Apples AR-headset kan kosta 18 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Apples AR-headset kan kosta 18 000 kronor

Apples satsning på AR och VR väntas bli en dyr sådan och tros utöver tilltagen prislapp utrustas med systemkretsen M1 Pro eller motsvarande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat, lär väl kosta mer?

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Det är ju Apple, så förväntar mig inget annat än ett headset för 20k, och vill du ha en förlängningskabel så kostar det 5999kr, och ett skydd för glasögonen 7999kr....

En gång i tiden tyckte jag Apple var trots sina priser prisvärda då de levererade riktigt bra och unika produkter som bara funkade. Idag är det mest meh för absurda pengar med mer och mer problem och mer och mer inlåsningar och begränsningar.

Permalänk
Medlem

Det är ärligt talat inte långt från dagens prosumerprodukter i VR/AR.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Jag har hört att med den kommande Apple AR kan ersätta en partner till 99% och det är lugnt värt detta pris.

Skämt åsido Apple VR utrustat med allt som kontroller kommer säkert inte bli billig. Men för att få en större skara hopp på det i början så måste priset ner. När sedan produkten har fått fäste och det finns bra programutbud så kan såklart högre pris motiveras.

Tidigare hade jag hört om Apple Vr att den skulle utnyttja mobilens hårdvara och då bli låst till enbart iPhones. Denna inlåsning suger, men om det kraftfullt sänker priserna såvisst.

Det känns ju väldigt kostsamt att ha en drös datorer av olika typer i hemmet som är högpresterande, när man inte ens använder alla prylar varje vecka.

Att ha en högpresterande stationär, laptop, surfplatta, spelkonsol, mobiltelefon och nu VR med inbyggd cpu& gpu blir ju väldigt dyrt. Vissa läger över 10 000kr enbart på mobilen och mer eller mindre säger att alla surfplattor sämre än iPad Air 2021 suger.. Det blir dyrt när man räknar med resten.

Permalänk

Ja det där var ganska brutalt dyrt. Dessutom är den väl förmodligen låst till Apples egna spellösningar?
Lär vara grymt häftigt att kolla VR i den upplösningen men känns som det kommer vara begränsat i vad man kan göra som med andra Appleprodukter. För det priset borde den vara kompatibel med PC tycker man. Får väl se vad för funktioner den har sen.

Permalänk
Medlem

Så 5000:- för hårdvaran, 13.000:- för loggan? Som vanligt med andra ord.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Sötast

Ze shock is massive!
Har ganska bra förtroende för att Apple skulle kunna göra ett riktigt grymt, komfortabelt headset med både bra ljud, bra bild och allmänt hög kvalitet.

Har dock aldrig sett dem göra sig öppna för annat än deras egna ekosystem så oavsett hur grym den är så lär du t.ex inte kunna game-a med den trådlöst till en pc eller något. Och då vet jag inte riktigt vad man skall ha den till?

Permalänk
Medlem

Så vilka andra headset levererar liknande specifikationer till bättre pris?

Dags att hejda Apple-hatet lite...dubbla 8K skärmar, ögonspårning, AR och en M1-systemkrets för 18 000Kr är ett väldigt bra pris.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Så vilka andra headset levererar liknande specifikationer till bättre pris?

Dags att hejda Apple-hatet lite...dubbla 8K skärmar, ögonspårning, AR och en M1-systemkrets för 18 000Kr är ett väldigt bra pris.

Specsen är bra helt klart. Frågan är bara om man kommer kunna lira spel som Halflife Alyx osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Det är ju Apple, så förväntar mig inget annat än ett headset för 20k, och vill du ha en förlängningskabel så kostar det 5999kr, och ett skydd för glasögonen 7999kr....

En gång i tiden tyckte jag Apple var trots sina priser prisvärda då de levererade riktigt bra och unika produkter som bara funkade. Idag är det mest meh för absurda pengar med mer och mer problem och mer och mer inlåsningar och begränsningar.

En laptop för 25 k från Apple ersätter många deskrop pc’s och även mac pro i många fall när de kommer till produktivitet. Telefoner som är optimerade och presterar i över 5 år.
Överprisat? Skulle inte tro de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

https://i.imgur.com/RZ0rOLp.png

Ze shock is massive!
Har ganska bra förtroende för att Apple skulle kunna göra ett riktigt grymt, komfortabelt headset med både bra ljud, bra bild och allmänt hög kvalitet.

Har dock aldrig sett dem göra sig öppna för annat än deras egna ekosystem så oavsett hur grym den är så lär du t.ex inte kunna game-a med den trådlöst till en pc eller något. Och då vet jag inte riktigt vad man skall ha den till?

Mest troligt är det för early adopters och att få utvecklare ombord. Blir en väldigt nischad produkt i början men utbudet kommer växa snabbt - pressade priser och utvecklare som sponsras av Apple.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Så vilka andra headset levererar liknande specifikationer till bättre pris?

Dags att hejda Apple-hatet lite...dubbla 8K skärmar, ögonspårning, AR och en M1-systemkrets för 18 000Kr är ett väldigt bra pris.

Det går inte dissa eller berömma så mycket Apple på väldigt lösa rykten som inte säger så mycket. Vi får se på vad som kommer.
Och när det kommer så är det irrelevant vad egentligen specifikationen är utan vad ens behov och vad som då finns att köpa är det intressanta.
Där jag hade hört rykte om att Apples Vr fokus skulle vara professionell användning och det finns hur mycket som helst som behöver sådant. Bara ta att kunna fjärrstyra olika fordon.
I vilket fall blir fokus detta, så lär VR för vanliga användare bli ett dåligt val. På samma sätt som denna switch kanske inte är den bästa för vanliga konsumenter:
https://www.dustinhome.se/product/5010887167/catalyst-2960cx-...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen inte de kommer se ut som stora skidglasögon, priset är nog inget att dö för om den levererar… 👍

Permalänk
Medlem

Chansen att VR får ett större genombrott ökar mao nu. Brukar ju bli så när Apple väljer att satsa på allvar. Finns mycket man inte gillar med dem, men de har oftast genomtänkta produkter och en tydlig påverkan branschens förmåga att lyckas få konsumenterna att ta till sig ny teknik. Om man nu kan påstå att VR är nytt…

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när första ryktena kom så var Apples VR konkurrent till Microsofts motsvarande produkt som skulle kosta mer.

Permalänk
Medlem

Detta Metaverse... får vibbar av Second Life och 3D-tv

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Men så kommer de säkerligen krossa allt annat på marknaden också som vanligt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Specsen är bra helt klart. Frågan är bara om man kommer kunna lira spel som Halflife Alyx osv.

Det lär komma. Om inte Half Life Alyx så något annat. Apple lär ha satsat på att få utvecklare ombord så tidigt som möjligt och själva finansierat en del av utvecklingen. När det väl lanseras kan du räkna med att den presenteras med en rad spel och appar, samt förhandstittar på vad som kommer det närmaste året. Därefter hakar andra på och utbudet växer snabbt.

Apple har lyckats med det många gånger tidigare så de vet hur den slipstenen skall dras. Kolla t.ex. Ipad Pro. Från början en förvuxen Ipad och tämligen nischad mot kreatörer. Fanns inte så mycket mer än stor skärm och pennan som lockade, men de lyfte fram en del attraktiva appar (Procreate exempelvis). Nu finns något för alla; Adobe är ombord, utvecklare kan köra Xcode, du har bra "office"-paket, filmredigering, musikproduktion med mera. Folk hittar nya användningsområden hela tiden.

Permalänk

Gifen i artikeln vilken film eller serie är det?

Permalänk
Skrivet av mrpijey:

Det är ju Apple, så förväntar mig inget annat än ett headset för 20k, och vill du ha en förlängningskabel så kostar det 5999kr, och ett skydd för glasögonen 7999kr....

Skrivet av MiLeS:

Så 5000:- för hårdvaran, 13.000:- för loggan? Som vanligt med andra ord.

Vad tillför de här kommentarerna diskussionen egentligen? Tröttsamma one-liners för att jaga likes av andra Apple-hatare.

Man får tycka vad man vill men kan vi inte försöka skriva objektiva och konstruktiva inlägg som för diskussionen framåt, tack

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Musikälskare

Hmm det kan bli hur bra som helst med Apple vid rodret, priset låter överkomligt när det kommer till Apple-kvalitet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Gillar Apple men detta känns väldigt o-Apple. Det är ju förstås möjligt att jag får äta upp mina ord senare, men jag tycker det är en för nördig/tekniskt jobbig produkt för att vara något som tilltalar Apples kunder. Dessutom har Apples grejer (bortsett från Apple TV) alltid haft ett stort fokus på produktivitet men det känns inte riktigt så här?

Kanske har missförstått användningsområdet när det pratas mycket om spel och så.

Hoppas på ett sätt att jag har fel, jag är ju inte teknikfientlig och 2 x 8K-skärmar låter ju spännande.

Visa signatur

1

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Gifen i artikeln vilken film eller serie är det?

Space 1999 eller mångas Alfa som den hette i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Gillar Apple men detta känns väldigt o-Apple. Det är ju förstås möjligt att jag får äta upp mina ord senare, men jag tycker det är en för nördig/tekniskt jobbig produkt för att vara något som tilltalar Apples kunder. Dessutom har Apples grejer (bortsett från Apple TV) alltid haft ett stort fokus på produktivitet men det känns inte riktigt så här?

Kanske har missförstått användningsområdet när det pratas mycket om spel och så.

Hoppas på ett sätt att jag har fel, jag är ju inte teknikfientlig och 2 x 8K-skärmar låter ju spännande.

Varför skulle det behöva vara en så tekniskt jobbig produkt? Stand-alone som Quest är redigt intuitiv. Behöver inte ens koppla in den i något alls, så den är enklare än "plug-and-play", bara "play".

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det är väldigt svårt att se hur ett regelrätt VR/MR-headset passar in i Apples produktfilosofi. Ett par AR-glasögon känns givet om sisådär 5-10 år, men inte en låda som man spänner fast på huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

En laptop för 25 k från Apple ersätter många deskrop pc’s och även mac pro i många fall när de kommer till produktivitet. Telefoner som är optimerade och presterar i över 5 år.
Överprisat? Skulle inte tro de.

En laptop du inte på något sätt kan uppgradera, där den kräver dyra tillbehör, och är väldigt dyr att reparera. Så fort du ska ha lite tryck i datorn så drar datorn iväg i pris till astronomiska summor (Mac Pro startar på 72000kr!!!), annars är du fast med Mac Mini eller en laptop, båda med inga till ytterst begränsade expansionsmöjligheter. Och ingenting emellan (en "Mac Maxi" vore fint, en liten ITX-size Mac med 1-2 NVMe/2.5" slots för extra lagring och i alla fall en expansionsslot och utbytbar CPU/RAM och jag står först i kön).

Produktiviteten ökar inte pga märket, utan pga hårdvaran, och Apples hårdvara är inte speciellt märkvärdig jämfört med konkurrenterna förutom att den kommer till ett kraftigt överpris. Stora skillnaden är macOS men finns knappast mycket idag för macOS som inte kan göras på Windows med hårdvara som håller samma klass som Apples produkter men till ett betydligt bättre pris, och i de flesta fall med utbyggnadsmöjligheter. De flesta programvarorna idag finns till båda OS. macOS är långt ifrån lika stablt och snabbt som det en gång varit, har aldrig haft så mycket problem med en Mac som med de senaste generationerna med Big Sur och Monterey till den grad att jag gav upp macOS och gick tillbaka till Windows.

