Thermalright avtäcker kompakt tornkylare i vit skrud

Permalänk
Melding Plague

Thermalright avtäcker kompakt tornkylare i vit skrud

Thermalright har lång erfarenhet av processorkylare och visar nu senaste tillskottet i form av kompakta tornkylaren TA120 EX Mini White Compact.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man får ha rejäla dammfilter om det där ska se bra ut.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Rätt fin design. Vitt är väl inte min färg direkt. Sen ser det ut som ett stort hål i fin stacken i botten jämfört mot fläkten....känns som förlorad potential där. Finsen täcker typ bara 70% av fläktens yta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt riktigt fin ut!

Skrivet av johanandersson:

Man får ha rejäla dammfilter om det där ska se bra ut.

vettetusan faktiskt Svart visar damm lättare än vitt? Eller ahh... iaf vad jag har sett Om du nu inte menar gentemot en utan färg (silver) då är det ju såklart överlägsna färgen som inte damm syns på!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ja, man tycker ju att vitt borde vara bättre än svart eftersom vitt reflekterar ljus, inklusive värmestrålning. Svart drar åt sig ljus och värmestrålning.

Permalänk
Medlem

Det jag gillar med att ha en fönstersida utöver the uppenbara, att visa upp sin fina RGB är juh att man påminns om när det finns damm att städa bort ur chassit.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Inge RGB-LED, blä! Dessutom vitt och damm är ingen snygg kombination.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inge RGB-LED, blä! Dessutom vitt och damm är ingen snygg kombination.

Du vet väl att damm går att få bort. Det finns teknik idag som antingen suger upp eller blåser ut damm, jag vet att du kanske inte tror mej men jag lovar att det är sant, om du bara Googlar lite så kan även du ta del av den topphemliga tekniken om hur man får bort damm från ytor OCH dator delar, även om dom är vita.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Du vet väl att damm går att få bort. Det finns teknik idag som antingen suger upp eller blåser ut damm, jag vet att du kanske inte tror mej men jag lovar att det är sant, om du bara Googlar lite så kan även du ta del av den topphemliga tekniken om hur man får bort damm från ytor OCH dator delar, även om dom är vita.

Ofan!

Tänkte mest på att man vill ha underhållsfritt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Lego Master
Skrivet av johanandersson:

Man får ha rejäla dammfilter om det där ska se bra ut.

Eller en vit katt. Löser allt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ofan!

Tänkte mest på att man vill ha underhållsfritt.

Ingen dator är underhållsfri, med undantag om du vacumförpackar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inge RGB-LED, blä! Dessutom vitt och damm är ingen snygg kombination.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Ofan!

Tänkte mest på att man vill ha underhållsfritt.

Så du menar att om den hade haft RGB och varit svart så hade den helt plötsligt inte dragit till sig damm och varit underhållsfri?
Det förklarar ju varför det är massa damm i min burk när jag blåser ur den då och då.. saknar RGB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Ingen dator är underhållsfri, med undantag om du vacumförpackar den.

Det min dator inte känner till lider den inte av.
Hade vita fläktar i min förra stationära dator och där räckte det inte med dammsugare eller tryckluft för att göra dom helt rena. Ville inte gå på med någon for av lösningsmedel, "underhållet" hade då funktionella orsaker, inte estetiska. Bara min syn på saken.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Så du menar att om den hade haft RGB och varit svart så hade den helt plötsligt inte dragit till sig damm och varit underhållsfri?
Det förklarar ju varför det är massa damm i min burk när jag blåser ur den då och då.. saknar RGB...

Nej. Men jag är inte förvånad att någon med till synes bristfällig slutledningsförmåga stoppar ord i min mun. Om du verkligen vill veta så ska det vara RGB för att alltid retar det någon, och vita fläktar kräver mer "underhåll" än vad JAG är beredd att lägga ner energi på. Har haft både vita fläktar och vita datorer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Så du menar att om den hade haft RGB och varit svart så hade den helt plötsligt inte dragit till sig damm och varit underhållsfri?
Det förklarar ju varför det är massa damm i min burk när jag blåser ur den då och då.. saknar RGB...

Visste du inte att RGB ökar prestandan på din dator med 89%? Och att RGB automatiskt städar ur dator burken? Under vilken sten har du levt? Men köp inget vit till datorn dock, då tappar du all prestanda du fick från RGB samt att RGB kan inte rengöra vita datordelar, fråga inte hur eller varför, det bara är så.

