UniFi AP AC Lite, defaultanvändare och lösenord?

Permalänk
Medlem

UniFi AP AC Lite, defaultanvändare och lösenord?

Hejsan nätverksexperter,

Nyligen köpte jag en 'UniFi AP AC Lite' för att ha som accesspunkt i min lägenhet.
Har använt mig av nånting från TP-link men det verkar som att vissa telefoner (Iphone7) har problem att koppla upp.

Hur som helst, jag kommer inte in i den.
Jag kör via deras Unifi mjukvara på en PC, jag når den men kan inte logga in.
Det första den frågar/rekommenderar är att jag skall sätta ett unikt namn och godkänna deras villkor.
Då är jag på: https://localhost:8443/setup/configure/controller-name

Efter det kommer man till
https://localhost:8443/setup/configure/credentials
och där vill den ha användare och lösen och här kör jag fast.
Har försökt med "ubnt"/"ubnt".
Har hållt inne resetknappen (10 sek) för att nollställa.
Men kommer inte in.

Jag har en 'UniFi AP AC PRO' i ett hus som jag satte upp och konfade för länge sedan. Kan inte dra mig till minnes att det var några problem med att komma in i den

Vad är det för default usr/pw för att logga in i en 'UniFi AP AC Lite' för första gången/efter en factory reset?

Permalänk
Medlem

Gissar lite: för mig löstes alla problem om jag stängde av windowsbrandväggen under själva init-adopt fasen. Dvs starta controllern, logga in, adopta din AP (den kommer dyka upp när du stängt av windowsbrandväggen). Gör det du ska göra - o sen kan du sätta på windowsbrandväggen igen, kommer funka nu när controllern o AP:n känner varandra

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Det är kontrollern på PC:n du inte kommer in i, det finns inget webbinterface på en UniFi AP utan den konfigureras helt via kontrollermjukvaran. Du behöver inte resetta den mer, om den lyser vitt så är den redo att "adoptas" av kontrollern när du väl kommer in i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Det är kontrollern på PC:n du inte kommer in i, det finns inget webbinterface på en UniFi AP utan den konfigureras helt via kontrollermjukvaran. Du behöver inte resetta den mer, om den lyser vitt så är den redo att "adoptas" av kontrollern när du väl kommer in i den.

Hmmm
När jag skulle konfa APn upptäckte jag att jag hade en gammal version an Unifi på datorn.
Avinstallerade den med Revo uninstaller och la på 6.5.55.
Det händer något lustigt när jag klickar på "Launch a browser to manage the network"
Den startar Internet Explorer, som i sin tur ganska omgående rapporterar certifikatsfel
Jag har FF satt som default browser så vad jag gör är att copy/pasta länken i IE till FF

Jag har en hembyggd pfSense router
Accesspunkten lyser vitt när den startats upp så den väntar nog på att få konfas

Provar installera Unifi på en annan dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm
När jag skulle konfa APn upptäckte jag att jag hade en gammal version an Unifi på datorn.
Avinstallerade den med Revo uninstaller och la på 6.5.55.
Det händer något lustigt när jag klickar på "Launch a browser to manage the network"
Den startar Internet Explorer, som i sin tur ganska omgående rapporterar certifikatsfel
Jag har FF satt som default browser så vad jag gör är att copy/pasta länken i IE till FF

Jag har en hembyggd pfSense router
Accesspunkten lyser vitt när den startats upp så den väntar nog på att få konfas

Provar installera Unifi på en annan dator

du kommer få cert fel hur som helst - finns en 1000 punktig beskrivning för hur man får unifi att använda ett riktigt cert. Kör MS Egde o klicka "kör iallafall"

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm
När jag skulle konfa APn upptäckte jag att jag hade en gammal version an Unifi på datorn.
Avinstallerade den med Revo uninstaller och la på 6.5.55.
Det händer något lustigt när jag klickar på "Launch a browser to manage the network"
Den startar Internet Explorer, som i sin tur ganska omgående rapporterar certifikatsfel
Jag har FF satt som default browser så vad jag gör är att copy/pasta länken i IE till FF

Jag har en hembyggd pfSense router
Accesspunkten lyser vitt när den startats upp så den väntar nog på att få konfas

Provar installera Unifi på en annan dator

Om du vill slippa använda controller som är igång hela tiden så skulle jag använda Unifi appen som finns till iOS och Android. Då kan du köra APn "Standalone" och ändå logga in på den då och då med mobilen!

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360012622613-UniFi-Netw...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021