Vilken internetleverantör till nybygge i Kungsbacka?

Permalänk

Vilken internetleverantör till nybygge i Kungsbacka?

Hej,

Vi ska flytta till en nybyggd villa i Kungsbacka kommun. Fiber kommer vara draget och jag kan välja mellan en drös olika internetleverantörer. Problemet är bara att jag inte vet vilken som är bra. Hastigheten jag kommer välja kommer vara 250/100 men det som är viktigast för mig är att latensen är så låg som möjligt. Men hur kan man veta sådant innan man köper tjänsten?

Jag kommer bland annat spela en del på Google stadia samt gör vissa andra saker som gör att pingen behöver vara så låg som möjlig.

Jag känner till Bahnhof och Bredband2 och funderar främst kring någon av dessa. Någon som har erfarenheter kring dessa och bor i samma del av landet som har några synpunkter?

Permalänk
Rekordmedlem

Lägst genomsnittlig latens har nog Telia men någon annan kan ju ha lägst latens på en specifik sträcka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag läste någonstans i en gammal tråd att Bahnhof alltid skickar signalen via Stockholm innan den går vidare. Om jag bor i Göteborg och en signal ska till Göteborg så skulle det betyda att den först går till Stockholm och sedan tillbaka till Göteborg. Vet någon om detta fortfarande stämmer? Hur är det med Bredband2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0ph3t85:

Jag läste någonstans i en gammal tråd att Bahnhof alltid skickar signalen via Stockholm innan den går vidare. Om jag bor i Göteborg och en signal ska till Göteborg så skulle det betyda att den först går till Stockholm och sedan tillbaka till Göteborg. Vet någon om detta fortfarande stämmer? Hur är det med Bredband2?

Enligt denna tråd så verkar det vara så att dem sköter peering i Stockholm båda två:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1593186-bahnhof-konsti...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Jag har 1000/1000 med Telia i KBA
Grymt nöjd.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Distansen är irrelevant för ping i Sverige. Antal omkopplingar gör större skillnad.

Ljus färdas alltså 30 mil på 1ms. Det är alltså 2ms (totalt tur och retur) från Sthlm till Göteborg på ett ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Distansen är irrelevant för ping i Sverige. Antal omkopplingar gör större skillnad.

Ljus färdas alltså 30 mil på 1ms. Det är alltså 2ms (totalt tur och retur) från Sthlm till Göteborg på ett ungefär.

Fast ljuset går 200 000 kan/s i glas. Inte 300 000. Så lite mer tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Fast ljuset går 200 000 kan/s i glas. Inte 300 000. Så lite mer tid

Plus att det är drygt 41 mil, fågelvägen, mellan Sthlm och Gbg. Inte 30.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag har 1000/1000 med Telia i KBA
Grymt nöjd.

Jag hade ganska hög latens med Telia och väldigt mycket DNS-problem så jag fick köra andra DNS:er som Google eller Cloudfare ofta. De vägrade uppgradera utrustningen i hyreshuset jag bor i (låst till 100/100 sen tidigt 2000). Hyresvärden blev ilurad Sappa efter ett tag och jag började samtidigt leta annat boende på grund av det. Men när det väl kom i drift så sjunk latensen rejält i de spel och program jag använder, jag kunde även skaffa 500/500 till lägre pris än Telias 100/100 (Fick ut 90-95 Mb/s ner/ 88-92Mb/s upp). Däremot så har det kraschat cirka 4 ggr på strax ett år nu, dock inte länge men som längst 30min. Telia gick nog ner 1-2 gånger på 4 år och då i några sekunder.

Körde ett test på Bredbandskollen samt speedtest.net nu, fick 538,68Mb/s ned / 527,04Mb/s upp med 6.63ms latens. 526,50Mb/s / 522,37Mb/s 6ms latens på speedtest. Så latensmässigt är nog inte Sappa kanon, men det var verkligen inte Telia när jag hade dem. Då låg jag runt 15+ på slutet.

Det varierar nog mycket, men det var inte linan det var fel på hos mig. Det var Telia.

Farsan har 500/500 via Bredband2 så jag skulle kunna kika vad han får nån dag framöver.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Fast ljuset går 200 000 kan/s i glas. Inte 300 000. Så lite mer tid

Skrivet av Alphahanne:

Plus att det är drygt 41 mil, fågelvägen, mellan Sthlm och Gbg. Inte 30.

Ja, det blir hela 1,5ms extra eller något.

Vilken väg ska vara snabbare är frågan. Spara in 1ms på en annan väg där en knutpunkt kanske är lite mer belastad och slänger på mer latency.

Ingen ide inom sveriges ramar iaf. Det är väl om dom routar heeeelt olika internationellt man kan se någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av omxz24:

Distansen är irrelevant för ping i Sverige. Antal omkopplingar gör större skillnad.

Ljus färdas alltså 30 mil på 1ms. Det är alltså 2ms (totalt tur och retur) från Sthlm till Göteborg på ett ungefär.

