Låsta Intel Core i5-12400 överklockas till 5,2 GHz

Permalänk

57% ökning med en Celeron.

https://youtu.be/jo9o1RZQtI0

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag vet inte om jag håller med om att TurboBoost o.dyl. är "överklockning" mer än till marknadsföringsnamnet.

Nja, kanske inte. I alla fall inte i den mening som Sweclockers samlades kring för ca 20 år sedan. Men, på senare tid har det ju varit rätt meningslöst att försöka överklocka CPU annat än i de fall där multi-core är betydligt viktigare än single-core. Just tack vare TurboBoost funktionalitet och att Intel/AMD binnar sina CPUer betydligt bättre idag än för 20 år sedan.

Minnen har varit mer intressant att överklocka och tweaka de senaste åren (iaf för Ryzen).

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Nästa video uppe. Nu är det världsrekord för i3an. Slår Ryzen 5 5600X i cinebench multicore.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fick mig att tänka på den gamla goda Q6600 med G0-stepping som man kunde dra upp FSB:n till 400 MHz på för en femtioprocentig överklock

Han har beställt hem två B660-kort som han misstänker ha stöd för BCLK-clocking.
Guldläge om det fungerar på B660-korten och om de dessutom är billiga.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Fick mig att tänka på den gamla goda Q6600 med G0-stepping som man kunde dra upp FSB:n till 400 MHz på för en femtioprocentig överklock

Han har beställt hem två B660-kort som han misstänker ha stöd för BCLK-clocking.
Guldläge om det fungerar på B660-korten och om de dessutom är billiga.

Det krävdes väl en typ "extern klockgenerator" vilket inte lär finnas på några billigare kort i närtid? Tyckte han nämnde det i videon? Var nämnde han att han misstänker att det kan funka på B660?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

"I testandet använder "der8auer" Asus påkostade ROG Maximus Z690 Apex-moderkort"

Förlåt, men är det inte lite intresseklubben? Detta moderkort är ju förvisso extremt, men man får ju i princip en 12600K + lämpligt moderkort och en rimlig kylarlösning istället för att skaffa sig en z690+12400 och försöka dopa den?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det krävdes väl en typ "extern klockgenerator" vilket inte lär finnas på några billigare kort i närtid? Tyckte han nämnde det i videon? Var nämnde han att han misstänker att det kan funka på B660?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Oj! Och givetvis nämnen han inte vilka?! Hade jag fått veta här och nu hade jag nog beställt båda och lämnat tillbaka dom om det inte funkar. Gissar att sånt här gör att efterfrågan slår i taket.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Oj! Och givetvis nämnen han inte vilka?! Hade jag fått veta här och nu hade jag nog beställt båda och lämnat tillbaka dom om det inte funkar. Gissar att sånt här gör att efterfrågan slår i taket.

Mm, man kan nog räkna med att de säljs slut överallt om det visar sig fungera och de har rimligt pris.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Mm, man kan nog räkna med att de säljs slut överallt om det visar sig fungera och de har rimligt pris.

Precis. Gick in på tyska versionen av youtubekanalen och där nämner någon att det skulle röra sig om två modeller av Asus ROG B660-moderkorten. Kollade priserna på dessa och samtliga ROG-kort verkar kosta över 2000 kr. Visst vore det kul att skrämma upp en i3a över 5Ghz men köper hellre billigaste B660 för runt 1300-1400 kr och antingen en K-variant eller en högre speccad låst cpu.

Beställde precis ett RTX 3070 så nu börjar det oavsett dra ihop sig för plattformsbyte från min gamla sandybridge-rigg. x)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nästa video uppe. Nu är det världsrekord för i3an. Slår Ryzen 5 5600X i cinebench multicore.

Finns länk 2 inlägg upp.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av jetblack:

"I testandet använder "der8auer" Asus påkostade ROG Maximus Z690 Apex-moderkort"

Förlåt, men är det inte lite intresseklubben? Detta moderkort är ju förvisso extremt, men man får ju i princip en 12600K + lämpligt moderkort och en rimlig kylarlösning istället för att skaffa sig en z690+12400 och försöka dopa den?

Extremt är väl att ta i. Skulle snarare säga mid-end.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Ford Prefect:

Nja, kanske inte. I alla fall inte i den mening som Sweclockers samlades kring för ca 20 år sedan. Men, på senare tid har det ju varit rätt meningslöst att försöka överklocka CPU annat än i de fall där multi-core är betydligt viktigare än single-core. Just tack vare TurboBoost funktionalitet och att Intel/AMD binnar sina CPUer betydligt bättre idag än för 20 år sedan.

Minnen har varit mer intressant att överklocka och tweaka de senaste åren (iaf för Ryzen).

Vcore i default brukar dock vara hemsk. Har för mig att min 9900K låg på typ 1.43. Istället för 4.9/1.43 landade jag på 5.0/1.325.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Ja, jo, det är det väl eftersom att du överklockar fler delar av systemet. Men överklockning är ju per definition inte riskfritt.

Har aldrig egentligen lyckats totalt med att öka BLCK. Något i systemet "går fel" då... Att öka multipeln är mycket enklare överklockning. (Har överklockat sedan förra seklet.. )

Der Bauer har jag högsta respekt för, men oftast kör han med en tank flytande kväve när han överklockar..
(Kvävet häller han på CPU)

Själv är jag mer intresserad av hur man kan få vanliga mid-range-CPU att gå "olagligt fort". Där är väl Der Bauer inne på något. Men känns ändå (för mig) som en "tok överklockning" som kanske gör systemet instabilt.

I alla fall mina erfarenheter när det gäller att öka BLCK.

Jag har fattat det som så att det är enklast och säkrast att se till att CPU inte har något tak när det gäller "power", lätt fixat i mobo, samt i samma veva har bra kylning så CPU inte "trottlar".

Min obetydliga 11400 går med 4,3 GHz med alla kärnor "hela tiden". Dock ska den klara 4,4 GHz, men jag är inte "där än".. Kör med 212EVO, från tio år sedan.. Men med ny kylpasta! (MX4)
Jag är mer för "stabila överklockningar med små medel".. Typ.

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra hur hög effekt som behövdes..

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Flashbacks från Celeron 300A tiden. 300 till 450 Mhz. 66 till 100 Mzh på FSB-bussen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har aldrig egentligen lyckats totalt med att öka BLCK. Något i systemet "går fel" då... Att öka multipeln är mycket enklare överklockning. (Har överklockat sedan förra seklet.. )

Der Bauer har jag högsta respekt för, men oftast kör han med en tank flytande kväve när han överklockar..
(Kvävet häller han på CPU)

Själv är jag mer intresserad av hur man kan få vanliga mid-range-CPU att gå "olagligt fort". Där är väl Der Bauer inne på något. Men känns ändå (för mig) som en "tok överklockning" som kanske gör systemet instabilt.

I alla fall mina erfarenheter när det gäller att öka BLCK.

Jag har fattat det som så att det är enklast och säkrast att se till att CPU inte har något tak när det gäller "power", lätt fixat i mobo, samt i samma veva har bra kylning så CPU inte "trottlar".

Min obetydliga 11400 går med 4,3 GHz med alla kärnor "hela tiden". Dock ska den klara 4,4 GHz, men jag är inte "där än".. Kör med 212EVO, från tio år sedan.. Men med ny kylpasta! (MX4)
Jag är mer för "stabila överklockningar med små medel".. Typ.

Han ökar inte BLCK i samma bemärkelse som förut. Det kan liknas lite vid ökning av FSB på den gamla goda tiden där alla frekvenser förblir oberörda/låsta förutom cpun, cache och som jag förståt minnesfrekvenser. Men det är bara att sätta en lägre minnesfrekvens innan du börjar öka BLCK så blir det ett ickeproblem. Slutresultatet blir detsamma som om du skulle öka processorns multipel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Han ökar inte BLCK i samma bemärkelse som förut. Det kan liknas lite vid ökning av FSB på den gamla goda tiden där alla frekvenser förblir oberörda/låsta förutom cpun, cache och som jag förståt minnesfrekvenser. Men det är bara att sätta en lägre minnesfrekvens innan du börjar öka BLCK så blir det ett ickeproblem. Slutresultatet blir detsamma som om du skulle öka processorns multipel.

Okej! Ska testa detta igen, verkar det som.. Men jag har mest negativa erfarenheter från förr med att öka BLCK. Instabilt system etc, även vid "minsta lilla höjning" av BLCK. Bluscreen oftast. Eller bluscreen vid benchmark/stresstest, även om windows botade som vanligt, när systemet bara gick i "idle".. Surf gick bra, men mer belastning gav bluescreen. La ner en massa timmar (mest nätter) på BLCK. Gav upp till slut..

Men kanske är värt att testa igen?
-Kostar bara några sömnlösa nätter.. hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Flashbacks från Celeron 300A tiden. 300 till 450 Mhz. 66 till 100 Mzh på FSB-bussen

Japp! Fast jag körde Duron då. (AMD:s motsvarighet). Gick att höja FSB från 200MHz till 266, genom att rita med vässad blyertspenna (!) på CPU för att "koppla ihop" de kontakter som AMD hade "kripplat chippet med" så det skulle gå slöare..
Det var tider det! -Ta bort "kripplingen" med vanlig blyertspenna, typ HB! Olåst multipel på köpet!

Film här.

"Det var bättre förr, och ju förr desto bättre!"

Edit: Det var blyertspenna 6B, inte HB. Minns jag nu. 6B är en mjukare blyerts än HB. Leder tydligen ström bättre i sammanhanget.

Sorry för lite OT..

Men BLCK har jag som sagt aldrig lyckats med som OC-metod. Ville ta upp "skolans blyertspenna" som borde vara totalt omöjlig metod för OC, men var fantastiskt mycket bättre för mig än BLCK. Hehe.
Var runt sekelskiftet detta funkade. Skitbillig Duron=Svindyr Pentium III. Bättre än PIII faktiskt.
Tyvärr hade jag bara råd med ett GF2MX på den tiden. Men funkade bra!

OC-minnen gällande BLCK respektive andra OC-metoder
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Okej! Ska testa detta igen, verkar det som.. Men jag har mest negativa erfarenheter från förr med att öka BLCK. Instabilt system etc, även vid "minsta lilla höjning" av BLCK. Bluscreen oftast. Eller bluscreen vid benchmark/stresstest, även om windows botade som vanligt, när systemet bara gick i "idle".. Surf gick bra, men mer belastning gav bluescreen. La ner en massa timmar (mest nätter) på BLCK. Gav upp till slut..

Men kanske är värt att testa igen?
-Kostar bara några sömnlösa nätter.. hehe

Njaej. Bara värt på moderkort för alder lake med "extern klockgenerator". Finns inte det på moderkortet kommer du överklocka hela systemet precis som på äldre generationer. Han nämner två moderkort som kostar runt 7000:- som har detta samt. Nu skulle han beställa fler moderkort i lägre prisklassen som han misstänker att eventuellt komma att erbjuda detta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Njaej. Bara värt på moderkort för alder lake med "extern klockgenerator". Finns inte det på moderkortet kommer du överklocka hela systemet precis som på äldre generationer. Han nämner två moderkort som kostar runt 7000:- som har detta samt. Nu skulle han beställa fler moderkort i lägre prisklassen som han misstänker att eventuellt komma att erbjuda detta.

Tja, men vem sätter in en billig CPU i ett svindyrt moderkort för att överklocka? Förutom DerBauer då..
Överklockning "för massorna" handlar väl (om jag inte fattat allt fel) att få "vanlig" hårdvara att prestera som "dyr" hårdvara?

Men blir intressant om han lyckas lika bra med exempelvis ett mellanklassmoderkort typ B660. Fast där är väl bara minnet "upplåst"?

Allt är givetvis "intressant", men ändå. Det intressantaste är om man kan överklocka på "normal", läs billig hårdvara.
Måste säga att det är (för mig) rätt ointressant att köpa ett mobo för 7000 för att kunna överklocka en CPU för 2000..
Enklare att köpa bättre CPU och billigare mobo i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Extremt är väl att ta i. Skulle snarare säga mid-end.

det kostar 7700, är detta inte extremt numera?!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av jetblack:

det kostar 7700, är detta inte extremt numera?!

finns ju ett för 22000:-..
Jag håller med att däromkring börjar nog "extreme" för mig och många andra också. Dessa korten behöver väl typ 0,01% av användarna.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Sådär. Tweakers paradise på Asus ROG moderkorten med B660 erbjuder tydligen också BCKL-överklockning utan att överklocka allt på moderkortet. Men det gäller bara moderkort med DDR5 så redan där blev det helt plötsligt inget prisvärt alternativ jämfört med redan ur kartong högt klockade processorer och billigare moderkort och minnen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

finns ju ett för 22000:-..
Jag håller med att däromkring börjar nog "extreme" för mig och många andra också. Dessa korten behöver väl typ 0,01% av användarna.

Snarare 0,000000000001% av användarna som köper mobo för 22000 för att para ihop mobot med budget-CPU för 2000?
-Som "experiment" helt klart kul, men i verkliga livet gör man inte sånt. Är totalt idiotiskt.
Finns ingen "vinning i det". (Förutom att göra roligt program till sin YT-kanal?)