Permalänk
Medlem

Älskar den vita färgen på datorstuffs.
Denna kommer göra sig fin i påkostade hemmabyggen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Älskar den vita färgen på datorstuffs.
Denna kommer göra sig fin i påkostade hemmabyggen.

Håller med, varför Noctua inte har släppt en vit NH-U12s eller 14s har jag svårt att haja när dom har dom i svart redan. Men det tog lång lång tid innan Noctua släppte svart som val, så om 10 år kanske även Noctua har vita kylare och vita fläktar, vem vet.

Permalänk
Medlem

Oavsett om den är vit eller saknar RGB: Det står Thermalright = bra vibrationer! (googla det sista för referens...)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Imponerande storlek på den!
Tror inte jag sett en kylare så kort i rocken som 135mm som klarar en vanlig 120mm fläkt förut! (och jag tror inte fläkten bygger knappt nått ovanför själva kylflänsen?)
Bra om man vill klämma in tornkylare i lite mindre lådor!

Själva flänsarean är dock rätt begränsad (fläkten är ju klart större än arean som nämnde redan) så den lär inte vara klockren för att klara kyla de allra varmaste CPU:erna med max OC...
Och det lär kunna bli småtajt runt första minnesplatsen? (Kanske oftast funkar?)

Förresten, den finns i svart också:
http://www.thermalright.com/product/ta-120-ex-mini-black/

Skrivet av SCORPIUS:

Älskar den vita färgen på datorstuffs.
Denna kommer göra sig fin i påkostade hemmabyggen.

Fast då vill man kanske inte ha mini-varianten? Verkar som Thermalright har ett gäng större kylare i vitt också dock, tex:
http://www.thermalright.com/product/peerless-assassin-120-whi...
http://www.thermalright.com/product/ultra120ex-rev-4-white/
http://www.thermalright.com/product/frost-spirit-140-white-v3...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Visste du inte att RGB ökar prestandan på din dator med 89%? Och att RGB automatiskt städar ur dator burken? Under vilken sten har du levt? Men köp inget vit till datorn dock, då tappar du all prestanda du fick från RGB samt att RGB kan inte rengöra vita datordelar, fråga inte hur eller varför, det bara är så.

Har jag helt missat.. Man lär så länge man lever! Bäst jag lägger en order hos Dr Inet idag på lite fläktar med färg så jag kanske slipper vara kass i Apex till helgen 😔

Permalänk
Medlem

snygg, men borde vara 140mm, 🤔

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Ja, man tycker ju att vitt borde vara bättre än svart eftersom vitt reflekterar ljus, inklusive värmestrålning. Svart drar åt sig ljus och värmestrålning.

Tvärtom, svart vore bättre här.
Vitt både reflekterar strålning samt strålar inte själv. Dvs den interagerar dåligt via värmestrålning. Svart är tvärtom. Eftersom kylaren är varmare än dess omgivning, så är det bättre att den interagerar med dess omgivning via värmestrålning, då den strålar ut mer än den absorberar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tänkte mest på att man vill ha underhållsfritt.

Skrivet av Dr.Mabuse:

vita fläktar kräver mer "underhåll" än vad JAG är beredd att lägga ner energi på

Jag har två vita fläktar i ett av mina chassin, de kräver mer eller mindre precis samma underhåll som de orangea och svarta som sitter i samma låda.. O.o

Men ja, det lilla damm de drar åt sig får dem att se gråa ut, och det mer märkbart än hur dammet "ändrar färgen" än på de andra. Dock sitter alla väl utom synhåll. Och deras förmåga att flytta luft förändras inte mer än de andras (Gissningsvis, ej uppmätt). Så, precis lika underhållsfria som alla andra fläktar?

Hade aldrig valt vita fläktar om jag haft ett chassi med sida i glas som står synligt osv. Samma sak med de vita kablar och slangarna. var ute efter ett tema, men gav upp på det och körde plåtsidor på hela chassit...

OT: Ser fram emot att se hur den presterar

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

snygg, men borde vara 140mm, 🤔

Finns redan TA140 EX WHITE är i princip samma modell fast större:
http://www.thermalright.com/product/ta140-ex-white/

Eller kanske den här dual tower-varianten Frost Spirit 140 WHITE V3:
http://www.thermalright.com/product/frost-spirit-140-white-v3...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hjälpsam

Går den att få i brunt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |