Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Fattar jag rätt om avbokningsreglerna här? "Meddela i tid om du inte kan komma. När någon uteblir står vi med kostnader och outnyttjade resurser. Vid av- eller ombokning av tid samma dag eller uteblivande, debiteras du med 400 kr per bokad tid."

Jag bokade för 20 januari 2022 men tänkte avboka idag 19 januari 2022, då bör jag inte debiteras eftersom det inte ägde rum under en och samma dag? Eller har jag missuppfattat det kursiva ovan? Hursomhelst ringer jag senare idag och avbokar då jag funnit en tidigare tid annanstans.

Det brukar vara minst 24 timmar före för att slippa avgift men varför ska du strula med det för det kan ju ändå inte handla om mer än timmar i skillnad på tiderna? Du reagerar som du slipper vänta i månader och inte några timmar för en ganska o-akut skada.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar vara minst 24 timmar före för att slippa avgift men varför ska du strula med det för det kan ju ändå inte handla om mer än timmar i skillnad på tiderna? Du reagerar som du slipper vänta i månader och inte några timmar för en ganska o-akut skada.

Varför ska jag till en tandläkare 19:e (idag) för att sedan besöka en tandhygienist (hos annan tandvård) den 20:e? Mitt misstag som trodde att jag kunde avboka på nätet men det verkar vara helt andra bullar när det gäller tandvårdsbranschen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Varför ska jag till en tandläkare 19:e (idag) för att sedan besöka en tandhygienist (hos annan tandvård) den 20:e? Mitt misstag som trodde att jag kunde avboka på nätet men det verkar vara helt andra bullar när det gäller tandvårdsbranschen.

Du behöver troligen besöka båda i vilket fall eller åtminstone 2 besök hos tandläkaren men jag missade att det var både tandhygienist och tandläkare du bokat. Men jag tvivlar på att du hinner med att få en undersökning, rengöring och lagning av åtminstone en tand på bara en halvtimme men det spelar ingen roll för de bokar en tid till om de inte hinner med och det var väl också egentligen fel ordning på besöken för tandhygienisten borde varit först för att undersöka och rengöra och efter det så skulle det varit tandläkare som kunde utgå från undersökningen och då helst tandläkare på samma klinik för att ha tillgång till undersökningen för att inte behöva strula med att få tillgång till den eller göra en ny undersökning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Grymt! Rapportera gärna här. Berätta även om tandläkaren sagt något om hur framtanden kan användas i och med plastinlägget. Det är ju inte hur starkt som helst precis.

Har faktiskt plast på min andra framtand och det har suttit där i typ 20 år utan att ha lossnat. Har inte känt att jag har behövt begränsa mig när det kommer till användandet av tänderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Den ser exakt ut som Amazon-grejerna men för dubbelt så mycket.

Jepp, köpte den för 500:- under rea dock, och har haft Ekulfs grejer förr så kändes bättre.
Amazon vet man inte vad man får. Och för 100kr mer så var det solklart för mig o köpa Ekulfs iaf.

Sen är det väl design skillnader mest. Handtaget är magnetiskt fäste ex inte en "hållare" man sätter den i, knappen on off ser bättre ut på ekulfs osv.

Men i grunden är det ju antagligen samma maskin antar jag, en OEM som de sen ändrar lite.

Sen hittar jag inte om de finns ersättningsspetsar o köpa till apiker, iaf inte när jag klickar på märket på amazon. Däremot massa skärmskydd komiskt nog Hoppas de finns o köpa annars är det ju i min mening värdelöst.
Man kan även köpa ex ny vattentank som reservdel till ekulf om den blir äcklig med tiden vilket plast kan bli.

Med det sagt så hade jag ju kanske inte betala 800:- för den jämfört med Amazons apiker för 400:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jepp, köpte den för 500:- under rea dock, och har haft Ekulfs grejer förr så kändes bättre.
Amazon vet man inte vad man får. Och för 100kr mer så var det solklart för mig o köpa Ekulfs iaf.

Sen är det väl design skillnader mest. Handtaget är magnetiskt fäste ex inte en "hållare" man sätter den i, knappen on off ser bättre ut på ekulfs osv.

Men i grunden är det ju antagligen samma maskin antar jag, en OEM som de sen ändrar lite.

Sen hittar jag inte om de finns ersättningsspetsar o köpa till apiker, iaf inte när jag klickar på märket på amazon. Däremot massa skärmskydd komiskt nog Hoppas de finns o köpa annars är det ju i min mening värdelöst.
Man kan även köpa ex ny vattentank som reservdel till ekulf om den blir äcklig med tiden vilket plast kan bli.

Med det sagt så hade jag ju kanske inte betala 800:- för den jämfört med Amazons apiker för 400:-

Det finns en del reservdelar men såklart kan Ekulfs vara värt det ändå. Jag såg den på rea nyligen med. Det är så pass billigt för ens hälsa ändå. Jag var sugen på att köpa en till från Amazon men känns onödigt.

Permalänk
Medlem

Jag tog en tugga av en bit choklad och trillade en flis av framtanden av.

Jag fick en tid hos tandläkaren några dagar senare. Vanligtvis kan de limma fast biten igen, men jag hade tyvärr svalt min, så det lagades med nåt som liknade lera. Det fanns en uppsjö av färger så att det matchar tanden. Han lyser med en lampa så det stelnar och slipar till lite så var det klart.

Kändes inget alls och tog väl 15 min eller så. Kostade inget för mig då jag har frisktandvård.

