Nvidia lanserar Android 11-uppdatering för Shield TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Just Nvida Shield känns för mig som en väldigt nördig pryl att köpa istället på AppleTv som mer är mainstream.

Vi är på SweC, inte på familjeliv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Uppgraderade min 2015 igår. Allt verkar fortfarande fungera. Fantastiskt att de underhåller 2015-modellen, bara att applådera.

Jag har två st 2015 och måste varit mitt bästa köp av hemelektronik någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scorp1o:

Det har gått att streama från PC till shielden tidigare.
Just meningen du refererar till har med nvidias nya (köp)tjänst att göra.

Så GeforceNOW-appen har inte stöd för GameStream via LAN?

Permalänk
Skrivet av Nucky:

En Apple TV 4K eller Shield?

Vad är bäst sett till enkelhet, menyer och val av appar för Streaming?

Det beror på vad du ska använda den till.

Anledningen till att folk är så fästa vid sina Shields är att det är en av de bättre spelarna för att spela upp IP-TV samt nedladdade filmer med stöd för mer eller mindre alla format och tekniker. Lägger ingen moralisk vikt vid det men är det detta du ska ha den till samt har utrustning som har stöd för Atmos så är den given trots nackdelar nedan.

Största nackdelen för min del är att den inte har "match framerate", vilket är pinsamt på en så annars kompetent maskin. Tester visar även att bildkvalite är något sämre (givetvis med samma material) på Shield men även om jag ser det så spelar källmaterialet större roll, men kan vara bra att känna till.

För bara ett tag sen så fanns inte alla svenska streaming-appar och de som fanns hade inte stöd för alla funktioner så det kan vara värt att kolla upp innan köp om man behöver detta. Använder det inte själv längre så vet inte status.

Shield är den enda enheten jag har med Android och den besannar många av mina fördomar av systemet. Är en del buggar, hängningar och taskig UI med reklam.

Ska du streama material och hyra/köpa film så är Apple TV 4k att föredra, bortsett från Bravia Core (med extremt tråkigt utbud) så har Apples tjänst betydligt bättre kvalite på bild och ljud jämfört med konkurenterna, vill minnas att dom ligger runt dubbla bitraten. Nu kommer Apples tjänst finnas tillgänglig till Shield i och med denna uppdateringen men får vänta med att se hur den tjänsten fungerar i praktiken. Gillar även det kurerade urvalet som samlar allt material, Shieldens lösning är inte i närheten.

Nackdelen med Apple TV 4k är att den inte är gjord för att spela nedladdat material, har du Atmos-utrustning så kan du glömma att spela upp nedladdat material med stöd för detta (funkar med vissa format i Infuse men inte värt ansträngningen)

Jag har första generationen av Apple TV 4k och en Shield Pro 2019, använder min Apple TV 9 av 10 av gångerna. Drar jag igång Shielden så är det för att spela upp demoklipp med diverse Atmos-spår i hemmabion.

TLDR:
Shield till nedladdat material
Apple TV 4k till streaming

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Funkade perfekt.
Efter att ha avinstallerat saken som spammar Disney+ reklamen och bundit bort Netflix-knappen som man alltid kom åt i tid och otid så är jag fortfarande super nöjd med min Sheild-tub

Hur blir man av med reklamen??

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Hur blir man av med reklamen??

Du avinstallerar standard launchern med hjälp av ADB och installerar en ny utan reklam:

https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/o96npc/inst...

Skulle dock rekommendera FLauncher som finns på Google Play istället för de som anges i guiden. FLauncher är open source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tror inte att du kommer att hitta så många som använt bägge, det är inte direkt överlappande kundgrupper. Jag skulle säga att AppleTV är fokuserad på streaming av TV-serier, medan Nvidia fokuserar mer på spel.

Skrivet av Waliant:

Jag har själv en Shield 19 pro.

Om man ska spela upp det fetaste i mediaväg via Plex, eller annan klient, dvs Remux av 4K Blu Ray (egna rippade skivor eller annan källa) med hög bitrate, Dolby Vision, TrueHD 7.1 Atmos-ljud etc så är Shield Pro 2019 det ända som funkar. Sväljer också allt annat.

För andra användningsområden duger säkert mindre kompetenta, och billigare, lådor ex ATV4K.

Skrivet av in a bodybag:

Det beror på vad du ska använda den till.

Anledningen till att folk är så fästa vid sina Shields är att det är en av de bättre spelarna för att spela upp IP-TV samt nedladdade filmer med stöd för mer eller mindre alla format och tekniker. Lägger ingen moralisk vikt vid det men är det detta du ska ha den till samt har utrustning som har stöd för Atmos så är den given trots nackdelar nedan.

