AMD RAMP är konkurrent till Intel XMP – automatiska minnesprofiler

Permalänk
Melding Plague

AMD RAMP är konkurrent till Intel XMP – automatiska minnesprofiler

Med Intel XMP går det med ett knapptryck att mata in färdiga profiler från minnesmoduler till systemet, något AMD planerar möta med RAMP.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Utan att googla för att dubbelkolla men använder inte amd idag D.O.C.P? Vad skiljer de åt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv

Det är väl bra men vore mycket bättre om de kunde använda samma förkortningar mellan företagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Utan att googla för att dubbelkolla men använder inte amd idag D.O.C.P? Vad skiljer de åt?

De stavas olika Är ju samma sak, så..

Permalänk
Medlem

Man har ju lärt sig hantera D.O.C.P hjälpligt nu, så varför....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Moderkortstillverkare använder olika namn för Intel XMP men gör egentligen samma sak.

För mitt Gigabyte X570 heter det fortfarande Intel Extreme Memory Profile (XMP).

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Utan att googla för att dubbelkolla men använder inte amd idag D.O.C.P? Vad skiljer de åt?

Jag tror det är Asus version.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Wow, att skryta med ’384 bytes’ angående XMP3 är ju väldigt konstigt tycker jag. Märks att det är embedded vi snackar här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag tror det är Asus version.

Så DOCP är ett ASUS-hittepå och inte något AMD utvecklat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Så DOCP är ett ASUS-hittepå och inte något AMD utvecklat?

Det är bara ett annat namn för samma sak. De kan inte använda namnet "XMP" på AMD-plattformar eftersom intel äger det varumärket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är bara ett annat namn för samma sak. De kan inte använda namnet "XMP" på AMD-plattformar eftersom intel äger det varumärket.

Jag förstår. Så alla AMD-brädor har funktionen DOCP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Jag förstår. Så alla AMD-brädor har funktionen DOCP?

Olika tillverkare har olika beteckningar på det: DOCP, EOCP, A-XMP, etc. Men ja, i stort sett alla AMD-moderkort kan tolka XMP-profiler vad jag vet. Moderkortstillverkarna vet ju mycket väl hur man läser av XMP-profiler, de får bara inte kalla det för XMP om det inte är Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Olika tillverkare har olika beteckningar på det: DOCP, EOCP, A-XMP, etc. Men ja, i stort sett alla AMD-moderkort kan tolka XMP-profiler vad jag vet. Moderkortstillverkarna vet ju mycket väl hur man läser av XMP-profiler, de får bara inte kalla det för XMP om det inte är Intel.

Tack perost,
Du svarade på min fråga innan jag han ställa den
Ha en trevlig helg

Permalänk

gillar att det följer med ett 3080 när man köper en AM5 bräda

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

gillar att det följer med ett 3080 när man köper en AM5 bräda

Jag måste nog göra dig besviken där, det är nog bara laptop versionen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Man har ju lärt sig hantera D.O.C.P hjälpligt nu, så varför....

Skrivet av Gambit_2K:

Jag tror det är Asus version.

Trodde också DOCP var just AMDs variant av XMP. TIL.
Tanken slog mig sen att jag nästan uteslutande bara haft ASUS mammabrädor. Huh, figures.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Rekordmedlem

På sätt och vis bra men verkligen synd att överklockning ska behöva existera, optimeringar borde ju vara klara från fabrik så att användarna slipper bry sig om sånt, cpuerna blir allt bättre på att skörta sig automatiskt men minnena släpar efter, får väl hoppas på att överklockning dödas med DDR6.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Brukar alltid använda XMP-profiler för jag orkar inte bängla med manuella minnesjusteringar annat än i undantagsfall, särskilt som det inte är helt ovanligt att tvingas resetta CMOS för att få igång burken igen om man justerar bort sig.

AMD-moderkort har väl haft stöd för XMP-profiler länge, så jag är inte med på varför AMD skulle behöva något eget? Blir ju bara onödig extra komplexitet, har de tänkt att minnestillverkarna ska lägga in både XMP och RAMP på sina moduler? Det känns inte troligt att det skulle hända. Och jag ser ingen poäng med det heller. Men jag kanske har missat något.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Trodde också DOCP var just AMDs variant av XMP. TIL.
Tanken slog mig sen att jag nästan uteslutande bara haft ASUS mammabrädor. Huh, figures.

