Steam Hardware Survey – Nvidia dominerar och fyra kärnor på dekis

Permalänk
Melding Plague

Steam Hardware Survey – Nvidia dominerar och fyra kärnor på dekis

I statistiken för december 2021 är AMD:s senaste grafikkort fortfarande frånvarande och fyrkärniga processorer på väg bort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli oerhört intressant att vad Xe kan gå för. Som det är nu så känns det ibland hopplöst för AMD att kunna komma ikapp.
Nej mer konkurrens tack på denna marknad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vet ej om relaterat till "Kamera? == Canon" "Bilbearbetning? == Lightroom" "Forum? == FB-grupper" (Det är vad jag hört av bekanta och andra. Inte som i "mitt medvetna val" utan ett tonfall som indikerar "Men finns det nåt annat?"

Likaså har jag hört ("AMD? Jag har ingen koll på AMD.."), i mindre utsträckning CPU numer men ännu majoritet, dock till etthundraprocent vad gäller gpu). Detta är dock folk jag talar med rent fysiskt, inte Swecare.

Brand awareness eller vad är det det heter i marketing speech

Gör som alla andra så blir du glad

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kommer bara åter igen repetera att JAG inte lita på det för 5 öre.
Har 2 datorer. En av dem är dagligen igång. Ingen av dem har fåt non förfråga på flera år.
Och nej har inte stängt av det i inställningar.
Men visst kommer säkert både redaktionen och olika andra säga att det är bara subjektiv upplevelse. 🙄

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Viking
Skrivet av Bernd_P1:

Kommer bara åter igen repetera att JAG inte lita på det för 5 öre.
Har 2 datorer. En av dem är dagligen igång. Ingen av dem har fåt non förfråga på flera år.
Och nej har inte stängt av det i inställningar.
Men visst kommer säkert både redaktionen och olika andra säga att det är bara subjektiv upplevelse. 🙄

Har aldrig fått förfrågan på min dator heller. Men så fort jag loggade in på min brors dator så dök en förfrågan upp.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bernd_P1:

Kommer bara åter igen repetera att JAG inte lita på det för 5 öre.
Har 2 datorer. En av dem är dagligen igång. Ingen av dem har fåt non förfråga på flera år.
Och nej har inte stängt av det i inställningar.
Men visst kommer säkert både redaktionen och olika andra säga att det är bara subjektiv upplevelse. 🙄

Och hur ofta har du blivit kontaktad av Sifo och fått berätta vilket parti du skulle rösta på om det var val idag? Jag har aldrig blivit det, ändå lyckas Sifo på något mirakulöst sätt ”gissa” valresultaten rätt väl! Är det magi, eller kanske bara helt vanlig statistik baserat på slumpmässiga stickprov?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vore ju nice om ni slängde in alla stats ifrån Hw surveyn med lite bilder

4 cores det var ju ett par år sedan man hade… typ 10? 😆

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Är jag blind eller finns det ingen länk till surveyn?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Avstängd

Jag har fått förfrågningar två gånger vad jag kommer ihåg. En gång i höstas och en gång för cirka 5-6 år sedan. Tror ändå att det är ganska rättvisande. Många användare att stickprova på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Kommer bara åter igen repetera att JAG inte lita på det för 5 öre.
Har 2 datorer. En av dem är dagligen igång. Ingen av dem har fåt non förfråga på flera år.
Och nej har inte stängt av det i inställningar.
Men visst kommer säkert både redaktionen och olika andra säga att det är bara subjektiv upplevelse. 🙄

Din foliehatt kanske stör steams undersökning?

OnT: Jag är mest överraskad över att så många har gått över till win 11. intressant

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vet ej om relaterat till "Kamera? == Canon" "Bilbearbetning? == Lightroom" "Forum? == FB-grupper" (Det är vad jag hört av bekanta och andra. Inte som i "mitt medvetna val" utan ett tonfall som indikerar "Men finns det nåt annat?"

Likaså har jag hört ("AMD? Jag har ingen koll på AMD.."), i mindre utsträckning CPU numer men ännu majoritet, dock till etthundraprocent vad gäller gpu). Detta är dock folk jag talar med rent fysiskt, inte Swecare.

Brand awareness eller vad är det det heter i marketing speech

Gör som alla andra så blir du glad

Jag vet inte vad du försöker säga.
Men jag är för yttrandefrihet, så jag stöder din rätt att säga det!

