där alla kompisar gått över till PS5😂

Föräldrar har inte alltid råd med dyra leksaker, när alla andra satt med PS2 var allt jag o mina syskon hade ett nintendo 8 bitars.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Nu skulle jag visserligen inte själv köpa en PS4 helt ny i nuläget, utan sikta in mig på något begagnat, men jag kan ändå köpa att det fortfarande finns en målgrupp. Dels barn som nämnt, men även de som inte är så intresserade av de senaste spelen utan kanske mer är ute efter något att köra lite mer "chill" titlar vid TVn, eller mycket couch co-op.

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att satsa allt på,att öka produktionstakten på PS5 istället?
Men det är klart, dom lär väl sälja flitigt av dessa också.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fast för de flesta räcker ju en billig (!) beggad (?) PS4.. Enda anledningen till att betala 6K för premium konsol är väl typ för att spela FIFA och COD online med likasinnade? Typ alltså 😏

Jag köpte mig en billig PS4 PRO och betar av en omänskligt stor katalog av billiga singelplayer spel, just nu RDR2 (som ser exakt likadan ut på en PS5a) 🙂

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Tack och lov är det bara typ 2 spel som skulle få mig att köpa PS5, nya Horizon (som dock ändå kommer till PC förr eller senare) och Gran Turismo.

Köpte PS4 Pro för Last of Us och Uncharted 4. Efter jag spelat klart dem har PS4:an bara stått och samlat damm.

Nej, jag tror konsoltiden är helt förbi för min del.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå någon anledning än det var enda sättet för Sony att ha något att sälja. Så länge det är brist på komponenter till PS5.

Annars har de ju inget som konkurrerar med Series S speciellt. Oavsett hur dåligt den än konkurrerar. Ska bli intressant att se om dithörande betyder att crossgen på Playstation p.ga. Det här

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Föräldrar, när barnen skriker efter TV-spel, antar jag.

fast då kommer många av barnen bara bli besvikna då "han i klassen" fick en ps5a =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tror vissa glömmer att på många marknader, delar av afrika, asien, sydamerika, osv. har inte människor samma köpkraft som vi här i Nordeuropa eller så är det helt enkelt brutalt mycket skatt på både hårdvara och spel. Kan verkligen se en PS4 med stort och relativt billigt spelbibliotek som ett bra alternativ i stora delar av världen.

Grammatik är tydligen svårt ibland
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Fast för de flesta räcker ju en billig (!) beggad (?) PS4.. Enda anledningen till att betala 6K för premium konsol är väl typ för att spela FIFA och COD online med likasinnade? Typ alltså 😏

Jag köpte mig en billig PS4 PRO och betar av en omänskligt stor katalog av billiga singelplayer spel, just nu RDR2 (som ser exakt likadan ut på en PS5a) 🙂

På detta forum är folk nurdz och då är det nyaste som gäller. Små kids bryr sig inte så mycket om en något äldre konsol när man endå kan spela alla spel(nästan) på den också.
bara för att ps5 kommit ut gör det inte automatiskt ps4 dålig, speciellt inte när det finns väldigt få ps5 exklusiva spel.

Priset blir nog en viktig del då eftersom beggat marknaden är rätt stor. efter en snabb koll på blocket så ligger dom ungefär runt 1000kr-2500kr och de som är dyrare brukar ha massor av spel med också.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Föräldrar har inte alltid råd med dyra leksaker, när alla andra satt med PS2 var allt jag o mina syskon hade ett nintendo 8 bitars.

Sant men frågan är då om man inte köper sig ett begagnat PS4 med lite tillbehör i så fall för att få det ännu billigare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vore det inte bättre att satsa allt på,att öka produktionstakten på PS5 istället?

De har ju ingen relation alls.

Spelar ju ingen roll vad Sony gör, eller inte gör, med PS4. TSMC får inte högre produktionskapacitet på 7 nm kretsar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Tror vissa glömmer att på många marknader, delar av afrika, asien, sydamerika, osv. har inte människor samma köpkraft som vi här i Nordeuropa eller så är det helt enkelt brutalt mycket skatt på både hårdvara och spel. Kan verkligen se en PS4 med stort och relativt billigt spelbibliotek som ett bra alternativ i stora delar av världen.

This!!! Tror inte att detta beslutet har något med Sverige, Europa eller Nordamerika att göra öht. Sen om man bara vill "spela lite" och inte behöver det senaste så kan nog ett PS4 för halva priset av en PS5 kanske vara värt det.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Tror vissa glömmer att på många marknader, delar av afrika, asien, sydamerika, osv. har inte människor samma köpkraft som vi här i Nordeuropa eller så är det helt enkelt brutalt mycket skatt på både hårdvara och spel. Kan verkligen se en PS4 med stort och relativt billigt spelbibliotek som ett bra alternativ i stora delar av världen.

Skulle planen varit det ifrån början skulle de aldrig slutat tillverka PS4

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Vore det inte bättre att satsa allt på,att öka produktionstakten på PS5 istället?
Men det är klart, dom lär väl sälja flitigt av dessa också.

