Nvidia lanserar Android 11-uppdatering för Shield TV

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar Android 11-uppdatering för Shield TV

Den Android-enhet med kanske bäst officiellt stöd får ännu en uppdatering, som bland annat adderar bättre streamingfunktionalitet och låglatensläge för spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt, ska bli spännande.
Har Shield 2015, Shield 2017 samt 2019 Pro ( I kartong...)!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

"Från Nvidia självt tillkommer Geforce Now RTX 3080, med möjlighet för spelstreaming i upplösningen 1440p med 120 bilder per sekund (FPS) eller 4K UHD i 60 FPS med HDR."

Innebär detta att jag streamar från datorn via Shield?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Uppgraderade min 2015 igår. Allt verkar fortfarande fungera. Fantastiskt att de underhåller 2015-modellen, bara att applådera.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan klaga på är avsaknade av auto refresh rate, i övrigt är det en grym liten maskin.
Dock har dom en beta funktion som gör det lite smidigare, ifall man trycker på settings knappen när man startat något kan man sedan välja "match frame rate".. smidigare än att ändra video läge, men inte perfekt

https://www.nvidia.com/en-us/shield/support/shield-tv/match-f...

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

"Från Nvidia självt tillkommer Geforce Now RTX 3080, med möjlighet för spelstreaming i upplösningen 1440p med 120 bilder per sekund (FPS) eller 4K UHD i 60 FPS med HDR."

Innebär detta att jag streamar från datorn via Shield?

Geforce Now är "WAN"-streaming.
Dvs, du lånar deras RTX3080 som sitter i ett datacenter någonstans som sköter renderingen åt dig.

Det bör även vara möjligt för in-home streaming också (?)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Aje:

"Från Nvidia självt tillkommer Geforce Now RTX 3080, med möjlighet för spelstreaming i upplösningen 1440p med 120 bilder per sekund (FPS) eller 4K UHD i 60 FPS med HDR."

Innebär detta att jag streamar från datorn via Shield?

Det syftar väl till GeForce NOW-funktionaliteten gissar jag.
https://www.nvidia.com/sv-se/shield/games/geforce-now/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

"Från Nvidia självt tillkommer Geforce Now RTX 3080, med möjlighet för spelstreaming i upplösningen 1440p med 120 bilder per sekund (FPS) eller 4K UHD i 60 FPS med HDR."

Innebär detta att jag streamar från datorn via Shield?

Det har gått att streama från PC till shielden tidigare.
Just meningen du refererar till har med nvidias nya (köp)tjänst att göra.

Permalänk
Snusfri

Uppdaterade min Shield Pro 2019 igår.
Inte hunnit testa så mycket ännu dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

En Apple TV 4K eller Shield?

Vad är bäst sett till enkelhet, menyer och val av appar för Streaming?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Har kört den i några få dagar nu och allt verkar funka fint

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur pass sårbart Android TV är, men...Security patch September 2021 ?
Är väl ingen big deal egentligen, eller är det vanligt med sårbarheter för just denna plattform? Vad kan en potentiell attack utgöra....?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En Apple TV 4K eller Shield?

Vad är bäst sett till enkelhet, menyer och val av appar för Streaming?

Tror inte att du kommer att hitta så många som använt bägge, det är inte direkt överlappande kundgrupper. Jag skulle säga att AppleTV är fokuserad på streaming av TV-serier, medan Nvidia fokuserar mer på spel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tror inte att du kommer att hitta så många som använt bägge, det är inte direkt överlappande kundgrupper. Jag skulle säga att AppleTV är fokuserad på streaming av TV-serier, medan Nvidia fokuserar mer på spel.

Intressant, på vilket vis? Vi har 3 Shield i huset, ingen används för spel, bara streaming och allt fungerar perfekt. Visst spelar vi men det gör vi på riktiga konsoler eller datorer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nu vet jag inte hur pass sårbart Android TV är, men...Security patch September 2001 ?
Är väl ingen big deal egentligen, eller är det vanligt med sårbarheter för just denna plattform? Vad kan en potentiell attack utgöra....?

Nu vet jag inte om du trollar eller inte.
Men första releasen av android lanserades 2008, så skulle tro att du har lite fel på årtalen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tror inte att du kommer att hitta så många som använt bägge, det är inte direkt överlappande kundgrupper. Jag skulle säga att AppleTV är fokuserad på streaming av TV-serier, medan Nvidia fokuserar mer på spel.

Shield är ju android tv är nog ganska många apple tv användare som har android tv inbyggt i tvn.
Jag har personligen inte använt en apple tv sedan model 3 var aktuell så jag kan inte ge något svar på vilken man ska ha.
Däremot har jag använt rätt mycket shield och andra android tv och de fungerar smidigt så länge hårdvaran som driver är bra nog.

@Jimmy mpat syftar nog på alla spel orienterade funktioner som Nvidia lagt in. Apple har ju spel också men de blockerar väl ex microsoft från att strömma sina spel till apple tv?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Nu vet jag inte om du trollar eller inte.
Men första releasen av android lanserades 2008, så skulle tro att du har lite fel på årtalen

Ja, blandade ihop sifforna lite, ska obviously vara 2021
Men nej jag trollar inte...utan genuint nyfiken på vilka eventuella sårbarheter som skulle kunna nyttjas.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Funkar fint men blev tvungen att nergradera Android TV appen. Vill absolut inte ha reklam på hemskärmen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle undvika denna uppdatering. Den förstörde både kodi och vlc totalt och även med hotfixen som man måste skriva upp sig via google docs så är det en fördröjning mellan video och ljudet vilket gjort denna media spelare till en paper weight för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En Apple TV 4K eller Shield?

Vad är bäst sett till enkelhet, menyer och val av appar för Streaming?

Jag har själv en Shield 19 pro.

Om man ska spela upp det fetaste i mediaväg via Plex, eller annan klient, dvs Remux av 4K Blu Ray (egna rippade skivor eller annan källa) med hög bitrate, Dolby Vision, TrueHD 7.1 Atmos-ljud etc så är Shield Pro 2019 det ända som funkar. Sväljer också allt annat.

För andra användningsområden duger säkert mindre kompetenta, och billigare, lådor ex ATV4K.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Uppdaterat och stängt av original launchern via adb. Installerat flauncher från play store. Allt är frid och fröjd ingen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Önskar att det kom en uppdaterad modell snart.
Eller är det fortfarande värt det att skaffa en Shield Pro 2019 idag?
Har den stöd för HDR10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag har själv en Shield 19 pro.

Om man ska spela upp det fetaste i mediaväg via Plex, eller annan klient, dvs Remux av 4K Blu Ray (egna rippade skivor eller annan källa) med hög bitrate, Dolby Vision, TrueHD 7.1 Atmos-ljud etc så är Shield Pro 2019 det ända som funkar. Sväljer också allt annat.

För andra användningsområden duger säkert mindre kompetenta, och billigare, lådor ex ATV4K.

Min Chromecast gen 4 med Google TV fixar det där också. Dock riktigt bra av Nvidia att rulla ut nya versioner. Inget man kan säga om de flesta andra. Mi Box S kör fortfarande Android 9, brorsans Philips TV kör fortfarande Android 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xerno:

Jag skulle undvika denna uppdatering. Den förstörde både kodi och vlc totalt och även med hotfixen som man måste skriva upp sig via google docs så är det en fördröjning mellan video och ljudet vilket gjort denna media spelare till en paper weight för mig.

Det är inte inställningarna för ljudet som hoppat snett då? Det går ju att ställa in fördröjning och synka ljud/bild manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Önskar att det kom en uppdaterad modell snart.
Eller är det fortfarande värt det att skaffa en Shield Pro 2019 idag?
Har den stöd för HDR10?

Ja både HDR10 och Dolby Vision funkar perfekt. Dock saknar den stöd för YouTube HDR.

Permalänk
Medlem

Funkade perfekt.
Efter att ha avinstallerat saken som spammar Disney+ reklamen och bundit bort Netflix-knappen som man alltid kom åt i tid och otid så är jag fortfarande super nöjd med min Sheild-tub

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Min Chromecast gen 4 med Google TV fixar det där också. Dock riktigt bra av Nvidia att rulla ut nya versioner. Inget man kan säga om de flesta andra. Mi Box S kör fortfarande Android 9, brorsans Philips TV kör fortfarande Android 8.

En fördel med Chromecast Gen 4 är att den klarar HDR10+ om du har en TV som stödjer det (finns dock inte särskilt mycket material eftersom nästan alla kör Dolby Vision istället).

En fördel Shield har är att den stödjer DTS:X (å andra sidan nästan lika ovanligt som HDR10+).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Intressant, på vilket vis? Vi har 3 Shield i huset, ingen används för spel, bara streaming och allt fungerar perfekt. Visst spelar vi men det gör vi på riktiga konsoler eller datorer.

Instämmer helt. Jag har min för streaming (Netflix, YouTube, Diesney+, VLC) och musik (Spotify). Klockren produkt som är snabb och får kontinuerliga uppdateringar av Nvidia.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Önskar att det kom en uppdaterad modell snart.
Eller är det fortfarande värt det att skaffa en Shield Pro 2019 idag?
Har den stöd för HDR10?

Du vill ha en uppdaterad modell men du vet inte vad det är du vill att den ska ha utöver vad den har idag? Jo den har HDR, både Vision och HDR10, fungerar utmärkt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Bra med uppdatering.

För mig känns den inbyggda smart-tv funktionen för dem som har en ny tv och nöjer sig med denna.
Resten är mer för dem som har väldigt höga krav eller inte har en bra smart-tv.

Just Nvida Shield känns för mig som en väldigt nördig pryl att köpa istället på AppleTv som mer är mainstream.