Telefonerna håller jag med om att de är bra, men inte mycket bättre. Skillnaden mellan årgångarna är nu mera minimal och vill man ha en modern telefon som håller längre så kostar det även där, och viljan att lägga ut samma summa igen 1-2 år senare är inte så mycket när allt man får är något snabbare CPU och något snabbare GPU, och x+1 antal fler linser på kameran... Tyvärr är Android inte ett alternativ pga all bloat, inkonsekvens och korta livslängd, har inte tid och lust att lära mig en helt ny telefon varje gång jag uppgraderar, och vill ha en telefon som är enkel att använda.

Satt själv förut på en Mac Pro och Macbook Pro förr och gjorde material med Photoshop, Premiere och After Effects och även fotohantering (i OSX), och sitter idag med en iPhone 10, men viljan att lägga ut över 100 000kr för att uppgradera till nåt som orkar med är väldigt liten, speciellt med tanke på att en rejäl HP Xeon workstation och en valfri enterprise business laptop kostar bra mycket mindre än Apple vill ha för sin hårdvara. Har funnits stunder där jag velat gå tillbaka men efter att se priserna så har jag direkt vänt i dörren. Idag sitter jag med en HP-workstation och Surface-laptop som gör jobbet lika bra, men för bra billigare peng och med vetskapen att jag kan uppgradera båda vid behov (Surface-laptopen är meckigare, men kan uppgradera disk i den utan större problem).

Telefonen är det sista jag har kvar, men 10:an börjar bli lite trött, och vill jag ha nåt nyare som är bra så kostar det en 12-13kkr, jag gav strax över 10000kr för 10:an och den var då top of the line och hade många nya funktioner. De nyare telefonerna idag har inte så mycket nytt förutom lite snabbare CPU och GPU, och x+1 kameralinser och MPx (vilker är irrelevant med skitlinser). Enda jag kan säga dock är att Apple är duktiga på att supporta sina telefoner länge, jag höll fast vid min 6+ länge tills jag bytte till 10:an, och den funkar fortfarande men börjar bli trött nu. Och är absolut lite pigg på att lägga ut 12-13k+ för en ny telefon som ska göra exakt samma som föregående telefon, men av någon anledning inte klarar det längre då Apple bestämt sig för att du behöver en ny och dyrare telefon för att köra samma appar som förut...

Nu var detta väldigt offtopic. Är intresserad av Apples AR-headset, men är rädd för att prislappen kommer vara bra över vad de flesta har råd med. VR-headset tycker jag i sig har stagnerat i både teknisk utveckling och prisutveckling, och AR kommer vara extremt mycket mer nischat, med en prislapp därefter. Speciellt om det sitter ett äpplemärke på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

En laptop du inte på något sätt kan uppgradera, där den kräver dyra tillbehör, och är väldigt dyr att reparera. Så fort du ska ha lite tryck i datorn så drar datorn iväg i pris till astronomiska summor (Mac Pro startar på 72000kr!!!), annars är du fast med Mac Mini eller en laptop, båda med inga till ytterst begränsade expansionsmöjligheter. Och ingenting emellan (en "Mac Maxi" vore fint, en liten ITX-size Mac med 1-2 NVMe/2.5" slots för extra lagring och i alla fall en expansionsslot och utbytbar CPU/RAM och jag står först i kön).

Produktiviteten ökar inte pga märket, utan pga hårdvaran, och Apples hårdvara är inte speciellt märkvärdig jämfört med konkurrenterna förutom att den kommer till ett kraftigt överpris. Stora skillnaden är macOS men finns knappast mycket idag för macOS som inte kan göras på Windows med hårdvara som håller samma klass som Apples produkter men till ett betydligt bättre pris, och i de flesta fall med utbyggnadsmöjligheter. De flesta programvarorna idag finns till båda OS. macOS är långt ifrån lika stablt och snabbt som det en gång varit, har aldrig haft så mycket problem med en Mac som med de senaste generationerna med Big Sur och Monterey till den grad att jag gav upp macOS och gick tillbaka till Windows.

Telefonerna håller jag med om att de är bra, men inte mycket bättre. Skillnaden mellan årgångarna är nu mera minimal och vill man ha en modern telefon som håller längre så kostar det även där, och viljan att lägga ut samma summa igen 1-2 år senare är inte så mycket när allt man får är något snabbare CPU och något snabbare GPU, och x+1 antal fler linser på kameran... Tyvärr är Android inte ett alternativ pga all bloat, inkonsekvens och korta livslängd, har inte tid och lust att lära mig en helt ny telefon varje gång jag uppgraderar, och vill ha en telefon som är enkel att använda.

Satt själv förut på en Mac Pro och Macbook Pro förr och gjorde material med Photoshop, Premiere och After Effects och även fotohantering (i OSX), och sitter idag med en iPhone 10, men viljan att lägga ut över 100 000kr för att uppgradera till nåt som orkar med är väldigt liten, speciellt med tanke på att en rejäl HP Xeon workstation och en valfri enterprise business laptop kostar bra mycket mindre än Apple vill ha för sin hårdvara. Har funnits stunder där jag velat gå tillbaka men efter att se priserna så har jag direkt vänt i dörren. Idag sitter jag med en HP-workstation och Surface-laptop som gör jobbet lika bra, men för bra billigare peng och med vetskapen att jag kan uppgradera båda vid behov (Surface-laptopen är meckigare, men kan uppgradera disk i den utan större problem).

Telefonen är det sista jag har kvar, men 10:an börjar bli lite trött, och vill jag ha nåt nyare som är bra så kostar det en 12-13kkr, jag gav strax över 10000kr för 10:an och den var då top of the line och hade många nya funktioner. De nyare telefonerna idag har inte så mycket nytt förutom lite snabbare CPU och GPU, och x+1 kameralinser och MPx (vilker är irrelevant med skitlinser). Enda jag kan säga dock är att Apple är duktiga på att supporta sina telefoner länge, jag höll fast vid min 6+ länge tills jag bytte till 10:an, och den funkar fortfarande men börjar bli trött nu. Och är absolut lite pigg på att lägga ut 12-13k+ för en ny telefon som ska göra exakt samma som föregående telefon, men av någon anledning inte klarar det längre då Apple bestämt sig för att du behöver en ny och dyrare telefon för att köra samma appar som förut...

Nu var detta väldigt offtopic. Är intresserad av Apples AR-headset, men är rädd för att prislappen kommer vara bra över vad de flesta har råd med. VR-headset tycker jag i sig har stagnerat i både teknisk utveckling och prisutveckling, och AR kommer vara extremt mycket mer nischat, med en prislapp därefter. Speciellt om det sitter ett äpplemärke på det.

Jag håller med, väldigt offtopic.

Permalänk
Medlem

Nyheten: Väntas inkludera en egen systemkrets.

Kontexten: Systemkretsen i fråga är frukten av ett långt RnD arbete med att optimera prestanda per watt till marknadsledande position. Dvs, en krets som möjligtvis kan huseras i ett så pass litet hölje men samtidigt packa en massa prestanda som blir svårt för konkurrenter att ens ha ett svar på inom de närmsta åren.

Reaktioner här: "Höhö Betala för en LOGGA!"

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Varför skulle det behöva vara en så tekniskt jobbig produkt? Stand-alone som Quest är redigt intuitiv. Behöver inte ens koppla in den i något alls, så den är enklare än "plug-and-play", bara "play".

Ja, jag lever väl kvar i tiden då Sony släppte första versionen VR till PS4 Apples produktdesigners lär ju förstås ha tagit fram en riktigt smidig lösning.

MEN, jag tror ändå inte riktigt på det. Jag tycker helt enkelt inte det är tillräckligt snyggt att ha en manick på huvudet och väldigt ocoolt att vara inne i en virtuell värld. Andelen människor som skulle vara intresserade av detta är extremt liten.

Som sagt, stor risk att jag får äta upp detta senare.

Visa signatur

1