Köper från Aliexpress

Permalänk
Medlem

Köper från Aliexpress

Hej,

Någon som nyligen har köpt från Aliexpress och skickat utanför EU (mest troligt Kina), har du debiterats för PostNord tullavgift? De sa att priserna var inklusive moms så jag är inte säker på om det måste gå igenom tulldeklaration igen...

Tack!

Permalänk
Medlem

Har inte själv beställt efter att avgifterna infördes, men har uppfattat det som att det ska vara inklusive moms numera så länge säljaren deklarerar (IOSS) ordentligt och därmed ska det inte vara några ytterligare avgifter. Det senare verkar det dock kunna vara lite si och så med. Verkar även som att en del säljare går runt det och skickar via annat europeiskt land. Finns en del diskussioner på Swedroid om det, bl.a. i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en fläkt till ett grafikkort som gått sönder innan jul för 72kr. Fläkten jag fick fungerade perfekt och har inte debiterats något mer än vad som stod i kassan. Det tog c:a 2-3 veckor innan jag fick produkten.

Den verkar ha skickats från Kina -> Nederländerna -> Sverige.

Med vänliga hälsningar
Amerald

Permalänk
Medlem

Har beställt reservdelar till elscootern, under 100-lappen dock. Ska bli intressant att se hur det går.

Permalänk
Medlem

har gjort flertalet beställningar från olika säljare, ingen extra avgift i Sverige på de senaste 5 beställningarna i alla fall

Kina -> Nederländerna -> Sverige verkar nästan blivit standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

har gjort flertalet beställningar från olika säljare, ingen extra avgift i Sverige på de senaste 5 beställningarna i alla fall

Kina -> Nederländerna -> Sverige verkar nästan blivit standard

Har du fått betala momsen när du beställer?

Permalänk
Medlem

Låter ju lovande, beställde en hel del smådelar och reperations"bitar" från Aliexpress förut. Men gick sedan över till Wish pga samarbetet med postnord(?). Då fick jag iallafall inga extra kostnader, dock va ju minst 50% av det från Wish totalt skit.

Permalänk
Medlem

om man kollar i kassan brukar det stå prices include VAT vid priset på Aliexpress. Jag beställer en hel del på Aliexpress och har inte åkt på avgift hittills även fast jag fraktat från kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

Hej,

Någon som nyligen har köpt från Aliexpress och skickat utanför EU (mest troligt Kina), har du debiterats för PostNord tullavgift? De sa att priserna var inklusive moms så jag är inte säker på om det måste gå igenom tulldeklaration igen...

Tack!

Skrivet av m4gnify:

Har du fått betala momsen när du beställer?

Så länge det är deklarerat korrekt så har jag inte fått några avgifter från PostNord. Jag fick det en gång när jag handlat från AliExpress, men då var det inte skickat med AliExpress standard shipping och säljaren hade då inte angett någon IOSS på paketet. Betalade hos PostNord och kontaktade sedan Aliexpress om det