Problemet är att de inte kan producera PS5 då de inte har komponenter till dessa. Till PS4 så är det enklare komponenter och det går kanske lättare att få tag på eller så ligger det ett stort lager av dem i källaren på fabriken.
Själv kör jag fortfarande med en PS3:a men används endast som DVD-spelare. Väntar på att retrovärdet på min PS3:a ska stiga så man kan sälja av den för snuskigt mycke pengar

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ingen vettig person köper en last gen consol idag? Eller är jag ute i det blå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Problemet är att de inte kan producera PS5 då de inte har komponenter till dessa. Till PS4 så är det enklare komponenter och det går kanske lättare att få tag på eller så ligger det ett stort lager av dem i källaren på fabriken.
Själv kör jag fortfarande med en PS3:a men används endast som DVD-spelare. Väntar på att retrovärdet på min PS3:a ska stiga så man kan sälja av den för snuskigt mycke pengar

Ja så måste det vara, det som finns att tillverka och tjäna pengar på tillverkar man.
Hoppas dom får fart på PS5 linen också . 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast då kommer många av barnen bara bli besvikna då "han i klassen" fick en ps5a =o

Ypperligt tillfälle för barn att lära sig att alla inte har råd och att de istället för att spela tv-spel kan studera lite för att kanske skapa sig en bättre framtid

Jaja vi vet barnen skiter fullständigt i sådana moralkakor men det är inte mindre sant för det.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av norrby89:

Asså om man vill köpa en ps5a och det är brist på dom vem fasen väljer då att köpa en ps4a istället ? =S

Jag ser ändå en poäng i det. Väldigt många spel som släppts efter Playstation 5 kan spelas på Playstation 4, så det finns ett gediget spelbibliotek av gammalt och nytt att ta av även med den gamla modellen.

Jag har en nära bekant som rätt nyligen köpte just en Playstation 4 (förvisso en begagnad Pro-variant) då han inte pallade vänta mer på att få tag på en Playstation 5 till rimligt pris.

Skrivet av RVX:

Vore det inte bättre att satsa allt på,att öka produktionstakten på PS5 istället?
Men det är klart, dom lär väl sälja flitigt av dessa också.

Det är ju det, Sony kan inte öka produktionstakten pga. komponentbrist. I och med att Playstation 5 (naturligtvis) inte har samma komponenter som en Playstation 4 kan den senare tillverkas utan att påverka den andra. Totalt sett blir det alltså fler spelkonsoler på marknaden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Ingen vettig person köper en last gen consol idag? Eller är jag ute i det blå?

Jag tror du är ute och cyklar faktiskt 😬 Jag är övertygad om att det är många som skulle nöja sig med vad PS4 klarar av. Om det är Pro eller inte står inte, men om det är Pro... Jag har spelat Red Dead Redemption 2, Horizon Zero Dawn och Last of Us 2 bland annat och jag är övertygad om att den prestanda med den grafiken duger gott och väl till MÅNGA! 😊

Problemet som jag ser det är hur Sony ska konkurrera ut de som finns att köpa begagnade till ett hyfsat pris!? Något ess måste de ha i rockärmen

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk

Antar att de har sneglat över Nvidia marknadföring av gammalt skräp som ligger och dammar på hyllor misstänker jag. Supply and demand all over it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det är ju det, Sony kan inte öka produktionstakten pga. komponentbrist. I och med att Playstation 5 (naturligtvis) inte har samma komponenter som en Playstation 4 kan den senare tillverkas utan att påverka den andra. Totalt sett blir det alltså fler spelkonsoler på marknaden.

Jo, ur den synvinkeln, eller aspekten så är det ju bra

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Sötast

Alla frågor om "Varför?" i tråden:

Svaret är enkelt: PS4 säljer tydligen fortfarande.

Sony lär inte 'visa sitt goda hjärta' och tillverka PS4or till de stackarna som inte fick tag på en PS5.
De kommer fortsätta tillverka PS4 då de tydligen säljer tillräckligt bra för att generera en inkomst till Sony.
Annars hade de inte gjort ett skit och fortsatt som planerat.

Permalänk
Medlem

Vänta in 6'an och köp 5'an då. 🤣

När till och med telefoner med 90+ Hz börjar bli vanliga så måste det väl vara öken att spela spel i 25-30 Hz. Börja stöpa tennfigurer istället..

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Allexz:

Alla frågor om "Varför?" i tråden:

Svaret är enkelt: PS4 säljer tydligen fortfarande.

Sony lär inte 'visa sitt goda hjärta' och tillverka PS4or till de stackarna som inte fick tag på en PS5.
De kommer fortsätta tillverka PS4 då de tydligen säljer tillräckligt bra för att generera en inkomst till Sony.
Annars hade de inte gjort ett skit och fortsatt som planerat.

Som du säger; svaret är faktiskt så enkelt! Sen hade nog svaret varit ett annan om det fanns tillräckligt många Playstation 5 att tillgå.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner