Permalänk
Medlem

Lenovo Legion T5 kraschar

Hjälper en kompis med en Legion T5 som intermittent låser sig. Finns inget i loggarna. Muspekaren bara låser sig, klockan stannar etc och efter några minuter så startar den om. Spelar ingen roll vad man gör, ominstallation etc.

Tydligen finns det ett "känt fel" som inte har någon lösning ännu, dock en workaround. Pratar man med Lenovos support så ber dom en avinstallera Nvidias drivrutiner / geforce experience etc. Sen får man en länk till en Lenovovariant på Nvidias drivrutin som är över ett halvår gammal.

Det känns ganska orimligt då man ju köper en speldator för att spela och en del av det är att ha uppdaterade drivrutiner för sin GPU.

Någon mer som varit med om detta, vad har ni gjort osv?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Vila i frid

Det är nackdelen med fabriksspecifika datorer. Vill man ha support lär man köra med de drivrutiner de tillhandahåller. Speciellt bärbara datorer har detta problem. Vill du ha en Lenovo-dator som funkar, installera Lenovos drivare. Sista gången jag köpte en fabriksbyggd dator var 1999 i USA, en eMachines med Slot-A cpu.

Permalänk
Medlem

Ja, att det gäller bärbara är jag med på. Men ett 2070 Super som sitter i denna rigg, skulle det då vara en specialversion?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Vilken version av Windows 10 kör ni?

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Vilken version av Windows 10 kör ni?

Vi har provat med både Windows 10 senaste release och Windows 11. Jag gjorde en helt ren installation av Win 11 Home och verkligen inget annat förutom senaste Geforce drivers och problemet kvarstod. Ringde Lenovos support och jag behövde bara nämna problematiken så hade dom en instruktion som "löste" problemet. Så nu är den stabil men med en driver från sommaren 2021.

Spelar ingen roll hur man belastar CPU/GPU/RAM etc. Datorn kraschar helt intermittent oavsett belastning eller vad den pysslar med. Kan krascha i ren idle.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ok, tråkigt att höra men då verkar det delvist vara löst nu? Hoppas de kommer med en bios update eller liknande.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Ok, tråkigt att höra men då verkar det delvist vara löst nu? Hoppas de kommer med en bios update eller liknande.

Jepp, delvis löst som jag skrev, men problemet är ju att många nya spel behöver en nyare drivare för att trivas bra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata