Permalänk
Medlem

NVIDIA GeForce 511.23

Game Ready for God of War

This new Game Ready Driver provides the best day-0 gaming experience for God of War, which utilizes NVIDIA DLSS to maximize performance and NVIDIA Reflex to minimize latency. In addition, this new Game Ready Driver offers support for the latest new titles and updates including Tom Clancy's Rainbow Six Extraction, Hitman III, The Anacrusis, GRIT, and Monster Hunter Rise

Gaming Technology

Includes support for NVIDIA DLDSR (Deep Learning Dynamic Super Resolution).

Fixed Issues in this Release

- Flicker/disappearing text occurs when 12-bit color is used. [3358884]
- Random flickering occurs across the top of the screen when using desktop applications. [3427298]
- In multi-monitor configurations, the screen may display random black screen flicker. [3405228]
- [Detroit Become Human]: Random stuttering/freezing occurs in the game. [3389250]
- [HDR][G-Sync]: Mouse pointer gets stuck after turning on HDR from the Windows Control Panel or after toggling G-Sync from the NVIDIA control panel. [200762998] To work around, click the mouse (right or left button). The mouse cursor will be sluggish for a few seconds before returning to normal operat

Download: https://www.nvidia.co.uk/Download/driverResults.aspx/185117/e...

Windows 10/11 Issues

- [Windows11][Far Cry 6]: Geometric corruption occurs in the benchmark and in gameplay. [3441540]
- [NVIDIA Ampere GPU]: With the GPU connected to an HDMI 2.1 audio/video receiver, audio may drop out when playing back Dolby Atmos. [3345965]
- [Deathloop][HDR]: TDR/corruption occurs in the game with Windows HDR enabled. [200767905] If this issue occurs, toggle the Windows HDR setting.
- Sonic & All-Stars Racing Transformed may crash on courses where players drive through water. [3338967]
- [NVIDIA Advanced Optimus][NVIDIA Control Panel]: After setting the display multiplexer type to “dGPU”, the setting is not preserved across a reboot or resume from S4. [200779758]
- [NVIDIA Image Scaling][Desktop]: The screen moves to the upper left corner on cold boot when Image Scaling is applied to the desktop. [3424721] Do not apply NVIDIA Image Scaling to the desktop. It is intended only for video upscaling or for games which do not run with a scaling resolution unless the same Image Scaling resolution is applied on the desktop.
- [NVIDIA Image Scaling][DirectX 11 video apps]: With Image Scaling enabled, video playback is corrupted or results in a system hang after performing an HDR transition. [3431284] If HDR is required to be toggled from the Microsoft Control Panel, be sure to switch to a different Image Scaling resolution.

PDF: https://us.download.nvidia.com/Windows/511.23/511.23-win11-wi...

Permalänk
Lego Master

All in, ingen minns en fegis.

Permalänk
Chefredaktör 🕹

Någon som hunnit testa dldsr ännu?

Permalänk
Medlem

Fungerar DLDSR på alla spel som har DLSS?

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av tandläkarstudenten:

Fungerar DLDSR på alla spel som har DLSS?

DLDSR är inte bundet till DLSS utan aktiveras direkt i Nvidias kontrollpanel. Det ska funka med merparten av dagens spel förutsatt att man har ett RTX-grafikkort.

Permalänk
Medlem

Omg, Röj ser faboulous ut! ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Omg, Röj ser faboulous ut! ❤️

Du ljuger! Aldrig att du klarar av att köra det i acceptabel fps! ^^

Permalänk
Medlem

DSR verkar saknas i menyn om man har flera monitorer kopplade med g-sync eller nåt sånt. Min 32:9 och 4k skärm tillsammans får inställningen att försvinna, den finns överhuvudtaget inte i menyn när jag använder 32:9 skärmen solo, verkar bara stödja 16:9 skärmar. 2.25x verkar också vara den högsta inställningen för DLDSR.

Permalänk
Medlem

Efter uppdatering så kan GFEX inte längre optimera mina spel. Jag uppfyller inte kraven längre.
https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/geforce-experience/syste...

Permalänk
Medlem

- In multi-monitor configurations, the screen may display random black screen flicker. [3405228]

Halleluja, ett problem som jag haft till och från med olika drivers i stort sett sedan jag köpte mitt 3080 i december 2020 förhoppningsvis fixat nu!

Permalänk
Medlem

Lite tester och benchmarks med detta DLSrlgltlg vore trevligt ! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

- In multi-monitor configurations, the screen may display random black screen flicker. [3405228]

Halleluja, ett problem som jag haft till och från med olika drivers i stort sett sedan jag köpte mitt 3080 i december 2020 förhoppningsvis fixat nu!

Mina har nyligen börjat med samma symptom. Satt och funderade på vad i hela helvete det var som skedde. Kul att man fått svar på det nu.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha bästa möjliga bildkvalité, ska man då använda ett högre värde t.ex. 2.25x istället för 1.78x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

DLDSR är inte bundet till DLSS utan aktiveras direkt i Nvidias kontrollpanel. Det ska funka med merparten av dagens spel förutsatt att man har ett RTX-grafikkort.

Var då? Jag hittar inte det i Nvidia control panel

Edit:
Nevermind...Jag hittade

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av tandläkarstudenten:

Om man vill ha bästa möjliga bildkvalité, ska man då använda ett högre värde t.ex. 2.25x istället för 1.78x?

Högre värde ger högre kvalitet (och lägre prestanda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

DSR verkar saknas i menyn om man har flera monitorer kopplade med g-sync eller nåt sånt. Min 32:9 och 4k skärm tillsammans får inställningen att försvinna, den finns överhuvudtaget inte i menyn när jag använder 32:9 skärmen solo, verkar bara stödja 16:9 skärmar. 2.25x verkar också vara den högsta inställningen för DLDSR.

