Sonys spelstudior bakom initiativet att satsa på PC-spel

Permalänk
Melding Plague

Sonys spelstudior bakom initiativet att satsa på PC-spel

Sony har på senare tid svängt och lanserat stora exklusiva titlar även till PC. Enligt kreativa chefen Cory Barlog är det spelstudiors förtjänst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Last of us 1 & 2. Tack!
Spelat igenom Horizon, otroligt bra spel!
Håller just nu på att spela igenom God of War, också otroligt bra so far!

Dom kan de där med spel. Mer premiumspel till PC-folket!

Permalänk
Medlem

Horizon Forbidden West till PC tack! Vill inte vänta 3.5 år som med HZD (3 för release sen nästan ett år innan vettig patch)

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

De enda spelen jag väntar för tillfället på är bloodborne och demon souls, komigensonyvivetattnivill

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av LPG:

Horizon Forbidden West till PC tack! Vill inte vänta 3.5 år som med HZD (3 för release sen nästan ett år innan vettig patch)

Hoppas också på en kvick PC-release där. Jag spelade första av en total slump vid release på PS4 och älskade det. Jag vet att uppföljaren släpps till PS4 med, så blir väl där jag spelar det först ändå om inte annat, för någon PS5a har jag inte och kommer inte införskaffa för tillfället åtminstone. Men hade varit trevligare till PC

Permalänk

Hata Vendor lock-in. Historisk har hård och mjukvaran i konsoler och pc skilt så så mycket så det är naturligt med konsol exklusivt.
Men idag om ett spel är superstort och superpopulärt så blir jag bara riktigt sur att man ska behöva köpa en konsol bara för detta spel.

Idag kommer jag ej på någon annan än Nintendo som framförallt gör detta. Sedan kan man argumentera att Nintendo Switch spelen skulle kräva otroligt mycket arbete att porta. Men även om det hade varit enkel, så tror jag att Nintendo hade betett sig samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Last of us 1 & 2. Tack!
Spelat igenom Horizon, otroligt bra spel!
Håller just nu på att spela igenom God of War, också otroligt bra so far!

Dom kan de där med spel. Mer premiumspel till PC-folket!

Håller helt med. Gillade Horizon Zero Dawn som tusan (Längtar till Forbidden West) och håller just nu på med God of War som också är riktigt jäkla bra!

Ge oss mer Sony!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Spelade själv precis om Horizon Zero Dawn på PC efter att först ha spelat det på PS4 för något år sedan.
Är väldigt sugen på att göra detsamma med God of War som jag också spelat ut på PS4 innan. Hade mer än gärna betalat för spelet igen om möjligheten att exportera sina sparade filer från PS4 till PC fanns så jag då kan spela "New game +" på PC istället för att spela om helt och hållet.

Någon som vet om det enkelt går att använda sig av exporterade PS4 "saved files" på PC utan någon dyr programvara?

Önskan i framtiden hade ju varit att kunna länka sitt Steam & Epic konto med sitt Sony konto för achievements och progress i spel

Permalänk
Medlem

Tråkigt bara att deras spel kommer behöva rulla på bra på uråldrig maskinvara.
PS4 och mainstream PC(som knappast är RTX) kommer slöa ner utvecklingen.
Att det inte finns utbrett stöd för Direct storage än är ju ett annat liknande problem.

Jag hade hoppats att generationshoppet skulle ske 2023, men nu så känns det som att 2024 är mer troligt.

Aja jag har ju mycket att spela nu ändå, men det är tråkigt att utvecklingen hålls tillbaka.
Släpps GTA6 på PS4/Xbox one eller datorer utan direct storage så kräks jag.

Hoppas att Starfield blir första spelet som pushar hårt för Direct storage, det skulle vara bra motivation för marknaden att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Last of is serien och de senaste Spiderman spelen.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha hela Ratchet & Clank serien på PC

Permalänk

Planetens Flotteste: Horizon Zero Dawn

Spillet over "Alle" spill må bli Horizon Forbidden West når det kommer til PC! Endelig...!?! så forstår Sony at de må få det ut til pc gamere "så fort de kan", ikke vente i 3 år igjen for da er det veldig tragisk! Jeg kjøper en PS5(står på venteliste) kun for det spille som sikkert Sony har ønsket mange vil gjøre...hehe.Ja er det noen på sweclokers som har prøvd å bruke mus og tastatur til PS4 til Horizon Zero Dawn,håper noen kan gi svar på om det går bra.

Permalänk
Medlem

Bra!

Lite ironiskt bara med timingen.
När det inte går att få tag på prisvärda grafikkort till PC.
Om man ska bygga ihop en Intel dator är väl den mest prisvärda lösningen att betala någon hundralapp extra för en processor utan F på slutet, så man får iGPU.
Billig lösning, men då är det inte speciellt kraftfullt.

Iofs så är det brist på PS5 också.

Det verkar som PS5 nu kostar runt 9000 - 11000 på de ställen som har.
Då blir det inte heller så prisvärd lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tråkigt bara att deras spel kommer behöva rulla på bra på uråldrig maskinvara.
PS4 och mainstream PC(som knappast är RTX) kommer slöa ner utvecklingen.
Att det inte finns utbrett stöd för Direct storage än är ju ett annat liknande problem.

Jag hade hoppats att generationshoppet skulle ske 2023, men nu så känns det som att 2024 är mer troligt.

Aja jag har ju mycket att spela nu ändå, men det är tråkigt att utvecklingen hålls tillbaka.
Släpps GTA6 på PS4/Xbox one eller datorer utan direct storage så kräks jag.

Hoppas att Starfield blir första spelet som pushar hårt för Direct storage, det skulle vara bra motivation för marknaden att uppgradera.

Kul med ny teknologi osv, MEN. Att exkludera en övervägande majoritet av sin publik är en ganska osund strategi. Hur få % av presumtiva konsumenter tror du har faktisk möjlighet att nyttja direct-storage i dagsläget & en horisont på 5 år?

Det är väl även ganska höga hårdvarukrav på att ens ha möjligheten att använda direct storage om jag inte missuppfattat något?

I den bästa av världar så finns där väl möjligheten att aktivera funktionen om systemet har förmågan att nyttja detta. Detta är gissningsvis inte helt enkelt/billigt att få till bra, vilket leder till att det troligen inte implementeras på bred front innan en tillräckligt stor andel av konsumenter har system med möjlighet att nyttja funktionen.

Att tvinga konsumenter att införskaffa ny hårdvara är inte bara vinsteliminerande, det är dessutom otroooligt dåligt sett ur perspektivet miljö/klimat.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Bra!

Lite ironiskt bara med timingen.
När det inte går att få tag på prisvärda grafikkort till PC.
Om man ska bygga ihop en Intel dator är väl den mest prisvärda lösningen att betala någon hundralapp extra för en processor utan F på slutet, så man får iGPU.
Billig lösning, men då är det inte speciellt kraftfullt.

Iofs så är det brist på PS5 också.

Det verkar som PS5 nu kostar runt 9000 - 11000 på de ställen som har.
Då blir det inte heller så prisvärd lösning.

Det som stör mig extra mycket är att det ser rätt bra ut för PC-hårdvara om man exluderar GPU. 12600K kostar 3000kr, man kan hitta 2x16GB DDR4 för under 1500kr, och 1TB nVME kostar inte mycket mer än 1000kr. Så om det inte vore för dom jäkla GPU-priserna (liksom ska man köpa nytt så ligger ju minimum gränsen på typ 6000kr 3060/6600XT) så är det inte tokigt alls att köpa hårdvara nu.

