Avi från postnord okänd avsändare

Permalänk
Medlem

Avi från postnord okänd avsändare

Jag har fått en avi från postnord om att jag ska hämta ut något, det finns ingen info om vikt, storlek eller avsändare på försändelsen när jag söker på det. Jag har inget minne av att jag har beställt något, och alla gånger jag har gjort det så står det varifrån det är och paketets dimensioner och vikt. Vågar jag hämta ut det? Kan jag åka dit för något om det skulle visa sig vara något skumt?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Vad skulle kunna hända om du åkte dit och hämtade det menar du?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vad skulle kunna hända om du åkte dit och hämtade det menar du?

Ja jag har ingen aning, jag vet ju inte vad som finns i det, men min första tanke när det inte finns någon avsändare var att det innehåller något olagligt.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Låt det ligga. Jag hade aldrig hämtat ut ett paket jag inte väntar på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Jag har fått en avi från postnord om att jag ska hämta ut något, det finns ingen info om vikt, storlek eller avsändare på försändelsen när jag söker på det. Jag har inget minne av att jag har beställt något, och alla gånger jag har gjort det så står det varifrån det är och paketets dimensioner och vikt. Vågar jag hämta ut det? Kan jag åka dit för något om det skulle visa sig vara något skumt?

Har du appen så borde du kunna lägga till paketet där och se var den har skickats ifrån?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Jag har fått en avi från postnord om att jag ska hämta ut något, det finns ingen info om vikt, storlek eller avsändare på försändelsen när jag söker på det. Jag har inget minne av att jag har beställt något, och alla gånger jag har gjort det så står det varifrån det är och paketets dimensioner och vikt. Vågar jag hämta ut det? Kan jag åka dit för något om det skulle visa sig vara något skumt?

Du kan gå till ombudet och där säga att du vill veta vem det kommer ifrån innan du accepterar paketet. Det gjorde jag en gång när jag var osäker och fick då se paketet innan det skannades som utlämnat.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zer0x:

Jag har fått en avi från postnord om att jag ska hämta ut något, det finns ingen info om vikt, storlek eller avsändare på försändelsen när jag söker på det. Jag har inget minne av att jag har beställt något, och alla gånger jag har gjort det så står det varifrån det är och paketets dimensioner och vikt. Vågar jag hämta ut det? Kan jag åka dit för något om det skulle visa sig vara något skumt?

Har fått 2 sådanna genom åren det fanns inget att hämta ut någon av gångerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vad skulle kunna hända om du åkte dit och hämtade det menar du?

Kan mycket väl vara en delgivning på en bot eller liknande från polisen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Råkade ut för det en gång och det visade sig vara en bok en kompis tyckte ja skulle ha 😅

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det troligaste är att det är fråga om ett brev som är för stort för postlådan. Det är ju inte alla brev som har påskriven avsändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Har du appen så borde du kunna lägga till paketet där och se var den har skickats ifrån?

Det står okänd avsändare i appen.

Det verkar vara lite olika bud, jag har ett tag att överväga det men vad är det värsta som kan hända om jag hämtar det? Jag är väldigt nyfiken på vad det kan vara nu.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Det står okänd avsändare i appen.

Det verkar vara lite olika bud, jag har ett tag att överväga det men vad är det värsta som kan hända om jag hämtar det? Jag är väldigt nyfiken på vad det kan vara nu.

Om du är väldigt tydlig med personalen att du inte vet vem det är från och gärna vill att de är med när du öppnar (finns oftast övervakningskameror också) så kan du väl öppna på plats.
Är det något olagligt ring polisen och invänta mer info. Du lär inte åka fast för något brott du inte gjort. Ingen skulle göra som du isf. Så hade jag gjort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Hämta paketet (om det ens finns där) och var inte en fegis, hur farligt kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Det står okänd avsändare i appen.

Det verkar vara lite olika bud, jag har ett tag att överväga det men vad är det värsta som kan hända om jag hämtar det? Jag är väldigt nyfiken på vad det kan vara nu.

Värsta är väl om det är något farligt, om det är skickat från någon som vill dig illa. Eller hundbajs, det är nästan lika illa som en bomb.

Annars är det inte mycket som kan hända för att du hämtar ut ett paket. Det är inte olagligt att hämta ut ett paket med olagligt innehåll om du är ovetandes om innehållet. Skulle det vara något konstigt (olagligt) är det lämpligt att lämna till polisen omedelbart (ring 114 14 direkt, för säkerhets skull).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Kan mycket väl vara en delgivning på en bot eller liknande från polisen.

Måste ha varit 1985 eller liknande jag fick sådant "REK-BREV". Var inkallelse till militärtjänst.
Såg precis ut som en "paket-avi". Typ man hade något spännande/roligt att hämta ut. Present eller sånt från "farmor".
-Var dock från "moder Svea"..

