Microsoft köper Activison Blizzard för närmare 70 miljarder dollar

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Blizzard har inte fått ut något spel på 6 år känns det väl befogat att göra sig av med Bobby ”Demonen” Kotick till vilket pris som helst

Permalänk
Medlem

Så länge Activision Blizzards VD avgår och Diablo IV släpps på Battle.net klienten och alltså inte via Xbox Game Store i Windows så slår stjärnorna rätt i skyn efter det här..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

MS verkar ha oändligt med cash

$130 billion på banken och $67 billion net income, det går ganska bra 🤑

Skrivet av SectionX2:

Dom pengarna kunde lagts på ett bra vaccin istället

Varför i helvete skulle Microsoft investera i vaccin? Företag är en samling människor som jobbar och investerar i det dom är duktiga på. Microsoft kan säkert bidra på många sätt till världen, men vaccin är knappast deras expertis.

Permalänk
Medlem

Tänk om de hade bränt 70 miljarder på hårdvara och spel för att etablera sig i VR istället.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av johanandersson:

Tänk om de hade bränt 70 miljarder på hårdvara och spel för att etablera sig i VR istället.

Har man inte redan investerat en hel del i både hololens samt deras ”mesh”-mjukvara? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Vissa företag/personer i den här världen har alldeles för mycket pengar. Det är fan vidrigt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Har man inte redan investerat en hel del i både hololens samt deras ”mesh”-mjukvara? 🤔

Hololens, jo. Men inte VR för spel som jag är mer intresserad av.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Samma summa som BNP för Madagaskar, Tchad, Armenien, Nordmakedonien, Malta, Mongoliet och Albanien tillsammans!

Såhär personligen tror jag att det är bättre att köpa activission/Blizzard än att förvärva Nord Korea m.fl.

Säger inte att det skulle vara roliga nyheter att läsa världen över, då ett företag köper en drös länder men…

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Och där fick MS HR/personalavdelning något att bita i.

Jag klickade in här bara för att kommentera det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Med tanke på att Blizzard har inte fått ut något spel på 6 år känns det väl befogat att göra sig av med Bobby ”Demonen” Kotick till vilket pris som helst

Kommer inte att hända förrän "demonen" slutar att kunna håva in pengar åt Microsoft.

Precis som alla mångmiljardbolag är Microsoft mer lojal mot pengar än mänskliga rättigheter.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om rea är att betala mer än ursprungspriset (i detta fall 45% över marknadsvärde per aktie), då måste jag erkänna att jag missuppfattat konceptet av begreppet rea fram till nu

Kollade inte ens det, satan.

Med det sagt så har MS gjort mycket bra med de studios dem har köpt upp hittills, det kan mycket väl bli riktigt bra detta, trots Activision;)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Såhär personligen tror jag att det är bättre att köpa activission/Blizzard än att förvärva Nord Korea m.fl.

Säger inte att det skulle vara roliga nyheter att läsa världen över, då ett företag köper en drös länder men…

Ett lands BNP är knappast detsamma som värdet för själva landet, det är långt högre.

Ungefär som att ett företags omsättning inte är detsamma som dess värde.

Eller att din månadslön inte är samma som värdet på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Sinnes. Microsoft verkar gå All-In!

Var ju så de gjorde då de inte hade någon som kunde spel köpte alla lovande spelstudos de de kunde.
Halo och Ace of Empire är de första jag minns men det var fler. Halo var tänkt PC only och visades upp på mässor på p2 eller om det var p3 och Geforce 2. Efter uppköpt vart det försenat en massa sedan vart det pc konsol och sedan vet vi resten. Tror inte ens de hade utannonserat Xbox då de började köpa den kompetens de inte kunde hyra in själva.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Med tanke på att Blizzard har inte fått ut något spel på 6 år känns det väl befogat att göra sig av med Bobby ”Demonen” Kotick till vilket pris som helst

Problemet är att det är inte det som man tittar på utan värde och vinst, från -91 när han tog över Activision och sedan när de köpte Blizzard så har deras trend legat markant uppåt. Det är svårt att göra sig av med personer som ses som att de genererar värde utan att riskera drop så det sker bara om man anser att PR kostnaden annars är för stor.
Så beror nog mycket på hur tonen låter ett par veckor framåt på sociala media att han får vara kvar eller om det blir tyst.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Känns så där med att mer och mer koncentreras till några få aktörer. Brukar aldrig vara bra i längden för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Osäker på om detta kommer bli bra eller dåligt. SC2 Arena fungerar enligt mig bra. Mycket av det som hänt efter att Activision tog över Blizzard tycker jag vart dåligt. Då tänker jag på platformen och spelen. Inte det man inte såg bakom väggarna med hur folk mådde av den ena eller andra anledningen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Så länge Activision Blizzards VD avgår och Diablo IV släpps på Battle.net klienten och alltså inte via Xbox Game Store i Windows så slår stjärnorna rätt i skyn efter det här..