Permalänk
Skrivet av oztin:

Last of us 1 & 2. Tack!
Spelat igenom Horizon, otroligt bra spel!
Håller just nu på att spela igenom God of War, också otroligt bra so far!

Dom kan de där med spel. Mer premiumspel till PC-folket!

Missa inte Days Gone. Tyckte det var riktigt bra spel med.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Instämmer i kören som vill ha The Last of Us på PC. Ettan är ett av de bästa spelen jag någonsin spelat, och tvåan kom tyvärr inte till min gamla PS3

Nu när ettan dessutom ryktas uppdateras till PS5, kan det innebära att en PC-lansering inte är alltför avlägsen? *hoppas*

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ser gärna Spider-Man ta klivet över till PC. Har en kopia till PS4 men märkte att jag inte orkar med långa laddtider och 30 fps längre när man senaste 6 åren lirat mest på hyffsat snabba PCs och vant sig vid 60fps+.
Edit: Skulle även gärna se Ghost of Tsushima komma till PC.

Permalänk
Medlem

Bloodborne till PC!

Permalänk
Medlem

Gran Turismo skulle jag vilja se till PC. Då skulle jag nog gräva fram ratt och pedaler ur garderoben.

Permalänk
Medlem

Kul att ni som bara kör PC får dessa titlar. Själv kan jag inte vara utan zelda och Sonys titlar som last of us och spider-man, vars likhet och känsla inte går att hitta på PC tycker jag. Blev switch och ps4,och ny dator först nu när ps5 är svårfunnen.

Permalänk
Medlem

Dreams

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Jag har varit sugen på Playstation länge men jag har lagt pengarna på dyra grafikkort istället. Jag har inte råd med båda sakerna.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av robert miland:

Spillet over "Alle" spill må bli Horizon Forbidden West når det kommer til PC! Endelig...!?! så forstår Sony at de må få det ut til pc gamere "så fort de kan", ikke vente i 3 år igjen for da er det veldig tragisk! Jeg kjøper en PS5(står på venteliste) kun for det spille som sikkert Sony har ønsket mange vil gjøre...hehe.Ja er det noen på sweclokers som har prøvd å bruke mus og tastatur til PS4 til Horizon Zero Dawn,håper noen kan gi svar på om det går bra.

Spelat med mus och tangentbord på PC.
Det går bra, men jag mappade om en del tangenter, kommer inte riktigt ihåg vilka, men jag lade ut en del funktioner på mina extra musknappar (har fem med rullhjulet inräknat).
Tror att det var Dodge, Powerattack och Extrasyn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Gran Turismo skulle jag vilja se till PC. Då skulle jag nog gräva fram ratt och pedaler ur garderoben.

Du kan inte tänka dig Forza då? Ordna Game Pass så får du både free-world cruising i din absoluta drömbil man aldrig kommer ha råd med. Sen har du mer karriär baserade Forza Motorsport som fokuserar på karriär-läge samt fria race runt banor. Tycker Forza t.om. är något bättre än Gran-Turismo.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Kul med ny teknologi osv, MEN. Att exkludera en övervägande majoritet av sin publik är en ganska osund strategi. Hur få % av presumtiva konsumenter tror du har faktisk möjlighet att nyttja direct-storage i dagsläget & en horisont på 5 år?

Det är väl även ganska höga hårdvarukrav på att ens ha möjligheten att använda direct storage om jag inte missuppfattat något?

I den bästa av världar så finns där väl möjligheten att aktivera funktionen om systemet har förmågan att nyttja detta. Detta är gissningsvis inte helt enkelt/billigt att få till bra, vilket leder till att det troligen inte implementeras på bred front innan en tillräckligt stor andel av konsumenter har system med möjlighet att nyttja funktionen.

Att tvinga konsumenter att införskaffa ny hårdvara är inte bara vinsteliminerande, det är dessutom otroooligt dåligt sett ur perspektivet miljö/klimat.

