Problem med kylskåp, är det dags för nytt?

Permalänk
Medlem

Problem med kylskåp, är det dags för nytt?

Jag har en Bosch kyl/frys som funnits i lägenheten i minst 12 år, troligtvis mycket längre än så. Den har stängt av sig själv ibland, en gång för ca 10 år sedan, sedan en gång ~2 år sedan och nyligen för ett par veckor sen. Vid någon tidpunkt, ca 3 år sedan eller så, så började det bildas is kontinuerligt på baksidan (insidan) av kylen (alltså inte frysen). Det bildas en hel vägg av is som packas på över månaderna som går, mer och mer is. Jag kommer inte ihåg ifall det brukade bildas så mycket is förut, men jag tror inte det. Jag kan även inte ställa in exakt vilken temperatur jag vill ha i kylskåpet sedan ca 3 år sedan, oavsett vilket läge jag väljer så verkar temperaturen inne i kylen bli ungefär 1 grad. Ingen dryck har frusit dock, vilket är bra.

Jag brukar köpa en massa varm färdiglagad kyckling som jag vill spara i frysen/kylen. Det märks att den har fått arbeta hårt med att sänka temperaturen på dessa varor, speciellt på sommaren då jag har haft 30 grader varmt i köket ibland. Men jag har varit noga med att stänga dörrarna till kylen/frysen snabbt och det har fungerat. Jag har kollat temperaturen och förstått att jag endast kan lägga in ungefär 2 grillade kycklingar på en gång i kylskåpet annars tar det för lång tid för kylskåpet att lyckas få dom under 4 grader. Så jag har kombinerat att lägga 1,5 varm kyckling i frysen och lika mycket i kylen under senaste året eller så. Jag nämner allt detta för jag vet inte om det är för påfrestande för kylen/frysen och ifall jag borde kunna förvänta mig att den ska klara att kyla ner detta. Jag vill inte ruinera kylskåpet med mitt beteende om det är dåligt för den.

Varje gång kyl/frys avstängt av sig själv, dvs motorn slutar rulla inne i maskinen och graderna går upp, så har jag avfrostat den och sedan har den typ funkat igen. Även nu denna 3:e gång så verkar den gå igång igen ifall jag vill. Men den känns lite ostabil och jag vill inte få mer ruinerad mat som jag måste slänga.

Låter det som att jag borde köpa en ny kyl/frys eller ge den en chans till?

Finns det någon som helst fara att man skulle råka läcka ut kemikalier såsom freon om man fortsätter använda en halvkass kyl/frys? Det står innuti på en klistrad informationslapp att den kan vara skadlig för ozonlagret med tysk text.

Permalänk
Medlem

Haha, köp en ny.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Ingen expert på kylskåp här, men sunt förnuft säger nog att det är dags att se sig om efter något nyare. Hade jag varit i samma sits så hade jag i vart fall hivat befintligt och köpt nytt.

Hade för övrigt en frys tidigare där det ständigt var -35 grader. Termostaten (tror jag) var knas. Kanske nått liknande i ditt kylskåp? Nåja, mitt tips. Hiva skiten!

Permalänk
Medlem

Kan vara freonläcka som gör att den beter sig illa, och är den gammal så är det bara att skaffa en ny.

Skaffade en ny lägenhet för ett år sen och då var det en kass kyl/frys i lägenheten och de körde in en ny och tog ut den gamla som jag slitit bort.

Förra lägenheten flyttade jag in i 96 och samma kyl/frys var kvar fullt fungerande när jag sålde den. Enda den krävde var en avisning då och då. Den var då minst 25 år gammal då den fanns där när jag flyttade in. Ingen idé att kassera saker som funkar.

Permalänk
Medlem

Jag har, i ett tidigare jobb, varit i en lägenhet (bostadsrätt) med originalkök från 1962. Spis, kyl och frys fullt fungerande efter 55 år. Imponerande!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kyl/frys är nog en av dom få prylar man inte kan vara utan idag. Ordna en ny om möjligt. Gällande problemen med isbildning så låter det som om termostatet inte slår ifrån som det skall, vilket tyder på att kompressorn i alla fall fungerar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Läste till kyltekniker för många herrans år sen, har knappt nåt minne av det längre då jag inte jobbar med något sådant. Normalt sett är det termostater som krånglar vid fel på konsumentkylar, men beroende på ålder kan det mycket väl vara läckage eller nåt annat.
Sedan 2014 är freoner helt förbjudna att använda överhuvudtaget, oavsett om det är slutet system eller inte så det är ingen vits att reparera ifall det är lastgammalt då det troligtvis inte går att fylla på med samma gas.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Läste till kyltekniker för många herrans år sen, har knappt nåt minne av det längre då jag inte jobbar med något sådant. Normalt sett är det termostater som krånglar vid fel på konsumentkylar, men beroende på ålder kan det mycket väl vara läckage eller nåt annat.
Sedan 2014 är freoner helt förbjudna att använda överhuvudtaget, oavsett om det är slutet system eller inte så det är ingen vits att reparera ifall det är lastgammalt då det troligtvis inte går att fylla på med samma gas.

Kylmedium läckage är enkla att upptäcka genom lukt eller att kylskåpet helt enkelt inte kyler ner längre och att motorn aldrig stänger av sig.

Ifall en avisning gör att kylskåpet fungerar igen så är problemet förmodligen inte kylmedium.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Finns ett värmeelement som behöver vara igång och dräneringen av kondensvattnet behöver fungera. Har du problem ofta så är det nog nytt kylskåp du behöver. Kan också vara att du faktiskt behöver rengöra dräneringshålet.

Tänk på att kylskåp inte är gjorda för att kyla ner varmmat däremot, det kommer bildas frost/is när du gör så särskilt om maten du ställer inte inte har förslutits helt lufttätt.

Det hela är väl enkelt, frosta av, rengör och starta upp skåpet. Går det att ställa in temperatur igen är det nog bara ditt användningssätt som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Kylmedium läckage är enkla att upptäcka genom lukt eller att kylskåpet helt enkelt inte kyler ner längre och att motorn aldrig stänger av sig.

Ifall en avisning gör att kylskåpet fungerar igen så är problemet förmodligen inte kylmedium.

Bör inte en förlust av köldmedium påverka med tanke på att värmen förs ut långsammare vilket även kan få termostaten att köra kompressorn ett längre tag vilket i sin tur borde leda till kondens? Hade även i tanke att 1.5 kyckling klarar att kylas ner i rimlig tid men inte 2.0 kycklingar.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Bör inte en förlust av köldmedium påverka med tanke på att värmen förs ut långsammare vilket även kan få termostaten att köra kompressorn ett längre tag vilket i sin tur borde leda till kondens? Hade även i tanke att 1.5 kyckling klarar att kylas ner i rimlig tid men inte 2.0 kycklingar.

Tror inte det kodens är väl främst för att man får in en massa varm luft i kylskåpet när man öppnar kylskåpet?

Köldmedium förlust avhjälps inte heller med hjälp av en avfrostning ifall man verkligen har förlorat köldmedium så kommer kylen aldrig bli bra igen utan reparation och påfyllning av köldmedium.

TS kylskåp började fungerar efter en avfrostning så grund problemet är att TS ställer in varm mat i kylskåpet det skapar frost och TS underhåller inte kylskåpet speciellt väl då man bör avfrosta ett kylskåp regelbundet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB