Permalänk
Medlem

970 SLI - Värt?

Tjena,

Har fått en liten uppgraderings kit av min bror där moderkortet har stöd för SLI.
Kör idag MSI 970 gaming 4gb och min polare har ett exakt samma 970 kort liggande hemma.

Min fråga.

Är det värt? Får jag någon prestanda ökning?
Kommer jag ser skillnad i de spel jag kör idag så som Dota / Pubg / D2R / POE ?
Något värt att klocka dom?
Är det mycket strul med SLI?

Tack.

Permalänk
Medlem

Får du det gratis eller för 50kr så kan du ge dig på att prova.

Är det värt det? Nej, inte i moderna spel. Men du kan söka på äldre spel som utnyttjar det bra.
Bygg en retrodator med dom.

Det är alltid bäst i moderna spel med ett grafikkort.

Ja, det är mycket strul.
Ska du ge dig på det så får du vara redo på att läsa och lära.
Som sagt, äldre spel kan funka bra till jättebra.

Mitt råd är att ska du ge dig på det så gör det för att du tycker det är kul och intressant.
Inte för att få extra prestanda.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@apako
Som ovan nämt du kan ju testa lite om du vill men Nvidia har lagt ner SLI stödet.
Osäker på om du ens kan slå på det med nyare drivrutiner men om du vill leka med egna profiler efter det är påslaget eller använt en äldre drivrutin för att slå på det rekommenderar jag nvidiaProfileInspector. Den är även klockren för att höja grafiken i gamla spel.

970 går ganska bra att överklocka men kan bli lite pill med boost tabelen. Den hade jag svårt med.
https://www.sweclockers.com/test/19332-nvidia-geforce-gtx-980...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag fyller väl i jag också här för att göra det tydligt.

Kort svar:
NEJ!

Lite längre svar:
NEEJ!

Ok, lite längre svar:
För kul, ja och om du gillar att göra annat än att spela.

För att få mer FPS i mina dagliga spel, inte värt allt strul. Det kan funka i vissa spel men inte utan fippel. I andra så får du kanske även sämre prestanda eller ingen vinst alls = Inte värt allt strul...och extra värme och oljud.

Själv hade jag älskat att slänga in det här i en rigg om jag fick chansen bara för att testa SLI själv och laborera lite. Skulle aldrig ha det i min gamingdator permanent om ens i min gamingdator på test. Men i en Frankenstein-dator ja.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag körde GTX 680 2gb SLI för många herrans år sen och fick väl som mest 30% mer prestanda i vissa titlar där grafikminnet inte tog slut, sålde båda och köpte mig ett GTX 780 och har inte rört SLI sen dess, funkade iallafall helt okej i moderna titlar från 2010-2013 som jag spelade då

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag körde GTX 680 2gb SLI för många herrans år sen och fick väl som mest 30% mer prestanda i vissa titlar där grafikminnet inte tog slut, sålde båda och köpte mig ett GTX 780 och har inte rört SLI sen dess, funkade iallafall helt okej i moderna titlar från 2010-2013 som jag spelade då

Körde 2x 670 och fick upp till 80% mer prestanda i vissa spel runt 2013(?), men det var "långt" innan 970. Värt det? om du inte betalar för kortet, spelar äldre spel och inte har något emot en lite högre elräkning, Ja.
Annars, håll dig till ett grafikkort.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, då vad det som jag misstänkte att det blir lite jobb o pill bakom det och inte helt värt det kanske.
Farsa med 2 småbarn så har man inte för mycket tid längre.

Får bli att sälja 970 för någon tusenlapp och köpa ett 1060 6gb eller liknande,

Tack för er tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apako:

Tack för alla svar, då vad det som jag misstänkte att det blir lite jobb o pill bakom det och inte helt värt det kanske.
Farsa med 2 småbarn så har man inte för mycket tid längre.

Får bli att sälja 970 för någon tusenlapp och köpa ett 1060 6gb eller liknande,

Tack för er tid.

En 3050 är nog de du ska satsa på 1060 6gb är inte extremt mycket bättre en ett 970.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av apako:

Tack för alla svar, då vad det som jag misstänkte att det blir lite jobb o pill bakom det och inte helt värt det kanske.
Farsa med 2 småbarn så har man inte för mycket tid längre.

Får bli att sälja 970 för någon tusenlapp och köpa ett 1060 6gb eller liknande,

Tack för er tid.

Säljer du 2 x 970 för en tusenlapp var (inte omöjligt i denna marknad med brist...) och lägger till lite pengar, så hade jag gått upp till minst typ ett 1070 (marknadspris ~3000 kr idag, tyvärr), för att det ska vara någon vettig mening med uppgraderingen.

Permalänk
Medlem

Ett 3050 kommer man aldrig få tag på tänker jag?

Men bättre o satsa på 1070 istället för 1060 då?

Permalänk
Medlem

Jag tycket inte sli är värt idag pga nVidias support o att alla spel inte stöder det. Jag skulle som personerna innan har sagt köra på en 1060/1070/980/980ti istället då det inte kräver lika stort psu och ger bättre prestanda i de allra flesta scenarion

Visa signatur

R7 5800X | GTX 1080 | 16GB 3600mhz c16

Permalänk
Medlem

Jag körde 970 SLI när 970 släpptes. Det var inte bra då och lär bara vara sämre idag. Sälj och köp nåt RTX 2/3000 kort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Får bli o leta efter ett 1070 kort då,
Om ingen har någon till salu så tackar jag för alla svar
20xx har man inte råd med, och 30xx finns inte, om jag inte vill lägga 10-22 k :s