Permalänk
Medlem

Ingen bild dator >> tv

Hej!

Behöver hjälp.
Har en gammal Acer laptop från ca år 2005-2010 där skärmen har slocknat. Datorn fungerar att starta, fläkten låter och man hör även hårddisken jobba men bildskärmen är svart..

Köpte idag en kabel med VGA/hdmi. VGA kopplade jag i datorn, hdmi till tv:n. Trodde det skulle fungera att få upp bilden på tv:n på så vis men hände ingenting.

Har jag köpt fel kabel, eller vad ska jag göra?

Jag vill åt gamla bilder som är i datorn, inget annat. Kan man tömma hårddisken på något sätt själva eller lämna in den?

Vet att jag drog näven i bildskärmar när det begav sig så därav fungerar inte skärmen, även tangentbordet är inbucklat så den fick sig också en smäll. Finns troligtvis även ett "polisvirus" i datorn efter porrsurf alternativt en nedladdning från piratebay (Office-programmet).

Tack på förhand!

Mvh

Lade till en tydligare rubrik
Permalänk
Medlem

Fungerar det inte att skifta bildskärm med tangentbordet?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Köp ett externt hårddiskkabinett med usbanslutning och koppla in i annan dator för att föra över det du vill spara.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Köp ett externt hårddiskkabinett med usbanslutning och koppla in i annan dator för att föra över det du vill spara.

Eller en sån här så behövs inget kabinett. För säkerhets skull köpte jag en som också klarar IDE

Permalänk
Medlem

Ok tack!
Men hur får jag bild till datorn som är trasig så jag vet vad jag ska överföra när jag sätter in en usb-kabinett i den? Lesson for dummie här
Eller behöver jag ingen bild utan denna usb-kabinett överför allt när jag sätter i den i trasiga datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHGA:

Ok tack!
Men hur får jag bild till datorn som är trasig så jag vet vad jag ska överföra när jag sätter in en usb-kabinett i den? Lesson for dummie här
Eller behöver jag ingen bild utan denna usb-kabinett överför allt när jag sätter i den i trasiga datorn?

Usb-kabinettet är en låda som man kan stoppa in en hårddisk i och koppla till vilken dator som helst. Öppna den trasiga datorn och ta ut hårddisken och sätt in den i usb-kabinettet och koppla det till en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Usb-kabinettet är en låda som man kan stoppa in en hårddisk i och koppla till vilken dator som helst. Öppna den trasiga datorn och ta ut hårddisken och sätt in den i usb-kabinettet och koppla det till en annan dator.

Aha, skulle denna fungerar för ändamålet?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHGA:

Säkert, om hårddisken i den trasiga datorn inte är större än 1TB. Vilken modell är den trasiga datorn? Det finns en etikett på undersidan med all info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Säkert, om hårddisken i den trasiga datorn inte är större än 1TB. Vilken modell är den trasiga datorn? Det finns en etikett på undersidan med all info.

Ok bra att veta.
Modellen heter Acer Aspire 1362LMi.
I vilken lucka under datorn sitter hårddisken? Finns två luckor med skruvar där den ena luckan har en symbol likt en kam med taggar. Är det den tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHGA:

Ok bra att veta.
Modellen heter Acer Aspire 1362LMi.
I vilken lucka under datorn sitter hårddisken? Finns två luckor med skruvar där den ena luckan har en symbol likt en kam med taggar. Är det den tro?

Jag har för mig att i just den modellen sitter hårddisken i en slags vagga som ser ut som en tunn låda, som kallas hårddiskmodul och jag tror att man kan komma åt den genom att ta bort batteriet och då ska man se den ungefär i mitten under kanten på datorhöljet. Det ska gå att försiktigt ta tag i den och dra.
När man väl fått ut hårddiskmodulen sitter hårddisken fast i modulen med två skruvar. De lossar man och sen kan man avlägsna hårddisken ur modulen genom att dra den "bakåt" i förhållande till kontakten som sitter i ena änden av modulen.

Men jag är inte säker på att jag har rätt, det är länge sen jag pulade med en Acer Aspire.

