Bild via HDMI och ljud via USB, går det?

Permalänk

Bild via HDMI och ljud via USB, går det?

Hej! Jag har en htpc inkopplad i tvn med hdmi(ljud och bild) sen optisk kabel ifrån tvn till min förstärkare, jag hade velat skicka ljudet direkt från htpcn till förstärkaren via USB och bild via hdmi till TVn.. går det att "separera" ljudet ifrån hdmi och välja att det ska gå via usb istället? Isåfall hur 😊

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Vad kör du för OS på HTPCn?

Säg att du kör Windows så är det inga konstigheter att använda TVn bara som skärm, välja förstärkaren som ljudutgång och sen sätta volymen på TVn till 0.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MixeR_staveN:

Hej! Jag har en htpc inkopplad i tvn med hdmi(ljud och bild) sen optisk kabel ifrån tvn till min förstärkare, jag hade velat skicka ljudet direkt från htpcn till förstärkaren via USB och bild via hdmi till TVn.. går det att "separera" ljudet ifrån hdmi och välja att det ska gå via usb istället? Isåfall hur 😊

Det går att skicka ljud så länge det inte stoppas av hdcp, så det beror på vilket ljud du ska skicka men det är bara att välja rätt ljudutgång i inställningarna så går det till usbljudkortet i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svaren, det är windows 10 och allt ifrån musik, youtube etc spelas upp ifrån den

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
99:e percentilen

Varför vill du skicka ljudet över USB?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om du kollar runt i Windows ljudinställningar bör du tillslut hitta en ruta som ser ut så här:

Då kan du helt enkelt högerklicka på enheterna du inte vill använda och välja Disable, och enheten du vill använda högerklickar du och sätter "Set as Default Device"

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Rekordmedlem

Kan också se ut nått likt det nedan som är från "öppna ljudinställningar" via högerklick på hägtalaren på skrivbordet. Där ser du att min monitor "Acer" har ljud via grafiken (den låter hemskt men den skrålar lite om man verkligen vill plåga sig ) moderkortet visas som digitalt ljud "S/PDIF" (det är det jag normalt använder) och så "Högtalare" som faktisk är via usb till min mikrofon "Yeti" den har ett inbyggt ljudkort så det sitter en hörlurs/linjeutgång på den så det är korrekt att den visas som både in och ut enhet, webbkameran "BRIO" visas däremot bara som in för den kan inte på nått sätt mata ut ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.