Nya erbjudanden i Webhallen Gamers Unite
Permalänk
Medlem

Bilexperter: Spolarvätska

Hej,
Då jag inte är kompetent inom området, så sträcker jag ut en hand till alla bil-entusiaster på SweC.

Jag har en Skoda Rapid Spaceback som jag tidigare hade som pendarbil, den rullade tio timmar i veckan, minst.
Jag bytte tjänst och sedan dess har den mestadels stått, så jag tänkte göra mig av med den.
I november (ungefär) så slutade spolarvätskan på fram/bakruta att fungera och jag trodde då att den hade fryst, men det verkar inte vara problemet.

Framlyktorna får spolarvätska och jag har fyllt på utan att märka läckage. Blandade även i koncentrat, för att jag tänkte att det skulle lösa ev. isspikar när det blev mildare väder. Nu har vi haft en tid med plusgrader, men problemet kvarstår.
Kan det vara en säkring som är felet? Men jag antog då att infotainmentsystemet skulle informera mig om detta, den är trots allt ifrån 2016. Misstänker dock att det är separata säkringar för fram- och bak. Jag hör dock inget "surr" när jag spolar, så det låter inte ens som att mekaniken (jag är en lekman inom området) arbetar.

Har ni någon tanke på vad det kan vara? Spolartanken i sig kan inte vara fryst, eftersom att det går fint att mota ut spolarvätska mot lyktorna. Skulle visserligen kunna ställa den i ett varmgarage, men å andra sidan har vi haft många dagar med plusgrader nu.

Permalänk
Medlem

Ja, hör du ingen pump så får du börja med att kolla säkringarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, hör du ingen pump så får du börja med att kolla säkringarna!

Misstänkte det. Då börjar jag i den änden.

Permalänk
Medlem

Säker på att det är samma behållare för fram och bak?
Vet att en del äldre VW har en separat behållare för bakrutan och dom kan vara väl undangömda ibland.

Och visst Skoda är inte VW, dom har bara 99,9% VW delar och samma karosser.
Vilket kan göra att vissa delar kan vara billigare beroende på om den har VW/Skoda/Seat reservdelsnummer, oavsett om dom är identiska.

Permalänk
Medlem

Jag åkte på samma grej innan jul. Kan vara pumpen som gett upp, försökte du spruta spolarvätska flera gånger när det var fryst? Detta kan slita på pumpen, det fick jag lära mig den dyra vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Säker på att det är samma behållare för fram och bak?
Vet att en del äldre VW har en separat behållare för bakrutan och dom kan vara väl undangömda ibland.

Och visst Skoda är inte VW, dom har bara 99,9% VW delar och samma karosser.
Vilket kan göra att vissa delar kan vara billigare beroende på om den har VW/Skoda/Seat reservdelsnummer, oavsett om dom är identiska.

Jag antar det(?). Jag har då bara fyllt på i behållaren under huven, under de snart sex år jag ägt bilen.

Skrivet av nikwhatsup:

Jag åkte på samma grej innan jul. Kan vara pumpen som gett upp, försökte du spruta spolarvätska flera gånger när det var fryst? Detta kan slita på pumpen, det fick jag lära mig den dyra vägen.

Jag har nog försökt en del gånger, ja.
Hur dyrt?

Permalänk
Medlem

Är nog inte flera behållare/låg nivå. Kollar man bruksanvisningen för 14 års modell så är det enbart en behållare för fram/bak, samt att infotainmentsystemet skall varna vid låg nivå:

https://www.bruksanvisni.ng/skoda/rapid-spaceback-2014/bruksa...

Verkar vara olika säkringar för spolning ruta/lyktor, är isåfall säkring 53 du skall ta en titt på:
https://www.bruksanvisni.ng/skoda/rapid-spaceback-2014/bruksa...

Kan ju dock skilja sig åt på din årsmodell, ta en titt i instruktionsboken isf

Permalänk
Medlem

Det är en spolarbehållare men olika pumpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag antar det(?). Jag har då bara fyllt på i behållaren under huven, under de snart sex år jag ägt bilen.
Jag har nog försökt en del gånger, ja.
Hur dyrt?

Ah, det är antagligen det! Pump + ny säkring gick på drygt 4500 inkl undersökning hos Volkswagen i Stockholm.

För er som skriver att det bara är säkring, det är väldigt sällan det bara är säkringen som gått på nyare bilar. Däremot så går ju säkringen samtidigt som pumpen ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Ah, det är antagligen det! Pump + ny säkring gick på drygt 4500 inkl undersökning hos Volkswagen i Stockholm.

För er som skriver att det bara är säkring, det är väldigt sällan det bara är säkringen som gått på nyare bilar. Däremot så går ju säkringen samtidigt som pumpen ger upp.

Säkringen går för att pumpen drar för mycket ström när den ger upp, så inget konstigt där.

Sen kan pumpen dö utan att säkringen brinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Säkringen går för att pumpen drar för mycket ström när den ger upp, så inget konstigt där.