Fast ökar inte antalet noder också latency?

Tyvärr så är varje millisekund viktig för mig. Jag kör med automatiserad trading hemifrån för vissa marknader i Europa (har VPS för amerikanska marknaden) och varje millisekund kan spela roll eftersom både prisdata ska tas emot och sedan ska tradingsignalen tas etc. Skulle så klart kunna fixa VPS i Tyskland också men vill avvakta med det i nuläget.

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Jag hade ganska hög latens med Telia och väldigt mycket DNS-problem så jag fick köra andra DNS:er som Google eller Cloudfare ofta. De vägrade uppgradera utrustningen i hyreshuset jag bor i (låst till 100/100 sen tidigt 2000). Hyresvärden blev ilurad Sappa efter ett tag och jag började samtidigt leta annat boende på grund av det. Men när det väl kom i drift så sjunk latensen rejält i de spel och program jag använder, jag kunde även skaffa 500/500 till lägre pris än Telias 100/100 (Fick ut 90-95 Mb/s ner/ 88-92Mb/s upp). Däremot så har det kraschat cirka 4 ggr på strax ett år nu, dock inte länge men som längst 30min. Telia gick nog ner 1-2 gånger på 4 år och då i några sekunder.

Körde ett test på Bredbandskollen samt speedtest.net nu, fick 538,68Mb/s ned / 527,04Mb/s upp med 6.63ms latens. 526,50Mb/s / 522,37Mb/s 6ms latens på speedtest. Så latensmässigt är nog inte Sappa kanon, men det var verkligen inte Telia när jag hade dem. Då låg jag runt 15+ på slutet.

Det varierar nog mycket, men det var inte linan det var fel på hos mig. Det var Telia.

Farsan har 500/500 via Bredband2 så jag skulle kunna kika vad han får nån dag framöver.

Får jag fråga vilket område i Sverige det rör sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0ph3t85:

Hej,

Vi ska flytta till en nybyggd villa i Kungsbacka kommun. Fiber kommer vara draget och jag kan välja mellan en drös olika internetleverantörer. Problemet är bara att jag inte vet vilken som är bra. Hastigheten jag kommer välja kommer vara 250/100 men det som är viktigast för mig är att latensen är så låg som möjligt. Men hur kan man veta sådant innan man köper tjänsten?

Jag kommer bland annat spela en del på Google stadia samt gör vissa andra saker som gör att pingen behöver vara så låg som möjlig.

Jag känner till Bahnhof och Bredband2 och funderar främst kring någon av dessa. Någon som har erfarenheter kring dessa och bor i samma del av landet som har några synpunkter?

Jag har haft bahnhof och ownit. Skulle välja ownit alla dagar i veckan. Bra support.
Bahnhofs support har blivit sämre med åren. De kanske har blivit för stora.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0ph3t85:

Fast ökar inte antalet noder också latency?

Tyvärr så är varje millisekund viktig för mig. Jag kör med automatiserad trading hemifrån för vissa marknader i Europa (har VPS för amerikanska marknaden) och varje millisekund kan spela roll eftersom både prisdata ska tas emot och sedan ska tradingsignalen tas etc. Skulle så klart kunna fixa VPS i Tyskland också men vill avvakta med det i nuläget.

Har varit i liknande situation och satte upp en serverdator som skötte automatiserad trading åt mig bredvid deras server. Är du inte precis intill servern kommer du dessvärre inte vara i närheten av etta på bollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0ph3t85:

Jag läste någonstans i en gammal tråd att Bahnhof alltid skickar signalen via Stockholm innan den går vidare. Om jag bor i Göteborg och en signal ska till Göteborg så skulle det betyda att den först går till Stockholm och sedan tillbaka till Göteborg. Vet någon om detta fortfarande stämmer? Hur är det med Bredband2?

Jag har Bahnhof i Göteborg och trafiken(även inom Göteborg) går i regel via Malmö/Danmark sen vidare.

Körde Stadia's speedtest(https://projectstream.google.com/speedtest):

Anslutningen är mycket bra. Utifrån din aktuella nedladdningshastighet på 389.041 Mbit/s bör du kunna spela på Stadia i hög kvalitet.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0ph3t85:

Får jag fråga vilket område i Sverige det rör sig om?

Västernorrland.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av matte56:

Jag har Bahnhof i Göteborg och trafiken(även inom Göteborg) går i regel via Malmö/Danmark sen vidare.

Körde Stadia's speedtest(https://projectstream.google.com/speedtest):

Anslutningen är mycket bra. Utifrån din aktuella nedladdningshastighet på 389.041 Mbit/s bör du kunna spela på Stadia i hög kvalitet.

Det var ju intressant att trafiken går via Danmark. Då kör jag nog på Bahnhof och hoppas all funkar utan krångel för supporten verkar ju inte vara så bra.

Sedan är det ju ingen bindningstid så i värsta fall får jag väl byta leverantör om jag blir missnöjd.