Buggar i Windows 11

Permalänk
Medlem

Buggar i Windows 11

Jag har uppgraderat till Windows 11 och upplever en del bugar främst:

Explorer.exe kraschar ständigt. Har kollat runt lite och verkar bero på att jag har flera skärmar. Någon fler med samma problem? Utforskaren stängs ned med jämna mellanrum och man märker att allt "blinkar till" när det kraschar.

Om jag stängt av en av skärmarna och sedan slår på den igen måste jag varje gång gå in och välja "utöka skrivbordet till denna skärm". Kan man få den inställningen permanent?

Någon enstaka gång får jag inte igång bild igen efter att ha varit borta ett tag. Har stängt av de flesta strömsparinställningar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har uppgraderat till Windows 11 och upplever en del bugar främst:

Explorer.exe kraschar ständigt. Har kollat runt lite och verkar bero på att jag har flera skärmar. Någon fler med samma problem? Utforskaren stängs ned med jämna mellanrum och man märker att allt "blinkar till" när det kraschar.

Om jag stängt av en av skärmarna och sedan slår på den igen måste jag varje gång gå in och välja "utöka skrivbordet till denna skärm". Kan man få den inställningen permanent?

Någon enstaka gång får jag inte igång bild igen efter att ha varit borta ett tag. Har stängt av de flesta strömsparinställningar.

Den dator som jag använder varje dag som jag uppgraderat till Windows 11 har inte några krascher av explorer, dock så är det en bärbar dator och således bara en skärm. Den datorn har fungerat väldigt bra och inte mycket problem. Det är också en dator som inte har en cpu som "stöds" av Windows 11. Jag kör med Windows 11 Beta preview kanalen på den datorn

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Du har alltså inte gjort en ny fräsch installation av W11, utan uppgraderade en befintlig installation? Prova i så fall att installera om helt utan att spara inställningarna. Har inte något av de problem du nämner även fast jag kör flera skärmar

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det ser ut i förhandsversions kanalen men i Dev kanalen var det problem med kraschande "explorer" om man hade två skärmar och klickade på klockan i hörnet, i den aktuella (i dev) så är det krascher om du justerar volym eller ljusstyrka med hårvaruknappar.
Om du upplever problemen stora så rekommenderat att gå tillbaka till release kanalen/gå ur att få förhandsversioner.
Nyttja gärna appen "Feedback hub" för att rapportera eller läsa om kända problem i din version

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en ny fräsch installation av Windows 11 vid årsskiftet och har inte märkt av att Explorer.exe ballar ur.
Kör med två skärmar och har märkt av att ena "Main" skärmen kan blinka till ibland, dock hade jag samma fenomen på Windows 10 också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Nu fick jag upp ett felmeddelande någon instruktion på X refererade till minnet på Y. Minnet kunde inte vara read.

Har märkt att det oftast händer när jag öppnar videofiler. Jag tror inte det sker när jag bara har en monitor aktiv.

Får kanske ominstallera på sikt om det inte löser sig.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Ta bort taskbar på andra skärmen så borde dom krasherna försvinna iallafall men det finns fler saker som krashar explorer som att stänga webbläsaren ibland osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Ta bort taskbar på andra skärmen så borde dom krasherna försvinna iallafall men det finns fler saker som krashar explorer som att stänga webbläsaren ibland osv..

Tack, det verkar ha löst det men känns inte som en långsiktig lösning då jag föredrar att kunna starta program och se taskbaren på alla skärmar. Känt problem då, antar jag?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

skrivaren har slutat funka sen windows 11. öppnar man upp inställningarna ser man att den connectar/disconnectar till usbporten typ 30ggr/s.

hur svårt ska det va?

Permalänk
Medlem

Börjar bli irriterande nu. Inget problem om jag bara kör en skärm men ständigt problem med flera skärmar.

Orkar inte formatera om. Är det enkelt att byta tillbaka till Windows 10?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Börjar bli irriterande nu. Inget problem om jag bara kör en skärm men ständigt problem med flera skärmar.

Orkar inte formatera om. Är det enkelt att byta tillbaka till Windows 10?

Beror på om du uppgraderade från Win 10 till 11 då kanske det går att backa tillbaka, annars är det nog bara att skapa en USB pinne med 10:an och blåsa rent på nytt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Beror på om du uppgraderade från Win 10 till 11 då kanske det går att backa tillbaka, annars är det nog bara att skapa en USB pinne med 10:an och blåsa rent på nytt.

Tänker att det löser sig i elvan också vid formatering, men undviker gärna den biten. Men får kanske bli så till slut.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Tänker att det löser sig i elvan också vid formatering, men undviker gärna den biten. Men får kanske bli så till slut.

tror inte det är något win 11 unikt problem.

har typ samma fel i win 10 med att explorer ibland startar om sig.

men jag bryr mig inte om att felsöka det kanske händer 1-2 ggr per dag för mig.

började hända plötsligt för några månader sedan så tror de e en bugg i någon windowsuppdatering på 10an och inte omöjligt 11 hade felet från början.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte det är något win 11 unikt problem.

har typ samma fel i win 10 med att explorer ibland startar om sig.

men jag bryr mig inte om att felsöka det kanske händer 1-2 ggr per dag för mig.

började hända plötsligt för några månader sedan så tror de e en bugg i någon windowsuppdatering på 10an och inte omöjligt 11 hade felet från början.

Det här uppstod vid byte till 11 och sker stundtals varje minut, oftast om jag öppnar videofiler med VLC.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Känner inte igen problemet OP beskriver med mina två skärmar. Jag har visserligen en Windows-uppdatering som kommer appliceras vid nästa omstart så det skulle i så fall vara om det är en bugg som uppstått i senaste uppdateringen. Jag har dock konfigurerat mina skärmar så att sättande i standby inte ska trigga ett disconnect event, ifall det gör någon skillnad.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats upptäcka en bugg efter att jag uppdaterade min stationära dator till W11. Efter uppgraderingen kan jag inte komma in i Windows Security. Den finns inte längre.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har en kollega vars Windows 11 explorer.exe krachar utan undantag någon gång mellan 9:38 och 9:43. Den tar med sig Teams i fallet, vilket är rätt irriterande eftersom vi har vårt dagliga avstämningsmöte då.

Permalänk
Avstängd

att uppgradera operativsystem är aldrig en bra idé, kör en clean install instället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har uppgraderat till Windows 11 och upplever en del bugar främst:

Explorer.exe kraschar ständigt. Har kollat runt lite och verkar bero på att jag har flera skärmar. Någon fler med samma problem? Utforskaren stängs ned med jämna mellanrum och man märker att allt "blinkar till" när det kraschar.

Om jag stängt av en av skärmarna och sedan slår på den igen måste jag varje gång gå in och välja "utöka skrivbordet till denna skärm". Kan man få den inställningen permanent?

Någon enstaka gång får jag inte igång bild igen efter att ha varit borta ett tag. Har stängt av de flesta strömsparinställningar.

Jag undrar om blinkandet kan tillskrivas drivrutinen du använder. Har du grönt eller rött grafikkort? Kör du med dom förinstallerade, eller installerar du egna drivrutiner? Jag har flera skärmar och har aldrig märkt något ens liknande

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

att uppgradera operativsystem är aldrig en bra idé, kör en clean install instället..

På min ena bärbara dator fungerar iallafall allting som det ska, och den gjorde jag en uppgradering från Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hade mycket problem med win11 när jag körde upgrade-path:en via Windows Update, körde bara en "refresh" som är inbyggt för att installera om, behöll alla inställningar och så, nu fungerar det i princip helt fläckfritt. Otroligt nöjd.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag har en kollega vars Windows 11 explorer.exe krachar utan undantag någon gång mellan 9:38 och 9:43. Den tar med sig Teams i fallet, vilket är rätt irriterande eftersom vi har vårt dagliga avstämningsmöte då.