Sen kan pumpen dö utan att säkringen brinner.

Och tvärt om givetvis. Rimligen så bör man ju kolla säkringen innan man tar bilen till en verkstad. Klarar man tändningen på bilen klarar man också av att kolla säkringen

Permalänk
Medlem

När jag läser detta minns jag min VW Passat 2006, varje vinter så frös munstyckena för lyktspolningen och drog säkringen. Varje vår köpte jag en ny säkring för en femma på lokala Mekonomen och så hade jag lyktspolning tills det blev kallt igen. Klart värt att kolla om det är separat säkring för spolningen bak och hur den mår.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Skall kolla upp säkringen, hoppas att det är lösningen och sedan sälja den lille rackaren som varit mig trogen i 14000 pendlarmil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Ah, det är antagligen det! Pump + ny säkring gick på drygt 4500 inkl undersökning hos Volkswagen i Stockholm.

För er som skriver att det bara är säkring, det är väldigt sällan det bara är säkringen som gått på nyare bilar. Däremot så går ju säkringen samtidigt som pumpen ger upp.

Hur kan man ta 4500 kr för att byta en spolarpump? Tar ca 10 minuter att felsöka, 10 minuter att byta och ett par hundringar för pumpen.
Man upphör aldrig att förvånas över Svenssons lättlurenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hur kan man ta 4500 kr för att byta en spolarpump? Tar ca 10 minuter att felsöka, 10 minuter att byta och ett par hundringar för pumpen.
Man upphör aldrig att förvånas över Svenssons lättlurenhet.

Det är väl ändå väldigt modellberoende... På vissa bilar kommer man inte ens åt pumpen utan att plocka bort innerskärmen liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Det är väl ändå väldigt modellberoende... På vissa bilar kommer man inte ens åt pumpen utan att plocka bort innerskärmen liksom.

Du har en poäng. Säg 1 timme mer jobb då

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hur kan man ta 4500 kr för att byta en spolarpump? Tar ca 10 minuter att felsöka, 10 minuter att byta och ett par hundringar för pumpen.
Man upphör aldrig att förvånas över Svenssons lättlurenhet.

Hur kan det kosta 3600kr att få ett sår omplåstrat av en läkare? 30 sekunder rengöring, 20 sekunder omplåstring och 10 öre för ett plåster?

Källa: https://www.regionostergotland.se/Om-regionen/Ekonomi/Kostnader/Sa-mycket-kostar-varden/

Man upphör aldrig att förvånas över Svenssons lättlurenhet.

Klart man kan lösa det själv eller så gör man det på en märkesverkstad. Dom tar vilka priser dom vill sen är det upp till var och en om man vill betala det. Går man till "Roggan på hörnet" så kostar det kanske 1500kr. Vill du inte belasta vården eller skattepengar så löser du såret ensam. Enkelt.

Sen vill jag se nån byta pump på denna som jag har på 10 minuter.

Permalänk
Medlem

Annars är det bara att leta upp en bättre begagnad pump på typ Bildelsbasen.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Skoda/SKODA-RAPID/All/Spola...
Går ju att söka på reg.nummer så det blir rätt.
Att plocka ur spolartanken kan vara lite meckigt men definitivt man klarar av själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosen:

Annars är det bara att leta upp en bättre begagnad pump på typ Bildelsbasen.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Skoda/SKODA-RAPID/All/Spola...
Går ju att söka på reg.nummer så det blir rätt.
Att plocka ur spolartanken kan vara lite meckigt men definitivt man klarar av själv.

En begagnad spolarpump från skroten kan hålla över 20 år så inget att tveka över där.
Det mesta av det vanliga finns det utmärkta steg-för-steg-filmer av på Youtube.

En biltema verktygslåda, + några extra verktyg allt eftersom är en billig investering som ger mångdubbelt tillbaka både ekonomiskt och för själen.
Det händer att jag lämnar jobbiga saker till verkstan, mestadels då om jag saknar tid eller inte kan motivera införskaffande av vissa verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hur kan man ta 4500 kr för att byta en spolarpump? Tar ca 10 minuter att felsöka, 10 minuter att byta och ett par hundringar för pumpen.
Man upphör aldrig att förvånas över Svenssons lättlurenhet.

Jag är väl medveten om att det säkert går att lösa själv enklare. Men tiden det skulle ta att fixa för mig är absolut inte 10 min. Pumpen sitter bakom kåpan i hjulhuset (säkert fel ord här, som sagt är jag inget proffs). Så 4500 för att slippa lägga lägga tid, ångest för att råka ha sönder något samt kunna skylla på någon annan om det går fel är värt pengarna för mig. Inte lättlurad, lat och ointresserad stämmer dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Jag är väl medveten om att det säkert går att lösa själv enklare. Men tiden det skulle ta att fixa för mig är absolut inte 10 min. Pumpen sitter bakom kåpan i hjulhuset (säkert fel ord här, som sagt är jag inget proffs). Så 4500 för att slippa lägga lägga tid, ångest för att råka ha sönder något samt kunna skylla på någon annan om det går fel är värt pengarna för mig. Inte lättlurad, lat och ointresserad stämmer dock!