Permalänk
Medlem

Det var bra länge sedan jag fick en förfrågan faktiskt! Jag har alltid skickat in när jag blivit förfrågad, tycker det är lite kul!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Vore ju nice om ni slängde in alla stats ifrån Hw surveyn med lite bilder

4 cores det var ju ett par år sedan man hade… typ 10? 😆

Om du inte visste hur många här på Sweclockers sitter på 1080p skärmar och tycker 16GB minne är framtidssäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Kommer bara åter igen repetera att JAG inte lita på det för 5 öre.
Har 2 datorer. En av dem är dagligen igång. Ingen av dem har fåt non förfråga på flera år.
Och nej har inte stängt av det i inställningar.
Men visst kommer säkert både redaktionen och olika andra säga att det är bara subjektiv upplevelse. 🙄

Jag får förfrågan av steam 5 kvartal om året.

Skrivet av Yoshman:

Och hur ofta har du blivit kontaktad av Sifo och fått berätta vilket parti du skulle rösta på om det var val idag? Jag har aldrig blivit det, ändå lyckas Sifo på något mirakulöst sätt ”gissa” valresultaten rätt väl! Är det magi, eller kanske bara helt vanlig statistik baserat på slumpmässiga stickprov?

Typ var 2-3 års mellanrum brukar jag få någon statistisk undersökning.
Vad jag tycker om stadsplanering
Hur nöjd jag är med mitt boende och grannar
Hur mycket jag reser
etc

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av KroesusSork:

Är jag blind eller finns det ingen länk till surveyn?

Den råkade utebli! Det är uppdaterat med länk nu, och du har även länk här.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av GuessWho:

Jag får förfrågan av steam 5 kvartal om året.

Typ var 2-3 års mellanrum brukar jag få någon statistisk undersökning.
Vad jag tycker om stadsplanering
Hur nöjd jag är med mitt boende och grannar
Hur mycket jag reser
etc

Har fått en fråga någonsin av den typen på snart 42 år.
Har fått frågan om att delta i SHS typ tre fyra gånger på halva tiden.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hur räknas kärnorna? I allt för många program så räknas HT/SMT-kärnor som "CPU cores", vilket kan ge en skev bild.

Är det så att en I5 7500K räknas som fyra kärnor, och en I7 7700K räknas som åtta? Vad är då egentligen rätt?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Oneone:

Vore ju nice om ni slängde in alla stats ifrån Hw surveyn med lite bilder

4 cores det var ju ett par år sedan man hade… typ 10? 😆

Bilderna blir oftast sådär iom att de har mycket typ dropdown-menyer, men jag lade in en bild på sammanfattningen åtminstone Men jag ska ha önskemålet i åtanke till nästa gång, för lite digitalt klipp-och-klistrande.

Permalänk
Medlem

5600x (6c 12t) och 3080.. Drar samma FPS som polarna med 5900x
Antalet kärnor är inte längre någon flaskhals i normala spel (undantag fåtal titlar).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Till dem som svara mig. Tycker bara det “systemet” har 2 problem.

1. Alldeles för lätt påverkat om någon nu verkligen vill det eller skulle tar emot mutor.

2. Att folk är så blåögat att tror att valve verkligen bara tar datan när du få denna surveyn. Garantera att dem vet vad alla har exakt sålänge datorn är regelbunnen uppkopplat på nätet.
Survey’n är bara en liten checkmark där du godkänner att det få användas för denna pupliceringen.
Tycker det våre bättre om dem visa dem verkliga siffror.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Har aldrig fått förfrågan på min dator heller. Men så fort jag loggade in på min brors dator så dök en förfrågan upp.

Fick den häromveckan för första gången någonsin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hur räknas kärnorna? I allt för många program så räknas HT/SMT-kärnor som "CPU cores", vilket kan ge en skev bild.

Är det så att en I5 7500K räknas som fyra kärnor, och en I7 7700K räknas som åtta? Vad är då egentligen rätt?

Ser ut som dom räknar fysiska kärnor och inte HT/SMT, skulle vara många fler på 12, 16, 20, 24 och 32 kärnor annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag vet inte vad du försöker säga.
Men jag är för yttrandefrihet, så jag stöder din rätt att säga det!

: )

Att Nvidias fortsatta övertag kan ha delvis att göra med att rätt många ser grafikkort som synonymt med nvidia, just som folk som börjar med fotograferande ser det som självklart att skaffa en Canon, för att dessa märken finns i mångas medvetande och 'alla använder dom'. Det kan ha andra anledningar med men tidigare var båda märkenas grafikkort relativt tillgängliga och de senaste åren har båda aktörerna släppt en del relativt bra kort.

Det blir väldigt intressant att se hur snabbt och vilken typ av intryck Intel gör i Steams hw survey på gpusidan.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Wolfkin:

Ser ut som dom räknar fysiska kärnor och inte HT/SMT, skulle vara många fler på 12, 16, 20, 24 och 32 kärnor annars.

Japp. Helt klart fysiska.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

5600x (6c 12t) och 3080.. Drar samma FPS som polarna med 5900x
Antalet kärnor är inte längre någon flaskhals i normala spel (undantag fåtal titlar).

Exakt, oftast andra egenskaper som är viktigare för spel förutsatt att man nått rätt miniminivå gällande antal kärnor. Vi ser ju t.ex. att 5600X ofta presterar klart bättre än 3700X i spel trots färre kärnor.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag fick nån sån här förfrågan härom månaden Dunkade in en sexig fx6300 med Nvidia 650 ti och 8GB RAM. Windows 10.

Sedan fick jag survey på MacOS också. Vi har 4 steamkonton i familjen, vet inte vilka som fick. Men den burken är väl att klassa som bastard i sammanhanget, tror inte det finns så många Macar med i7 2600k, Radeon HD7750, osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

5600x (6c 12t) och 3080.. Drar samma FPS som polarna med 5900x
Antalet kärnor är inte längre någon flaskhals i normala spel (undantag fåtal titlar).

För den som bara har 2 eller 4 kärnor är det en begränsning.

Hittade detta gamla SweClockers test från 2017 !!
Intel Core i3-7350K och Pentium G4560

Pentium G4560 (3,5 GHz) - 2C/4T
Pentium G3258 (3,2 GHz) - 2C/2T

Ser man enbart till klockfrekvenserna så är det ett oproportionerligt stor skillnad.
Men då är Pentium G3258 enbart 2C/2T.
Och detta var 5 år sedan...

Men har man redan 6 eller 8 kärnor så verkar det inte vara någon större anledning att gå upp till fler kärnor för just spel.
Casual användande som surfdator o dyl räcker 4 kärnor än så länge bra till.

Hade varit intressant med ett modernt test med en 8 kärnig processor med SMT/HT och sen ett moderkort med möjlighet att stänga av SMT och kärnor.
Säg att man testar:
8C/16T
8C/8T
6C/12T
6C/6T
4C/8T
4C/4T

Med samma processor, så man får samma IPC.
Gärna med låst klockfrekvens utan turbo. Så man får samma klockfrekvens oavsett antal använda kärnor.

Permalänk
Medlem

Fick för första gången någonsin i våras/somras någon gång och den missade helt mitt VR-headset trots att det var inkopplat och igång. Känns inte så tillförlitligt.

Eftersom det sålts extremt mycket av även AMDs kort kan man ju undra var de tar vägen om de inte syns i dessa undersökningar?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Har lustigt nog endast fått förfrågan angående Steam Hardware survey när jag sitter med min 5-6 år gamla bärbara dator, flera gånger dessutom, och inte en enda gång på min stationära dator hemma.
Nog tror jag allt att det finns viss sanning i detta och att se hur stor skillnaden är i fördelningen mellan Navi 2x och RTX 30xx där Navi 2x knappt kommer in på listan får det att se ut som att Nvidia får ut betydligt mer grafikkort en AMD. Nu är ändå Nvidia ett starkare varumärken så det kan vara en del av förklaringen också.

Skrivet av Yoshman:

Och hur ofta har du blivit kontaktad av Sifo och fått berätta vilket parti du skulle rösta på om det var val idag? Jag har aldrig blivit det, ändå lyckas Sifo på något mirakulöst sätt ”gissa” valresultaten rätt väl! Är det magi, eller kanske bara helt vanlig statistik baserat på slumpmässiga stickprov?

Och jag som får flertalet mejl varje vecka från SIFO om diverse undersökningar, inklusive partisympatiundersökning

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Japp. Helt klart fysiska.

Det som jag nyss skrev i ett inlägg:

Skrivet av GuessWho:

Hade varit intressant med ett modernt test med en 8 kärnig processor med SMT/HT och sen ett moderkort med möjlighet att stänga av SMT och kärnor.
Säg att man testar:
8C/16T
8C/8T
6C/12T
6C/6T
4C/8T
4C/4T

Med samma processor, så man får samma IPC.
Gärna med låst klockfrekvens utan turbo. Så man får samma klockfrekvens oavsett antal använda kärnor.

Är det något man får föreslå att SweClockers redaktionen tittar på när ni inte är för upptagna med 3090Ti++ eller har för mycket läsk att dricka ?