Kanske säger mer om din kollega än Windows 11

Men ett tips är att stänga av Widgets helt och hållet i Services. Just Widgets hade/har? en tendens att vilja uppdatera sig i tid och otid, trots att funktionen i sig inte ens är synlig i gränssnittet. Själv gav jag upp Windows 11 då det har alldeles för mycket hyss för sig i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hejsan

Jag har snarlika problem med Win 11 uppgraderad i november från Win 10. Har problem med TeamViewer vid remote jobb, se --> TeamViewer på remote = Automatisk reparation vid uppstart.

Efter nytt fel så ska jag installera om win 11 genom en clean install så hoppas jag att det ska vara stabilare efter?

Vet inte om du citerade fel person, för jag har inte haft några problem med explorer eller så

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag undrar om blinkandet kan tillskrivas drivrutinen du använder. Har du grönt eller rött grafikkort? Kör du med dom förinstallerade, eller installerar du egna drivrutiner? Jag har flera skärmar och har aldrig märkt något ens liknande

Tyckte det blev bättre när jag uppdaterade till senaste Nvidia-drivrutinerna men problemet kvarstod ändå. Inte alls lika frekvent nu när jag kör media player istället för VLC. Uppstår lite då och då och olika mycket beroende på program. Det sker exempelvis hela tiden när jag kör Apex Legends, så det är inte spelbart.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vet inte om du citerade fel person, för jag har inte haft några problem med explorer eller så

Hmm tack för påpekandet. Det var Shakermaker som jag skulle citera

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Jag har uppgraderat till Windows 11 och upplever en del bugar främst:

Explorer.exe kraschar ständigt. Har kollat runt lite och verkar bero på att jag har flera skärmar. Någon fler med samma problem? Utforskaren stängs ned med jämna mellanrum och man märker att allt "blinkar till" när det kraschar.

Om jag stängt av en av skärmarna och sedan slår på den igen måste jag varje gång gå in och välja "utöka skrivbordet till denna skärm". Kan man få den inställningen permanent?

Någon enstaka gång får jag inte igång bild igen efter att ha varit borta ett tag. Har stängt av de flesta strömsparinställningar.

Hejsan

Jag har snarlika problem med Win 11 uppgraderad i november från Win 10. Har problem med TeamViewer vid remote jobb, se --> TeamViewer på remote = Automatisk reparation vid uppstart.

Efter nytt fel så ska jag installera om win 11 genom en clean install så hoppas jag att det ska vara stabilare efter?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hejsan

Jag har snarlika problem med Win 11 uppgraderad i november från Win 10. Har problem med TeamViewer vid remote jobb, se --> TeamViewer på remote = Automatisk reparation vid uppstart.

Efter nytt fel så ska jag installera om win 11 genom en clean install så hoppas jag att det ska vara stabilare efter?

Ja, jag tror ominstallation är det som behövs. Säg gärna till om du gör det och om det hjälpte.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

När jag uppdaterade till Win 11 från Win 10 klagade det på att både Secure Boot och TPM inte var aktivt. Allt vart aktivt och uppgraderingen stoppades. Jag lyckade uppgradera på fjärde försöket.

Hur kommer man förbi det problemet när man gör en clean install av Win 11?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

När jag uppdaterade till Win 11 från Win 10 klagade det på att både Secure Boot och TPM inte var aktivt. Allt vart aktivt och uppgraderingen stoppades. Jag lyckade uppgradera på fjärde försöket.

Hur kommer man förbi det problemet när man gör en clean install av Win 11?

Secure Boot behöver inte vara aktiverat, moderkortet behöver bara stödja Secure Boot!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Stängde återigen av aktivitetsfältet på fler än en skärm och då fungerar det igen. Detta måste ju vara någon bugg Microsoft kan fixa?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1