Så, har man inte beställt något, så kanske man ska tänka "till" innan man hämtar ut det.
(Böter får man inte på posten på "det viset", däremot delgivningar eller inkallelse till militärtjänst).

Permalänk
Medlem

Öppna det på plats? Skulle det mot all förmodan vara något skumt får du väl ta det med personalen på plats eller om det skulle vara något riktigt skumt kalla dit polisen.

Hade jag fått ett paket under dessa premisser skulle jag inte väntat en sekund med att hämta det. Sen så har jag inga fiender heller... 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det troligaste är att det är fråga om ett brev som är för stort för postlådan. Det är ju inte alla brev som har påskriven avsändare.

Så kan det vara, men eftersom TS inte beställt nåt, så kan vi utesluta det. Om nån på eget bevåg skickat nåt oönskat är det ju avsändarens problem.

Nej, hämta aldrig ut nåt okänt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Det står okänd avsändare i appen.

Det verkar vara lite olika bud, jag har ett tag att överväga det men vad är det värsta som kan hända om jag hämtar det? Jag är väldigt nyfiken på vad det kan vara nu.

Ingenting kan hända. Ta ut paketet öppna det försiktigt i butiken framför ombudspersonalen, tycker du inte om vad du ser. Be de tejpa och returnera

Sluta vara så feg och lev lite!

Permalänk
Avstängd

Fan va oroliga alla är, är väl bara hämta ut det och kolla vad det är xD
På vilket sett skulle det vara något olagligt?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har du några ondskefulla fiender som kan tänkas skicka farligheter till dig?
Om inte - hämta paketet - det är säkert något du glömt att du beställt eller en försenad julklapp från någon släkting.

stavfel
Permalänk
Medlem

Råkade ut för liknande förra året. Skrev till kundtjänst och frågade om paketet, fick en bild och konstaterade att paketet påstådde sig innehålla muggar, kepsar eller liknande merch. Men vägde noll i stort sett och hade skickats ifrån något halvskumt land i Asien

Hämtade inte ut det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

vanligt att prospekteringsbolag skickar ut REK till alla markägare när de har fått tillstånd för att prospektera på din mark.
Troligtvis inte det nu då de seriösa bolagen alltid skriver avsändare då de måste veta att du blivit delgiven innan de får påbörja tex, provborrning

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Råkade ut för liknande förra året. Skrev till kundtjänst och frågade om paketet, fick en bild och konstaterade att paketet påstådde sig innehålla muggar, kepsar eller liknande merch. Men vägde noll i stort sett och hade skickats ifrån något halvskumt land i Asien

Hämtade inte ut det.

Ingen kommer ihåg en fegis

Permalänk

Det kan ju vara en gåva från din arbetsgivare eller liknande som de ordnar med som en överraskning till sina anställda. Ofta brukar man ge en heads up till folk av just denna anledning så man vet vad som är på gång. Men oavsett vad så borde du kunna få ut info om avsändaren och kontakta dom.

Som många andra skriver skulle jag gå till ombudet, förklara att du inte väntar något. Då bör de kunna ta fram paketet/brevet så ni kan se de med egna ögon, dvs du behöver inte kvittera ut det utan gör en bedömning där och då.

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Äh det är väl bara att hämta ut. Sannolikheten för att det skulle vara något olagligt är nästan obefintlig och om det skulle vara det så kan du slänga det om du inte vill kontakta polisen.

Permalänk
Medlem

Varför är du rädd för ett paket? Varför skulle nån helt random skicka olagliga saker till dig? Och om det nu mot all förmodan är det så kan du ju alltid ringa polisen direkt.

Permalänk
Medlem

Hade varit riktigt gulligt om någon ville dig illa och skickade det med posten.

- Har du fimpat Zerox än?
- Det är på gång.
- På gång?
- Postnord du vet.

Permalänk
Medlem

Om försändelse-id på avin börjar på AV är det ett stort brev som inte kunnat levereras till brevlådan. Sådana försändelser får försändelse-id under sorteringsprocessen och därför finns ingen info om paketet (storlek, vikt, avsändare) i systemet. Det är också sällan de bryr sig om att skriva avsändare på avierna även om det finns en på försändelsen.

Som andra har sagt så är det bara att gå till ombudet och säga att du vill kolla på försändelsen innan du accepterar den.

Jag har jobbat på postombud och nästan alla gånger någon har kommit och sagt "jag vet inte vad det här är, för jag har inte beställt något" handlar det om ett paket från familj/vän.

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Kan det varit jobbet som skickat en "jul"-hälsning ?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

En vän fick en avi utan att ha beställt något.

Det visade sig vara en födelsedagspresent från mig.

Visa signatur

press nu1mlock