Behöver hjälp med Supermicro X11SSM-F fläktarna varvar

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med Supermicro X11SSM-F fläktarna varvar

Jag behöver verkligen hjälp av någon som kan det här med IPMI. Jag behöver ändra threshold värden för att mina fläktar inte ska varva upp och ner (pwr). Har googlat men fattar ingenting av Linux och dess kommandon. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med en enkel beskrivning hur jag gör.

Vore otroligt tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Du kan inte länka till sidan där du hittade kommandorna på?
Kör du Linux på servern?

Permalänk
Medlem

Hej. Jag hade samma problem när jag köpte mitt X11SSH-TF-O för ca fem år sedan. Det här är vad jag antecknade att jag använde då. Kanske det är något du har användning av?

ipmitool raw 0x30 0x70 0x66 0x01 0x<z> 0x<n> - where "z" is the zone (0 0r 1) - where "n" is the duty cycle (0x00..0x64) Example: Set CPU zone (0) to 50%: Code: ipmitool raw 0x30 0x70 0x66 0x01 0x00 0x32 # FAN1 (cpu) 50% ipmitool raw 0x30 0x70 0x66 0x01 0x00 0x32 # FAN2 25% ipmitool raw 0x30 0x70 0x66 0x01 0x01 0x16 ## set fan mode ipmitool sensor thresh FAN1 lower 300 300 400 ipmitool sensor thresh FAN2 lower 200 200 300 ipmitool sensor thresh FAN3 lower 300 300 400 ipmitool sensor thresh FAN4 lower 300 300 400

Permalänk
Medlem

Vilket program ska jag använda? Cmd powershell eller något annan?

Permalänk
Medlem

Fattar mig inte på ipmitool hur man installerar eller startar den

Permalänk
Medlem

Är inte det lättare och bättre att köpa en fläktkontroller istället. Fattar inte varför supermicro moderkort ska vara så bökiga

Permalänk
Medlem

Glömde berätta att jag kör truenas core

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

Fattar inte varför supermicro moderkort ska vara så bökiga

Kör Du med Supermicros fläktar? Har själv ett antal X8 samt jobbat med X10 serien och där är inga problem med fläktarna förutom om temperaturen stiger eller någon fläkt lägger av(då varvar resten utav fläktarna upp). Fläktprofilen ställer man i BIOS. Däremot så sitter dom alla i Supermicros chassi med enbart deras fläktar bortsett från CPU-fläktarna(om där finns CPU-fläktar).

Testa att köra ipmiutil för Windows och kolla om Du kan forcera fläktlägena därifrån. Du kör den på en klientdator och ber den prata med IP-adressen som IPMI gränssnittet har.

Har inte kollat om ipmitool finns för Windows. Annars kanske Du kan göra samma sak där direkt ifrån en Windows dator.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

Glömde berätta att jag kör truenas core

ssh:a in i maskinen och kör ipmitool från skalet