Kommande spel kommer säkert fortsätta använda Battle.net, men det är även troligt att spelen kommer finnas tillgängliga på både Microsoft Store men även på Steam - precis som alla andra deras spel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Får hoppas microsoft kan rycka upp lagen ur skiten igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Häftigt med en så dyr affär, grattis Microsoft!

Skulle dock vara ännu häftigare om Sony går in och antingen köper Take Two eller typ Ubisoft nu

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

@m4gnify
Vet inte hur det är i USA men i SV tror jag det var för ca 10 är sedan kotym att gamla Chefen skulle sitta kvar i 1-2 år efter uppköpet som rådgivare om inte annat. Delvis för att inte skapa konkurrerande verksamhet, delvis för att kunna svara på frågor som andra inte kände till innan uppköpet.
Skulle inte förvåna mig om Bobby K är borta om ett år eller två. Men vi går se.

Edit:
@anon115862
Om det bara är några månader som är pracis i USA så lär vi nog se mer hända snarare än vad jag skrev tidigare. Sen hur lång tid det tar innan det är spikat av myndigheter att upköptet går igenom är en annan sak.
Edit i editien.
Står
"Microsoft now expects the Activision Blizzard deal “to close in fiscal year 2023,” which means we might not see this deal approved for up to 18 months. That’s a long period of time for a deal to close, but Activision Blizzard operates in a number of markets, which could make regulatory approval more complicated for Microsoft."
https://www.theverge.com/2022/1/18/22889258/microsoft-activis...

Skynda långsamt eller vad säger man.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Så länge Activision Blizzards VD avgår och Diablo IV släpps på Battle.net klienten och alltså inte via Xbox Game Store i Windows så slår stjärnorna rätt i skyn efter det här..

Microsoft kommer säkert göra "one launcher/store to rule them all" istället för att ha 3-4 styckon olika just nu.

Permalänk

Det kom som en blixt från klar himmel. Ska bli intressant att se vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Är nog inga större problem. Stoppas inte Tencent som är ohotad etta inom gaming så tror jag inte man stoppar fyran(trean om affären går igenom). Man går i regel inte ut med sådant här om det inte bedöms som en "done deal".

Du menar som Nvidia + ARM t.ex?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Behövde ju kolla om jag tappat bort någon månad igen och det blivit april, men man kan ju hoppas att MS kan styra upp skeppet ordentligt, men är de villiga att pröjsa ett mindre lands GDP för Activision (tex: Oman, Luxemburg eller Guatemala) så har de nog en ganska bra ide mer än "mer spel till gamepass" om hur och vad de vill.

Lite synd att det tagit sådan tid för dem efter att de tappade intresset för tex. Ensemble studios att hitta det igen, man kan ju undra vilka andra spelföretag de har/haft i skottgluggen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Du menar som Nvidia + ARM t.ex?

En ganska extrem jämförelse då den ena räknas som en strategisk resurs. Spel har inte samma tyngd hos politiker och det var politiker i Storbritannien som satt ner foten i det fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

En ganska extrem jämförelse då den ena räknas som en strategisk resurs. Spel har inte samma tyngd hos politiker och det var politiker i Storbritannien som satt ner foten i det fallet.

Knappast då du skrev att man endast går ut med ett sådant påstående om man redan ser att affären är i hamn.
Det var exakt vad ARMs aktieägare och Nvidia gjorde lika klart. Sedan ändrades alt.
Så likheten är exakt lika dan. Om du inte tyker det så kanske du ska kolla i rapporterna om det står någon om strategisk resurs i både deras och i detta fall.
Sen hur du inte kan se detta uppköp som en strategisk resurs gentemot sony, nintendo och även facebook har jag svårt att se.

Edit:
De kan även låsa ute apple på lång sikt.

Fler spel som inte får släppas på Sony Playsation, Fler spel som inte får släppas på Nindotos platformar. Kings spel får inte längre vara på varken Android, iOS/OSx, eller längre på facebook utan bara via separat MS lösning.
Då huvud delen av alla IP nu ligger i ett Amerikansk bolag får de ändast släppas i de länder som inte har enbargo problem med USA mm.
Det kan dras hur långt som hälst. Inte troligt det minsta men. Men media är en strategisk resurs.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Dom pengarna kunde lagts på ett bra vaccin istället

https://www.vox.com/recode/2020/8/8/21359227/bill-gates-found...
1,5 miljarder spenderar ju Billy redan på att forska om vaccin

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Game pass vilken deal! Hoppas även att MS kan skaka liv på Starcraft IPn igen

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Med tanke på blizzard gått från en av de bästa för 10 år sedan till att ruinera både sina IP och sin reputation så borde de inte kunna bli så mycket sämre. (famous last words…)

Ligger ju 12-18 månader bort innan affären blir klar (eller fälld) men undrar hur MS ser på en WC3 Deforged Reforged gjord ordentligt. Såg i dagarna att några fans släpper en proper reforged så även om communit är litet så är det rejält dedikerat

Permalänk

Fy fan, jaja spelindustrin håller på att ta död på sig själv ändå.