Asus anti-surge protection går ingång när jag försöker spela spel

Permalänk
Medlem

Asus anti-surge protection går ingång när jag försöker spela spel

Hej!

Jag har en lite äldre dator med följande specs:

Operativsystem: Microsoft Windows 8 (6.3, build 9600)
Processor: Intel Core i7 3930K @3.2GHz
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Vet tyvärr ej? Har inte koll på vart det står
Minne: 2x 8 GB Corsair
Grafikkort: Nvidia Gtx 680
Nätaggregat: Corsair HX 1050 W

Problemet jag har är att oftast när jag startar ett spel som är tyngre (typ i 3D) så stängs min dator av med felmeddelandet "Power Supply Surges detected during the previous power on. ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!", oftast inom en minut eller två. Detta har hänt till och från i kanske 3 år, men har blivit mycket värre på senare tid. Nu händer det nästan varje gång jag startar ett tyngre spel. Ibland funkar det dock att spela om man startar om datorn och försöker igen (då kan den ibland hantera tyngre spel i flera timmar), men återigen verkar det vara som att problemet blir värre. Detta händer aldrig när jag kollar runt på internet/streamar film/spelar lättare spel som hearthstone eller brawhlhalla.

Jag har läst i andra forum att en del bara helt enkelt stänger av skyddet i BIOS och hoppas på det bästa. Andra byter ut PSU/moderkort/GPU osv, med varierande framgång. Min första instinkt var att gå och köpa en ny PSU, men vet inte om det kommer lösa mina problem. Eftersom att den ibland klarar av att spela spel som battlefield 5 i flera timmar så undrar jag om det kanske går att stänga av skyddet? Ingenting dåligt har hänt under de gångerna. Det skulle inte heller vara katastrof ifall något i datorn skulle bli skadat, då den är från typ 2014, men vill helst inte att det börjar brinna och hålla på.

Extra info: Får vid varje upstart på datorn meddelandet "CPU fan error detected", detta har varit vid varje uppstart i cirka fem år, så antar att det inte är så allvarligt som det låter. Datorn är också satans dammig, tänkte fixa det nu.

Tack!