Aj då... my bad, det förklarar en del. Jag har bara Asus brädor och trodde det var standard för alla AMD brädor... icke så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När det gäller AMD och XMP-inställningarna så är det ganska stor skillnad jämfört med att använda optimerade inställningarna från Ryzen DRAM calculator. För vissa applikationer så kan korrekt inställda sub-timings öka prestandan med 10+ %. Iaf för mina Galaxy/KFA2 4133 MHz stickor (B-die).

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Det kan väll vara bra, känns som minnesrelaterade problem har blivit stort speciellt med Ryzen. Jag vart inte så glad när jag hade pulat ihop min nya AMD rig heller då den knappt ville boota med 64GB minne på uslaste hastighet samt timings. I princip var jag tvungen att köra utan DOCP samt använda DRAM calculator för att få stabila minnesinställningar, och då gick det riktigt bra.

Man tycker ju att minnen borde vara mer eller mindre plug-and play, eller iaf ett knapptryck i UEFI efter montering. När det inte är stabilt i 2133-3200 äns i standardinställningar (utan DOCP) så är det inget annat än riktigt kasst. I vilket fall fick jag 4x16GB att rulla i 3600 CL14 efter närmare hundratalet minnesinställningar i UEFI.

Möjligen har bios/uefi patchats på senare tid för att hantera detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det kan väll vara bra, känns som minnesrelaterade problem har blivit stort speciellt med Ryzen. Jag vart inte så glad när jag hade pulat ihop min nya AMD rig heller då den knappt ville boota med 64GB minne på uslaste hastighet samt timings. I princip var jag tvungen att köra utan DOCP samt använda DRAM calculator för att få stabila minnesinställningar, och då gick det riktigt bra.

Jag hade samma problem med Threadripper 2950x när jag byggt ihop den med minnen från gskill. Fick lägga ner timmar att få mitt 64gb minnen att fungera optimalt och Dram calculator blev min räddning. Hoppas att Zen 4 och AMD RAMP är lösningen för att få DDR5-minnen att fungera optimalt.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det kan väll vara bra, känns som minnesrelaterade problem har blivit stort speciellt med Ryzen. Jag vart inte så glad när jag hade pulat ihop min nya AMD rig heller då den knappt ville boota med 64GB minne på uslaste hastighet samt timings. I princip var jag tvungen att köra utan DOCP samt använda DRAM calculator för att få stabila minnesinställningar, och då gick det riktigt bra.

Man tycker ju att minnen borde vara mer eller mindre plug-and play, eller iaf ett knapptryck i UEFI efter montering. När det inte är stabilt i 2133-3200 äns i standardinställningar (utan DOCP) så är det inget annat än riktigt kasst. I vilket fall fick jag 4x16GB att rulla i 3600 CL14 efter närmare hundratalet minnesinställningar i UEFI.

Möjligen har bios/uefi patchats på senare tid för att hantera detta...

Mycket av problemen är nog för att Intel har varit så emot ECC för att segmentera marknaden, de vill helt enkelt inte ha bra minnen på "billigare" datorer utan det ska vara reserverat för svindyra serverplattformar, hade de inte varit emot det hade ECC troligen varit standard och billigt sedan länge pga de stora volymerna, men nu kommer det ju att åtminstone bli krav på delvis ECC med DDR5.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att kort summera nuvarande situation:
Det är standard på dagens AMD-moderkort att ha stöd för XMP (Intels standard för utökade minnesprofiler).
Vissa moderkortstillverkare är dock mer rädda för Intel än andra och har valt att kalla XMP-stödet på sina AMD-moderkort för något annat än just "XMP" (t.ex. då Asus som kallar XMP-stödet för DOCP).