Största nackdelen för min del är att den inte har "match framerate", vilket är pinsamt på en så annars kompetent maskin. Tester visar även att bildkvalite är något sämre (givetvis med samma material) på Shield men även om jag ser det så spelar källmaterialet större roll, men kan vara bra att känna till.

För bara ett tag sen så fanns inte alla svenska streaming-appar och de som fanns hade inte stöd för alla funktioner så det kan vara värt att kolla upp innan köp om man behöver detta. Använder det inte själv längre så vet inte status.

Shield är den enda enheten jag har med Android och den besannar många av mina fördomar av systemet. Är en del buggar, hängningar och taskig UI med reklam.

Ska du streama material och hyra/köpa film så är Apple TV 4k att föredra, bortsett från Bravia Core (med extremt tråkigt utbud) så har Apples tjänst betydligt bättre kvalite på bild och ljud jämfört med konkurenterna, vill minnas att dom ligger runt dubbla bitraten. Nu kommer Apples tjänst finnas tillgänglig till Shield i och med denna uppdateringen men får vänta med att se hur den tjänsten fungerar i praktiken. Gillar även det kurerade urvalet som samlar allt material, Shieldens lösning är inte i närheten.

Nackdelen med Apple TV 4k är att den inte är gjord för att spela nedladdat material, har du Atmos-utrustning så kan du glömma att spela upp nedladdat material med stöd för detta (funkar med vissa format i Infuse men inte värt ansträngningen)

Jag har första generationen av Apple TV 4k och en Shield Pro 2019, använder min Apple TV 9 av 10 av gångerna. Drar jag igång Shielden så är det för att spela upp demoklipp med diverse Atmos-spår i hemmabion.

TLDR:
Shield till nedladdat material
Apple TV 4k till streaming

Tack för svaren! För egen del funkar ju Apple TV 4K som jag använder för alla streaming för de flesta appar och med Telia Play (TV) väldigt bra då! Har slutat använda min Samsungs egna appar då jag tycker ATV4K är mycket snabbare och bättre bild på min tv (Q950R)

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Just Nvida Shield känns för mig som en väldigt nördig pryl att köpa istället på AppleTv som mer är mainstream.

Är inte Android mer mainstream än tvOS? Eller du syftar på Nvidia vs Apple?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kul att även ni med Android-enheter får känna på hur det är att äga en Apple-produkt!

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Är inte Android mer mainstream än tvOS? Eller du syftar på Nvidia vs Apple?

Jag gjorde ett resonemang. Och min slutsats som jag försökte framföra var att just Nvidia Sheild som är en såpass dyr mediaenhet för mig känns väldigt nördig och jag vet ingen vanlig person som skulle ha gjorde detta val emot de andra som finns.
Inbyggt i tv, en billig androidTv sticka eller en AppleTv för samma pris som en Nvidia Sheild.

Vilken av Nvidia Sheild eller AppleTv som är bäst kan diskuteras. Men det känns för mig som att svennebannan inte funderar så mycket på en Nvidia Sheild för 2000kr. Däremot kanske en androidsticka för 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kul att även ni med Android-enheter får känna på hur det är att äga en Apple-produkt!

Nja, nu kostar inte Shield 10 000:- extra för en påklistrad Apple logo, men om den hade kostat så mycket extra så hade vi fått den riktiga Apple upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Har läst om alldeles för många som fått div buggar med nya uppdateringen, så skulle rekommendera folk att vänta med att uppdatera.
Personligen kommer jag dock inte installera alls, ser inget nytt intressant alls, o så funkar min Shield klockrent som den är nu o vill inte riskera att nåt går sönder. Dumt att laga nåt som inte är trasigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gjorde ett resonemang. Och min slutsats som jag försökte framföra var att just Nvidia Sheild som är en såpass dyr mediaenhet för mig känns väldigt nördig och jag vet ingen vanlig person som skulle ha gjorde detta val emot de andra som finns.
Inbyggt i tv, en billig androidTv sticka eller en AppleTv för samma pris som en Nvidia Sheild.

Vilken av Nvidia Sheild eller AppleTv som är bäst kan diskuteras. Men det känns för mig som att svennebannan inte funderar så mycket på en Nvidia Sheild för 2000kr. Däremot kanske en androidsticka för 500kr.

Finns en billigare shield för runt en tusing också men vad jag hört är den lite klen för 4k 100mbit/s rips men som en svenne sticka funkar den säkert fint.

Tycker Shieldens fjärr motiverar prislappen, det är bättre än att styra med en telefon och är en miljon gånger bättre än den Sony skickade med som de måste tillverkat i slutet av 80-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Det enda jag kan klaga på är avsaknade av auto refresh rate, i övrigt är det en grym liten maskin.
Dock har dom en beta funktion som gör det lite smidigare, ifall man trycker på settings knappen när man startat något kan man sedan välja "match frame rate".. smidigare än att ändra video läge, men inte perfekt

https://www.nvidia.com/en-us/shield/support/shield-tv/match-f...

Saknar det även på min Google TV, ska tydligen komma som feature i Android TV 12 som är på g. Så förhoppningsvis får vi se utbrett stöd för detta framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Största nackdelen för min del är att den inte har "match framerate", vilket är pinsamt på en så annars kompetent maskin.

"MATCH FRAME RATE" har funnits i Shield TV väldigt länge nu men är inte automatiskt så man får slå på det själv, har det bundet till dubbelklicka menyknappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

"MATCH FRAME RATE" har funnits i Shield TV väldigt länge nu men är inte automatiskt så man får slå på det själv, har det bundet till dubbelklicka menyknappen.

Skrivet av sKRUVARN:

Saknar det även på min Google TV, ska tydligen komma som feature i Android TV 12 som är på g. Så förhoppningsvis får vi se utbrett stöd för detta framöver.

Ja så kanske om två år har vi det på Shielden.

Som tur är finns det ju i Plex iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gjorde ett resonemang. Och min slutsats som jag försökte framföra var att just Nvidia Sheild som är en såpass dyr mediaenhet för mig känns väldigt nördig och jag vet ingen vanlig person som skulle ha gjorde detta val emot de andra som finns.
Inbyggt i tv, en billig androidTv sticka eller en AppleTv för samma pris som en Nvidia Sheild.

Vilken av Nvidia Sheild eller AppleTv som är bäst kan diskuteras. Men det känns för mig som att svennebannan inte funderar så mycket på en Nvidia Sheild för 2000kr. Däremot kanske en androidsticka för 500kr.

En bra kompromiss skulle jag säga är Chromecast med Android. Den kostar runt 800 och har stöd för samma appar som Shield förutom nVidias egna grejer förstås, bra bildkvalitet, bra fjärr och så. Förhoppningsvis får den fortsatt bra med uppdateringar eftersom det är en Google-produkt, men det återstår väl att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja så kanske om två år har vi det på Shielden.

När Android TV 12 kommer till Shield TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Hur blir man av med reklamen??

https://www.youtube.com/watch?v=sIxOqrHt0BY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En Apple TV 4K eller Shield?

Vad är bäst sett till enkelhet, menyer och val av appar för Streaming?

De båda fungerar uppenbarligen utmärkt, de flesta kommer troligen aldrig stöta på de små defekter som möjligen finns. Men visst, när du väl nördar ner dig och har specifika krav så kan det vara så att en av dem passar dig bättre, vilket beror helt på dina krav. Sen får man bara acceptera att det är en ständig utveckling, ibland uppfyller produkt A kravet bättre, ibland är det produkt B som checkar flest boxar, valmöjlighet och konkurrans är en bra sak.

Vi kör både streamat och nerladdat och aldrig stött på problem med de 3 Nvidia Shield maskiner vi har, de har faktiskt fungerat förvånandsvärt bra. Har testat en hel del hårdvara sen tidigare blandannat ett par Intel NUC:ar men Nvidia shield är klart bättre för det vi gör. Jag stirrar mig generellt inte blind på märke så det är inte omöjligt att man testar någon Apple maskin i framtiden men just nu ser jag ingen anledning.

Följer ett par forum gällande media boxar och de som starkt favoriserar Apple TV är generellt folk som kör all in på Apple spåret. Färgade eller bara andra krav? Det låter vi vara osagt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns en billigare shield för runt en tusing också men vad jag hört är den lite klen för 4k 100mbit/s rips men som en svenne sticka funkar den säkert fint.

Tycker Shieldens fjärr motiverar prislappen, det är bättre än att styra med en telefon och är en miljon gånger bättre än den Sony skickade med som de måste tillverkat i slutet av 80-talet.

Alternativt en beggad 2015 Shield. Gav en tusenlapp för min o den spelar allt utan problem. Bytte dock fjärrisen till en FireTV Stick-fjärris då orginalet o dess volymreglage är den sämsta skiten jag varit med om. Fick dessutom några extra knappar på köpet o tillsammans med button remapper och en snabbmeny (som jag inte kommer ihåg namnet på) så är den riktigt smutt att använda.