Jo precis, det var ju otroligt dumt att sluta stödja PS3 också, dem tappade ju sjukt mycket användare där.
RTX kort verkar krävas, vet inte vad AMD och Intels motsvarighet kräver dock.
Tidigaste RTX släpptes väl oktober 2018, får väl hoppas på att RTX2050 pallar med och kan få ner priset lite.

Det är inte första gången man "tvingar" konsumenterna att uppgradera, så att göra det för direct storage som kommer ge enorma fördelar är knappast något extremt.

Synd också ifall Sony gjorde en kolosal felsattsning när de bestämde hårdvaran till PS5, i värsta fall så kan de tappat ganska mycket prestanda för något som inte kan utnyttjas.

Kanske var onödigt att ens släppa PS5 ifall det ändå bara leder till vinstelimenering och är dåligt för miljön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo precis, det var ju otroligt dumt att sluta stödja PS3 också, dem tappade ju sjukt mycket användare där.
RTX kort verkar krävas, vet inte vad AMD och Intels motsvarighet kräver dock.
Tidigaste RTX släpptes väl oktober 2018, får väl hoppas på att RTX2050 pallar med och kan få ner priset lite.

Det är inte första gången man "tvingar" konsumenterna att uppgradera, så att göra det för direct storage som kommer ge enorma fördelar är knappast något extremt.

Synd också ifall Sony gjorde en kolosal felsattsning när de bestämde hårdvaran till PS5, i värsta fall så kan de tappat ganska mycket prestanda för något som inte kan utnyttjas.

Kanske var onödigt att ens släppa PS5 ifall det ändå bara leder till vinstelimenering och är dåligt för miljön?

Ja.

Släpps inte GTA6 till Vic20 blir jag knäckt.

Permalänk
Medlem

Horizon Zero Dawn är så jäkla bra. Längtar till nästa del.
Spelar just nu God of War och det är riktigt jäkla bra. Det har ett stort fel från utvecklarna, det går inte att välja helskärm. Vilket är helt galet på pc.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Är ju bara gammal skåpmat som släpps till PC, lär dröja innan Sony bestämmer sig för att släppa nya AAA-titlar samtidigt som dom kommer till PS5.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo precis, det var ju otroligt dumt att sluta stödja PS3 också, dem tappade ju sjukt mycket användare där.
RTX kort verkar krävas, vet inte vad AMD och Intels motsvarighet kräver dock.
Tidigaste RTX släpptes väl oktober 2018, får väl hoppas på att RTX2050 pallar med och kan få ner priset lite.

Nu är det skillnad mellan konsol kontra PC, konsolgenerationer går i graven, PC generationer fungerar inte riktigt lila svart & vitt.

Skrivet av Fearnox:

Det är inte första gången man "tvingar" konsumenterna att uppgradera, så att göra det för direct storage som kommer ge enorma fördelar är knappast något extremt.

Skillnaden är att det som nämnt påverkar även PC (mer utsuddade linjer på exklusivitet) och ett sådant tag att utveckla spel med stöd för funktionen som alltså kräver specifik hårdvara eliminerar en enorm mängd presumtiva kunder som inte har senaste generationen GPU, till fördel för en minoritet av kunder som har förmågan. Det är inte svårt att följa logiken att man vill vänta lite med att pusha tekniken (läs implementera den i redan påbörjade spelutvecklingar).

Skrivet av Fearnox:

Synd också ifall Sony gjorde en kolosal felsattsning när de bestämde hårdvaran till PS5, i värsta fall så kan de tappat ganska mycket prestanda för något som inte kan utnyttjas.

Sony kan pusha exklusiva titlar som gjorts i alla tider som nyttjar funktionen.

Skrivet av Fearnox:

Kanske var onödigt att ens släppa PS5 ifall det ändå bara leder till vinstelimenering och är dåligt för miljön?

Du kanske ska försöka diskutera på en lite högre nivå ifall du vill få ut något av den.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.