Microsoft köper Activison Blizzard för närmare 70 miljarder dollar

Permalänk
Medlem

Kan detta innebära att COD spel kommer på Steam framöver? Microsoft släpper ju annars sina spel på alla flera plattformar, inkl Steam.

Permalänk
Medlem

Hoppade nästan ur stolen när jag läste detta tidigare idag när pressmeddelandet gick ut! Men vad innebär det i slutändan? Kan en serie som Call of Duty verkligen gå från multiplatt till PC+Xbox-exclusive? Kommer varken Overwatch eller Diablo till Sony-konsoler igen? OW fanns väl tom till Switch? Lär ju inte heller hända igen. Vad säger alla nu som klagade på att Xbox har få exklusiviteter? Helt galet detta. Trodde verkligen inte WoW gick att köpa (som varumärke alltså).

Permalänk
Medlem

Microsoft det nya EA?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Var ju så de gjorde då de inte hade någon som kunde spel köpte alla lovande spelstudos de de kunde.
Halo och Ace of Empire är de första jag minns men det var fler. Halo var tänkt PC only och visades upp på mässor på p2 eller om det var p3 och Geforce 2. Efter uppköpt vart det försenat en massa sedan vart det pc konsol och sedan vet vi resten. Tror inte ens de hade utannonserat Xbox då de började köpa den kompetens de inte kunde hyra in själva.

Halo var tänkt Mac only från början...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Knappast då du skrev att man endast går ut med ett sådant påstående om man redan ser att affären är i hamn.
Det var exakt vad ARMs aktieägare och Nvidia gjorde lika klart. Sedan ändrades alt.
Så likheten är exakt lika dan. Om du inte tyker det så kanske du ska kolla i rapporterna om det står någon om strategisk resurs i både deras och i detta fall.
Sen hur du inte kan se detta uppköp som en strategisk resurs gentemot sony, nintendo och även facebook har jag svårt att se.

Edit:
De kan även låsa ute apple på lång sikt.

Fler spel som inte får släppas på Sony Playsation, Fler spel som inte får släppas på Nindotos platformar. Kings spel får inte längre vara på varken Android, iOS/OSx, eller längre på facebook utan bara via separat MS lösning.
Då huvud delen av alla IP nu ligger i ett Amerikansk bolag får de ändast släppas i de länder som inte har enbargo problem med USA mm.
Det kan dras hur långt som hälst. Inte troligt det minsta men. Men media är en strategisk resurs.

Jag har inte tillräckligt med insyn för att vara helt säker att detta går igenom MEN att likställa dessa affärer känns orimligt. Ett handlar om att vissa spel kanske inte kommer på alla plattformar. Det andra handlar om att konsolidera halvledare. I en tid när allt från gruvor till transport inte kan producera på grund av brist på kretsar. Det är anledningen som fick politiker att vakna. Tror inte det bringar samma intresse om COD inte kommer på En av flera plattformar.

Permalänk
Medlem

Galet

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Nej samma intresse lär det inte bli men ARM + Nvidia handlar inte så mycket om kisel. Handlar mer om det som redan var på tapeten med säkerhet mellan länder. Säkrare att sprida ut det och sedan välja. Sen om prestandan blir som den blir är en annan sak.
Så nej så länge inte CoD startas som / och ligger på mobiler samt patcharna på FPGA kretsar bryr de sig nog inte så mycket. Så sant.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag är mer fundersam över hur Call of Duty's framtid bäddar.

Tänker också på detta! Vad blir det med COD?
Hatar COD idag dock så kanske kan bli mkt bättre?:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Även om det säkert kan bli bra på en del sätt.. Ganska äckligt ur konkurrenssynpunkt.
Bolag över en viss marknadsandel borde inte ska få köpa fler bolag inom samma område.
Är bolaget dessutom värderat säg top 100 på listan över världens högst värderade bolag så borde de inte få köpa andra bolag alls, eller ens andelar i andra bolag.

Säg om man har 15% eller mer av ett affärsområde så får man inte handla bolag inom den sektorn.
"Ja men då skulle ju ett bolag kunna blå blåst om de har 16% av marknaden och två 14% bolag går ihop!"
Mm, ändå ganska många ljusår bättre än systemet vi har idag.

Det lär tyvärr inte ske i våran trasiga kapitalistiska värld :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

[...]

Det komiska i det här lär väl ändå vara att Xbox gick ut med att de kommer omvärdera sitt samarbete med Activision Blizzard i framtiden... Så de köpte dem istället?

68,7 miljarder dollar enligt senaste värdering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Konstigt att de får köpa upp alla spelstudior. Monopol? Kommer sluta med ett enda stort vidunder och leda till döden för spelmarknaden så som vi känner den idag. Usch.

Historiskt så har väl äckliga EA köpt upp bra mycket mer studios och kvalite en Microsoft är i närheten att göra även om Zenimax och ActivisionBlizzard är stora.

Köper inget i av princip med en EA stämpel på!

Rockstar och CD Projekt är nästa stora i kö att bli uppköpta!

Det är alltid de som kommer på nya ip/titlar som slår som blir uppköpta, de sjuka är när de väl är uppköpta så får de bara fila på uppföljare med all kreativ frihet strypt. De lämnar studion ofta ganska snart efter övertagandet som tur är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Har inget med någon ribba att göra, bara att jag vill inte ha något via store eller xbox, för det e inget jag använder. Samt vad din åsikt är gällande spelen intresserar mig mindre, då det inte är min åsikt gällande spelen jag spelar.

Siffror är inte en åsikt dock, kvartalsrapporter ljuger inte men för att svara på frågan om dom tänker behålla strukturen eller bara kasta allt utom IP återstår att se.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan de uppdatera MS-röj

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Det kan ju knappast bli sämre iallafall

Utmana inte ödet!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Äntligen kan de uppdatera MS-röj

MS röjer framgångar.

Permalänk
Medlem

Då kan vi väl hoppas att man snart kan sitta i soffan och spela WoW på series x med tgb stöd utan att betala en separat avgift för det, härliga tider.

Permalänk
Medlem

Sällar mig till "Det kan iallafall inte bli sämre"-gänget.

Blizzard har varit på lutning neråt ända sedan Activision köpte upp dom 2008, en lutning som blivit brantare och brantare.
Jag kan genuint inte se hur det skulle kunna bli sämre, skulle eventuellt vara om dom la ner all deras IP (kommer inte hända) men även då är det ett "...ehh".

Är försiktigt optimistisk.

Edit:

Hahaha, skrattade lite åt den länken:

Overwatch
Diablo
Call of Duty
World of Warcraft
Starcaft
Candycrush (!?)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Sällar mig till "Det kan iallafall inte bli sämre"-gänget.

Blizzard har varit på lutning neråt ända sedan Activision köpte upp dom 2008, en lutning som blivit brantare och brantare.
Jag kan genuint inte se hur det skulle kunna bli sämre, skulle eventuellt vara om dom la ner all deras IP (kommer inte hända) men även då är det ett "...ehh".

Är försiktigt optimistisk.

Edit:

Hahaha, skrattade lite åt den länken:

Overwatch
Diablo
Call of Duty
World of Warcraft
Starcaft
Candycrush (!?)

King är även en del av Activision Blizzard Candycrush fick in strax under en halv miljard USD under perioden Januari-September förra året.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Blizzard kan ikke bli så mye dårligere enn hva de er nå, så oppkjøp fra MS kan godt være noe som rister liv i Blizzard igjen.

Bobby Kotick og the boys club i toppen kommer nok til å avgå på sikt skulle jeg tro.

Tenk om Blizzard kunne fått tilbake Metzen, Morhaime m.fl. *wishful thinking*

Men helst ikke, for da kommer jeg til å spille Blizzard spill til jeg blir pensjonist og dør og alle mine andre ambisjoner blir skrinlagt.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Jag mår lite illa över det mesta som microsoft tar i. Estetiken... Forza horizon är ett skolboksexempel på PKifierade generiska avatarer som föranleder det äckel jag känner över den kultur som genomsyrar spelserien. Tänker då inte så mycket på bilkörningen utan allt runtikring. Desto mer toppstyrt desto sämre och generiskt blir det. Känner jag för att få vara en smällfet sexistisk truckdriver så har jag lika stor rätt att få vara det som en snöflinga med prostetiska lemmar med skägg och kvinnoröst. Vidare sitter ju bilarna fastklistrade i marken så att man inte ska kunna volta/krascha och kränka någon som inte vet hur man kör. Safe space deluxe. Blev så jävla triggad bara av inldeningen att jag inte fixade mer än nån timme i spelet, och då gjorde jag ändå mitt bästa att härda ut. I övrigt verkar ju folk vara nöjda med xbox live för pc eller vad det nu heter. Samtidigt kommer de inte kunna lägga sina smutsiga vantar på sånt som betyder något för varken sony eller nintendo. Det är ju ändå bara PC-spel det rör sig om. Multiplattformspel är sällan särskilt bra. Bara glorifierade kassakor som säljer på hajp för det mesta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag spår nya namn på spelen inom en snar framtid...