Absolut inget fel med det Det är bara det att priset ser lite uppblåst ut för en lekman som mig.

Permalänk
Medlem

Det var något enklare förr @P-son78 . Den där lilla burken nere till vänster är alltså motorn

Edit: Får inte till bilden. Vi provar väl så här då.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lloyd_LP_400,_Bj._1955_(2014-08-31_6845)_Motor,_vorn.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

När jag läser detta minns jag min VW Passat 2006, varje vinter så frös munstyckena för lyktspolningen och drog säkringen. Varje vår köpte jag en ny säkring för en femma på lokala Mekonomen och så hade jag lyktspolning tills det blev kallt igen. Klart värt att kolla om det är separat säkring för spolningen bak och hur den mår.

Då har du inte haft rätt blandning med spolarvätska om det fryser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Då har du inte haft rätt blandning med spolarvätska om det fryser.

Jodå, problemet med den bilmodellen är att fukten letar sig in i den lilla luckan som ska åka ut med hjälp av trycket från spolningen. Luckan frös fast och pumpen orkade inte trycka ut luckan vilket fick säkringen att gå. Självklart kan man ju på berörd modell se till att tina upp det hela innan man ska ut och åka men det var inget jag kände att jag ville hålla på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det var något enklare förr @P-son78 . Det där lilla burken nere till vänster är alltså motorn
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lloyd_LP_400,_Bj._1955_(2014-08-31_6845)_Motor,_vorn.jpg

Edit: Får inte till bilden. Vi provar väl så här då.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lloyd_LP_400,_Bj._1955_(2014-08-31_6845)_Motor,_vorn.jpg

Haha ja man kan ju typ sova i motorn där
På min får man inte ens plats med ett finger! Det var bättre förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Jag är väl medveten om att det säkert går att lösa själv enklare. Men tiden det skulle ta att fixa för mig är absolut inte 10 min. Pumpen sitter bakom kåpan i hjulhuset (säkert fel ord här, som sagt är jag inget proffs). Så 4500 för att slippa lägga lägga tid, ångest för att råka ha sönder något samt kunna skylla på någon annan om det går fel är värt pengarna för mig. Inte lättlurad, lat och ointresserad stämmer dock!

4500:- är inte ett rimligt pris för att byta en spolarvätskepump. Dessa är mycket billiga, från lågprismärken för ca 50-lappen till OEM tillverkare för ca 300. Har svårt att tänka mig att även VW själva tar så mycket mer än 500-600:- för en sådan här pump. Pumparna går i vissa fall att byta genom att enbart lyfta upp bilen då de vanligtvis bara sitter utanpå spolarvätsketanken, i andra fall kan man tvingas demontera lite plastdelar innan man kan komma åt. Inget som en erfaren mekaniker ska behöva lägga timtal på att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

4500:- är inte ett rimligt pris för att byta en spolarvätskepump. Dessa är mycket billiga, från lågprismärken för ca 50-lappen till OEM tillverkare för ca 300. Har svårt att tänka mig att även VW själva tar så mycket mer än 500-600:- för en sådan här pump. Pumparna går i vissa fall att byta genom att enbart lyfta upp bilen då de vanligtvis bara sitter utanpå spolarvätsketanken, i andra fall kan man tvingas demontera lite plastdelar innan man kan komma åt. Inget som en erfaren mekaniker ska behöva lägga timtal på att lösa.

Det är arbetet som kostar, inte pumpen. Bara felsökning kostar minst 1800kr hos VW. Det är klart att allt är billigare om man har know-how, tid och intresse. Detta är en så otrolig icke-diskussion.

Hoppas TS hittar och får felet löst. Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Det är arbetet som kostar, inte pumpen. Bara felsökning kostar minst 1800kr hos VW. Det är klart att allt är billigare om man har know-how, tid och intresse. Detta är en så otrolig icke-diskussion.

Hoppas TS hittar och får felet löst. Trevlig kväll!

En mekaniker på en märkesverkstad ska inte behöva mer en timme på sig för att felsöka en trasig spolarvätskepump. Gör man det så bör man nog syssla med något annat istället.

Jag skulle säga att runt en halvtimme för felsökning och byte är rimligt, dvs. ca 700 kr arbete och 500 för pumpen om man går till en verkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

En mekaniker på en märkesverkstad ska inte behöva mer en timme på sig för att felsöka en trasig spolarvätskepump. Gör man det så bör man nog syssla med något annat istället.

Jag skulle säga att runt en halvtimme för felsökning och byte är rimligt, dvs. ca 700 kr arbete och 500 för pumpen om man går till en verkstad.

Det är vad det kostar hos VW Stockholm, så du får väl skriva till dom och berätta hur det ligger till isåfall!