Permalänk
Skrivet av in a bodybag:

Största nackdelen för min del är att den inte har "match framerate", vilket är pinsamt på en så annars kompetent maskin.

jo den har det och haft det länge...funkar tex utmärkt i Kodi, Plex och Emby, det är snarare de lata app utvecklarna som inte fixar det, men tills dess att de lyckas fixa det så kan man använda refresh rate appen som löser det till de flesta appar, finns också Ratesync appen för Netflix, resten sköter refresh rate appen för IPTV/Viaplay/SVT osv, hobby utvecklare lyckas få till det bra men miljard företag kan inte ens bygga in det i sina appar...så nej det är ingen nackdel hos Shield.

https://play.google.com/store/apps/details?id=mobi.bytearray....

https://play.google.com/store/apps/details?id=samuelpalmer.ra...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Så GeforceNOW-appen har inte stöd för GameStream via LAN?

Ladda ner en app som heter Moonlight för att streama spel från din egen burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Nackdelen med Apple TV 4k är att den inte är gjord för att spela nedladdat material, har du Atmos-utrustning så kan du glömma att spela upp nedladdat material med stöd för detta (funkar med vissa format i Infuse men inte värt ansträngningen)

Håller med om dina synpunkter, men just det ovan funderade jag lite på – vad är det som är ansträngande menar du? Att man är tvungen att köra just Infuse för visst material? För att använda Infuse känns inte så ansträngande – tycker det är väldigt välgjord mjukvara.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Håller med om dina synpunkter, men just det ovan funderade jag lite på – vad är det som är ansträngande menar du? Att man är tvungen att köra just Infuse för visst material? För att använda Infuse känns inte så ansträngande – tycker det är väldigt välgjord mjukvara.

Infuse hanterar Atmos så länge materialet är E-AC3, vet att det finns dom som kodar om ljudet och kör ett separat ljudspår för att få Atmos i Infuse men det är lite för meckigt för att jag ska orka. Infuse i sig skulle jag säga är väldigt kompetent men just Atmos-problematiken ligger inte på deras bord.

Skrivet av Gilgamesh:

jo den har det och haft det länge...funkar tex utmärkt i Kodi, Plex och Emby, det är snarare de lata app utvecklarna som inte fixar det, men tills dess att de lyckas fixa det så kan man använda refresh rate appen som löser det till de flesta appar, finns också Ratesync appen för Netflix, resten sköter refresh rate appen för IPTV/Viaplay/SVT osv, hobby utvecklare lyckas få till det bra men miljard företag kan inte ens bygga in det i sina appar...så nej det är ingen nackdel hos Shield.

https://play.google.com/store/apps/details?id=mobi.bytearray....

https://play.google.com/store/apps/details?id=samuelpalmer.ra...

Jag skulle defintivt säga att det fortfarande är en nackdel om det krävs en buggig beta och hemmapulade lösningar. Jag har aldrig fått det att funka lika bra som på Apple TV. Minns jag inte helt fel så har väl Ratesync inte längre stöd i Android 11?

Men det påvisar verkligen ett problem med Shielden. Kan tänka mig att många här är ok med att gå och ändra inställningar när man vill hoppa mellan en streamingtjänst och nedladdat material, för man har inget annat alternativ. Men inget jag skulle rekommendera till familj och vänner.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Nja, nu kostar inte Shield 10 000:- extra för en påklistrad Apple logo, men om den hade kostat så mycket extra så hade vi fått den riktiga Apple upplevelsen.

Min poäng var alltså att jag tycker det är bra att Nvidia levererar uppdateringar till en Android-enhet som är 3-4 år gammal och inte att man "överger" produkten efter 1-2år som man ofta ser på mobiltelefonsidan men även TVs etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Min poäng var alltså att jag tycker det är bra att Nvidia levererar uppdateringar till en Android-enhet som är 3-4 år gammal och inte att man "överger" produkten efter 1-2år som man ofta ser på mobiltelefonsidan men även TVs etc.

Uppdatering kom till orginal-shielden också, alltså en sju år gammal enhet tillomed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Uppdatering kom till orginal-shielden också, alltså en sju år gammal enhet tillomed

Mycket snyggt och hedrande till Nvidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Funkade perfekt.
Efter att ha avinstallerat saken som spammar Disney+ reklamen och bundit bort Netflix-knappen som man alltid kom åt i tid och otid så är jag fortfarande super nöjd med min Sheild-tub

Hur?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Mycket snyggt och hedrande till Nvidia!

Definitivt! Nvidia ska också ha kämpat emot Google uppdateringar av hemskärmen o deras införande av reklam där, men att dom till slut ändå förlorade den kampen tyvärr. Gött dock att det går att köra custom launcher så jag slipper den reklamen ändå ^^