Ljud och bluetoothkunnig sökes.

Permalänk
Medlem

Ljud och bluetoothkunnig sökes.

Efter en del googlande så är jag fortfarande lika ovetande om varför jag får ca 30cm räckvidd med bluetooth på pc när jag får 30m på telefonen.

Har testat samma bt v 4 på 3 st olika pc's. (Två stationära och en laptop). Samt en gammal bt v 2.1 på en av de lite äldre stationära, med exakt samma resultat.

Så vad jag behöver är att någon kunnig i ämnet kan förklara för mig varför jag får pissdålig kontakt med en dator med det funkar hur bra som helst med en telefon.

Lurarna jag har testat är Bose quiet comfort 35 II, Peltor xp samt ett par lite billigare Sennheiser. Alla med exakt samma resultat.

Både BT och wifi går på 2.4ghz men det gäller ju för telefonen också så kan inte riktigt se varför det skulle vara ett problem för just pc'n.

Allt jag kan hitta när jag googlar är folk som inte kan connecta alls eller har dålig kvalité på ljudet. Mitt problem är att jag tappar signalen när jag sitter i min stol precis bredvid datorn. (Den hackar, tappar inte helt).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tguk:

Efter en del googlande så är jag fortfarande lika ovetande om varför jag får ca 30cm räckvidd med bluetooth på pc när jag får 30m på telefonen.

Har testat samma bt v 4 på 3 st olika pc's. (Två stationära och en laptop). Samt en gammal bt v 2.1 på en av de lite äldre stationära, med exakt samma resultat.

Så vad jag behöver är att någon kunnig i ämnet kan förklara för mig varför jag får pissdålig kontakt med en dator med det funkar hur bra som helst med en telefon.

Lurarna jag har testat är Bose quiet comfort 35 II, Peltor xp samt ett par lite billigare Sennheiser. Alla med exakt samma resultat.

Både BT och wifi går på 2.4ghz men det gäller ju för telefonen också så kan inte riktigt se varför det skulle vara ett problem för just pc'n.

Allt jag kan hitta när jag googlar är folk som inte kan connecta alls eller har dålig kvalité på ljudet. Mitt problem är att jag tappar signalen när jag sitter i min stol precis bredvid datorn. (Den hackar, tappar inte helt).

Vad har du för BT enhet på datorn och framförallt vad har den för antenn och var är den placerad? En liten dongel utan riktig antenn och som skärmas av datorn är ingen höjdare.

Permalänk
Medlem

Det handlar bara om antennen på din PC. Hårdvaran i sig är A och O, Jag har personligen en Macbook och har aldrig problem med BT. På jobbet kan jag gå 30 meter utan att det börjar blir problem.

Detta innebär helt enkelt att din BT antenn på din PC är kass. Har du en laptop behöver du köpa ny dator, har du en stationär dator vet jag att Asus har ett prisvärt Wi-Fi kort med inbyggt BT som jag själv har till min stationära dator utan problem: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5195003

Så, antingen har du inte anslutit antennerna till ditt BT PCI kort eller så har du kass hårdvara (i PCn). Dina lurar etc är det inget fel på. (Troligtvis är din BT inbyggt i ditt ”dåliga” moderkort)

Permalänk
Medlem

Det är en liten usb-dongel. Sitter i usb-porten på ovansidan, så den är en halv armlängd från örat i stort sett. Funkade lika illa på laptopen när den stod på bordet mitt framför näsan.

Jag är bara imponerad över hur värdelös en sådan usb-dongel är jämfört med telefonen.

Jag får helt enkelt lägga mer än 150 spänn.