Det jag själv undrar efter att ha läst artikeln är:
Är situationen mer komplicerad för den nya varianten XMP 3.0? Är detta något som de inte bara kan lägga in stöd för på AMD-moderkort också?
Om inte, vad har RAMP för konkret fördel ur ett användarperspektiv?
Kan en minnesmodul ha både XMP3.0 och RAMP eller blir de uttryckligen plattformsspecifika om detta slår igenom?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

frågan för mig som sitter på standard minnen på 2400mhz tror jag det är. är om jag ska stoppa i 2 moduler på 3200mhz för att förlänga livstiden på den datorn jag sitter på nu. kanske 3600mhz. stickorna kostar ju inget idag. kan det vara värt det för att förlänga livstiden en gnutta?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

frågan för mig som sitter på standard minnen på 2400mhz tror jag det är. är om jag ska stoppa i 2 moduler på 3200mhz för att förlänga livstiden på den datorn jag sitter på nu. kanske 3600mhz. stickorna kostar ju inget idag. kan det vara värt det för att förlänga livstiden en gnutta?

Kan det vara, men du får läsa på noga om vilka moduler du skall köpa för att kunna klocka upp. Liten djungel det där...

Visa signatur
Permalänk

Är smidigt när det funkar,🙂 har ett Asus moderkort för AMD och det har varit mycket strul med minnena. Håller fortfarande på och grejar för att förhoppningsvis få det stabilt i 3600mhz. I början fick jag sänka två snäpp nedåt i hastighet.men är Iaf stabilt då.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För att kort summera nuvarande situation:
Det är standard på dagens AMD-moderkort att ha stöd för XMP (Intels standard för utökade minnesprofiler).
Vissa moderkortstillverkare är dock mer rädda för Intel än andra och har valt att kalla XMP-stödet på sina AMD-moderkort för något annat än just "XMP" (t.ex. då Asus som kallar XMP-stödet för DOCP).

Det jag själv undrar efter att ha läst artikeln är:
Är situationen mer komplicerad för den nya varianten XMP 3.0? Är detta något som de inte bara kan lägga in stöd för på AMD-moderkort också?
Om inte, vad har RAMP för konkret fördel ur ett användarperspektiv?
Kan en minnesmodul ha både XMP3.0 och RAMP eller blir de uttryckligen plattformsspecifika om detta slår igenom?

Förnodligen gör Intel allt för att sätta käppar i hjulen för AMD men framförallt så är ju tanken med RAMP att det ska vara profiler optimerade för AMD cpus. Det är ju något som verkligen behövs om du läser alla kommentarer här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Förnodligen gör Intel allt för att sätta käppar i hjulen för AMD men framförallt så är ju tanken med RAMP att det ska vara profiler optimerade för AMD cpus. Det är ju något som verkligen behövs om du läser alla kommentarer här.

Jo, men samtidigt är väl frågan vad just RAMP tillför rent konkret. För OM detta innebär en hård splittring så känns ju det klart negativt ur användarperspektiv, det ska till väldigt mycket värde för att väga upp för det.

Det jag undrar i grund och botten är väl just om RAMP tillför några ytterligare parametrar som gör det möjligt att nå högre resultat stabilt på AMDs plattform, eller om "värdet" är begränsat till att det är en egen standard och att det sedan ändå handlar om att skapa "snällare" profiler för att lösa problemen som uppstår i vissa fall (något som ju också lär gå att göra idag med XMP).

(Dvs, är problemen orsakade av XMP eller av profildatan?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, men samtidigt är väl frågan vad just RAMP tillför rent konkret. För OM detta innebär en hård splittring så känns ju det klart negativt ur användarperspektiv, det ska till väldigt mycket värde för att väga upp för det.

Det jag undrar i grund och botten är väl just om RAMP tillför några ytterligare parametrar som gör det möjligt att nå högre resultat stabilt på AMDs plattform, eller om "värdet" är begränsat till att det är en egen standard och att det sedan ändå handlar om att skapa "snällare" profiler för att lösa problemen som uppstår i vissa fall (något som ju också lär gå att göra idag med XMP).

(Dvs, är problemen orsakade av XMP eller av profildatan?)

Jag skulle säga att det som finns nu är såpass ostabilt att vad som helst är en förbättring.

Vi har lagt mååånga timmar totalt i gruppen på att felsöka flertalet datorer där det enda problemet som fanns orsakats av xmp. eller (Docp eller vad det nu heter )

Rekommenderar inte folk ens att alltid köra xmp pga ostabiliteten.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"