Overwatch blir t.ex. Microwatch.
World of Warcraft blir World of Microsoft.
Call of Duty blir Windows of Duty.
Diablo blir Windows Me
Starcraft blir Xboxcraft

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag mår lite illa över det mesta som microsoft tar i. Estetiken... Forza horizon är ett skolboksexempel på PKifierade generiska avatarer som föranleder det äckel jag känner över den kultur som genomsyrar spelserien. Tänker då inte så mycket på bilkörningen utan allt runtikring. Desto mer toppstyrt desto sämre och generiskt blir det. Känner jag för att få vara en smällfet sexistisk truckdriver så har jag lika stor rätt att få vara det som en snöflinga med prostetiska lemmar med skägg och kvinnoröst. Vidare sitter ju bilarna fastklistrade i marken så att man inte ska kunna volta/krascha och kränka någon som inte vet hur man kör. Safe space deluxe. Blev så jävla triggad bara av inldeningen att jag inte fixade mer än nån timme i spelet, och då gjorde jag ändå mitt bästa att härda ut. I övrigt verkar ju folk vara nöjda med xbox live för pc eller vad det nu heter. Samtidigt kommer de inte kunna lägga sina smutsiga vantar på sånt som betyder något för varken sony eller nintendo. Det är ju ändå bara PC-spel det rör sig om. Multiplattformspel är sällan särskilt bra. Bara glorifierade kassakor som säljer på hajp för det mesta.

Lol. Någon är lite bitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Siffror är inte en åsikt dock, kvartalsrapporter ljuger inte men för att svara på frågan om dom tänker behålla strukturen eller bara kasta allt utom IP återstår att se.

Det sant dom har tappar spelare, men som sagt så länge spelen inte är låsta via deras store med MS konto. Samt att dom kan komma med nya idéer och få en bättre miljö för alla så är jag nöjd.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Lol. Någon är lite bitter.

Lol. Han kanske köpte en Playstation och ångrar sig?

Permalänk
Medlem

off:

Skrivet av Megaman9:

Halo var tänkt Mac only från början...

Skumt och intressant. E3 2000 visade de upp det på ett Geforce 2 och då tror jag de sa att de körde på en P2 400. Men var inte den skämt video som du får på youtube nu så jag kanske blandar ihopp.
Men inte ovanligt att det utväklas på ett system till ett annat. Apple var dessutom på vägg till x86 då. (rörde x86 OS-X första gången 2001)

Hittade denna
https://www.polygon.com/videos/22800811/halo-mac-exclusive-ap...
Där vissar de upp den på Mac och står att de var Apple exklusiva innan.

Men har sett det videoklippet bättre. Tror det var det som de sa kördes på ett Geforce 2.
Fast jag har för mig de sa Geforce 2 GTS. Geforce 2 MX släpptes strax "efter" E3 mässan 2000 till OS X då jag bara snabb kollade på drivrutinerna.

Hade vart häftigt om det hade vart Mac only i alla fall lite som sony intel gör ny ett år eller så sedan resten. Då maraton kom till windows förstod jag inte hypen. Kändes förlegat då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Att Sony och Playstation blir av med alla dessa titlar vet nog alla. Jag undrar om MS även kommer börja gå till angrepp mot Valve. .

Permalänk
Medlem

Väldigt goda nyheter! Microsoft har pengar och kunskap att rädda den sjunkande skutan Activision Blizzard.

Jez Corden på WindowsCentral har en väldigt bra artikel om det kommande uppköpet:

https://www.windowscentral.com/microsoft-buying-activision-bl...

Att Microsoft skulle göra vissa stora spelfranschises som tex CoD exklusivt för Xbox och PC är såklart rent strunt.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Jag spår nya namn på spelen inom en snar framtid...

Overwatch blir t.ex. Microwatch.
World of Warcraft blir World of Microsoft.
Call of Duty blir Windows of Duty.
Diablo blir Windows Me
Starcraft blir Xboxcraft

LoL

Nästan rätt

Overwatch -> Teamswatch
(Man är ett lag och man kan se vad andra gör och man kan prata och chatta)

World of Warcraft -> World of Your Phone
(Alla vet väl att WoW är IRC med GUI)

Call of Duty -Z Windows Defender
(Kanske Windows ME)

Diablo -> Windows ME
(Kanske BSOD)

Starcraft -> Minecraft
(Man bygger saker?)

Edit58:
Windows defender byter namn till Windows on Duty. I detta ingår även att man inte kan stänga av automatiska uppdateringar utan fulhacks eller genom att ställa in datorn på att den går på "Metered Connection".
Så man alltid är i tjänst.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Lol. Någon är lite bitter.

Bitter? Det var milt uttryckt.
Jag råkar bara, av hela mitt hjärta hata samtiden. x)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag är försiktigt positiv.
Tycker Microsoft har gjort bra ifrån sig på gaming-fronten de senaste åren så hoppas att dom kan göra något för att blåsa nytt liv i Blizzards titlar.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2