Ser det inte ut som jag tror så ta bort batteriet och ta ett foto eller två så man ser in under kanten och posta här.

Bättre förklaring, sköt in markerad text
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PHGA:

Hej!

Behöver hjälp.
Har en gammal Acer laptop från ca år 2005-2010 där skärmen har slocknat. Datorn fungerar att starta, fläkten låter och man hör även hårddisken jobba men bildskärmen är svart..

Köpte idag en kabel med VGA/hdmi. VGA kopplade jag i datorn, hdmi till tv:n. Trodde det skulle fungera att få upp bilden på tv:n på så vis men hände ingenting.

Har jag köpt fel kabel, eller vad ska jag göra?

Jag vill åt gamla bilder som är i datorn, inget annat. Kan man tömma hårddisken på något sätt själva eller lämna in den?

Vet att jag drog näven i bildskärmar när det begav sig så därav fungerar inte skärmen, även tangentbordet är inbucklat så den fick sig också en smäll. Finns troligtvis även ett "polisvirus" i datorn efter porrsurf alternativt en nedladdning från piratebay (Office-programmet).

Tack på förhand!

Mvh

VGA till HDMI kräver en aktiv kabel eftersom VGA är en analog signal och HDMI är en digital signal. Med en sådan kabel spelar det roll vilket som är input och vilket som är output. Exakt vilken kabel har du köpt?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

VGA till HDMI kräver en aktiv kabel eftersom VGA är en analog signal och HDMI är en digital signal. Med en sådan kabel spelar det roll vilket som är input och vilket som är output. Exakt vilken kabel har du köpt?

Jag köpte en sån här;

https://fyndiq.se/produkt/1m-10m-adapter-vga-hane-till-hdmi-h...

Permalänk
Medlem

Den kabeln fungerar åt andra hållet, dvs, ansluts till Datorns HDMI-port för att anslutas till Bildskärmens/TV:ns VGA-port.

Om TV:n/Bildskärm har en VGA-ingång så kan du prova en VGA-VGA-kabel.

När det kommer till hårddisken så verkar det som du är tvungen att ta isär datorn för att komma åt denna.
Du får dock räkna med att denna är av typen PATA (IDE).
Ser ut som följande: https://superuser.com/questions/367094/connecting-an-ide-ultr...

Om det är en sådan hårddiskanslutning så behöver du en USB-adapter av liknande typ:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/usb-t...

Läser man i manualen för Aspire 1360 så framgår det att man kan uppgradera hårddisken men det finns ingen beskrivning vilket får mig att gissa att hårddisken inte är speciellt lättillgänglig.
https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/support-product/67?b=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Läser man i manualen för Aspire 1360 så framgår det att man kan uppgradera hårddisken men det finns ingen beskrivning vilket får mig att gissa att hårddisken inte är speciellt lättillgänglig.
https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/support-product/67?b=1

Hittade en servicemanual för Aspire 1360-serien som säger att det är just så lätt som jag beskrev. Man kan ladda ner hela manualen om man vill. Gå då till första sidan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viita:

Den kabeln fungerar åt andra hållet, dvs, ansluts till Datorns HDMI-port för att anslutas till Bildskärmens/TV:ns VGA-port.

Inte ens det faktiskt. Det står ju dessutom:

Citat:

Denna HDMI-linje har ingen avkodningsfunktion, så du måste köpa avkodaren själv, annars kan den här linjen inte fungera korrekt.

Oklart för mig vad det är för produkt de pratar om, eftersom de burkar som konverterar från digitalt till analogt brukar ha utgångar som passar analoga signaler. Detta är en fullkomligt värdelös och vilseledande produkt som inte fyller någon som helst funktion.

Jag hade reklamerat den sladden till Fyndiq. De kommer säkert hävda denna passus med avkodaren, men i så fall kan man be dem hänvisa till vilken produkt det i så fall är man ska köpa. Söker man efter "HDMI avkodare" på deras sida så får man inte upp något relevant. Det skulle till och med kunna vara så att du riskerar bränna din utrustning genom att använda kabeln beroende på hur den är kopplad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Den kabeln fungerar åt andra hållet, dvs, ansluts till Datorns HDMI-port för att anslutas till Bildskärmens/TV:ns VGA-port.