Aktiverade det på min 32:9 skärm innan idag, har inte hunnit testa eller kollat mer på det, har en 1440p skärm inkopplad bredvid med om det kanske påverkar.

Edit: Huum, ser konstigt ut här med, kan svära på att jag såg andra siffror innan idag.. Men ser ut att vara för min 16:9 skärm..

Edit 2: Nu är det tillbaka efter jag tog bort ena skärmen i Nvidias kontrollpanel, då har jag 7680x2160 igen.. Och ligger kvar när jag aktiverar den andra skärmen igen.

Brand new info!
Permalänk
Medlem
Skrivet av tandläkarstudenten:

Om man vill ha bästa möjliga bildkvalité, ska man då använda ett högre värde t.ex. 2.25x istället för 1.78x?

Ja, högre värde betyder att spelet renderas i högre upplösning, det är ett värde multiplicerat med din skärms upplösning.

Permalänk
Medlem

Testade och såg ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Tillåter de ratio mindre än 1?

I princip är ju:
Under 1 är samma som DLSS
Exakt 1:1 är DLAA
Över 1 är DLDSR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Testade och såg ingen skillnad.

Kom till samma slutsats. Ingen skillnad i RDR2 förutom att FPS försvann spårlöst.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av medbor:

Tillåter de ratio mindre än 1?

I princip är ju:
Under 1 är samma som DLSS
Exakt 1:1 är DLAA
Över 1 är DLDSR

Borde kanske vara så. Men Nvidia har ju inte varit 100% forthcoming med exakt vad den gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

- In multi-monitor configurations, the screen may display random black screen flicker. [3405228]

Halleluja, ett problem som jag haft till och från med olika drivers i stort sett sedan jag köpte mitt 3080 i december 2020 förhoppningsvis fixat nu!

Skrivet av Sebskiii:

Mina har nyligen börjat med samma symptom. Satt och funderade på vad i hela helvete det var som skedde. Kul att man fått svar på det nu.

Jag trodde skärmen var på g att slänga in handduken. Men skönt att det bara var en bugg. Trodde det hade med låtlatensläget eller något att göra och att skärmen inte hängde med. Bra att det fixas iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tandläkarstudenten:

Kom till samma slutsats. Ingen skillnad i RDR2 förutom att FPS försvann spårlöst.

Ändrade du upplösningen till den nya i spelet också?

Jag testade i Squad nu och det såg riktigt dåligt ut, supersuddigt. UE4 egen resolution scale ser mycket bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Borde kanske vara så. Men Nvidia har ju inte varit 100% forthcoming med exakt vad den gör.

Nej såklart skiljer det säkert detaljer, men i princip är det väl ungefär så det fungerar? Tror i alla fall att den borde använda historisk data för att hitta ännu mer bilddata till dldsr också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstrom:

Ändrade du upplösningen till den nya i spelet också?

Jag testade i Squad nu och det såg riktigt dåligt ut, supersuddigt. UE4 egen resolution scale ser mycket bättre ut.

Ja, jag ändrade i spelet också.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av medbor:

Nej såklart skiljer det säkert detaljer, men i princip är det väl ungefär så det fungerar? Tror i alla fall att den borde använda historisk data för att hitta ännu mer bilddata till dldsr också

Jo absolut jag tror också att det är ungefär så det är. Men känner mig inte helt säker.

Framförallt prestandaiffrorna i deras exempel för dldsr ser ju dock sjukt märkliga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Aktiverade det på min 32:9 skärm innan idag, har inte hunnit testa eller kollat mer på det, har en 1440p skärm inkopplad bredvid med om det kanske påverkar.

Edit: Huum, ser konstigt ut här med, kan svära på att jag såg andra siffror innan idag.. Men ser ut att vara för min 16:9 skärm..

Edit 2: Nu är det tillbaka efter jag tog bort ena skärmen i Nvidias kontrollpanel, då har jag 7680x2160 igen.. Och ligger kvar när jag aktiverar den andra skärmen igen.

Jag har en 4k 16:9 skärm utan g-synk bredvid 32:9an och DSR finns inte ens i menyn nu längre när jag kör de solo, måste kanske koppla bort skärmarna, men orka...

Innan när jag testade bara 4k skärmen dök DLDSR upp men det var för upplösningar som passade 32:9 skärmen som var avstängd...

Väldigt förvirrande.

Permalänk
Medlem

Har jag missat något?

Installerade PREY och testade native 1440p. fick 125 FPS (har en limit på 125) och GPU användning på 60%.
Ändrade till DLDSR 2.25 och GPU användningen spika upp till 100% och FPSen droppade ner till 100.

Enligt Nvidias test/"bild" ska 2.25x DLDSR ha en liten prestandapåverkan i PREY vs Native upplösningen. Den är ju massiv eller snarare känns det som vanliga DSR.

Tänkte sedan vore kul testa nya SSRTGI och SSAO filtren men...dom finns ju inte. Bara gamla vanliga som dyker upp. Inte massivt imponerad av denna drivrutin ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Jag har en 4k 16:9 skärm utan g-synk bredvid 32:9an och DSR finns inte ens i menyn nu längre när jag kör de solo, måste kanske koppla bort skärmarna, men orka...

Innan när jag testade bara 4k skärmen dök DLDSR upp men det var för upplösningar som passade 32:9 skärmen som var avstängd...

Väldigt förvirrande.

Jag har två skärmar och DSR menyn finns kvar fortfarande

Permalänk
Medlem

Har de fixat buggen med LHR på non LHR-kort som introducerades efter 472?