Gamla spelkonsoler på ny TV

Permalänk
Medlem

Gamla spelkonsoler på ny TV

Sitter med en hög äldre spelkonsoler, allt från Saturn och Dreamcast till Wii och PS/PS2. Samtliga saknar HDMI och sålunda tycker inte min nya fancy TV om dem.

Det var länge sedan jag sysslade med videokablage. Finns det någon bra konverterare som utan märkbar fördröjning konverterar alla dessa gamla signaler till något en TV med annat HDMI-ingångar kan läsa? Jag bryr mig inte om uppskalning, det får gärna vara blockigt. Eller gör jag bäst i att glömma den nya TVn och skaffa en gammal tjock-TV att spela på?

Permalänk
Medlem

Du behöver mer eller mindre en upscaler som redan gör det du vill ha (låg fördröjning, bra bild, behåller pixeldetaljer), som tex. Framemeister, OSSC, RetroTink. Men sätter du ingen värde på bildkvalitén så kan en sketen no-name upscaler eller converter från ebay duga. Där är gott om jämförelser mellan produkterna, så kolla upp vad som passar din plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Du behöver mer eller mindre en upscaler som redan gör det du vill ha (låg fördröjning, bra bild, behåller pixeldetaljer), som tex. Framemeister, OSSC, RetroTink. Men sätter du ingen värde på bildkvalitén så kan en sketen no-name upscaler eller converter från ebay duga. Där är gott om jämförelser mellan produkterna, så kolla upp vad som passar din plånbok.

Tack, jag får kika på det. Inte bestämt mig för budget än så jag får undersöka möjligheterna. Fortfarande lockande att skaffa mig en gammal bildrörs-tv och slänga in i källaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokkan:

Tack, jag får kika på det. Inte bestämt mig för budget än så jag får undersöka möjligheterna. Fortfarande lockande att skaffa mig en gammal bildrörs-tv och slänga in i källaren...

Inget fel med CRT TV, men inte alla retrokonsoler kan ge en ren RGB signal pga avsaknad uttag utan man får ta till lödningspenna och följa eventuell guide för SCART anslutning (NES, Master System, N64 tex.), något du ändå hade behövt göra ifall du väljer en upscaler istället.

Men det finns som sagt bra upscalers och youtube är full av jämförelser, kanalen "MyLifeInGaming" är en utmärkt källa att lära sig det från och demonstrerar väldigt tydligt skillnaderna.