Om TV:n/Bildskärm har en VGA-ingång så kan du prova en VGA-VGA-kabel.

När det kommer till hårddisken så verkar det som du är tvungen att ta isär datorn för att komma åt denna.
Du får dock räkna med att denna är av typen PATA (IDE).
Ser ut som följande: https://superuser.com/questions/367094/connecting-an-ide-ultr...

Om det är en sådan hårddiskanslutning så behöver du en USB-adapter av liknande typ:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/usb-t...

Läser man i manualen för Aspire 1360 så framgår det att man kan uppgradera hårddisken men det finns ingen beskrivning vilket får mig att gissa att hårddisken inte är speciellt lättillgänglig.
https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/support-product/67?b=1

Ok, stort tack!
Endast intresserad av att rädda bilderna på datorn, så om det fungerar med att koppla hårddisken (om/när jag väl får ut den) till USB-adaptern från Kjell&Co. så är jag mer än nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Inte ens det faktiskt. Det står ju dessutom:
Oklart för mig vad det är för produkt de pratar om, eftersom de burkar som konverterar från digitalt till analogt brukar ha utgångar som passar analoga signaler. Detta är en fullkomligt värdelös och vilseledande produkt som inte fyller någon som helst funktion.

Jag hade reklamerat den sladden till Fyndiq. De kommer säkert hävda denna passus med avkodaren, men i så fall kan man be dem hänvisa till vilken produkt det i så fall är man ska köpa. Söker man efter "HDMI avkodare" på deras sida så får man inte upp något relevant. Det skulle till och med kunna vara så att du riskerar bränna din utrustning genom att använda kabeln beroende på hur den är kopplad.

Du har så rätt, vet inte riktigt vad jag tänkte...
Blandade förmodligen ihop det med DVI... även om det finns DVI-varianter utan analog signal.

Skrivet av PHGA:

Ok, stort tack!
Endast intresserad av att rädda bilderna på datorn, så om det fungerar med att koppla hårddisken (om/när jag väl får ut den) till USB-adaptern från Kjell&Co. så är jag mer än nöjd.

En sådan bör fungera ja, det finns lite olika utföranden.
Denna på kjell har fördelen att den även har medföljande strömförsörjning vilket är fördelaktigt om man önskar ansluta 3,5" PATA- eller SATA-hårddiskar utan att montera in dem i en dator.

Värt att komma ihåg när man ansluer främst mekaniska externa diskar till USB som inte har separat strömförsörjning är att det ibland inte levereras tillräckligt med startström till hårddisken.
Lösningen är helt enkelt om den inte verkar initeras i Windows, att vänta 10-20s, sedan kopplar man bort adaptern från USB-porten och sedan ansluter man den igen. Det går inte åt lika mycket ström att starta upp disken andra gången.

Permalänk
Bildexpert 📺

Den där typen av kablar med HDMI i ena änden och VGA i änden likt den från Fyndiq fungerar normalt ej med datorer utan används typiskt ihop med vissa kameror. Exempelvis någon enkel övervakningskamera eller liknande där det finns en HDMI-utgång där man i menyerna kan ställa om att skicka en analog bildsignal istället. Är helt utanför standard och fungerar enbart med utrustning som byggts för den funktionen.

Ganska vanligt fråga om att man köper en sådan kabel av misstag till en dator. Men där krävs det aktiv omvandling och den omvandlingen är riktad. Så skillnad på VGA->HDMI och HDMI->VGA – vilket också är en annan vanlig fråga om att köpa fel pryl av misstag.

Personerna som skriver de här texterna i butikerna saknar ofta kunskap i ämnet och då blir förklaringarna också därefter. Skulle gissa att Fyndiq ändå säljer en del sådana kablar för det är alltid någon som förgäves försöker få det att fungera med datorn och inte orkar skicka tillbaka kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHGA:

Ok, stort tack!
Endast intresserad av att rädda bilderna på datorn, så om det fungerar med att koppla hårddisken (om/när jag väl får ut den) till USB-adaptern från Kjell&Co. så är jag mer än nöjd.

Hur gick det?