Permalänk
Medlem

Tråkigt när sådant händer. Jag bet av en bit av en kindtand på en väl tillagad fläsk (Fläsk och löksås). Som tur är fick jag inte ont och har inte sökt för det. Men ibland finns det någon liiiten spricka som inte märks och så kommer ett tryck från precis rätt (fel?) håll och det släpper.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Nu har jag varit hos tandläkaren och enligt röntgen så ser alla krontänder bra ut och framtänderna såg också bra ut förutom någon övre framtand det var något avslipat/utnött(?) från eller vad det var. Sedan fick jag en omfattande tandstensrengöring, polering, och kompositmaterialfyllnad där tandflisan suttit. Det visade sig nämligen att senast jag varit hos tandläkaren/fått tandstensrengöring var under 2014 - så minst 7 år sedan!

Fast sjukare än så var ändå detta: tandläkaren hade en kvinnlig medhjälpare som visade sig vara en tjej jag gått gymnasiet med som jag var stormförtjust i då men det blev aldrig något. Nu fick jag ändå avslut när hon trots efter alla dessa år äntligen stoppade in något i min mun! (slut på snuskskämt nu)

Tandstensrengöringen var inte läskig men smått obehaglig (och ansträngande för käftmusklerna), särskilt när han verkade komma åt tandköttet och så var det runt någon tand där ljudet blev superdiskant och nästan tinnitusinducerande. Nu har jag ömhet i en del av tandköttet när jag tuggar (någon nedre höger hörnkrontand) vilket jag antar är på grund av den grova tandstensrengöringen. Bör gå över/läka på några dagar.

Allt som allt gick det på 1950 SEK efter 600 SEK avdrag med tandvårdsbidrag. Slutrekommendation från tandläkaren var att fortsätta med tandborstning, munskölj och tandtråd regelbundet. "Såga" med tandtråden och inte rycka eller dra som jag gjorde i måndags när jag drog bort flisan. Tandläkaren höll även med om mitt förslag om att om man ska dricka syraläsk så kan man skölja ned sen snabbt med vatten för att höja pH-värdet.

Fixar bild på nytänderna och uppdaterad Sonic-bild.

Tack återigen för påtryckningarna att få skiten gjord samt de delade erfarenheterna!

Skrivet av HoboCop:

Tråkigt när sådant händer. Jag bet av en bit av en kindtand på en väl tillagad fläsk (Fläsk och löksås). Som tur är fick jag inte ont och har inte sökt för det. Men ibland finns det någon liiiten spricka som inte märks och så kommer ett tryck från precis rätt (fel?) håll och det släpper.

Troligen hände något liknande mig, dvs., att frakturer/sprickor bildats med tiden och sedan med rätt pressning åt rätt håll (dra upp tandtråd i mitt fall) så gick en bit av - efter samtal med unga tandläkaren idag.

P.S. Jag kom på i efterhand att det var inte tänkt att hon skulle stoppa något i min mun... utan tvärtom, men nåja!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte om det var en "slump" men nu i eftermiddag efter att jag skrivit i denna tråd fick jag reklam samhällsinformation jag inte tidigare fått, undrar vad Google tror jag är intresserad av men man kan nog lita på att de undersöker snokar mer än tandläkare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Här är bilderna som lovat:
Faktiskt imponerad över hur realistisk kompositmaterialet ser ut:
Jämför UTAN/trasig kompositmaterial:

Jämför MED/lagad kompositmaterial och tandstensrengöring:

Sedan så kan vi klart och tydligt se fördelarna med att gå till tandläkaren och få skiten gjord:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

7år är ändå - de är ju okej men inte bra. En polare (41)väntade fram till föra året, de hade då gått typ 20-22år. Ja vet inte vad han har för tänder men han sökte pga jävulsk tandvärk, öppna flaska som de så fint heter. De hade han tidigare gjort under många år men nu var de stop och belägg och allt som allt 10K-nånting för rotfyllning och 2 hål till tror ja. I övrigt jättefina tänder

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coolerfreak:

7år är ändå - de är ju okej men inte bra. En polare (41)väntade fram till föra året, de hade då gått typ 20-22år. Ja vet inte vad han har för tänder men han sökte pga jävulsk tandvärk, öppna flaska som de så fint heter. De hade han tidigare gjort under många år men nu var de stop och belägg och allt som allt 10K-nånting för rotfyllning och 2 hål till tror ja. I övrigt jättefina tänder

Det är "lotto" för min del med tanke på hur jag skött min tänder genom åren. Oftast bara borstat en gång (innan läggdags) och vissa gånger har jag druckit pepsi max, käkat glass och choklad och sedan INTE borstat tänderna och då har det dröjt tills nästa kvällstid innan jag borstat igen. Då har jag samtidigt känt mig rätt ofräsch i munnen. En kort period körde jag munskölj för jag började känna lite värk någonstans i käken.

Ofta har jag alltid blött lite så fort jag borstat tänderna. Angående det sa tandläkaren att man skall borsta mer och inte mindre då.

Har du någon aning om hur det är med kompositmaterial? Dvs., är det livsfarligt att råka svälja om den skulle lossna eller äré chill? Det enda lilla jag oroar mig just nu för det känns som om jag kan nästan "slita bort den" med tungan från insidan av tanden som en flisa drogs bort för jag känner en del av det stelnade materialet där på insidan av tanden. Troligen pariedoliska känningar med tungan.

Jag antar att det är OK att råka svälja kompositmaterialet om det skulle gå sönder? För jag fick ingen info om det efter behandlingen. Jag kommer att vänja mig vid materialet i munnen precis som jag vant mig vid min milda vänstra örontinnitus.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |